Visa fullständig version : Apartam under deff?
Fjällbrynt
2007-12-03, 22:02
ger det några negativa effekter?
Paltkoma
2007-12-03, 22:09
ger det några negativa effekter?
Kanske. Man har sett att aspartam stimulerar ghrelin, ett hungerhormon. Man har dock inte kunnat påvisa att folk faktiskt äter mer av aspartam. Jag skulle avstå, speciellt om du har problem med sötsug.
Eddie Vedder
2007-12-03, 22:13
Det kommer med största sannolikhet inte ha någon som helst negativ effekt utöver dom eventuella hälsoeffekterna förstås. Men oavsett om det kan vara skadligt eller ej så är det ju samma oavsett om man deffar eller inte.
Aspartamsötad dryck är i praktiken energilöst och saknar påverkan på insulin och blodsocker.
Fjällbrynt
2007-12-03, 22:13
Kanske. Man har sett att aspartam stimulerar ghrelin, ett hungerhormon. Man har dock inte kunnat påvisa att folk faktiskt äter mer av aspartam. Jag skulle avstå, speciellt om du har problem med sötsug.
jo jag läste också om hungerpåverkan... tack för svar från er båda!
Eddie Vedder
2007-12-03, 22:22
jo jag läste också om hungerpåverkan... tack för svar från er båda!
Vart läste du det? Har för mig att du skrev i en annan tråd häromdagen att du läst om att kolhydrater innan läggdags var negativt o.s.v.
Om det är samma typ av litteratur du läst det där så är det antagligen samma typ av skitprat.;)
Paltkoma
2007-12-03, 22:24
Aspartamexperimenten visar lite blandade resultat. En del visar ökad hunger, andra inte. Det finns till och med en del som tyder på att aspartam minskar hungern, om man inte känner den söta smaken utan bara får ned det i magen.
http://www.newscientist.com/article/mg12817372.800-science-artificial-sweetener-may-reduce-appetite-.html
Jag själv är lite hooked på socker och har märkt att det är lättast för mig att avstå från aspartam om jag vill låta bli att få sötsug.
King Grub
2007-12-03, 22:28
Var är ghrelin-referensen?
Fjällbrynt
2007-12-03, 22:29
Vart läste du det? Har för mig att du skrev i en annan tråd häromdagen att du läst om att kolhydrater innan läggdags var negativt o.s.v.
Om det är samma typ av litteratur du läst det där så är det antagligen samma typ av skitprat.;)
kollar runt lite på internet..:P sen så prenumererar jag på Muscle and fitness... och enligt dig så suger allt dom säger;)
Eddie Vedder
2007-12-03, 22:32
kollar runt lite på internet..:P sen så prenumererar jag på Muscle and fitness... och enligt dig så suger allt dom säger;)
Jag har aldrig läst den tidningen, men jag vet vilken nivå det brukar kunna vara på kost(des)informationen i byggartidningar.
Det du berättat här verkar ju stämma in på mina fördomar om dessa tidningar.:D
Martin Berkhans artiklar i BODY tycker jag dock är väldigt väldigt bra!:thumbup:
Fjällbrynt
2007-12-03, 22:36
Jag har aldrig läst den tidningen, men jag vet vilken nivå det brukar kunna vara på kost(des)informationen i byggartidningar.
Det du berättat här verkar ju stämma in på mina fördomar om dessa tidningar.:D
Martin Berkhans artiklar i BODY tycker jag dock är väldigt väldigt bra!:thumbup:
ok.. var får då dom som skriver i tidningen allt ifrån, är de motsägelser inom "kostbranchen" eller tar dom bara lite påståenden ur havet och printar i tidningarna:P?
King Grub
2007-12-03, 22:37
tar dom bara lite påståenden ur havet och printar i tidningarna:P?
Ofta, ja. Gamla skrönor som underhålls och sprids vidare till en ny generation. Därmed inte sagt att allt som står i en byggartidning är nonsens, men en tillräckligt stor del för att man bör ta det mesta med en nypa salt eller två.
Och "kolla runt lite på internet" är en ännu värre källa, om man inte vet vilka som är trovärdiga, eller åtminstone granskade. Googlar man något och bestämmer sig för att tro på det som står under första sökträffen... är man snart felinformerad om det mesta.
Fjällbrynt
2007-12-03, 22:38
Ofta, ja. Gamla skrönor som underhålls och sprids vidare till en ny generation. Därmed inte sagt att allt som står i en byggartidning är nonsens, men en tillräckligt stor del för att man bör ta det mesta med en nypa salt eller två.
mm... de eller ett saltkar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.