handdator

Visa fullständig version : ökning av styrka i ketosen

tenchi
2003-05-03, 06:29
Hur kommer det sig att man ökar i styrka under ketosen?

Jag är inte världens starkaste när det gäller marklyft men ökningen igår var ju sjuk (plus ökning på i stort sett alla andra övningar). Att jag går på 1000 kcal/dag borde inte göra mina träningsresultat bättre, men ändå blir det så.

Nån med nåt bra förslag varför?

Castro
2003-05-03, 09:04
Tjena! Jag tycker du bara skall gå och ge dina föräldrar och morföräldrar enna riktigt stora kramar för att dom har gett dig sånna fina gener! :cheers:
Skatta dig lycklig, för det är mycket få förunnat att kunna göra ökningar på sånna där "hyperlågkaloriedieter".

z_bumbi
2003-05-03, 10:45
Sista rycket innan kroppen bryter samman ? Kroppen känner att den vill göra en sista ansträngning så att den kan döda något djur och äta upp det och eftersom den svälter så mobiliserar den alla krafter på en gång...

feldtarn
2003-05-03, 10:50
1000 kcal?

fy fanken.....

Gammelyxan!
2003-05-03, 16:07
1000kcal?????????????
Det kan väl inte ens en hund leva på??
Är det verkligen sant?

:confused:

tenchi
2003-05-03, 18:22
Originally posted by Gammelyxan!
1000kcal?????????????
Det kan väl inte ens en hund leva på??
Är det verkligen sant?

:confused:

mellan 800 - 1200 kcal blir det per dag. nu har min våg försvunnit så exakt kan jag inte säga. :(

det går att träna (och leva) på 1000 kcal per dag. kanske inte hur länge som helst ;) men det är klart, det är ju en stooooor skillnad på att äta normalt mot vad det är nu. Jag är ganska trött och lite sliten men det fixar några koffeintabletter.

tenchi
2003-05-03, 18:24
Originally posted by Castro
Tjena! Jag tycker du bara skall gå och ge dina föräldrar och morföräldrar enna riktigt stora kramar för att dom har gett dig sånna fina gener! :cheers:
Skatta dig lycklig, för det är mycket få förunnat att kunna göra ökningar på sånna där "hyperlågkaloriedieter".

ska göra det... :) det är faktiskt ganska skumt, intressant att prova dock hur lågt man kan gå i energi. det vardagliga livet blir lite lidande men va fan. det gäller ju inte hela livet *ser en ätardag framför mig*

z_bumbi
2003-05-03, 18:33
Hur mycket väger du ? Om du kan leva på 1000 kcal ?

tenchi
2003-05-03, 18:37
z_bumbi: jag vägde 80 kg när dieten började, nu kanske 77 kg. är 176 cm kort.

Idén till dieten har jag fått av en kille som är betydligt större än mig och han gick på 800 kcal. Men säkerligen var han tröttare och mer sliten än vad jag är pga hans storlek och det låga intaget av kcal.

z_bumbi
2003-05-03, 18:54
Ät mer... det där är alldeles för lite föda och sliter sjukt mycket på kroppen....
Tänk anorexia när du vill ha reda på vilka skadeverkningar det har.
Att någon annan käkat så lite som 800 kcal är bara totalt rubbat.

tenchi
2003-05-03, 19:03
Originally posted by z_bumbi
Ät mer... det där är alldeles för lite föda och sliter sjukt mycket på kroppen....
Tänk anorexia när du vill ha reda på vilka skadeverkningar det har.
Att någon annan käkat så lite som 800 kcal är bara totalt rubbat.

jag gör detta som ett försök för att se hur kroppen reagerar. Men vilket är bäst? att äta lite under en lång tid (som under en "normal" diet på 14veckor), eller att äta väldigt lite under en kort period (20 dagar med ätardag den tionde dagen).

dieten används ju på växande barn, det borde vara kritiskt om nåt! Jag däremot är fullvuxen. Men visst sliter det, det gör all diet.

z_bumbi
2003-05-03, 19:09
Vilka är så dumma att de låter barn svälta med flit ?
Du kommer ju bara att tappa muskler och sen när du äter normalt så kommer du få mer fett och mindre muskler istället för tvärt om..

tenchi
2003-05-03, 19:18
Originally posted by z_bumbi
Vilka är så dumma att de låter barn svälta med flit ?
Du kommer ju bara att tappa muskler och sen när du äter normalt så kommer du få mer fett och mindre muskler istället för tvärt om..

epileptiska barn behandlas med ketogena dieter, med framgång.

Muskler tappas enbart om du inte tränar. Och du måste träna hårt! I och med träningen minskar muskelkatabolismen och kroppen bränner till största delen fett. allt du gör bränner fett.

Det finns studier som visar att man tappar 800g massa/dag under en ketogen diet. Man kan då tänka på att dessa försökspersoner med största säkerhet INTE tränar. Det finns även andra studier som påvisar det jag skrev tidigare, att muskelkatabolismen minskar om man tränar. Din basala omsättning sjunker och även det bidrar till minskad muskelnedbrytning.

Efter dieten, när du börjar äta kolhydrater igen kommer hypofysen att få fnatt och fullkommligt vräka ur sig tillväxthormon vilket jag antar är fördelaktigt? :)

z_bumbi
2003-05-03, 19:38
>epileptiska barn behandlas med ketogena dieter, med framgång.

Med så lite kalorier ? Det är ju inte diettypen som är fel utan mängden kalorier....

>Muskler tappas enbart om du inte tränar. Och du måste träna hårt!

Fel... får kroppen för lite näring bränner den muskler då dessa bränns lättare än fett vid nöd, tränar du hårt så förlorar du mer då kroppen vill ha mer bränsle.
Att man ska träna under en normal diet däremot beror på att är det bara ett litet kaloriunderskott så behåller kroppen mer muskler om man tränar.

>Det finns även andra studier som påvisar det jag skrev tidigare, att muskelkatabolismen minskar om man tränar.

Om du äter tillräckligt ja....inte annars.

>Din basala omsättning sjunker och även det bidrar till minskad muskelnedbrytning.

Ja och minskad förbränning när du går från dieten, är väl ingen fördel alls att minska sin basala förbränning då det ju är den som även bränner fett. Man vill väl snarare ha en så stor basal förbränning som möjligt när man dietar...

Diana
2003-05-03, 19:39
gick oxå på ketodiet förrut o ja ökade typ deförsta veckorna då endast om ja styrkade på ätdagarna och min personliga åsikt e att ketodieter suger,,ja vart skitslö både i huvvet o musklerna av de låga kolisintaget o tillslut känndes de som metabolismen låg o krälade på botten,man orkar ju inte köra nåra hiit-pass eller annan intensiv cardio,,i slutet gick tillochme morronpromenaderna slöare, så va de iaf för mej,men alla e vi ju olika..

tenchi
2003-05-03, 19:44
z_bumbi: är det logiskt av kroppen att bränna muskler sominte används? Ja.

Är det logiskt av kroppen att bränna muskler som används, och används till hård träning och då tydligen är något som kroppen behöver? Nej.

Testa en ketodiet på låg kcal och gör fettmätning, använd måttband och se dig i spegeln så får du själv se vad som händer.

King Grub
2003-05-03, 19:45
Originally posted by tenchi

Är det logiskt av kroppen att bränna muskler som används, och används till hård träning och då tydligen är något som kroppen behöver? Nej.

.

Jo, det är logiskt. Vid svältdieter gör sig kroppen av med det onödiga, och muskler är det första som går, oavsett om de används till dagligt hårt arbete eller inte.

tenchi
2003-05-03, 19:46
Originally posted by Diana
gick oxå på ketodiet förrut o ja ökade typ deförsta veckorna då endast om ja styrkade på ätdagarna och min personliga åsikt e att ketodieter suger,,ja vart skitslö både i huvvet o musklerna av de låga kolisintaget o tillslut känndes de som metabolismen låg o krälade på botten,man orkar ju inte köra nåra hiit-pass eller annan intensiv cardio,,i slutet gick tillochme morronpromenaderna slöare, så va de iaf för mej,men alla e vi ju olika..

du måste träna i stort sett alla dagar och inte bara under ätardagarna. Koffeintabletter är till en stor hjälp för mig för att orka.

Men sen passar inte precis en diet för alla. Keto kanske inte var nåt för dig eller så kanske du gjorde annorlunda än vad jag gör nu.

tenchi
2003-05-03, 19:49
Originally posted by King Grub

Jo, det är logiskt. Vid svältdieter gör sig kroppen av med det onödiga, och muskler är det första som går, oavsett om de används till dagligt hårt arbete eller inte.

kan tyvärr inte hålla med dig där. Men jag kan meddela mitt resultat sen.

z_bumbi
2003-05-03, 20:05
z_bumbi: är det logiskt av kroppen att bränna muskler sominte används? Ja.

Ja och nej.

Ja och nej.

Äter du för lite så bränns det muskler, går inte att träna på något sätt för att undvika det.

Mitt råd är att avbryta eller höja kaloriintaget betydligt, det är upp till dig om du lyssnar...

btw..måttband ? Då får du konstiga värden på en keto, använde fettprocentmätningar istället..

King Grub
2003-05-03, 20:13

kan tyvärr inte hålla med dig där. Men jag kan meddela mitt resultat sen.

Organismen strävar ju alltid efter att ligga i energibalans, och om energiintaget ligger på en svältnivå vill kroppen minska sin vikt för att därigenom också minska den dagliga energiförbrukningen. Det som förbrukar energi, även vid vila, är muskelmassa, och gissa då vilket som försvinner först? :)

Viveqa
2003-05-03, 20:45
Hur länge har du hållit den här dieten och hur länge har du tänkt hålla den här dieten?

Ifall det bara handlar om 20 dagar som du skriver tidigare så är det ju inte några allvarliga problem, men dieten lär inte fungera i längden.

Att du blir starkare är också logiskt ifall du bara hållit dieten en kortare period, men i längden lär du tappa mycket.

Diana
2003-05-03, 21:53

du måste träna i stort sett alla dagar och inte bara under ätardagarna. Koffeintabletter är till en stor hjälp för mig för att orka.

Men sen passar inte precis en diet för alla. Keto kanske inte var nåt för dig eller så kanske du gjorde annorlunda än vad jag gör nu.

ja tränade alla dagar utom 1 o ja fick ganska bra resultat av den oxå men psykiskt mådde ja piss,iofs gick ja aldri så lågt på kalorier som du,hade ja gjort de hade ja definitivt inte haft mkt muskler kvar efter deffen..

RealElwood
2003-05-03, 23:25
Jag vill vet vad du äter på en dag där du hamnar runt 1000KCal hur mycket och vad?

Gammelyxan!
2003-05-05, 14:47

Diana..hur länge gick du på Keto diet??
Nyfiken

tenchi
2003-05-12, 15:34
Originally posted by RealElwood
Jag vill vet vad du äter på en dag där du hamnar runt 1000KCal hur mycket och vad?

hade jag suttit vid min dator kunde du fått ett utdrag från mitt kostprogram...

det jag äter är äggvita, lax, tonfisk, jordnötssmör, kyckling, bacon..... osv. Fördelning på 70 E% protein och 30 E% fett. Det blir inte exakt dessa siffror eftersom det smyger sig inlite kolhydrater här och där.

I en riktig ketodiet så är fördelningen omvänd.

tenchi
2003-05-12, 15:36
Originally posted by King Grub

Organismen strävar ju alltid efter att ligga i energibalans, och om energiintaget ligger på en svältnivå vill kroppen minska sin vikt för att därigenom också minska den dagliga energiförbrukningen. Det som förbrukar energi, även vid vila, är muskelmassa, och gissa då vilket som försvinner först? :)

jag ska som sagt meddela resultatet lite senare. och om nu muskelmass försvinner så gör det. :)

tenchi
2003-05-12, 15:38
Originally posted by Heroinegirl
Hur länge har du hållit den här dieten och hur länge har du tänkt hålla den här dieten?

Ifall det bara handlar om 20 dagar som du skriver tidigare så är det ju inte några allvarliga problem, men dieten lär inte fungera i längden.

Att du blir starkare är också logiskt ifall du bara hållit dieten en kortare period, men i längden lär du tappa mycket.

jag har kört 10 dagar, ska köra 10 till. HAr haft en ätardag emellan och efter den så känner jag mig väldigt mycket starkare (och piggare) vilket är naturligt. Jag känner inte att jag tappat något av styrkan som jag känt i början av dieten... detta är ändå dag 15.

AciDBL00D
2003-05-12, 16:14
Bättre teknik = styrkeökning?

tenchi
2003-05-13, 09:17
Originally posted by AciDBL00D
Bättre teknik = styrkeökning?

bättre teknik gör mycket men detta skedde från ett pass till ett annat.

Diana
2003-05-13, 10:51
Originally posted by Gammelyxan!

Diana..hur länge gick du på Keto diet??
Nyfiken

ca 6 veckor av helvette:D

tenchi
2003-05-14, 05:10

ca 6 veckor av helvette:D

:D

Där ser man hur olika det kan vara, jag är inne på dietdag nr 16 och tycker inte alls att det är jobbigt. Visst det är ju inte så att jag är superalert (somnar på föreläsningar.... :sleep: ) men annars är det rätt skönt. :)

Nils
2003-05-14, 09:29

Det finns studier som visar att man tappar 800g massa/dag under en ketogen diet.
Oj, kan knappast vara mer än ca 1000kcal som kroppen kan tappa om dagen. Så det blir det ca 1 hekto fett och resten vatten och muskler. Om det var en längre diet så att vattenmängden inte blir så proportionellt stor så är det hiskeliga mängder muskler som gick åt i den studien. Även om vi säger att man tog 2000kcal om dagen från fettet så blir det mer än ett halvt kilo muskler om dagen!
Fantastiskt muskelnedbrytning! Det är det riktigt skojjiga med snabb dieter. Då musklerna innehåller så lite energi så kan man gå ner skitfort genom att bränna dem ordentligt!

Nils

TV-shopparen
2003-05-14, 13:22
tack för tipset, då vet man vad man ska göra om man skulle råka bli för stor som jag hört händer så lätt

tenchi
2003-05-14, 15:10
Originally posted by Nils

Oj, kan knappast vara mer än ca 1000kcal som kroppen kan tappa om dagen. Så det blir det ca 1 hekto fett och resten vatten och muskler. Om det var en längre diet så att vattenmängden inte blir så proportionellt stor så är det hiskeliga mängder muskler som gick åt i den studien. Även om vi säger att man tog 2000kcal om dagen från fettet så blir det mer än ett halvt kilo muskler om dagen!
Fantastiskt muskelnedbrytning! Det är det riktigt skojjiga med snabb dieter. Då musklerna innehåller så lite energi så kan man gå ner skitfort genom att bränna dem ordentligt!

Nils

det bör tilläggas att denna studien INTE är gjord på tränande individer utan säkerligen på sängliggande som är så vanligt i all forskning.

tenchi
2003-05-14, 15:13
Originally posted by TV-shopparen
tack för tipset, då vet man vad man ska göra om man skulle råka bli för stor som jag hört händer så lätt

kör keta-a´la-hollywood annars.... dvs utan att träna samtidigt. Det är enomrt populärt med s k high protein-diets i USA och man kan t o m få hemkört sina matlådor som är noga uträknade i kcalmängd.

Ta bara en titt på Jennifer Aniston, Heather Locklear m fl så ser du hur fint man kan tappa massa under en ketodiet om man låter bli att träna stenhårt under dieten. :smash: