handdator

Visa fullständig version : vilken tv?

Jesper
2007-12-01, 14:27
ska köpa ny tv och kommer använda den för film och tvspel. Vill ha en maffig så 40 tum är i minsta laget, helst 46-50. Men vad ska man välja? full hd är ett krav. Plasma eller lcd? priset får inte ligga över 20k, tips???

Granatgiraffen
2007-12-01, 14:29
Sök på dom andra 14000 trådarna som finns om det? good luck.

Jesper
2007-12-01, 14:30
Sök på dom andra 14000 trådarna som finns om det? good luck.

Va ett tag sen jag såg någon sådan tråd och priser o apparater som rekomenderas i dom kanske inte är det optimala valet nu??

ante
2007-12-01, 14:59
FullHD, över 46 tum och under 20k ? Plasma kan du nog glömma, bland lcd finns det lite mer.

Dessa är nog de du ska kika på. Sen vilken du väljer är upp till dig. Jag hade nog kört på samsungen.
Sharp 46XD1E
Sony 46W2000
Samsung 46M86

watertouch
2007-12-01, 15:01
kolla på forumet minhemabio.com eller nått liknande, där diskuteras massor av sånt!

tp_88
2007-12-01, 15:02
Panasonic TH-50PZ70 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=213047 ) kanske?

snej
2007-12-01, 15:07
Ska du spela mycket tv-spel och koppla datorn till tv´n så köp en LCD. Du KOMMER att få inbränning på en plasma om du kör för mycket tv-ut eller tvspel på den, garanterat. 5% datoranvändning i veckan rekomenderas plasma högst. Bytte nyligen upp mej själv från en Panasonic plasma, bara 1 1/2 år gammal, till en Sharp 46" full-hd LCD, just pga detta. Gav 18papp för min, kan rekomendera den varmt!

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1258808&ReferId=7

Detta är efterträdarem till min, i princip samma tv, men 24p kompatibel och använder HDMI1.3.

watertouch
2007-12-01, 15:08
HDMI 1,3 e det nån ny sladdanslutning eller????

snej
2007-12-01, 15:10
HDMI 1,3 e det nån ny sladdanslutning eller????

''I senaste versionen, HDMI 1.3, har bland annat överföringskapaciteten ökat från 4,95 till 10.2 Gbit/s, vilket medger ökad bildfrekvens och färgdjup. HDMI 1.3 stödjer Dolby TrueHD och DTS-HD. Dessutom ingår automatisk synkronisering av bild och ljud ("lip-synch"), samt en alternativ mindre kontakt för små apparater. HDMI 1.3 är bakåtkompatibel med HDMI 1.1.''

tp_88
2007-12-01, 15:11
Ska du spela mycket tv-spel och koppla datorn till tv´n så köp en LCD. Du KOMMER att få inbränning på en plasma om du kör för mycket tv-ut eller tvspel på den, garanterat. 5% datoranvändning i veckan rekomenderas plasma högst.
ska köpa ny tv och kommer använda den för film och tvspel.
Förövrigt sägs det att risken för inbränning är överdriven, speciellt på nya plasmor och med vettiga kontrastinställningar.

watertouch
2007-12-01, 15:14
Dagens LCD är väll lika bra som plasmorna då det gäller film (färgdjup,svärta) priset vet jag inte är lika bra dock.

snej
2007-12-01, 15:14
Förövrigt sägs det att risken för inbränning är överdriven, speciellt på nya plasmor och med vettiga kontrastinställningar.

Överdriven? Vid normalt tv användande, ja. Vid statiska skarpa digitala signaler, som från en dator, nej. Hade en Panasonic pv60 42" 9e generationens plasmateknik, ca 1.5 år gammal i dagtid. Fick inbränning ifrån datorn på den efter drygt 1 år. Plasma är inte till för statiska bilder.

tp_88
2007-12-01, 15:17
Frågar är ju varför i helvete man har statiska bilder på i evigheter? Går man ifrån datorn stänger man väl ändå av monitorn?

Använder man den som datorskärm på ett vettigt sätt, efter "inspelning" så ska det såvitt jag förstår inte vara något problem för det mesta.

Sen förövrigt, han skulle inte använda den till dator så det är ju irrelevant.

snej
2007-12-01, 15:19
Dagens LCD är väll lika bra som plasmorna då det gäller film (färgdjup,svärta) priset vet jag inte är lika bra dock.

Njaee, plasma är fortfarande mycket bättre än LCD på vissa områden, framför allt i uppspelning av lågupplöst material. Det smetar gärna ut sej och ger eftersläpningar på LCD, hade inget sånt på min plasma. Även betydligt sämre svärta och färgdjup. Men tittar man inte mycket på lågupplöst tv som digitaltv och DVD så är det inte mycket att bry sej om. Vid HD uppspelning och dator/spelanvändning så är det nog dött lopp, kvalitetsmässigt. Jag köpte LCD av den enkla anledningen att det är en mycket mer anpassad teknik för datoranvändning.

Granatgiraffen
2007-12-01, 15:19
Jag har kört ganska mycket tvspel på min plasma och den enda gången jag kör datorbild är när jag ska se någon film jag har på datorn. Om man lyckas bränna in på senare generationer är man en (kramvänlig) idiot.

Petf
2007-12-01, 15:20
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1253099&ReferId=36 fick hem en sån igår , OCH FY FAN VILKEN TV .. äckligt snygg , bilden är riktigt bra för vanlig tv , kollade lite på bluray film , sinnesjukt !!! 46tums varianten finns för 24k ungefär

watertouch
2007-12-01, 15:21
''I senaste versionen, HDMI 1.3, har bland annat överföringskapaciteten ökat från 4,95 till 10.2 Gbit/s, vilket medger ökad bildfrekvens och färgdjup. HDMI 1.3 stödjer Dolby TrueHD och DTS-HD. Dessutom ingår automatisk synkronisering av bild och ljud ("lip-synch"), samt en alternativ mindre kontakt för små apparater. HDMI 1.3 är bakåtkompatibel med HDMI 1.1.''

= jag kan koppla en sån sladd till mitt HDMI på tv.n uttag som troligen är 1.1?

snej
2007-12-01, 15:21
Frågar är ju varför i helvete man har statiska bilder på i evigheter? Går man ifrån datorn stänger man väl ändå av monitorn?

Jag använder min tv som primär datormonitor. Gör allt vid den, sitter och skriver här just nu t.ex. Så det är nog vanligare än du tror..

tp_88
2007-12-01, 15:23
Jag använder min tv som primär datormonitor. Gör allt vid den, sitter och skriver här just nu t.ex. Så det är nog vanligare än du tror..
Jaha? Min primära datormonitor matas i princip aldrig med statiska bilder längre än några minuter, trots att den inte är känslig för inbränning. Tycker det är ganska korkat att låta den stå på utan att man använder den när det dessutom finns risk för att förstöra den...

Granatgiraffen
2007-12-01, 15:24

Om du använder den så som du säger så är kanske frågan varför du ens funderade på plasma i första läget.
Nu drar vi och äter kebab! Ses där.

watertouch
2007-12-01, 15:25
Men varför vill man ha en monitor på 42"+ ??? okej om man använder den till att se på film.

snej
2007-12-01, 15:25
= jag kan koppla en sån sladd till mitt HDMI på tv.n uttag som troligen är 1.1?

Har du 1.3 ingång i din tv och tex bluray spelare, får du användning av dom egenskaperna, med en 1.3 kabel. Annars är den bakåtkompatibel med 1.1 standarden, så det passar, men du får inte användning för 1.3 egenskaperna.

I dagsläget finns det väl typ inget som stöder 1.3, ändå. Men det kommer väl.

snej
2007-12-01, 15:27
Om du använder den så som du säger så är kanske frågan varför du ens funderade på plasma i första läget.
Nu drar vi och äter kebab! Ses där.

Det var ju 1 1/2 år sen, DÅ använde jag den inte som primär skärm direkt. Men fick ju mer o mer smak för HD, datoranvändning och allt vad det innebär. Så till slut så struntade jag bara i varningen om att överstiga 5% datoranvändning i veckan :D

Men varför vill man ha en monitor på 42"+ ??? okej om man använder den till att se på film.

Ja, alltså det är ju det som jag använder den till i stor grad, genom datorn. Finns kanske inte så mycke vettigt HD material att köpa/hyra i dagsläget, men det finns extremt mycket att ladda ner =) Så med andra ord jag gör nästan allting via datorn och ville slippa pendla fram och tillbaka mellan olika monitorer. Så nu har jag allt på en skärm

ZerOOne
2007-12-01, 16:20
Jag köpte denna Sharp 46XD1E för en par månader sen för 15 K. Och är riktigt nöjd med den.

NiXPhoenix
2007-12-01, 16:53
Ja, alltså det är ju det som jag använder den till i stor grad, genom datorn. Finns kanske inte så mycke vettigt HD material att köpa/hyra i dagsläget, men det finns extremt mycket att ladda ner =) Så med andra ord jag gör nästan allting via datorn och ville slippa pendla fram och tillbaka mellan olika monitorer. Så nu har jag allt på en skärm

Nu sitter jag själv och laddar ner ganska mycket, så ska inte kasta sten i glashus, men kan tipsa om att CDON har uthyrning av Blu-Ray-filmer. :thumbup:
Billigt är det också.

watertouch
2007-12-01, 17:08
Ahh förstår med då man/jag sitter typ en halvmeter framför skärmen så känns 42"+ lite väl stort om man ska spela. Men för film ja då är det ju minst 42"som gäller. :)

snej
2007-12-01, 18:29
Jaha? Min primära datormonitor matas i princip aldrig med statiska bilder längre än några minuter, trots att den inte är känslig för inbränning. Tycker det är ganska korkat att låta den stå på utan att man använder den när det dessutom finns risk för att förstöra den...

Öhh skrivbordet i windows, webbläsare, kan det bli mer statiskt? Stänger du av datorn/skärmen så fort du gjort det du ska göra så fine, men min dator står på när jag är hemma, och det gör oxå tvn. Skrivbordet kan stå på i timtal, med tex bara winamp igång medans jag gör annan skit. Då ÄR det risk för inbränning, tro mej.

Jag köpte denna Sharp 46XD1E för en par månader sen för 15 K. Och är riktigt nöjd med den.

Den modellen jag har med, riktigt nöjd med. Lite svag buzzing ibland bara, men det hör man inte om man inte mutear.

Nu sitter jag själv och laddar ner ganska mycket, så ska inte kasta sten i glashus, men kan tipsa om att CDON har uthyrning av Blu-Ray-filmer. :thumbup:
Billigt är det också.

Joooo, jag är medveten om att det existerar ;)

tp_88
2007-12-01, 18:33
Öhh skrivbordet i windows, webbläsare, kan det bli mer statiskt? Stänger du av datorn/skärmen så fort du gjort det du ska göra så fine, men min dator står på när jag är hemma, och det gör oxå tvn. Skrivbordet kan stå på i timtal, med tex bara winamp igång medans jag gör annan skit. Då ÄR det risk för inbränning, tro mej.
Skrivbordet är väldigt statiskt, ja. Men om jag surfar lär det inte finnas någon risk för inbränning. Min dator står på dygnet runt, året runt. Däremot stänger jag av skärmen, och finns det risk att förstöra något såpass dyrbart så förstår jag inte varför man skulle lämna den på.

Löjtnant Blank
2007-12-01, 19:02
En plasma förstörs väl inte på grund av inbränning?

snej
2007-12-01, 19:07

Den går ju självklart att använda, men du får skuggbilder av det (pemanent) inbrända i bakgrunden, vilket inte är speciellt roligt. Det typiska är logotyper från tv-kanaler och textremsan från textade program/filmer. Mn polare fick Discoveryloggan inbränd på sin Pioneer efter drygt 2 år. Syns ju inte jämt, men när det är mörk bakgrund t.ex ser man skuggbilden. Jag själv fick ikoner och ramen från skrivbordet/webbläsare inbränt, men det bad jag om :D

tp_88
2007-12-01, 19:07
Ptja, det är väl en definitionsfråga. Men jag skulle då kalla en skärm med rejäl inbränning för förstörd.

Löjtnant Blank
2007-12-01, 19:14
Den går ju självklart att använda, men du får skuggbilder av det (pemanent) inbrända i bakgrunden, vilket inte är speciellt roligt. Det typiska är logotyper från tv-kanaler och textremsan från textade program/filmer. Mn polare fick Discoveryloggan inbränd på sin Pioneer efter drygt 2 år. Syns ju inte jämt, men när det är mörk bakgrund t.ex ser man skuggbilden. Jag själv fick ikoner och ramen från skrivbordet/webbläsare inbränt, men det bad jag om :D

Fan, nu blir jag orolig. Jag ser typ fem olika tv-loggor när det är kolsvart och tv:n är i viloläge. Jag trodde det var standard eftersom plasman var ny. Vadå, kommer de att sitta där för evigt?