Visa fullständig version : Bröstmuslkerna växer inte i mitten???
HajduMan
2003-04-30, 20:12
Ja tjenna!
jag är 17 år, är 175 cm kort och väger 70 kg.
Jag har ett stort problem, mina bröst vägrar få massa både uppe och nere i mitten av bröstmusklerna.
jag pumpar på 100 kg bänk, svankar lite och fäller in skulderbladen och håller en bra bit ut på stången.
Men varför får jag ingen massa i mitten av bröstet?
snälla hjälp!
mvh David...:eek:
Har du något som kan växa nära mitten?
På min högra sida så fattas allt det (man kan känna med fingern, det finns inget som spänns i närheten av mitten) så muskeln går som en tjock korv nästan lodrätt längre ut. På vänster sidan är jag dock normalt skapt. Har du några uppenbara sådana fel?
Nils
Survivor
2003-04-30, 22:24
Säkert får du massa i mitten av bröstet också, men det syns inte lika bra. Kanske kopplas dina axlar in för mycket (och bröst kopplas ur) när du nu håller brett grepp?
Kör du något med hantlar? Prova med att prioritera dem övningarna ett tag.
mangemani
2003-04-30, 22:38
har också problem med mina bröst,eller rättare sagt med ena bröstet.det växer jättebra på ena bröstet men inte på det andra.....ser och känner musklerna både på neder sidan,utsidan och i mitten,men betydligt mindre på det andra....jag vet inte vad jag gör för fel.när jag kör hantel/bänk press så orkar ju sidan som har mindre muskler lika mycket som sidan som har mycket.....samma gäller med biceps och triceps,mycket mindre gemfört med andra armen......jag tränar exakt lika hårt med båda armarna,känner hur det bränns på båda sidorna,men ändå växer det mer på ena sidan....vad kan vara fel?kan ju tillägga att min ena arm är nån cm kortare än den andra,det är sidan som har mest muskler som är längst.
AciDBL00D
2003-04-30, 23:17
Lutande hantelpressar har gjort susen på mina så pecs. Prova även flies
cable-X där du korsar armarna i slutet och trycker till
Oavsett vad du pumpar på för vikt betyder det inte automatiskt att du får ett bra bröst. Och det som gör att en del byggare är väldigt tjocka kring mitten beror helt klart på att de har rejält med massa. Alltså - stor tjock muskulatur och bra axlar gör att man får illusionen av att det finns rejält med muskler just mot mitten. Men det är alltså muskelfästena som sitter där.
Det finns byggare som kan klämma fast en läskburk mellan pecsen - det säger väl en hel del om volymen....
allan
Karl_alfred
2003-05-01, 10:42
Eller som Arnold killen kunde ställa ett glas vatten ovanpå sina bröst muskler!
Testa köra smal bänk. Jag har dels läst det på en sida motsvarande xrxr.com (kommer aldrig ihåg vad den heter och inte heller namnet på den siten jag menar) att smal bänk leder till att ytterläget av pecsen tränas (när armarna är sträckta dvs). Om du testar utan vikter och trycker vänster arm framåt i riktning kl 10 och i riktning klockan 13 så bör du känna att vid riktning kl 13 så arbetar musklerna närmast mitten mer. Hoppas du förstår vad jag menar.
Pectoralis sternal
http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif
Pectoralis minor
http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisMinor.gif
Man kan inte rakt av anatomiskt dela upp bröstmuskulaturen i bara två delar. Liksom många muskler kan man dissekera ner den till väldigt små delar. Men träningsmässigt finns det bara två delar man kan träna, dvs den stora utanpåliggande och den mindre, något underliggande.
Vore det så att man hade lika många fästpunkter på muskeln i bägge ändarna skulle man få en viss sorts utveckling. Nu har man inte det. Det gör att bröstmuskeln inte utvecklas störst längst in vid bröstbenet. Skulle den göra det skulle man få sämre kraft för de moment som bröstmuskeln är till för.
Det finns en mängd andra faktorer som styr varför bröstmuskeln utvecklas olika från person till person - muskelbukens längd, bröstbenets längd och placering i förhållande till ryggkotpelaren, rörlighet i axelled och skulderblad. En annan faktor är faktiskt nyckelbenets utformning.
Personer som har ett nyckelben som går vinkelrätt ut från bröstbenet mot axeln kommer naturligt att få ett bredare bröst än en person som har något sneda nyckelben.
Vill man träna upp bröstmuskeln maximalt, måste man få full sträckning i muskeln i bottenläget. Därför är den ideala positionen ett greppavstånd som liknar det man har i hantelpress.
Och det enda sättet att få tjocklek in mot bröstbenet är att skaffa rejält med massa. Och det enda sättet att få det är att gå upp i vikt...
allan
Karl_alfred
2003-05-01, 11:48
Kolla på bilder på de med riktigt stora bröstmuskeler även de har mycket mindre massa i mitten.
Allan: Om nu allt detta stämmer, undra vilka effekter detta tar på mig som då har ett nyckelben som är brytet sen barnsben och seadn läkt lite konstigt....nu e ju jag inte biff, men jag bygger nu o undra om det till följd kommer leda till olika propertioner mellan brösterna.....hmmm skulle inte va skoj om det va fallet.
Men än så länge så är allt som det ska, vi får se när jag gått upp ena 15kg muskelmassa
;)
Om nyckelbenet läkt korrekt ska det inte ge några nämnvärda effekter. Om man kollar riktigt noga på de som har mycket muskler har de ofta en sida av kroppen som utvecklats annorlunda. Sämre vänsterbiceps eller mindre bröstmuskel..Hoppas det funkar bra ändå!
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.