handdator

Visa fullständig version : Tränar jag för sällan eller äter jag för lite

obbe
2003-05-03, 09:37
Har en liten fråga! Det är så att jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan rätt hårt. tidigare tränade jag färre muskelgrupper samt lite oftare, typ 3 gånger i veckan. Nu på den senaste tiden har mina bröst blivit mindre, jag känner hur muskelmassan blir liksom trådig. Kan detta bero på att jag äter för lite protein eller att jag tränar varje muskelgrupp för sällan?

Mvh obbe:confused:

obbe
2003-05-03, 09:39
Förlåt, jag tränade muskelgrupperna 2 gånger i veckan tidigare, jag skrev 3!!!

Jon2
2003-05-03, 10:05
kan nog säga att majoriteten tränar varje muskel gruppe en gång i veckan vilket jag tycker är bäst så det är nog inte därför du inte växt så bra:)

Fultjack
2003-05-03, 10:07
tror också mer på att det är kosten, så länge du inte bara kör bröst / Biceps på dina pass :p

Castro
2003-05-03, 10:14
Du skriver att du känner hur muskelmassan blir liksom trådig och då tänker jag att du kanske har ätit för lite och genomgått en oplanerad deff. Känner du dig hårdare och så? Du vet att fett är större i volym i förhållande till vikt än vad muskelmassa är så detta kan vara en förklaring till varför du känner det som att dina bröst har krympt.

obbe
2003-05-03, 11:10
Nej det är nog inte att jag blivit av med fett! jag har alltid varit grymt deffad i mig själv.

z_bumbi
2003-05-03, 11:14
obbe: När du får mer muskler så kräver ju kroppen mer energi.. ät mer mat så får du se om problemet försvinner, vill du lägga på dig muskler så är det nog mycket mer mat som krävs om du alltid haft lite fett.

mangemani
2003-05-03, 13:55
jag tror jag har samma problem.
jag började att deffa för nån månad sen,men sen lade jag av och började träna som jag gjorde förut,och under den tid som jag deffade så krympte mina bröst synligt(dom andra muskelgrupperna klarade sej)och nu har jag kört vanligt igen i 2 dar....var ner på gymmet igår och körde bröst triceps,körde cablecross,sned bänkpress och flyers,kände hur det brändes i musklerna under varje sett,men nu idag så har jag ingen träningsvärk eller nått......
jag tycker att bröstmusklerna sjunker för varje gång jag tränar dom,kanske bara är inbildning,men när jag tittar mej i spegeln så ser det ut som att dom är mindre än gårdagen,specielt om man har tränat bröst dagen innan.

mangemani
2003-05-03, 13:57
Originally posted by z_bumbi
obbe: När du får mer muskler så kräver ju kroppen mer energi.. ät mer mat så får du se om problemet försvinner, vill du lägga på dig muskler så är det nog mycket mer mat som krävs om du alltid haft lite fett.

men om man har mycket fett och äter över kcalstrecket och ändå inte får nå muskler,vad beror det på då?

MIGGE
2003-05-03, 14:04
Originally posted by mangemani
jag tror jag har samma problem.
jag började att deffa för nån månad sen,men sen lade jag av och började träna som jag gjorde förut,och under den tid som jag deffade så krympte mina bröst synligt(dom andra muskelgrupperna klarade sej)och nu har jag kört vanligt igen i 2 dar....var ner på gymmet igår och körde bröst triceps,körde cablecross,sned bänkpress och flyers,kände hur det brändes i musklerna under varje sett,men nu idag så har jag ingen träningsvärk eller nått......
jag tycker att bröstmusklerna sjunker för varje gång jag tränar dom,kanske bara är inbildning,men när jag tittar mej i spegeln så ser det ut som att dom är mindre än gårdagen,specielt om man har tränat bröst dagen innan.

Dagen efter så är man ju lite mindre i muskeln man tränade. Det är iafl min erfarenhet! Fast dagen efter det eller några dagar efter det så har man växt. Då har man byggt upp sig igen efter att ha brutit ned sig efter passet. Fattar du?:)

mangemani
2003-05-03, 14:05
aha,är det så det funkar.

King Grub
2003-05-03, 14:07

men om man har mycket fett och äter över kcalstrecket och ändå inte får nå muskler,vad beror det på då?

Fel sammansättning protein/kolhydrater/fett, felaktig träning, dåligt med vila och sömn, nervösa besvär, infektioner, otålighet - så fort går det inte... listan kan göras lång.

mangemani
2003-05-03, 14:12
men om man känner att det bränns i musklerna så är väl det ett tecken på att det tar på musklen?

det ska väl va det där med felaktig näring då,för sömn får jag och nervös är jag inte......
jag äter ju samma som förut,alltså deff mat som du sa(fast mer,mycket mer).fast jag får nog i mej en gnutta mer kolisar än protein tror jag=/

Linnet
2003-05-03, 14:13
Kan det inte vara att man samlar på sig en del fett på brösten, och sen när man ser att brösten blir mindre under en deff, så börjar man granska sig själv överkritiskt och börjar se saker som inte finns där?

Jag tror att så länge man inte minskar i styrka så bör man inte minska i muskelmassa. Alltså bör man inte oroa sig före man ser att resultaten börjar gå bakåt.

King Grub
2003-05-03, 14:13
men om man känner att det bränns i musklerna så är väl det ett tecken på att det tar på musklen?

det ska väl va det där med felaktig näring då,för sömn får jag och nervös är jag inte......
jag äter ju samma som förut,alltså deff mat som du sa(fast mer,mycket mer).fast jag får nog i mej en gnutta mer kolisar än protein tror jag=/

Mjölksyra har inte ett dugg med muskeltillväxt att göra.

mangemani
2003-05-03, 14:49
så när det bränns i musklerna då tar det inget då?

King Grub
2003-05-03, 14:59
så när det bränns i musklerna då tar det inget då?

Tar och tar, det är klart musklerna arbetar, men det betyder inte att det kommer att leda till muskeltillväxt. Det bränns som eld i mina axlar när jag vaxar bilen, men inte växer dem för det. Det är överbelastning, följt av tillräcklig näring och vila som orsakar muskeltillväxt.