handdator

Visa fullständig version : Resa i asien med 70.000:-

Tomten
2007-12-03, 11:49
Har sparat undan 70.000:-

Studerar just nu japanska i göteborg, och funderar på fara som utbytesstudent till japan hösten -08 (om allt går som planerat). Väl där så funderar jag endera på att använda de här undansparade pengarna när jag studerar i Japan och istället ta mindre studielån... ELLER så sparar jag pengarna och far runt på en tur i olika länder i asien när jag är klar med mina utbytesstudier. Nu är bara frågan, hur länge kan man dra runt i asien med 70.000? Vart borde man fara, vad borde man se? Vill ha tips!

Olof
2007-12-03, 11:56
Hmm du kommer att uppleva en av mina drömmar...

Prankie
2007-12-03, 12:01
Beror självklart på vilket land du bor i. Ska du inte ta lån räcker det inte alls så länge i Japan. Utbildnings avgift ligger över 20000 per termin, studenthyra är otrolig dyrt också. Så en termin Japan är nog ganska realistisk beräkning. I Kina 1-2 år beroende på hur du spenderar dina pengar.

hahavaffan
2007-12-03, 12:05
hur länge kan man dra runt i asien med 70.000? Vart borde man fara, vad borde man se? Vill ha tips!Jävligt länge. Vi klarade oss på ca 4-5000 kr per månad när vi var i Thailand. Och då åt vi okej och drack som alkoholister varje kväll. Vi bodde dock ganska billigt, men vem vill bo på lyxhotell när man backpackar? Men vi besökte ju bara Thailand och de mest kända platserna där, och då alltså de dyraste. Vietnam, Kambodja osv är ju billigare.

Tomten
2007-12-03, 12:23
Beror självklart på vilket land du bor i. Ska du inte ta lån räcker det inte alls så länge i Japan. Utbildnings avgift ligger över 20000 per termin, studenthyra är otrolig dyrt också. Så en termin Japan är nog ganska realistisk beräkning. I Kina 1-2 år beroende på hur du spenderar dina pengar.

Fast nu missförstår du ju frågan ;)

Var ju snarare hur länge man kan resa runt i asien EFTER man är klar med studierna, och vart man borde fara. Japan är ju dyraste landet i asien, är ju ungefär samma kostnader som att bo i Sverige.

Octavus Fortuna
2007-12-03, 12:43
Jag var i Thailand i två månader och gjorde bara av med 13000 kr och då bodde vi ändå ganska fint på vissa ställen. Vi drack och åt väldigt mycket också. På Koh Lanta bodde vi i 16 dagar och notan vart 2500 per person, inklusive mat, dricka & boende. Så i Thailand kommer du klara dig väldigt länge på 70.000.

mela
2007-12-03, 13:26
Nu är bara frågan, hur länge kan man dra runt i asien med 70.000? Vart borde man fara, vad borde man se? Vill ha tips!

Har inte gjort det själv, men min kusin klarade sig på 70k när hon reste runt i Asien med en kort tripp till Australien och USA på hemvägen. Hon var ute i 8 månader. Det som kostar är flygbiljetter osv. Hon åkte buss mellan de olika länderna osv. Åt alltid det billigaste, bodde på de allra billigaste ställerna. Ett ställe som hon bodde på såg ut som ett nedbrunnet hus.

Exhale_
2007-12-03, 13:34
Har sparat undan 70.000:-

Studerar just nu japanska i göteborg, och funderar på fara som utbytesstudent till japan hösten -08 (om allt går som planerat). Väl där så funderar jag endera på att använda de här undansparade pengarna när jag studerar i Japan och istället ta mindre studielån... ELLER så sparar jag pengarna och far runt på en tur i olika länder i asien när jag är klar med mina utbytesstudier. Nu är bara frågan, hur länge kan man dra runt i asien med 70.000? Vart borde man fara, vad borde man se? Vill ha tips!

Jag var och härjade i Thailand, Malaysia, Burma, Vietnam, Singapore och Kina i våras. Prisnivåerna skiljer ganska kraftigt mellan länderna. Thailand/Vietnam/Burma var riktigt billigt, Malaysia bara lite dyrare, Singapore hade svenska priser (också ett tråkigt ställe) och Kina hade en blandning av de billigaste och de dyraste priserna beroende på vilken del utav landet du hängde i.

Jag var borta i 4 månader och brände ca 40 000 allt som allt (flyg och alla resor inkluderade). För 70 K kan du nog vara borta i allt ifrån 3 månader till mer än ett år beroende på länder och levnadsstandard.

hahavaffan
2007-12-03, 13:35
Ett ställe som hon bodde på såg ut som ett nedbrunnet hus.Vi bodde på ett "hotell" på Koh Samui som var byggt av tunnast möjliga plywood med massor av hål i. På "toaletten" stod där ett träd som gick genom golvet och taket. Ytterdörren låste man med ett hänglås nån förmodligen tagit från en dagbok för småbarn. Behöver jag nämna att där fanns kackerlackor och spindlar? Men så kostade det också bara 50kr natten för oss tre tillsammans :D

pony
2007-12-04, 01:34
I Japan kan du inte stanna särskilt länge med 70 papp. Men det beror på hur slösaktig du är, hur du bor, osv.
Iom den relativt låga summan skulle jag, om jag var du, stanna inom .jp under hela den tiden. Istället för att dra runt och dutta lite meningslöst i en drös länder kan du koncentrera dig på att se fler japanska städer och verkligen uppleva landet istället för att bara gå i de typiska turistfällorna och sedan åka hem. Bara Tokyo kan du vara i minst en månad, göra nya saker varje dag, och ändå inte hinna se allt.

My 2 cents.

pony
2007-12-04, 01:43
Meh, först nu fattade jag att du ska resa EFTER att du har studerat och under din utbytestid har du förmodligen redan kunnat absorbera det japanska samhället på ett tillfredsställande sätt. Ignore my stupidity.

Prankie
2007-12-04, 05:22
Meh, först nu fattade jag att du ska resa EFTER att du har studerat och under din utbytestid har du förmodligen redan kunnat absorbera det japanska samhället på ett tillfredsställande sätt. Ignore my stupidity.

Vi uppfattade ju på samma sätt. :D

Trance, vilka aktiviteter är du mest intresserad av? Och vilken stad har du tänkt plugga i Japan?

Prankie
2007-12-04, 06:26
Om det är Tokyo du ska bo i så får du inte missa Shibuya, Harajuku. Fast ska du bo där i halvår så där du kunna skaffa en hel del kompis som kan visa dig runt. Om du ska förbi nånting i Kina så tycker jag Shanghai får inte missas. Det är Kinas svar på Tokyo. :D Fast mycket mycket billigare så man har råd att ha kul, varje dag. Vill du dryga ut kassa kan du alltid ta en ESL cert via nätet innan du far så kan du hitta jobb ganska lätt där. Det samma gäller även Japan men då de kräver oftast man ha en kandidat examen redan... Så du skulle kunna bo i Asien i all evighet så länge det finns ett sådan sug efter engelskalärare. En jämförelse i i lön i Kina. :D
ESL lärare lön per timme 150yuan
Kassör i supermarket per timme 5yuan

bengdoktor
2007-12-04, 15:12
http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&section=journey&journeyId=164730&userId=141575
Kolla min resdagbok, vi var på alla obligatoriska platser i våras :)

Men seriöst. finns många platser ni ska till, och det enda landet som ni verkligen måste till är Fillippinerna! Att simma med valhajar är det tuffaste jag någonsin gjort.

dice
2007-12-04, 15:27
Couchsurfa så behöver du inte betala för boende, www.couchsurfing.com

Folk skapar helt enkelt en profil på sidan, med sina intressen, vad för typ av människor de gillar osv och man kan välja om man bara vill träffas för en fika eller låta folk sova på sin sova/säng/golv whatever. Det bästa är att du träffar och hänger med locals på alla ställen du kommer till som kan rekommendera ställen som inga turister vet om eller ta dig till platser du inte hört talas om.

Jag har gjort detta i Paris, Berlin, Mexiko och två månader runt USA detta året. Höjdpunkterna var att låna min hosts fyrhjuling i Montana och åka runt på vägar o stigar i klippiga bergen och upptäcka spökstäder från nedlagda minor mitt ute i skogen. jag lyssnar inte mycket på hiphop men att åka omkring på strippen i las vegas i min hosts dodge charger srt och dunka hiphop kändes jävligt rätt där. Min andra host i vegas bodde permanent på en svit på mgm grand, betalade cirka 50000sek/månad men för det så fick han vip seats när han festade på mgm, fri sprit osv för honom och hans vänner (inkl mig då såklart också). I NYC hängde jag med en 31årig snubbe som har bott i Brooklyn hela sitt liv och det var riktigt soft, hänger man med locals blir man behandlad som en local. Flög även ner till Birmingham, Alabama en sväng och åkte tillbaka till NYC med två couchsurfers som skulle på bröllop i upstate NY.

Möjligheterna är oändliga :)

Exhale_
2007-12-04, 15:37
Couchsurfing är ett bra sätt att bo när man är ute och reser. Det är dock lättare att hitta boende genom CS i Europa och USA än vad det är i Asien.

dice
2007-12-04, 15:39
Couchsurfing är ett bra sätt att bo när man är ute och reser. Det är dock lättare att hitta boende genom CS i Europa och USA än vad det är i Asien.

Lättare, men det betyder inte att det är svårt i Asien :)

Tomten
2007-12-04, 17:45

Couchsurfing verkar det finnas ganska mycket av I Japan, verkar vara många utbytesstudenter som erbjuder det. Lugnt något jag ska testa om jag spenderar tid med att resa runt i Japan.