Visa fullständig version : Vet människan instinktivt vad som är rätt och fel?
Slartibartfast
2007-12-05, 16:56
Eller är allting inlärt? Vet en individ som vuxit upp i total social isolering att det är fel att döda en annan människa?
Vad är det som dikterar vad som är rätt/fel? Samhället? Instinkter? Gud?
Chuck Norris.
Det är hög tid att skaffa sig ett jobb nu Slarti. Sämre män än dig har blivit galna pga sådana funderingar.
maaherra
2007-12-05, 17:01
I och med att människor av naturen kan kännas empati torde även dom instinktivt veta att det inte är rätt att döda en annan individ.
watertouch
2007-12-05, 17:03
Har för mig att det finns djur som har inlärda instinkter om att tex ormar är farliga. Så vissa grejjer kanske går vidare i DNA. Krig och liknande har ju pågått i årtusenden. Är snarare nån inlärd moral där att inte döda andra.
Just det där med att det är fel att döda (andra människor) är säkert inpräntat i våra gener. Människan är ju ett flockdjur och därför tjänar den enskilda individen på att övriga flockmedlemmar överlever. Däremot finns det en massa andra värderingar som man får genom uppfostran.
Instinkter är rätt intressant öht. Hur kunskap kan föras vidare i generna.
Häftigt att hitta något där så man kunde ärva all kunskap från sina föräldrar.
Rent instinktivt är det svårare att döda/skada någon av sin egen art än t.ex något väldigt långt ifrån, typ en myra. Vem skär inte hellre sönder en manet än en Schimpans liksom? Inom normala beteenden tror jag att människan vet att man inte dödar andra människor, ofta när någon människa går över gränsen beror det just på psyket, det är onormalt. "Vilket jävla psykfall!" osv. Egna artens välstånd är ditt välstånd.
Instinkt = Nedärvt beteendemönster.
watertouch
2007-12-05, 17:12
Jo men för några tusen år sen tyckte man nog inte så.
Det som instinktivt anses som rätt och fel är det som gynnar indivden evolutionärt. Du offrar dig mer för din familj och dras mer till kvinnor som har en genupsättning som skiljer sig (mer) från din egen. På samma sätt är du mer benägen att känna mindre empati till folk som inte är dig lika.
Kolla på serien "BBC Human instinct" och Vetenskapensvärld om rädsla.
Det är hög tid att skaffa sig ett jobb nu Slarti. Sämre män än dig har blivit galna pga sådana funderingar.
Om inget annat kanske läsa böcker istället, jag själv skulle då aldrig fråga på ett forum om så pass komplexa saker som instinkter, moral osv. Eller jo, om forumets medlemmar var prominenta medlemmar av relevant forskningsområde :D
Om inget annat kanske läsa böcker istället, jag själv skulle då aldrig fråga på ett forum om så pass komplexa saker som instinkter, moral osv. Eller jo, om forumets medlemmar var prominenta medlemmar av relevant forskningsområde :D
Det är lugnt.
På kolo finns källor till allt. *flex*
Slartibartfast
2007-12-05, 17:27
Så icke forskande vardagligt folks åsikter om dessa saker är irrelevanta? Vad är det för elitistiskt bs?
Så icke forskande vardagligt folks åsikter om dessa saker är irrelevanta? Vad är det för elitistiskt bs?
Det var ingen attack mot dig eller nån annan. Jag utgick bara från att du ville ha ett definitivt svar på frågan, men om du mest ville veta vad folk på kollo tycker så go right ahead.
Slartibartfast
2007-12-05, 17:35
Det var ingen attack mot dig eller nån annan. Jag utgick bara från att du ville ha ett definitivt svar på frågan, men om du mest ville veta vad folk på kollo tycker så go right ahead.
Tror du det finns ett definitivt svar på frågan? :D
Vänta på att Grub postar ett abstrakt? ;)
Just det där med att det är fel att döda (andra människor) är säkert inpräntat i våra gener. Människan är ju ett flockdjur och därför tjänar den enskilda individen på att övriga flockmedlemmar överlever. Däremot finns det en massa andra värderingar som man får genom uppfostran.
Är det då en instinkt att uppfostra?
Slarti:
Människan som kollektiv evolutionär och gudomlig varelse känner instinktivt vad som är rätt/fel.
Enskilda människor behöver söka för att finna samma sanning. Sanningen är just dét; vad som är rätt och fel.
Det finns en dynamisk men ändock absolut sanning, a.k.a. Gud.
Longshot
2007-12-05, 17:40
Chuck Norris.
Jack Bauer.
Slartibartfast
2007-12-05, 17:56
Hos människor tror jag det är det. Det är ju den enda arten som uppfostrar öht.
Människan som kollektiv evolutionär och gudomlig varelse känner instinktivt vad som är rätt/fel.
Enskilda människor behöver söka för att finna samma sanning. Sanningen är just dét; vad som är rätt och fel.
Det finns en dynamisk men ändock absolut sanning, a.k.a. Gud.
Så du anser att nån som levt utanför samhället har/kan utveckla samma uppfattning om rätt och fel som du och jag, för att Gud har gett honom/henne denna insikt?
Ja. Om generna ska leva vidare är det så klart fördelaktigt med gener som gör att föräldern uppfostrar barnet på ett sätt som gör att barnet i sin tur kan föra arvet vidare. Däremot innebär det ju inte automatiskt att värderingarna är instinktiva, de kan säkert vara inlärda.
Tror du det finns ett definitivt svar på frågan? :D
Vänta på att Grub postar ett abstrakt? ;)
Ja han har abstrakt om allt så :D
Helt fel. Såg en dokumentär om elefanter (hannar) som flyttats till ett annat reservat i unga år och vuxit upp utan vuxna elefanter i sin närvaro. De betedde sig som svin när de kom upp i tonåren. Trakasserade noshörningar till och med. När man identifierat problemet och flyttat dit äldre elefanter som kunde hålla pli på ungdomarna lugnade de ner sig.
Länk kanske: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/642731.stm
Muskelbyggaren
2007-12-05, 18:48
Jag tror mycket finns i oss sedan födseln men att allt är föränderligt under livets gång, och särskilt under småbarnsåren.
Pudzianovski
2007-12-05, 18:50
Eller är allting inlärt? Vet en individ som vuxit upp i total social isolering att det är fel att döda en annan människa?
Första frågan är lite märklig men du reder upp det med fråga två tycker jag.
Rätt och fel är nog helt enkelt konstruerat av oss människor. Ett tydligt exempel är väl att på ett ställe på Tellus är en sak fel medan samma sak på en annan plats är rätt. De gamla romarna/grekerna talade om Jus Naturale vilket "kanske" kan passa in på detta mer eller mindre. Men en ganska intressant frågeställning dock.
Finns rätt och fel över huvud taget? Jag tror snarare på handling och konsekvens. Så Länge det finns någon annan med en annan åsikt så borde rätt och fel helt tappa sin betydelse. Hur kan du veta att du har mer rätt än den andre? Genom Gud? Vems gud i så fall?
Att man inte vill döda är nog snarare för att man vet att det kommer att leda till dåliga följder vilket skapar en olustkännsla hos individen. Om DET är genetisk eller kommer från uppfostran vet jag inte.
Så du anser att nån som levt utanför samhället har/kan utveckla samma uppfattning om rätt och fel som du och jag, för att Gud har gett honom/henne denna insikt?
Sökande
Jag menar att det krävs ett sökande av individen, förutsättningarna för att hitta rätt förbättras markant om det sker i ett socialt/mänskligt sammahang. Religioner, kulturer, stater, samhällen, familjer, syskon, vänner (gärna i den ordningen) genomsyras och byggs upp av en sammanvägd kunskap/insikt som mänskligheten har vaskat fram och raffinerat ur sanningen. Kärlek är exempelvis en av de starkaste kollektiva insikterna/känslorna (den djupaste insikt är känsla).
I praktiken
Generellt så hjälper det alltså att vara muslimsk kulturminister på resa genom samhällsklasser och världsdelar med en stor familj och många syskon. Och det blir svårare om man står på huvud i en jordhåla någonstans i Sibirien utan mänsklig kontakt. Men å andra sidan hinner man inte med att göra så mycket som är fel i en associal och omänsklig situation heller. Gud gav oss förmågan att skilja mellan rätt och fel, det är vad som skiljer oss ifrån djuren.
Om man istället vill söka djupare så krävs ett energiflöde till det gudomliga för att kommunicera på rätt/fel-kanalen, och normalt fås detta genom testosteron/östrogen-energi. Sökandet börjar därför oftast efter under/tonåren, och de som under vår samhällskonstruktion (i mindre skala) valde/blev valda till denna livsföring utmärkte sig som shamaner/präster. I dagens samhälle är det svårare att peka ut de sökande. Dessa individer nås i sin strävan av ett kall, vilket är en mycket intensiv utväxling med sanningen. Kunskapen/insikterna/visdomen lever sedan kvar i sociala omgivningar och sprider sig som ringar på vattnet till samhällets alla nivåer.
Familj - The fine picture
Ett mer vardagligt och normalt sökande, men med samma länk till sanningen skapas vid relationsbyggandet mellan man och kvinna, vilket slutligen blir både konkret och påtagligt när avkomman föds. Att ha barn innebär konstant konfrontation mellan rätt och fel. Då handlar det inte längre om ett sökande, utan om ren och skär utövning av allt man har lyckats att samla på sig kring rätt och fel.
För mig är därför "uppfostran" såväl instinktiv som praktiskt tillämpning av rätt och fel.
Mänskligheten - The big picture
I det stora hela; om man lägger ihop hela mänsklighetens känsla för rätt och fel, varje familj, alla samhällen, instutitioner o.s.v.. så blir vi mer eller mindre assimilerade av en ständigt alstrande sanning av rätt och fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.