handdator

Visa fullständig version : Hur många kcal under deffen?

Biffensteffi
2003-05-01, 01:01
Hejsan!

Jag funderar lite över hur mycket kcal man ska trycka i sig per dag under deffen. Ger en beskrivning av hur jag tränar och hur jag ser ut och hoppas någon kan ge mig ett riktvärde.

Jag är:
176cm
71kg
inga rutor & en hel del fett som bör bort.

Tränar:
Morgonpromenad 60min 5ggr/vecka
Styrketräning 60min 6ggr/vecka
Fotboll/Löpning 30-50min 1ggr/vecka

Trycker i mig cirka 140gram protein via drink per dag.
Äter cirka 32gram CLA per dag.

Fördelningen Fett/Kolhydrater/Protein vore intressant att höra vad ni säger om, under deffen nu alltså.

MYCKET TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!
(hoppas på svar bla från King Grub)

Pez
2003-05-01, 02:54
Inte Grub men...

På din vikt kontra längd så anser jag att deff inte är direkt ett huvudmål... att du inte har mer synliga muskler beror nog snarare på avsaknad av muskelmassa än överflödigt fett. Kanske låter hårt men det är vad jag tror.

Ät rent, försök få dig 2.5-3gr protein per kg kroppsvikt/dag och träna hårt på gymmet så kommer du kunna förändra din kropp till att bli mer muskulös och på så sätt få lägre BF%.
Tänk på att få i dig ordentligt med protte och kolisar efter gym och konditionspass också.

En sak till - du tränar på tok för mycket anser jag. Dra ner på gympassen till max 4-5ggr/v och ta det lugnt med morgonpromenaderna...

Kliche kanske men - "Rom byggdes inte på en dag".

PS. 32gr CLA???

/pez

TV-shopparen
2003-05-01, 11:26
Riktvärden är ganska värdelösa tycker jag. Om man gav min träningspolare ett riktvärde skulle han få typ 2000 kcal men jag vet att han snarare käkar 3000 utan att gå upp i vikt. Bättre att du tar dig tid och räknar ut hur mycket kcal du käkar, sen kollar på vågen och mäter midjan.

Slog in dina värden i hälsovakten, den sa 2500 kcal / dag, fast den är ganska sträng så 2750-3000 med all den där träningen kanske.

Biffensteffi
2003-05-01, 12:21
hehe, är självklart mycket tacksam för all hjälp från alla som är insatta!

Jag skall begrunda era råd!

Skrev fel angånde CLA, skall vara 3,2gram/dag! inte 32gram!

King Grub
2003-05-01, 12:46
Jag håller allt som Pez har sagt! He, he. Så gör man det enkelt för sig när man kommer sent. :D

Så här gör jag:

Jag tar den dagliga kalorinivå som min vikt ligger helt still på, där jag varken går upp eller ner. Den får du experimentera dig fram till. Från den summan drar jag 500 kcal. Det betyder ett underskott på 3500 kcal per vecka. Ett kilo kroppsvikt är 7000 kcal, så ett underskott på 3500 betyder 0.5 kilos viktnedgång per vecka. . Nu gäller det att se till att den nedgången är fett och inte muskler.

Därför ser jag alltid till att äta 3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Sedan låter jag 25 % av det dagliga kcal-intaget bestå av fett. Det som blir över är kolhydrater, alltid långsamma utom efter träningen.

Jag delar upp proteinet och kolhydraterna på 5 mål mat + 1 efter-träningenmål (vassle+skumbananer). Fettet delas upp på fyra mål per dag (ej på morgonen eller efter passet, för att inte sakta ner proteinupptaget). Eftersom jag tränar styrka tidigt på morgonen bryr jag mig inte om att dra ner på kolhydraterna på kvällen, men det skulle jag gjort om jag tränat senare på dagen.

Det upplägget fungerar perfekt för mig, med 5 styrkepass per vecka och 4-5 HIIT cardiopass. Med det upplägget går jag ner 0.5 kilo fett per vecka och så gott som inga muskler. Sedan försöker jag variera kosten så mycket som möjligt under det kaloriintag jag ligger på, för att få i mig alla näringsämnen.

loboman
2003-05-02, 07:39
Mitt förslag är att du tränar mindre så du hinner återhämta dig! Du vet väl att det är under vilan dina muskler växer? Nu vet jag ju inte hur hårt du tränar. Men skulle jag ligga på den dosen så skulle jag bränna bort allt jag har utom mitt fett hehe...

Förslag:
Morgonpromenad 60min 2ggr/vecka
Styrketräning 60min 4ggr/vecka
Fotboll/Löpning 30-50min 1ggr/vecka

Kostförslag
3g protte kg kroppsvikt/dag
Kreatin
ALA
och glöm inte att du behöver fett och vitaminer åsså!

Kero
2003-05-02, 21:31
Har du märkt att CLA har dom funktioner på dig som det har på råttorna? Jag menar ökad muskelmassa och lägre kroppsfett ;)

Har varit sugen på att testa men jag vet inte om det är värt det

Biffensteffi
2003-05-05, 19:17
Originally posted by recon
Har du märkt att CLA har dom funktioner på dig som det har på råttorna? Jag menar ökad muskelmassa och lägre kroppsfett ;)

Har varit sugen på att testa men jag vet inte om det är värt det

Har inte kört med det länge alls så kan inte direkt säga något om det, kan återkomma om ett tag i frågan!