handdator

Visa fullständig version : Hår!

Granatgiraffen
2007-12-06, 10:01
Hur fungerar det med hår? På huvudet växer det och växer tills det släpar i marken. På armar däremot växer det bara, och sen stannar det?! om jag rakar av det så växer det ut igen... och stannar? Är håret magiskt eller finns det en coolare förklaring?

Hades
2007-12-06, 10:12
Det slutar aldrig växa, men det ramlar av. Armhår är tunnare och utsätts för mer nötning och ramlar därför av tidigare.

machine gun
2007-12-06, 10:40
Det slutar aldrig växa, men det ramlar av. Armhår är tunnare och utsätts för mer nötning och ramlar därför av tidigare.

Tveksamt. Isf skulle ju alla patienter som ligger i koma eller liknande få hysteriskt långt kroppshår pga brist på slitage.

Granatgiraffen
2007-12-06, 10:46

Ja, det där tror jag inte alls på faktiskt min kära vän.

Jazzman
2007-12-06, 10:52
Enda förklaringen, som jag kan komma på, till varför hår är olika långt på kroppen är att det trillar av olika snabbt (som sades tidigare). Huvudhår sällan så det kan växa långt, t ex ögonbryn ofta. Eftersom hår är dött så kan det inte finnas någon feedback som säger att håret ska sluta växa vid en viss längd.
/Jazz

Hades
2007-12-06, 10:53
Tveksamt. Isf skulle ju alla patienter som ligger i koma eller liknande få hysteriskt långt kroppshår pga brist på slitage.

Bra poäng. Nu kollade jag wikipedia och ni har rätt:

Individuella hår växlar mellan perioder av tillväxt och dvala. Under tillväxtfasen så är hårfolliklarna långa och bulliga och håret växer utåt med en hastighet på cirka 1/3 mm per dag. Efter tre till sex månader (hår i armhålan och könshår har längst tillväxtcykel) så stannar tillväxten, follikeln krymper och och hårroten växer fast. Efter en tids vila så börjar en nytillväxtperiod och då puttas det gamla hårstrået ut. Huvudhår har mycket längre tillväxtperioder och blir mycket längre innan de fälls.

jakke
2007-12-06, 10:53

fast när jag tog bort mig gips efter 15v. så hade jag mkt mer hår på den armen+handen som varit gipsat. Typ som en gorilla*flex* .

Granatgiraffen
2007-12-06, 11:13
Bra poäng. Nu kollade jag wikipedia och ni har rätt:

Den där wikipedia kan allt! Varför blir man tunnhårig då?(Inte jag såklart! Jag är hårig som en häst, på huvudet) Får kroppen för sig att skita att bygga hår? Eller får hårsäckar för sig att gå i dvala för alltid? Eller dör dom rackarna?

egge
2007-12-06, 13:54
När vi ändå är inne på hår så undrar jag också en sak. Folk säger att man ska klippa topparna med jämna mellanrum för då mår håret "bättre" och växer mer. Funkar det så? Jag menar hår är ju dött.

Hades
2007-12-06, 13:58
När vi ändå är inne på hår så undrar jag också en sak. Folk säger att man ska klippa topparna med jämna mellanrum för då mår håret "bättre" och växer mer. Funkar det så? Jag menar hår är ju dött.

Det måste ju vara BS.

egge
2007-12-06, 14:09
Det måste ju vara BS.

Så känner jag också men jag har hört flera som säger det.
Undrar om det är ett rykte startat av frisörer för att folk ska klippa sig oftare. *rolleyes*

Frida.B
2007-12-06, 14:29
Saken med att klippa topparna ofta är ju att topparna klyver sig, men håret växer ju från roten och inte från toppen. Håret ser dock fräshare ut om man inte har massa klyvna toppar

C.E.J.
2007-12-06, 14:53
Den där wikipedia kan allt! Varför blir man tunnhårig då?(Inte jag såklart! Jag är hårig som en häst, på huvudet) Får kroppen för sig att skita att bygga hår? Eller får hårsäckar för sig att gå i dvala för alltid? Eller dör dom rackarna?

Du sa det, wikipedia kan allt! Dock kan engelska wikipedia nästan 10ggr så mycket: http://en.wikipedia.org/wiki/Androgenic_alopecia