handdator

Visa fullständig version : Stjärnkikare, någon som kan?

stargate
2007-12-01, 14:47
Hej jag var på rusta idag och hittade en Stjärnkikare för 400 spänn! (kan ha varit 500).
Jag har alltid velat ha en sedan barnsben, troligtvis kommer jag inte använda den så extremt mycket men nu när den var så billig så kan man ju passa på.

Det här stod på lådan:

Modell: ST60700

60 Diameter Objektivlins

Brännvidd: 700 mm

Okularlins: 1,25 - SR4 mm &H12-5M

Barlowlins:1,25 -3X

Stående Okular:1,25 - 1,5X

Förstoring: 56X - 525X

Sökare: 5X24 mm

Stativ i aluminium

Detta säger inte mig så mycket, är det hyffsade grejjer?

Achryl
2007-12-01, 14:49
Extremt prisvärda stjärnkikare köper man på lidl

stargate
2007-12-01, 14:52
Hittade en bild på spektaklet

http://www.telescope-binoculars.com.cn/ifile.php?xname=7VHNE21&fname=1158634771.JPG

KlopFer
2007-12-01, 15:00
Haha min lillebror fick en såndär när han fyllde år för någon månad sedan och skiten funkade inte ens.

watertouch
2007-12-01, 15:07
Nu vet jag nån som kommer gå i taket...

stargate
2007-12-01, 15:26
Haha min lillebror fick en såndär när han fyllde år för någon månad sedan och skiten funkade inte ens.

Vad var det som inte funkade då?

Tolkia
2007-12-01, 17:09
MasterChief, var är du?

Ganymedes
2007-12-01, 19:22
Ganymedes <- amatörastronom

Först och främst, GLÖM förstoringen. Den är helt irrelevant när du ska titta på stjärnor. Det som är viktigt är att teleskopet har förmåga att samla in så mycket ljus som möjligt. Faktiskt så är en bra kikare ofta en bättre investering. Det är många som blivit snudd på överrumplade när de testar en bra kikare här ute hos mig, med tanke på hur otroligt mycket mer stjärnor som syns! Det är en syn man knappt kan bli mätt på. Så kikare är en STARK rekommendation. Men det klart, vill du titta på månen och en och annan planet så är det ju teleskop som gäller.

Utöver/istället för kikare, rekommenderar jag att du kikar på ett reflektorteleskop med sk. dobson montering. Det blir billigaste sett till huvudspegelns storlek.

Jag hade nog rått dig från att glömma de där teleskopet, för du kommer inte bli nöjd med det. Pengar i sjön, ärligt talat.

Satsa på ett minimum av 8", så har du tillräckligt för att se lite galaxer andra roliga pryttlar. Ju större desto skarpare bild och mer detaljer får du. Dessvärre får du nog räkna med att lägga 6000 kr eller mer för ett sådant. Men det är billigare än 500 kr på ett teleskop du kommer vara besviken på.

Lycka till med jakten!

Pepparkakssmurfen
2007-12-01, 19:24
Kan absolut INGENTING om stjärnkikare men vet att om du köper
en på rusta så kommer du inte ens att se grannens hus med den.

blekfet2
2007-12-01, 20:54
Hej jag var på rusta idag och hittade en Stjärnkikare för 400 spänn! (kan ha varit 500).
Jag har alltid velat ha en sedan barnsben, troligtvis kommer jag inte använda den så extremt mycket men nu när den var så billig så kan man ju passa på.

Det här stod på lådan:

Modell: ST60700

60 Diameter Objektivlins

Brännvidd: 700 mm

Okularlins: 1,25 - SR4 mm &H12-5M

Barlowlins:1,25 -3X

Stående Okular:1,25 - 1,5X

Förstoring: 56X - 525X

Sökare: 5X24 mm

Stativ i aluminium

Detta säger inte mig så mycket, är det hyffsade grejjer?

ursäkta men att ens tro att något från Rusta, och då en stjärnkikare för 500kr är något å ha, det kan liksom inte bli bra.... Säker på att det inte var en stjärtkikare du köpt?

MasterChief
2007-12-01, 21:56
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=TELESKOP&kategori=%D6vrigt+Lek+%26+Spel+Lek+%26+Spel&p=70951554

Ett sådant här teleskop kan förstöra dina drömmar att utforska stjärnornas värld för evigt. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa det där teleskopet för att få nöjet att slå sönder det.

Ganymedes har gett dig vettiga tips. Vill du har mer hjälp med val så måste du skriva ner lite om din ambitionsnivå (vad vill du få ut av det) och hur mycket du är villig att lägga.

Jag har pysslat med astronomi i 30 år så lite har jag lärt mig.

Frantic
2007-12-02, 12:08
Köp en sån här - http://www.coolstuff.se/p897/CelestronSkyScout.html

Recension (http://m3.idg.se/2.1022/1.124345)

agazza
2007-12-02, 12:23
en vanlig kikare är bättre än en såndär 400kr stjärnkikare

MasterChief
2007-12-02, 15:39
http://www.rymdbutiken.com/

Här finns både bra artiklar om vilket telskop som skulle passa dig och väldigt billiga instegsmodeller.

Sky Scouten som Frantic länkar till är en kul pryl men det är ingen kikare/teleskop. JAg tycker den bör ses som ett komplement till ett bra teleskop alternativt en vettig kikare (typ 7*50).

Prankie
2007-12-02, 15:44
Jag gillar att titta på stjärnor, alltså bara med skallen uppåt. Men om man nu har en teleskop, gör det nån skillnad? Förutom möjligen en lite större prick än tidigare? Jag kan som inte förställa vilken skillnad det gör.

Ganymedes
2007-12-02, 15:46
Jag gillar att titta på stjärnor, alltså bara med skallen uppåt. Men om man nu har en teleskop, gör det nån skillnad? Förutom möjligen en lite större prick än tidigare? Jag kan som inte förställa vilken skillnad det gör.

Nja, det gör ingen skillnad om det är just stjärnor du vill se. Det som däremot gör en enorm skillnad är en riktigt bra kikare. Vill du däremot studera lite intressanta objekt som t.ex galaxer, nebulosor, planeter, saturnus ringar, månen etc., ja då är ett teleskop givet.

Prankie
2007-12-02, 15:50
Nja, det gör ingen skillnad om det är just stjärnor du vill se. Det som däremot gör en enorm skillnad är en riktigt bra kikare. Vill du däremot studera lite intressanta objekt som t.ex galaxer, nebulosor, planeter, saturnus ringar, månen etc., ja då är ett teleskop givet.

Självklart är det de man vill åt, men jag kan inte minnas att jag har nånsin sett några såna med köttöga. Kan man se saker med teleskop som annars är "osynliga" för köttöga för att det är för ljust omgivning?

DanielF
2007-12-02, 15:55
Självklart är det de man vill åt, men jag kan inte minnas att jag har nånsin sett några såna med köttöga. Kan man se saker med teleskop som annars är "osynliga" för köttöga för att det är för ljust omgivning?

Så här kan saturnus se ut
-__HdUGKmSM

Dock genom ett rätt dyrt teleskop, tror det är detta.
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=27

Ganymedes
2007-12-02, 15:57

Underskatta inte den mäktiga vy av stjärnor du kan se med kikare bara. Att åka ut en bit från storstadens ljusföroreningar och rikta en kikare upp mot himlen ger en syn som många inte väntat sig.

Med bart öga kan du, och lär du, sett Venus, Jupiter och Mars iaf. Men utan teleskop ser de bara ut som starka stjärnor. Vilket också är anledningen till att Venus (egentligen då felaktigt) kallas både aftonstjärnan och morgonstjärnan.

Om du har för ljust i din omgivning så kommer inte ett teleskop heller till sin rätt. Det ett bra teleskop gör, är att samlar in mer ljus till ditt öga. Vilket innebär att du helt enkelt kan se objekt som är så ljussvaga att du inte kan se dem med ditt köttöga, som du så poetiskt kallar det. :)

z_bumbi
2007-12-02, 16:00
JAg tycker den bör ses som ett komplement till ett bra teleskop alternativt en vettig kikare (typ 7*50).

Är det inte bättre att ha en kikare med lite högre förstoring men kanske framför allt större linser? 10x70, 5x70 etc?

Edit: En snabbkoll i en webshop visade ganska snabbt att sådana kikare av någon anledning inte är så vanliga.

Ganymedes
2007-12-02, 16:03
Är det inte bättre att ha en kikare med lite högre förstoring men kanske framför allt större linser? 10x70, 5x70 etc?

Förstoring är faktiskt helt egalt i detta sammanhang. Däremot, precis som du avslutar med, så är storlek helt avgörande. Det är den som avgör hur mycket du kommer se helt enkelt.

Edit: Tja, de flesta som köper kikare kanske ska titta på fåglar. Alternativt grannfrun. :)

Prankie
2007-12-02, 16:06
Kikare kan jag tänka mig köpa, teleskop blir svårt att konka upp till berget. Det enda ställe med vettig syn på stjärnorna i Umeå tcyker jag är vid gamliabacken där det är helt mörkt under nätterna. Far dit ibland med en flashlight för att kunna ta mig fram. Kan se betydlig fler stjärnor då också. :)

Ganymedes
2007-12-02, 16:09
Kikare kan jag tänka mig köpa, teleskop blir svårt att konka upp till berget. Det enda ställe med vettig syn på stjärnorna i Umeå tcyker jag är vid gamliabacken där det är helt mörkt under nätterna. Far dit ibland med en flashlight för att kunna ta mig fram. Kan se betydlig fler stjärnor då också. :)

Låter ju optimalt mao! Ytterligare tips, som kanske är självklart men ändå, är att försöka vara ute nätter då månen inte ens är uppe. Den tar också bort en hel del stjärnor med sitt (reflekterade) ljus.

Lär dig stjärnhoppa (googla) så kommer du få ut lite extra av din stjärnjakt. Jag brukar klä mig varmt, ha med stjärnkarta och något gott varmt att dricka plus mackor, samt en bekväm stol. Och givetvis en röd lampa för att titta på kartan med, då röda lampor inte påverkar mörkerseendet negativt. Och i Umeå lär det ju kunna bli snorkallt så här års, så ta med en filt också. Man bli kall fort av att sitta still och stirra. :)

stargate
2007-12-02, 16:14
Tack för alla tipsen!

Jag var inne och kikade lite på rymbutiken

http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=479

Alltså jag vete fasen om jag vågar lägga ut mer än 2000 spänn på ett teleskop, det kanske är bättre att jag köper en vanlig kikare då?

Jag är rädd för att jag inte kommer använda teleskopet så mycket.

Ganymedes
2007-12-02, 16:15
Är du osäker på om detta är din grej tycker jag absolut att du ska köpa en kikare först. Är det inte din grej har du ju en kikare som kan användas till annat än stjärnskådning. Är det din grej så är kikare ett väldigt bra komplement till teleskopet. Win-win.

MasterChief
2007-12-02, 16:19

Edit: En snabbkoll i en webshop visade ganska snabbt att sådana kikare av någon anledning inte är så vanliga.

Högre förstoring är ofta av ondo i kikare. Du får mindre synfält och det blir betydligt mer skakigt. Att ha större linser är alltid bra men sådana kikare blir snabbt mycket tunga vilket leder till att man måste ha stativ.

7*50 är en klassisk nybörjarkikare för astronomi.

MasterChief
2007-12-02, 16:27

Som Ganymedes redan sagt. Att låta kikaren glida fram längs med Vintergatans riktning är något som kan göra en religiös. Stjärnorna förblir alltid punktformiga ljuspunkter (även i världens största telskop) men mängden ökar otroligt mycket. Från att bara kunna se ett par tusen så kan du se hundratusentals. Det är mäktigt!

Teleskop ger inte alltid samma sensationella kick som en bra kikare. Synfältet är litet och galaxer, neulosor och dylikt är bara små diffusa fläckar. Teleskop är till för dem som verkligen är engagerad i sin hobby. Det är dyrt och krångligt.

För den seriösa finns dock hur mycket som helst. Här är en liten nätt installation för ca 3 mille:
http://www.mistisoftware.com/astronomy/images/RC32_800.jpg

Prankie
2007-12-02, 16:30
Pröjsa man 3 mille så kan man kika stjärnorna under dagen eller? Eller har hon inte riktig tänkt till?

MasterChief
2007-12-02, 16:36
Pröjsa man 3 mille så kan man kika stjärnorna under dagen eller? Eller har hon inte riktig tänkt till?

Nej, men bilderna hon tar är sensationella. Dock behövs det givetvis inte så dyr utrustning. Bilderna vissa amatörer tar med utrustning för bara runt 50'-100' är otroliga.

Edit: Du kanske försökte vara rolig med tanke på att hon står vid teleskopet på dagen. :MrT:

Prankie
2007-12-02, 16:40
Nej, men bilderna hon tar är sensationella. Dock behövs det givetvis inte så dyr utrustning. Bilderna vissa amatörer tar med utrustning för bara runt 50'-100' är otroliga.

Edit: Du kanske försökte vara rolig med tanke på att hon står vid teleskopet på dagen. :MrT:

You got me. :D Men det är nog jag som inte har tänkt till. Grejer för 3mille behöver nog tweakas och kontrolleras. Har man köpt en sån vet man nog vad man håller på med.

Lillstrumpa
2007-12-02, 16:59
...Jag brukar klä mig varmt, ha med stjärnkarta och något gott varmt att dricka plus mackor, samt en bekväm stol. Och givetvis en röd lampa för att titta på kartan med, då röda lampor inte påverkar mörkerseendet negativt. Och i Umeå lär det ju kunna bli snorkallt så här års, så ta med en filt också. Man bli kall fort av att sitta still och stirra. :)

Now we're talking! Äntligen lite folk som förstår det fina med att sitta och stirra på en fin natthimmel. Frun har lite svårt för när jag börjar prata om galaxer, nebulosor, supernovor (heter det så i plural?) och händelsehorisonter. Har själv länge funderat på att köpa mig ett litet teleskop men många bra tips i den här tråden har gjort att jag nog satsar på en bra kikare först. Tack! :)

dice
2007-12-02, 17:23
Google earth | sky är väl ett bra alternativ till Skyscout om man inte vill stå ute och frysa såhär års :)

3cU3CXg_mFw

Ganymedes
2007-12-02, 18:27
Jag passar också på att rekommendera ett bra program: Starry Night. Finns till både Mac och PC och i massa olika utgåvor, beroende på hur avancerad man är.

http://www.starrynight.com/products.html

MasterChief
2007-12-02, 19:57
Jag passar också på att rekommendera ett bra program: Starry Night. Finns till både Mac och PC och i massa olika utgåvor, beroende på hur avancerad man är.

http://www.starrynight.com/products.html

Yes!

Har Starry Nights själv och gillar det skarpt.

Men inget slår en riktigt bra stjärnatlas och nermysad i soffan:

Uranometria (http://www.willbell.com/atlas/atlas4.htm)

Komplettera med några bra böcker såsom Burnham Celstial Handbook och soffastronomin är som bäst.