Logga in

Visa fullständig version : SubmissionWrestling - TapOut or Snap

ZHTOHELLAS
2007-11-29, 08:23
Startar en ny journal här på forumet!

Inledning:
Har kört thai/kickboxning mm senaste tiden men inte funnit det tillfredställande, som något saknats kan man säga.
Gick idag ner till klubben och körde min första SW träning och jag blev förtrollad av det!, riktigt kul och det var precis det jag saknat!

Lite personligt..
Stil: Submission Wrestling
Klubb: Eskilstuna Submission Wrestling
Gym: Eskilstuna Gymnastik och Athletklubb
Ålder: 24år (född1983)
Längd: 185
Vikt: 105-115
Tidigare kampsporter: Boxning,Kick/Thaiboxning,jiujiustu.

Typisk träningsvecka:
Måndag: Submission Wrestling 1,5h,
Tisdag: Submission Wrestling 1,5h
Onsdag: Submission Wrestling 1,5h, Gym 60min
Torsdag: Gym 60min, Muaythai 1,5h
Fredag Submission Wrestling 1,5h
Lördag: Gym 60min,,Muaythai 1,5h
Söndag: Vila

Målsättning:
-Bli så grym jag bara kan bli och satsa 110% på det.

Uppdateringar sker när:
-När en Submission/lr/MT träning varit
-När ett gympass varit
-Om något relaterande hänt.
-Ska även försöka lägga in bilder,filmer mm när chanser finns.

Till er som är nya med sporten, läs gärna denna:

Submission Wrestling (SW)

Vad är SW
Submission wrestling är en av världens absolut effektivaste kampstilar. Man kan enkelt förklara den som fristilsbrottning med lås, eller som en blandning av fristilsbrottning och BJJ utan dräkt (gi). Den stående delen är lik fristilsbrottning och på mattan är det kamp om positioner och lås (s.k. submissions). Det finns likheter med brottningsformer i det antika Grekland och med den s.k. catchbrottningen.

Inofficiellt VM är den stora ADCC-tävlingen. Submisson Wrestling är en grappling-stil där både brottare, BJJ-fighters, MMA-fighters och rena Submisson Wrestling-fighters deltager på tävlingar under SW-regler.

Träningen är bland det bästa man kan tänka sig när det gäller smidighet, styrka och kondition. SW är också en riktig ”hårt arbete-kampsport” där man lär sig hårt arbete, egen disciplin, mental tuffhet, ödmjukhet.

Historik SW
SW skapades genom en tävling i Abu Dhabi, där man ville ha grapplers från olika stilar som brottning, BJJ, sambo, judo att tävla med varandra.

ZHTOHELLAS
2007-11-29, 08:25
Min första SW träning. (28/11-2007)

Kom ner till klubben och alla var trevliga och hjälpsamma,speciellt tränaren Bahram som tog tid och visade och även körde med mig ganska många gånger.
Vi fick köra lite tekniker ståendes och liggandes, man bytte mellan olika och körde sittandes över och ligganes nere.
Vet tuvärr inte vad något hetter ännu men lär väl lära mig ganska mycket över dom närmaste veckorna :D

Grejen var att man var död efter passet, helt död, nacken värker, handlederna och skuldrorna är ömmande, men man längtar tills nästa pass! känslan är obeskrivlig!

Fairing
2007-11-29, 16:11
Cooolt!

Denna journal måste jag följa. Kombinerar Gym & kamsport jag med*flex* :thumbup:

rolf
2007-11-29, 17:21
Cooolt!

Denna journal måste jag följa. Kombinerar Gym & kamsport jag med*flex* :thumbup:

+1! Samma här.
Måste vara skoj för 70kilospojkarna att brottas med dig som väger ~110, Zhtohellas. :D

ZHTOHELLAS
2007-11-29, 19:42
Allan och Rolf tack så mycket :D

Dagens träning: 29/11

förrmiddag:
Gym inställt, har för ont i kroppen, nacken speciellt :Virro

Kväll:
Muaythai (Thaiboxning) lättare pass.
-Clinch + knä
-Mittsträning
-100sparkar med varje ben i följd.
-Lätt sparring

Imorgon SW! ska bli kul :hbang:

ZHTOHELLAS
2007-11-30, 19:24
30/11

17:00-18:30

Submission Wrestling
-Uppvärmning
-Nedtagningar
-Tekniker på mattan, mycket trianglar/kimura.
-Fick in en rear neckchoke idag! fett grymt :D

Har fruktansvärt ont just nu kan jag säga, men lätt värt varje sekund!

Nästa vecka kommer det bli 2-3pass extra under förrmiddagen så det blir totalt 6-7pass SW :hbang:

ZHTOHELLAS
2007-12-01, 12:36
30/11

17:00-18:30

Submission Wrestling
-Uppvärmning
-Nedtagningar
-Tekniker på mattan, mycket trianglar/kimura.
-Fick in en rear naked choke idag! fett grymt :D

Har fruktansvärt ont just nu kan jag säga, men lätt värt varje sekund!

Nästa vecka kommer det bli 2-3pass extra under förrmiddagen så det blir totalt 6-7pass SW :hbang:

Ska ju givetvist stå Rear NAKED choke och inte Rear Neck Choke :D

Lördagen 1/12

Missade tåget till sthlm idag, skulle kollat på Allstyle open, surt!

Körde lite mage och bål övningar hemma, ganska kul ändå.

regus
2007-12-01, 14:23
Lördagen 1/12

Missade tåget till sthlm idag, skulle kollat på Allstyle open, surt!

Körde lite mage och bål övningar hemma, ganska kul ändå.

Man brukar inte missa speciellt mycket ändå

Går det att börja på SW om man är ett spektakel på mattan (aldrig tränat brottningsliknande innan) eller har ni speciella nybörjarinsläpp?
Har haft mina funderingar. Har du blomkålsöron? :D

tntballe
2007-12-01, 15:23
30/11

-Fick in en rear naked choke idag! fett grymt :D

sån jäkla skön känsla. speciellt när man har fått greppet, men inte hunnit klämma åt.

ZHTOHELLAS
2007-12-01, 16:19
Man brukar inte missa speciellt mycket ändå

Går det att börja på SW om man är ett spektakel på mattan (aldrig tränat brottningsliknande innan) eller har ni speciella nybörjarinsläpp?
Har haft mina funderingar. Har du blomkålsöron? :D

Jag tycker du ska komma ner och testa! tror du kommer trivas som fisken om du har intresse för sporten och framförallt viljan till att lära dig :)

Blomkålsöron har jag inte hunnit få :D

tntballe: I know :devil:

GLC
2007-12-02, 17:25
Nice! Kör ni MMA också eller är det bara SW och MT?

ZHTOHELLAS
2007-12-02, 21:23
Nice! Kör ni MMA också eller är det bara SW och MT?

Planer finns på att köra MMA i framtiden men just nu ligger all energi på SW:n :)

ZHTOHELLAS
2007-12-03, 21:50
3/12

SWträningen:
Idag var det mest fys, helt död nu, men vi körde även tekniker på mattan,min kropp känns som en slagpåse och är ganska blå och mör nu hihi ;)
Efteråt in till lilla gymet EGAK och körde triceps,lite rygg.

ZHTOHELLAS
2007-12-04, 19:55
4/12

Submission wrestling träning
-Uppvärmning, ganska hård.
-Par fys/teknik
-Tekniker 3olika rotera
-Placeringar, efter poäng.
-"sparring" eller vad man ska säga.

Om passet:
Riktigt kul men i slutet var man död, dom brukar säga att tisdagarnas träning är dom värsta på hela veckan och nu vet jag varför *mini*

Annat kul:
Har fått lite brottaröron redan och mitt högra öra har vatten så det gör pissont innuti örat,Vad kan man säga mer än att man är tung och faller hårt :D

regus
2007-12-04, 20:40
Har fått lite brottaröron redan och mitt högra öra har vatten så det gör pissont innuti örat,Vad kan man säga mer än att man är tung och faller hårt :D

Nu tänker jag inte komma ner och testa! :D Vägra brottaröron. Men nu kan jag kolla efter dörrvakter med ett brottaröra, så jag vet vem jag inte ska tjaffsa med ;).

GLC
2007-12-04, 20:55
Har också varit nära brottaröron men har klarat mig hyfsat ännu. Öronen är hårda och fula men det är iaf inte blomkålsöron. Blir MMA för mig på torsdag, ska bli grymt kul!

ZHTOHELLAS
2007-12-04, 21:28
Nu tänker jag inte komma ner och testa! :D Vägra brottaröron. Men nu kan jag kolla efter dörrvakter med ett brottaröra, så jag vet vem jag inte ska tjaffsa med ;).

Hehe :D

GLC; Jag har inte heller fulltutvecklade blomkålsöron än, det kommer med åren :Virro

MMA är skitskoj!

ZHTOHELLAS
2007-12-05, 21:31
5/11

18.00-19.00
Submission wrestling
-Uppvärming
-Körde bara på en timme med stående till liggande och tränade in tekniker på varandra, som små matcher typ,Fick många goda råd och även en fläskläpp men sånt tillhör ju :D
19.10-19.45
Gymet..
Marklyft 70x2,120x2,170x2,200x2
Hantelrodd 1x10
Nu orkade jag inte mer, är sjukt sliten i kroppen och somnade 1timme såfort jag duschat :D I LOVE THIS SPORT :hbang:

Skippar Muaythaien HELT och lägger all energi på SW istället, så torsdagar blir bara vikter och helgerna lika så.

ZHTOHELLAS
2007-12-06, 23:06
6/12

Vilodag.
Vägde 108kg i morse vilket inte var ok, så jag laddade med 1kg pasta och 150g fett idag så kroppen får lite vätska och ladda upp energi reserverna.
Imorgon väntar ett hårt pass och vikter på gymet, kan inget annat än längta!

lite brottnings kul!
Mitt högra öra fick mer smällar igår igen och är ganska svullet idag så nu börjar man härdas upp ordentligt, vänstra börjar komma också..så denna bilden passar fint idag :D

http://www.wholesale-sports.net/prod_images_blowup/wr01ss060.jpg

ZHTOHELLAS
2007-12-07, 22:06
7/12

Submission Wrestling

17.00-19.30

-Uppvärmning
-Sen bara öva in tekniker på mattan, både från stående och liggandes, som små matcher hela tiden.

Mycket givande pass! Bästa hittills!

ZHTOHELLAS
2007-12-10, 21:22
10/12

11:00-12:00 Styrketräning, Kort vila mellan varje set, max 30sek.
Dips 2x10,Hantelpress 2x10,CC 3x20
Skivstångscurls 2x10, Scottscurls 2x15, Underarmscurl 2x15
Körde väldigt enkelt idag och lätt men få set.

18:00-19:30 Submission Wrestling
-Uppvärming
-Rulla(brottas) hela passet, skitskoj.
-100 Armhävningar och 100 stups
19:30-20:00
-Triceps inne på ett litet gym(Egak), körde följande
Pushdowns 3x15,Smalbänk 3x6-15, Hantelextension 3x10

ZHTOHELLAS
2007-12-11, 22:19
11/12

Våran tränaren Bahram var sjuk idag så det blev lite annorlunda.

Submission Wrestling
-Uppvärmning delvis fri
-Rullade 90min, körde en del Sambo saker som jag sett på olika klipp, ganska kul pass idag.

Känner mig ganska sliten i kroppen men wtf no pain no gain!
Öronen är så ömma att minsta beröring gör ont, svullet på båda sidorna.

ZHTOHELLAS
2007-12-12, 21:56
12/12

18:00-20:00

Submission Wrestling
-Uppvärmning
-Rullade ca 90min..bäst var att fick in en andaconda och submittade med den! min favvo choke :devil:
-Körde lite ryck på slutet 3x3

ZHTOHELLAS
2007-12-13, 16:26
13/12

Ledig från SW...Tråkigt..men imorgon träning igen :)

12:00-13:00

Styrketräning, Rygg pass.
Marklyft 5x5
Sittande rodd 3x12
Latsdrag 3x12
Hävarmsrodd 3x12

GLC
2007-12-13, 18:32
Fina öron, som gjorda att bli blomkålsöron :D

anaconda är fint, särskilt om man är lite längre än motståndaren, så går den lätt att få från stående. Gå på en arm- och huvudkoppling och rulla sedan ner till backen och låt det bli en anaconda.

Jag har börjat gilla side-choke mer och mer också, gillar att ge upp mount till side för att få in låset.

ZHTOHELLAS
2007-12-13, 19:25
Fina öron, som gjorda att bli blomkålsöron :D

anaconda är fint, särskilt om man är lite längre än motståndaren, så går den lätt att få från stående. Gå på en arm- och huvudkoppling och rulla sedan ner till backen och låt det bli en anaconda.

Jag har börjat gilla side-choke mer och mer också, gillar att ge upp mount till side för att få in låset.

Har fått höra det :D

Samma choke smak som mig med andra ord :D

ZHTOHELLAS
2007-12-14, 21:35
14/12

12:00-13:00 Styrketräning
Zerchersquats 5x5
Benpress 1x14,1x12
Benspark 2x15
Lårcurl 2x15
Vader 2x20

17:00-18:00 Submission Wrestling
-Uppvärmning
-Lite olika övningar
-Rullade(brottades) resten av passet

Blev 60min idag då vi hade julbord med klubben vid 19:00 vilket var skitskoj!

GLC
2007-12-16, 14:20
Har fått höra det :D

Samma choke smak som mig med andra ord :D

Perfekt. Själv är jag 197cm lång vilket gör en viss fördel i clinchen för att gå på en anaconda. :D

ZHTOHELLAS
2007-12-17, 20:48
Perfekt. Själv är jag 197cm lång vilket gör en viss fördel i clinchen för att gå på en anaconda. :D

Hehe exakt :D

17/12 Submission Wrestling

18:00-19:45

-Uppvärming LÅNG
-Matcher mot varandra, gick riktigt bra i vissa lägen och mot en del fick jag riktigt bra med stryk hehe :D är blå runt armen,axeln och latsen, vissa tog i, sen fick ja ett skrapsår i huvudet också. Sexy :naughty:

Gladast är jag över 2 fina nertagningar greco-roman stil och sen en fin Choke efter fler minuters rullande då jag bla kom ur ett armbar och en choke.

ZHTOHELLAS
2007-12-18, 20:00
18/12

17:30-19:20 Submission Wrestling
-Uppvärming
-Rullade hela passet, fick in en del fina saker som en kimura och en axelchoke :D

Sträckt armbågen lite (skrek till som en liten tjej när jag fick en snabb och hård armbar) men det släppte efter en stund och nu känns det ok :thumbup:

tntballe
2007-12-18, 23:02
Sträckt armbågen lite (skrek till som en liten tjej när jag fick en snabb och hård armbar) men det släppte efter en stund och nu känns det ok :thumbup:

haha, var med om samma sak idag. av en som väger 20kilo mindre än mig *cry*

Tricce
2007-12-19, 00:33
Kul ska följa med här!

Se till att töm öronen på vätska innan den stelnar för då är det kööört om du inte vill ha Sakuraba öron hehe. Jag har klarat mig utan brottaröron än så länge eller man ser väl lite men tror ingen annan än jag tänker på det.

Hur har du tänkt lägga upp styrketräningen? Genomkörning av hela kroppen eller "grappling anpassat"?

http://justsignme.net/images/T/Saku-HAO-small-Fig1.jpg

ZHTOHELLAS
2007-12-19, 10:54
haha, var med om samma sak idag. av en som väger 20kilo mindre än mig *cry*

Jag lider med dig *cry*

Kul ska följa med här!

Se till att töm öronen på vätska innan den stelnar för då är det kööört om du inte vill ha Sakuraba öron hehe. Jag har klarat mig utan brottaröron än så länge eller man ser väl lite men tror ingen annan än jag tänker på det.

Hur har du tänkt lägga upp styrketräningen? Genomkörning av hela kroppen eller "grappling anpassat"?

http://justsignme.net/images/T/Saku-HAO-small-Fig1.jpg

Hehe jag har missat detta och i går gick örat upp på en ny nivå då jag fick flera lås rakt över örat och blev kastad i mattan några gånger.

Styrketräningen är lagt på följande:
1 tung övning 5x5, resten 3x12-15
bara basövningar
kroppen uppdelad på 4dagar.

såna här öron är man orolig för..
http://rataxes.blogg.se/images/_ra_1140296081.png