handdator

Visa fullständig version : Colting vann Ultraman

Jax
2007-11-26, 11:24
http://colting.bloggagratis.se/

Inte illa!
Måste gratullera en fantastisk idrottsman.

Olsson
2007-11-26, 11:41
Oj det är bara att gratulera!

Var på en föreläsning med honom i våras. Hur intressant som helst.

machine gun
2007-11-26, 11:48
Har följt resultaten så gott det varit möjligt under tävlingen. Han ledde från dag ett. Väldigt imponerande, ruskigt bra jobbat!

Helt sjukt egentligen att sånt här inte får mer uppmärksamhet, Sverige har triathleter, ultralöpare och multisportare i absoluta världseliten och ändå blir det sällan mer än nån notis (om ens det) om dessa idrottare, även om de vinner VM. Trist.

EDIT: Största sportnyheten idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=718949

Olsson
2007-11-26, 12:22
EDIT: Största sportnyheten idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=718949

lol!

Kan inte någon skicka in och uppmärksamma de stora tidningarna?

skaparn
2007-11-26, 12:34
lol @ DN och egentligen också ultraman, för det är galet. Mycket starkt av Colting.

Laan
2007-11-26, 13:42
helt sjukt bra! (och sjukt i allmänhet)

Mitt jag mötte Lassie minne: Jag har servat hans tävlingscykel en gång, och hans träningscykel en annan.. Detta var för typ tio år sedan, och då tränade han cykel med farthållningshjälp av en kompis på motorcykel, då ingen annan klarar hålla på så långa sträckor :)

scum
2007-11-26, 14:16
sinnessjukt bra! och att han antingen vann eller placerade top3 i alla delar.

machine gun
2007-11-26, 15:15
Jag mailade precis till DN Sport och frågade varför de inte rapporterat någonting om att Colting vann VM inatt. Ska bli intressant att se om de svarar.

MasterChief
2007-11-26, 15:30
För att sammanfatta hans prestation:

Dag 1: 10 km simning + 145 km cykel

Dag 2: 276 km cykel

Dag 3: 84 km löpning

I tufft klimat och sjukt högt tempo. Han klarade andra dagen på 7.33 !!! Alltså ett snitt runt 35 km/h med 2500 höjdmeter.

Eddie Vedder
2007-11-26, 15:33
Jag mailade precis till DN Sport och frågade varför de inte rapporterat någonting om att Colting vann VM inatt. Ska bli intressant att se om de svarar.

Bra initiativ, bara för det gjorde jag dessutom samma sak. Två mail är dubbelt så många som ett tänkte jag.:em:

machine gun
2007-11-26, 16:05
Bra initiativ, bara för det gjorde jag dessutom samma sak. Två mail är dubbelt så många som ett tänkte jag.:em:

:thumbup:

Handcuff
2007-11-26, 17:05
Få sporter imponerar mig så mycket som multisporter av olika slag. Som ni säger så är det ytterst sällan man hör något om dessa män/kvinnors prestationer...

jakke
2007-11-26, 17:10
Ett tips är www.multisport.se dom brukar bevaka multisportsverige ganska bra. Dessutom bloggar en av sveriges bästa multisport-brudar där. Måste säga att hon imponerar stort på mig!

machine gun
2007-11-26, 21:14
Ett tips är www.multisport.se dom brukar bevaka multisportsverige ganska bra. Dessutom bloggar en av sveriges bästa multisport-brudar där. Måste säga att hon imponerar stort på mig!

Vi geeks brukar lyckas inhämta informationen rätt bra :D Det trista är att det aldrig brukar nå utanför skaran av närmast sörjande. Jag vet inte hur många som blivit jätteförvånade (eller allmänt skeptiska) när jag nämnt diverse svenskar på elitnivå inom mer extrema uthållighetsidrotter som de inte ens hört talas om tidigare. En del har inte ens hört talas om sporterna... *rolleyes*

machine gun
2007-11-26, 21:15
Göteborgsposten hade dock en notis: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=384978

Men så är han ju från Borås också...

Eddie Vedder
2007-11-26, 21:18
Jag vet inte hur många som blivit jätteförvånade (eller allmänt skeptiska) när jag nämnt diverse svenskar på elitnivå inom mer extrema uthållighetsidrotter som de inte ens hört talas om tidigare. En del har inte ens hört talas om sporterna... *rolleyes*

Det här gäller inte bara den typen av idrotter heller. Varenda OS chockas jag över svenska medaljer inom idrotter jag knappt känner till.

Så får jag reda på att idrottsmannen ifråga tillhört världseliten i flera år, personen får lite uppmärksamhet dagarna efter OS-framgången men sedan några dagar senare är Zlatans humör huvudnyheten igen.

Det är synd tycker jag, oavsett om jag inte är intresserad av en specifik idrott tycker jag om att läsa om duktiga och internationellt framgångsrika svenskar.

Trance
2007-11-26, 21:24
Vi geeks brukar lyckas inhämta informationen rätt bra :D Det trista är att det aldrig brukar nå utanför skaran av närmast sörjande. Jag vet inte hur många som blivit jätteförvånade (eller allmänt skeptiska) när jag nämnt diverse svenskar på elitnivå inom mer extrema uthållighetsidrotter som de inte ens hört talas om tidigare. En del har inte ens hört talas om sporterna... *rolleyes*

Visst är prestationen häftig och så men man kan väl knappast begära att Svensson skall ha koll på alla självplågarsporter. Finns ju en hel del saker före i kön som man "borde" ha koll på.

skaparn
2007-11-26, 21:46
Visst är prestationen häftig och så men man kan väl knappast begära att Svensson skall ha koll på alla självplågarsporter. Finns ju en hel del saker före i kön som man "borde" ha koll på.

Damcurling till exempel

machine gun
2007-11-26, 21:49

Klart att de inte behöver ha koll, det kan man ju inte kräva av någon. Jag har inte koll på så många sporter jag heller. Men det känns ju lite skevt att det inte ens står en notis när svenskar vinner VM? Det händer ju knappast varje dag.

Fredriiik
2007-11-26, 21:57
För att sammanfatta hans prestation:

Dag 1: 10 km simning + 145 km cykel

Dag 2: 276 km cykel

Dag 3: 84 km löpning

I tufft klimat och sjukt högt tempo. Han klarade andra dagen på 7.33 !!! Alltså ett snitt runt 35 km/h med 2500 höjdmeter.

satt precis och funderade på de där.
de där är fan helt sjukt!
avsluta lite lätt med nästan två marathon ......
heeeeeeeeeeeeelt sjukt sicken karl :D

Noodles
2007-11-26, 23:47
Det här gäller inte bara den typen av idrotter heller. Varenda OS chockas jag över svenska medaljer inom idrotter jag knappt känner till.

Tala för dig själv. Jag hade full koll på alla aktiva inom dubbeltrap och luftgevärsskytte innan OS i Sidney.

Även om jag är oerhört imponerad av Colting har jag svårt att bli särskilt upprörd över den bristande mediabevakningen. Titta bara på Gebrselassie. Hans världsrekord i marathon fick inte heller speciellt stor bevakning jämfört med hans resultat på ovalbana.

Snafu
2007-11-27, 00:07
Jag hade aldrig hört talas om ultraman innan den här tråden. Det är alltså värre än ironman?

PowPow
2007-11-27, 01:24
Fan vad grymt!

Men jag förstår att mediabevakningen inte är så överväldigande. När det gäller vm och sånt så vill väl folk se personer tävla om vem som är bäst i världen på sin gren - inte folk som är "ganska" bra på tre olika grenar, och i just den grenkombinationen är bäst. Om ni förstår vad jag menar.

Fast iofs. Friidrottsmångamparna har ju varit ganska hypade genom åren i Sverige. Men det är nog bara för att Kluft gör så fiffiga grimaser och rörelser med händerna.

WHITEFOLKS
2007-11-27, 01:41
Fan vad grymt!

Men jag förstår att mediabevakningen inte är så överväldigande. När det gäller vm och sånt så vill väl folk se personer tävla om vem som är bäst i världen på sin gren - inte folk som är "ganska" bra på tre olika grenar, och i just den grenkombinationen är bäst. Om ni förstår vad jag menar.

Fast iofs. Friidrottsmångamparna har ju varit ganska hypade genom åren i Sverige. Men det är nog bara för att Kluft gör så fiffiga grimaser och rörelser med händerna.

Ultraman gör sig inte sådär jättebra för tv heller.

PowPow
2007-11-27, 01:46
Ultraman gör sig inte sådär jättebra för tv heller.

För att det tar så lång tid? Tour de france och dakarrallyt och sånt verkar ju gå hem. Iaf på sportkanalerna.

Eddie Vedder
2007-11-27, 06:47
Även om jag är oerhört imponerad av Colting har jag svårt att bli särskilt upprörd över den bristande mediabevakningen. Titta bara på Gebrselassie. Hans världsrekord i marathon fick inte heller speciellt stor bevakning jämfört med hans resultat på ovalbana.

Men jag förstår att mediabevakningen inte är så överväldigande.

Det är inte fråga om något roidande över varför inte Colting fick ett mittuppslag och inte tas med i diskussionerna om bragdguldet, allt är ju inte helt svart och vitt.
En liten notis och en kort intervju, såsom GP gjorde, tycker jag skulle vara på sin plats iaf.

Eddie Vedder
2007-11-27, 13:07

Folket har segrat!!!*flex*

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=719232

machine gun
2007-11-27, 14:10

Att Gerbelaissie inte uppmärksammades mer är förstås minst lika upprörande.

Jag hade aldrig hört talas om ultraman innan den här tråden. Det är alltså värre än ironman?

Det är lite drygt dubbla distansen mot en vanlig Ironman.

machine gun
2007-11-27, 14:11
Folket har segrat!!!*flex*

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=719232

YES! :hbang:

Det här var kul dock:

"Colting har tagit två VM-medaljer och ett EM-silver i vanlig triathlon."

Vanlig triathlon? Vad sjutton är det? :D

skaparn
2007-11-27, 14:31
Bra jobb! Jag gillar när man låter sina åsikter höras, och gillar ännu mer när det ger utdelning.

Laan
2007-12-18, 10:02
bra intervju med guden!
http://www.redbull.com/#page=ArticlePage.1197029310177-785378862.0

Eddie Vedder
2007-12-18, 10:07
"I down a few Red Bulls, as the caffeine and sugar stimulate the metabolism and help boost both my mental and physical spirits."

Det var ju en förvånande kommentar i sammanhanget.:D

machine gun
2007-12-18, 10:15
"I down a few Red Bulls, as the caffeine and sugar stimulate the metabolism and help boost both my mental and physical spirits."

Det är på ett sätt lite komiskt att någon som förespråkar stenålderskost är sponsrad av Red Bull :D Han var även sponsrad av Vitargo tidigare har jag för mig, vet inte hur det är nu.

Han har ju en kolumn i RW och den senaste behandlade såklart Ultraman, plus att han skrivit ett längre referat från tävlingen i samma nr. Han skriver att han under löpmomentet blev påmind om att sist han sprang där hade han lovat sig själv att inte bara aldrig mer delta i Ultraman, utan även att sluta med triathlon och aldrig ta ett löpsteg till i hela sitt liv :D

Nämnda man ska för övrigt komma och träna med min triathlonklubb ikväll - och jag ska jobba *grr*

psirus
2007-12-18, 10:18
galet.

Laan
2007-12-18, 10:21

Man får liksom ha på ett "antireklamfilter" när man läser på sådana sidor :D

skaparn
2007-12-18, 10:22
Nämnda man ska för övrigt komma och träna med min triathlonklubb ikväll - och jag ska jobba *grr*

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semester

Hades
2007-12-18, 10:24
"In a big week building up to a race I swim about 15-20 K in four workouts, I bike 600 K in four or five rides and I run 110-130 K daily."

Felskrivning?

machine gun
2007-12-18, 10:42
http://sv.wikipedia.org/wiki/Semester

Inga semesteravtal gäller i december på mitt jobb. Dessutom är jag behovare, så jag har ingen rätt till semester överhuvudtaget.

Ironwoman
2007-12-18, 10:56
"In a big week building up to a race I swim about 15-20 K in four workouts, I bike 600 K in four or five rides and I run 110-130 K daily."

Felskrivning?

Ja, det är en veckomängd, ca 4 timmar simning, 17 timmar cykel och 8 timmars löpning. Men ingen direkt grym veckomängd, men dessa killar brukar ibland ljuga om sin träning för media därför att det kan vara så sjuka mängder (alltså 40 timmar/vecka ett par veckor/år).

machine gun
2007-12-18, 11:03
Ja, det är en veckomängd, ca 4 timmar simning, 17 timmar cykel och 8 timmars löpning. Men ingen direkt grym veckomängd, men dessa killar brukar ibland ljuga om sin träning för media därför att det kan vara så sjuka mängder (alltså 40 timmar/vecka ett par veckor/år).

Jag tror han syftade på att det står att han springer 11-13 mil per dag. Det kan väl ändå aldrig stämma?

tntballe
2007-12-18, 11:14
från hans sida
En vecka på träningsläger under uppbyggnad kan bestå av följande:

Simning: 18-20 km
Cykel: 500-700 km
Löpning: 80-110 km
Styrka: 2-4 timmar

Ironwoman
2007-12-18, 11:16
Jag tror han syftade på att det står att han springer 11-13 mil per dag. Det kan väl ändå aldrig stämma?

Nej, det kan inte stämma.

machine gun
2007-12-18, 11:16
från hans sida

Det där låter mer logiskt, ja.

skaparn
2007-12-18, 11:37
Inga semesteravtal gäller i december på mitt jobb. Dessutom är jag behovare, så jag har ingen rätt till semester överhuvudtaget.

Då passar: http://en.wikipedia.org/wiki/Darn

Hades
2007-12-18, 11:39
från hans sida

Tack :thumbup:

Jax
2007-12-18, 11:43
Då passar: http://en.wikipedia.org/wiki/Darn
Jobbar du för wikipedia?

skaparn
2007-12-18, 12:10
Jobbar du för wikipedia?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nej

Yankeee
2007-12-18, 13:39
Det är på ett sätt lite komiskt att någon som förespråkar stenålderskost är sponsrad av Red Bull :D Han var även sponsrad av Vitargo tidigare har jag för mig, vet inte hur det är nu.

Han har väl iof aldrig hymlat om att han har använt diverse olika tillskott och snabba kolhydrater vid tävlingar.

machine gun
2007-12-18, 13:44
Han har väl iof aldrig hymlat om att han har använt diverse olika tillskott och snabba kolhydrater vid tävlingar.

Nej, han använder det dessutom även vid träning. Det komiska ligger snarast i ordet stenålder och Red bull i samma mening.

Yankeee
2007-12-18, 13:47
Nej, han använder det dessutom även vid träning. Det komiska ligger snarast i ordet stenålder och Red bull i samma mening.

På vilket sätt då? Stenålderskost är stenålderskost, inte stenålderslivsstil. Att han käkar kött och grönt innebär inte att han är en hycklare eller whatever för att han super ett par red bull i samband med ansträngning. Jag har inte heller sett honom säga något om får och inte får i kostsammanhang.

machine gun
2007-12-18, 13:49
På vilket sätt då? Stenålderskost är stenålderskost, inte stenålderslivsstil. Att han käkar kött och grönt innebär inte att han är en hycklare eller whatever för att han super ett par red bull i samband med ansträngning. Jag har inte heller sett honom säga något om får och inte får i kostsammanhang.

Jag påstod inte att han är en hycklare, bara att det lät komiskt. På krigsstigen idag? :D

Yankeee
2007-12-18, 13:51
Jag påstod inte att han är en hycklare, bara att det lät komiskt. På krigsstigen idag? :D

Har inget att göra på jobbet :/

skaparn
2007-12-18, 14:00
Har inget att göra på jobbet :/

Menar du platsen där du ställer din kaffekopp?