Visa fullständig version : Hur mycket ska man ha i sig varje dag?
En liten snabb fråga bara...
Förut fattade jag inget av det med kolhyderater, protein och så men nu har jag upptäckt att man kan läsa till sig allt på de flesta matvaropaketen, per 100g eller nåt.
Men, hur mycket bör man ha i sig per dag av kolhyderater, protein, energi(?), fett? Jag är 192cm lång, runt 83-84 kilo och vill gå upp i vikt.
Är det skillnad på gymdagarna och slappardagarna? Hur stor då?
King Grub
2003-05-02, 18:37
Det går inte att svara på utan att veta din förbränning, dina mål med träningen och vad du sysslar med. 2.5-3 gram protein per kilo kroppsvikt kan vara lagom i alla fall. Kolhydrats- energi, -och fettnivån beror helt på vilket energibehov du har. En byggjobbare behöver mer än någon som sitter still vid ett skrivbord hela dagen.
Är det frågan om en vilodag tycker jag du skall äta lika mycket som på träningsdagarna. Det är ju då du skall återhämta dig och ladda upp. Det är först om vilodagarna blir fler till antalet som det kan vara dags att dra ner lite, främst på kolhydraterna, som du ju inte har stort behov av i soffan.
Ok, hur vet man sin förbränning? Målen med träningen är såklart att bli större med tanke på hur jag är nu, sysslar bara med gym just nu och ska börja springa en gång i veckan, kanske två på sommaren, beroende på hur mycket man kan springa utan att tappa muskler (läst att det tydligen är så). Gör inget jobbigt förutom att gå i skolan, kanske lite mer aktiviteter på fritiden nu när det är varmt.
Men om man vill gå upp i vikt ät det alltså bara att proppa i sig så mycket som möjligt? Skulle vara bra om man hade något nummer att komma upp i för då trycker jag gärna i mig lite extramat bara för att komma till det rekommenderade intaget, men det gick tydligen inte :(
Varför inte ha kolhyderater när man ligger i soffan? Är det det man blir tjock av så är det ju bara bra.
Edit: såg nu på en sida att kolhyderater inte är fett om jag fattade det rätt.
Åse Columbus
2003-05-02, 19:19
Originally posted by Pontus
Ok, hur vet man sin förbränning? Målen med träningen är såklart att bli större med tanke på hur jag är nu, sysslar bara med gym just nu och ska börja springa en gång i veckan, kanske två på sommaren, beroende på hur mycket man kan springa utan att tappa muskler (läst att det tydligen är så). Gör inget jobbigt förutom att gå i skolan, kanske lite mer aktiviteter på fritiden nu när det är varmt.
Men om man vill gå upp i vikt ät det alltså bara att proppa i sig så mycket som möjligt? Skulle vara bra om man hade något nummer att komma upp i för då trycker jag gärna i mig lite extramat bara för att komma till det rekommenderade intaget, men det gick tydligen inte :(
Varför inte ha kolhyderater när man ligger i soffan? Är det det man blir tjock av så är det ju bara bra.
Edit: såg nu på en sida att kolhyderater inte är fett om jag fattade det rätt.
ok vem orkar förklara här ??????
Vad har jag sagt nu då :em: Undrade bara hur man vet sin förbränning och att det bara gäller att proppa i sig så mycket som möjligt om man vill gå upp i vikt, även om jag helst skulle vilja ha något mål att komma upp i per dag.
Men kanske är helt ute och cyklar i allt jag skrev tidigare :D ?
King Grub
2003-05-02, 19:49
Okej: nu tar vi det allra mest grundläggande:
Protein är musklernas byggstenar. 1 gram=4.1 kcal.
Kolhydrater är den form av energi som används mest när du anstränger dig. 1 gram=4.1 kcal
Fett är den form av energi som kroppen använder vid lågintensiva avktiviteter. 1 gram=9.3 kcal
Kcal (kilokalorier) är ett mått på hur mycket energi maten du äter innehåller.
Hur mycket energi du gör av med beror på hur mycket du rör på dig. Du har en grundförbränning som du kan gissa dig till oerhört grovt genom att ta din kroppsvikt gånger 24. Så många kcal gör du av med på en dag genom att ligga still. Så fort du rör på dig stiger den siffran, ju intensivare ansträngning desto mer stiger kcal-antalet.
När du äter mer kcal än du gör av med går du upp i vikt. Ett kilo kroppsvikt är 7000 kcal.
Äter du för mycket kolhydrater medan du sitter i soffan blir överskottet lätt till fett. Så bra energi behövs helt enkelt inte för så lågintensiva aktiviteter. Om du vill bli fet så är det i och för sig jättebra.
Ett bra upplägg är att äta ungefär 3 gram protein per kilo kroppsvikt, så att musklerna får de byggstenar de behöver. 20-30 energiprocent av kaloriintaget från fett. Resten från kolhydrater, företrädesvis långsamma sådana.
Så, om du väger 84 kilo blir det 249 gram protein per dag = 1020 kcal.
Om vi säger att du behöver 3500 kcal per dag och skall äta 25 procent av dessa från fett blir det 875 kcal från fett = 94 gram.
Resten, alltså 1605 kcal eller 391 gram från kolhydrater.
Obs: detta är alltså baserat på ett kcal-intag på 3500 om dagen, och absolut inga regler du måste följa. Mer menat som ett illustrerande räkneexempel.
Tack! :bow: Jag bockar och bugar för att du tog dig tid att svara så utförligt! Mycket saker det där, får nog läsa det ett par gånger innan jag kan det.
:bow:
King Grub=Fredrik Paulún? ;)
Har 1 gram protein, fett och kolhydrater alltid samma värde av kcal. Alltså 1 gram protein = 4.1 kcal m.m. eller kan det skilja sig mellan t.ex. olika sorters fetter? H
Hade en livlig discussion med en polare om det där för ett tag sen :MrT:
King Grub
2003-05-03, 11:46
Originally posted by hermes
Har 1 gram protein, fett och kolhydrater alltid samma värde av kcal. Alltså 1 gram protein = 4.1 kcal m.m. eller kan det skilja sig mellan t.ex. olika sorters fetter? H
Hade en livlig discussion med en polare om det där för ett tag sen :MrT:
Nej, olika kolhydrater etc har inte exakt samma värde. De skiljer marginellt. Jag har ingen lista i huvudet men det är runt 0.1-0.3 kcal uppåt eller nedåt.
Bara ett förtydligande till King Grubs svar:
Antar att du menade ett kg kroppsvikt utan ett kg kroppsfett. 1 kg kroppsvikt är ju inte alltid 7000 kcal om uppgången består av ex muskler eller vatten.
Hermes: Ja i stort sett kan man säga att det har samma värde. Även om väldigt små variationer kan förekomma exempelvis ger monosackarider något mindre än stärkelse (båda är kolhydrater).
Ett större undantag är kostfibrer som defineras som en kolhydrat men som inte ger några kalorier alls.
Det var så jag argumenterade. Han snackade om nån gainers med fruktansvärt mycket kalorier men som ändå inte hade så stor serveringsportion. Tror faktiskt han hade läst det i B&K...men han lär ha missförstått det...men det viktiga är att jag hade rätt :D
hermes: Gainern kan ju innehålla fett och då ökar ju kaloriinnehållet rejält.
Jo självklart, men det var inte en normal mängd kalorier alltså. Inte ens om hela gainern var gjord av fett skulle det kunna bli så mycket kalorier...ska snacka med han och se om han kan gräva fram reklamen
Jag vill bara ge en eloge till KingGrub som på ett så ihärdigt och hängivet sätt höjer detta forum! Starkt jobbat. :kickass:
Sant, snabba och konkreta svar, man bugar och bockar :thumbup:
Yeaaah, Barbapappa är kungen på kostforumen.:hbang:
Kan mer än mest och svarar snabbare än sin egen skugga.
Heja!
http://www.smilies-world.de/Smilies/Usersmilies/Rafael/03/OLA.gif
King Grub
2003-05-05, 11:38
Originally posted by Vänskap
Yeaaah, Barbapappa är kungen på kostforumen.:hbang:
Kan mer än mest och svarar snabbare än sin egen skugga.
Heja!
http://www.smilies-world.de/Smilies/Usersmilies/Rafael/03/OLA.gif
För mycket fritid, kanske? :D
Som voluntär kan du bättre spendera din tid i röda korset eller något, fast vi har dig helst kvar här. :D
snatch_ct
2003-05-05, 22:47
jag sätter en halv norsk 5-krona på att barbapappa är en liten tjock gubbe som aldrig ätit en nyttig maträtt i hela sitt liv men råkade få en bok om näringslära på posten som han lite halvslött bläddrar i utan att ta till sig nåt.
:devil: :notme: :D :D :D
King Grub
2003-05-06, 10:57
Originally posted by snatch_ct
jag sätter en halv norsk 5-krona på att barbapappa är en liten tjock gubbe som aldrig ätit en nyttig maträtt i hela sitt liv men råkade få en bok om näringslära på posten som han lite halvslött bläddrar i utan att ta till sig nåt.
:devil: :notme: :D :D :D
Pay up, big boy.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.