Visa fullständig version : Värnplikten avskaffas - vad tycker du?
Gick in på metro.se för att läsa en viss nyhet men möttes av det glada beskedet att värnplikten avskaffas. Enligt deras poll tycker 2/3 att det är bra, 1/3 att det är dåligt. Vad tycker koloiterna?
Tricklev
2007-12-06, 14:38
Det var dags.
Den har de facto varit avskaffat ett tag med tanke på hur få som faktiskt gör den. Det är inte längre så att alla utom ett fåtal gör den utan snarare tvärtom.
Slartibartfast
2007-12-06, 14:44
Bra som fan.
Jag var positivt inställd till lumpen (innan jag ryckte in) men det är definitivt dags att avskaffa tvånget.
Kostade ju ett år av inkomster typ. Stöld :(
JustinCredible
2007-12-06, 14:49
Synd att det inte kom tidigare så hade jag sluppit åka 60 mil till mönstringen för att vänta en kvart på att få åka därifrån.
Fredrik S
2007-12-06, 14:50
Bra beslut.
Så länge det finns fler personer som vill göra lumpen än vad det finns plaster, så är det väl klokt att låta de som är mest motiverade rycka in.
/Fredrik (11 månader som hangarsopare på numera nedlagra F10)
Bra beslut.
Så länge det finns fler personer som vill göra lumpen än vad det finns plaster, så är det väl klokt att låta de som är mest motiverade rycka in.
/Fredrik (11 månader som hangarsopare på numera nedlagra F10)
Hade du en sopbil? Alltså en sån som sopar?
pragmatist
2007-12-06, 14:54
Jag är kluven på denna punkt. I princip vill jag att Sverige ska ha ett invasionsförsvar baserat på värnplikt, precis som man fortfarande har i Finland. Å andra sidan inser jag ju vilket enormt slöseri hela utbildningsorganisationen är om man ändå inte har för avsikt att behålla invasionsförsvaret. Dessutom försvåras rekryteringen till utlandsstyrkorna om man behåller värnplikten i sin nuvarande omfattning. Om vi ska ha ett insatsförsvar (vilket jag ju egentligen inte tycker...) så är det myckt mer logiskt att ha frivillig utbildning, anställda soldater och väsentligt färre utbildningsorter.
Bra att tvånget är borta. Lämna plats åt de som är motiverade!
Fredrik S
2007-12-06, 14:59
Hade du en sopbil? Alltså en sån som sopar?
Nej, jag hade tyvärr ingen sopbil. hangarsopare = finare namn för flygplansmekaniker.
Nej, jag hade tyvärr ingen sopbil. hangarsopare = finare namn för flygplansmekaniker.
Hehe åhfan. Hade ju varit soft att få köra en "kvastbil" / "sopbil" hela lumpen.
Jag körde bandvagn och det var soft.
Med nuvarande insatsförsvar med få platser, bra som fan. Jag tyckte det var bra jävla störigt när jag gjorde lumpen och en massa ****** bara gnällde och grät hela tiden samtidigt som jag visste att tex polare som både ville och passade inte fick pga att deras platser försvann i nån nerläggning eller dylik skit.
Däremot tycker jag ändå lite att det på sätt och vis är lite synd då de som kanske behövde lumpen mest inte ville göra den. Det var många som ändrade inställning och förbättrades VÄLDIGT mycket under värnplikten.
Jag tycker det är illa. Ytterligare ett steg i liberaliseringens fördärv.
Det var i princip ganska frivilligt när jag gjorde det -03/04, någon skulle ändring skulle detta inte innebära. Å andra sidan fanns det väl några få individer dom tyckte var kompetenta och "tvingandes" in, men det är inte så många. Bland andra var det en som hade en massa körkortskategorier dom väldigt ogärna ville släppa.
Jag tycker det är utmärkt. Det betyder visserligen inte alls att värnplikten avskaffas. Det betyder däremot att ingen ska tvingas göra militärtjänstgöring i fredstider. I händelse av ofred finns möjligheten kvar.
Sen är det inget beslut tagit än heller. Det är beslutat att införa en utredning.
Bra så, nu ska vi bara ha en könsneutral uttagningsprocess också och det ska utredningen också titta på.
Problemet med att inte ha en allmän värnplikt utan att enbart ta in hjonen är att ... de är hjon. En särskilld kategori människor attraheras och det blir svårare att ur dem hitta sådana som är bättre lämpade människor på ett generellt plan.
Problemet med att inte ha en allmän värnplikt utan att enbart ta in hjonen är att ... de är hjon. En särskilld kategori människor attraheras och det blir svårare att ur dem hitta sådana som är bättre lämpade människor på ett generellt plan.
True that. I England är det ofta packet som blir soldater. Befälen å andra sidan är ofta middle class och högre.
Handcuff
2007-12-07, 15:16
Så sant som det är sagt. Knappast de bäst lämpade som är de mest intresserade....
Så sant som det är sagt. Knappast de bäst lämpade som är de mest intresserade....
Nej inte generellt iallafall.
Ofattbart korkat. Det är inte fred på jorden.
Bra, värnplikt är slaveri (inte för att det har varit mycket plikt i vårat system).
Det är väl bra att folk slipper tvingas göra något de inte vill! :)
Jag har inte gjort lumpen, behövde inte ens mönsta...Vet inte varför men mamma fixade det där på nåt sätt.. och tur var väl det för jag skulle aldrig ha klarat det där... och eftersom jag inte skulle bli någon bra soldat så vore det ju poänglöst att försöka få mig till det..
Jag är emot krig, att kriga och slåss och skjuta på varandra är det töntigaste som finns här i världen.. Sen är det ju krig i vissa länder och någon måste ju ingripa där men då tror jag ändå mer på ekonomiskt bistånd och utbildning till fattiga människor istället för att finniga tonårspojkar ska lära sig att skjuta, laga flygplan och åka bandvagn, det känns inte som särskilt fredsbevarande. :)
Ofattbart korkat. Det är inte fred på jorden.
I vår del av världen är det det. Det bästa vore att göra som Island.
Först vill jag bara säga att jag muckar idag (Kom hem igår) :hbang: :cheers: och därefter att jag tycker att Sverige ska satsa på ett yrkesförsvar istället, för då hade man sluppit skiten. Däremot finns det på tok för många arbetslösa i landet. Låt några av dem få nöjet att byta ut tv-rummet mot ett sunkigt logement, fjärrkontrollen mot en ak5a och mat mot norgepåsar.
Först vill jag bara säga att jag muckar idag (Kom hem igår) :hbang: :cheers: och därefter att jag tycker att Sverige ska satsa på ett yrkesförsvar istället, för då hade man sluppit skiten. Däremot finns det på tok för många arbetslösa i landet. Låt några av dem få nöjet att byta ut tv-rummet mot ett sunkigt logement, fjärrkontrollen mot en ak5a och mat mot norgepåsar.
Du låter bitter, var det inte kul?
Du låter bitter, var det inte kul?
Hello cutiepie!
Det var väl kul ibland, men jag tror att det enda jag kommer att sakna är vissa underbara människor, och då menar jag såklart inte befälen :D
Vi får höras nån dag under ditt jullov. Träningspass kanske? :)
Hello cutiepie!
Det var väl kul ibland, men jag tror att det enda jag kommer att sakna är vissa underbara människor, och då menar jag såklart inte befälen :D
Vi får höras nån dag under ditt jullov. Träningspass kanske? :)
Hehe okej. Japp vi får ta och göra det, kommer hem den 21 och stannar till den 7 jan. Så säg till när det passar så tar vi ett pass.
maaherra
2007-12-07, 16:23
Det här var fan på tiden!! '
Avveckla gärna hela försvarsmakten, som att vi ändå har något att sätta emot om det blir krig. Fram tills dess kan vi ju lägga pengarna på något vettigare så som sjukvård och utbildning.
Nu blir det att fira ihelg! *popcorn*
Det är delvis sant. Ska det undvikas så har försvarsmakten en ganska tuff uppgift framför sig, men enligt mig så jobbar de på ganska bra med information och rekrytering. Det kommer de att behöva fortsätta med om vi ska ha någon kvalité på våra soldater även i fortsättningen.
Anledningen till att jag bara säger delvis är att jag inte alls håller med om att försvaret bara attraherar en viss typ människor, men jag tror att färre skulle upptäcka att de faktiskt trivs ganska bra i gröna kläder om den allmänna värnplikten försvinner
Som Snafu säger så har England inte lyckats speciellt bra med det här. Nu har jag i och för sig mest haft kontakt och jobbat med irländare men skillnaden är inte så stor (förutom att de ogillar engelskmän). Däremot skulle jag inte vilja påstå att de har dåliga soldater. De är oftast väldigt duktiga, men de är duktiga på det som de har som tjänst inte mycket annat.
Jag är emot krig, att kriga och slåss och skjuta på varandra är det töntigaste som finns här i världen.. Sen är det ju krig i vissa länder och någon måste ju ingripa där men då tror jag ändå mer på ekonomiskt bistånd och utbildning till fattiga människor istället för att finniga tonårspojkar ska lära sig att skjuta, laga flygplan och åka bandvagn, det känns inte som särskilt fredsbevarande. :)
Emot krig är i stort sett alla, men det räcker inte för att världen ska vara kramig och go. Ekonomiskt bistånd är bra när det fungerar och utbildning likaså. Det måste vara en stor del i ett fredsfrämjande arbete, politiska kontakter likaså. Problemet är ju att det här fungerar inte om det inte finns en viss stabilitet i landet. Den stabiliteten måste ibland framtvingas eller främjas med militära medel. Ett aktuellt exempel är Sudan. Jag fick brev från Läkare utan gränser förra veckan. I det berättade de bland annat om att de knappt hade kunnat bedriva någon verksamhet alls i Sudan under det gångna året p.g.a. att läget var alldeles för oroligt. En liten parantes bara.
Låta ett annat land ta hand om deras försvar menar du?
Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans...
Efter att ha spenderat tid med ett gäng av sveriges kontraktsanställda soldater går det inte att dissa det här inlägget.
Vet du vad som händer i fd Sovjet just nu? Vet du vem Putin är?
Efter att ha spenderat tid med ett gäng av sveriges kontraktsanställda soldater går det inte att dissa det här inlägget.
Finns väl inga vettiga människor som tar jobb på transport i Boden?
Finns väl inga vettiga människor som tar jobb på transport i Boden?
Om du tar bort "på transport" kanske vi kan komma överens.
Sundsarn
2007-12-07, 17:01
Jag tycker det är kanske är bra, men ett tråkigt beslut. Nu hamnade jag i reservern då jag inte dög till och för att det saknas tjänster bland befälsbefattningarna. Därför röstade jag "det var ett dåligt beslut - har ej gjort lumpen"
Att aveckla militären, även om det i det här fallet är värnplikten och inte de professionella förbanden, betyder bl a sämre utveckling inom vissa områden (nej jag syftar inte bara på vapen/amunition osv). Lumpen verkar vara en bra tid för många och det finns flera som till och med flera som borde göra lumpen av den enkla anledningen att de helt enkelt saknar respekt för andra och saknar samarbetesförmåga etc.
Det är lite av vad jag tycker iaf :)
Liten Men Fet
2007-12-07, 17:11
Jag tycker det är synd att ta bort den allmänna värnplikten, jag tycker det är bra att ha en arme som speglar samhället så det inte blir en klyfta därimellan. Om man bara ska ha sådana som verkligen vill göra vara soldater så tror jag det kan bli ett gäng människor där en stor del inte är lämpade.
Jag var i kosovo 04 och träffade mycket andra soldater från andra armer och dom som har yrkesarme är inte dom som gör bäst intryck. Inte i behandlingen av civila och inte begåvningsmässigt, naturligtvis med undantag.
Om man tittar på kompetensen bland svenska soldater jämfört med andra yrkesarmer när det gäller förmågan att hjälpa till i fredsbevarande insatser så har vi stora fördelar eftersom det finns mekaniker, murare, snickare, kockar, sjuksköterskor och en del som jobbat med att ta hand om personer som haft det svårt psykiskt.
Sen är många här så unga, delvis jag också, så dom vet inte hur reellt hotet från sovjet var från 1939?-1990. Det är naivt att tro att man kan förutse hur omvärlden kommer utveckla sig ens 2 decennier framåt.
Sen såg jag en kommentar där någon sa att det vore bättre med ekonomiskt bistånd än beväpnade fredsbevarande styrkor, det är bra med ekonmiskt bistånd men först måste man se till att det slutar dra runt militära och paramilitära grupper som mördar och driver iväg folkslag från sina hem, vad hade du sagt till milisen i rwanda för att få dom att sluta gå runt i en drogdimma och skära halsarna av småbarn?
Nu är börjar jag bli offtopic ordentligt men en sista kommentar, det var nån som sa att det är bra att man inte tvingar folk att göra sånt dom inte vill. Ja till viss gräns men det finns massor , framförallt tonåringar med curlingföräldrar, som behöver lära sig att ibland måste man göra sånt man inte vill och när man väl gör det så upptäcker att det inte är så farligt.
bra beslut.
kostar massa pengar som kan läggas på annat.
det får bli NATO istället, billigare och antagligen bättre.
bra beslut.
kostar massa pengar som kan läggas på annat.
Vad skulle bli billigare om förslaget går igenom?
Så du tycker till exempel Ryssland är ett väldigt stabilt land ?
Ska vi ha det som vi har nu får vi fan gå med i Nato snart. Vem inbillar sig att det alltid kommer vara fred på jorden? Även om krig härjar på andra ställen än europa kommer vi också drabbas.. Jäkligt trångsynt inställning. Ha det kvar..
Ett problem med att argumentera för allmän värnplikt och att behålla det nuvarande systemet är just att det inte blir särskilt allmän värnplikt över det. I ett generellt scenario är det ett ganska bra argument men det stämmer nog inte så bra på dagens system.
Håller med alltså att det är vissa typer av människor som lockas, typ arbetarklass :) Nej, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla dom grupperna men spontant kan jag hålla med om den reflektionen. Lösningen vi skulle kunna applicera är att tvinga alla att göra lumpen. Ungefär som att vi drar gränsen vid downs syndrom, rullstol osv. Dålig syn t.ex. är ingen ursäkt, det är bara satsa på närstrid då. Skulle självklrat inte funka gå från skitslött till gamla goda Soviet bara sådär, eller alls.
Vad skulle bli billigare om förslaget går igenom?
det kostar mer att upprätthålla ett eget "försvar" och ha värnplikt än vad det gör att vara medlem i NATO.
det kostar mer att upprätthålla ett eget "försvar" och ha värnplikt än vad det gör att vara medlem i NATO.
Tror du NATO är en välgörensorganisation som gratis ställer upp som beskydd?
Anledningen till min förra fråga var att det förslaget som nu diskuteras inte har något med att avskaffa försvaret att göra. Det förslaget gäller är att ta på plikten ur värnplikten. Om det så skulle leda till ett yrkesförsvaret, vilket frågan heller inte handlar om, så betyder det fortfarande inte att det bli billigare.
Tror du NATO är en välgörensorganisation som gratis ställer upp som beskydd?
var skrev jag att det skulle vara gratis?
Anledningen till min förra fråga var att det förslaget som nu diskuteras inte har något med att avskaffa försvaret att göra. Det förslaget gäller är att ta på plikten ur värnplikten. Om det så skulle leda till ett yrkesförsvaret, vilket frågan heller inte handlar om, så betyder det fortfarande inte att det bli billigare.
det var min personliga åsikt att det borde avskaffas helt.
däremot så sparas det fortfarande pengar om man tar bort skyldigheten att göra lumpen eftersom det kommer vara mycket mindre människor som gör det då.
var skrev jag att det skulle vara gratis?
Jag fick uppfattningen att du trodde att NATO hjälper till utan att ställa motkrav.
det var min personliga åsikt att det borde avskaffas helt.
däremot så sparas det fortfarande pengar om man tar bort skyldigheten att göra lumpen eftersom det kommer vara mycket mindre människor som gör det då.
Jag har tidigare skrivit att jag är positiv till att plikten tas bort i fredstid, men det gör det inte billigare. Som det ser ut nu så är det en liten andel av befolkningen som utbildas och de borde kunna rekryteras utifrån frivilliga. Antalet utbildade skulle inte minska med det här beslutet.
Jag fick uppfattningen att du trodde att NATO hjälper till utan att ställa motkrav.
Jag har tidigare skrivit att jag är positiv till att plikten tas bort i fredstid, men det gör det inte billigare. Som det ser ut nu så är det en liten andel av befolkningen som utbildas och de borde kunna rekryteras utifrån frivilliga. Antalet utbildade skulle inte minska med det här beslutet.
Kanske om vi tar betalt för att folk ska göra militärtjänst, ungefär som att plugga i USA? :)
Det kommer bli allt annat än billigare. Att utbilda en värnpliktig är faktiskt billigt jämfört med vad en "färdig utbildad" soldat i NBG har kostat. Det intressanta i frågan är om kvaliten på soldaterna kommer hamna på samma nivå som Usa eller UK. Efter de missioner jag gjort kan jag inte klaga mycket på svenska soldaters soldatförmåga och absolut inte på deras empati eller förmåga att lösa uppgifter som inte åligger en soldat. Så något bra har vi gjort i 107år. Men omväxling förnöjer.
Jag älskar alla inlägg som innehåller meningar som "Lägg ner. Låt FN/NATO sköta det istället." Då har man snorkoll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.