Visa fullständig version : Plasma eller LCD? Full hd/hd ready?
ChrisDEFC
2007-11-21, 12:26
Tjenare, är det någon som är mer insatt än mig (är nog dom flesta) som kan förklara lite för och nackdelar med dom olika så jag kan bestämma mig.
Jag har en 32" tjocktv nu och har flyttat och köpt lite nya möbler och bla en ny tvbänk för en platt-tv och ska därför inhandla en, även sugen på att få lite större tv när jag ändå är igång. får man bättre bild är väl inte det heller helt illa.
Tog precis fram tumstocken och kunde konstatera att det är ca 3,20m från soffan till tv och undrar vilken storlek som blir bäst, det som verkar mest intressant är 37-42tum men känns som en 42a borde bli lite väl stort men frågan är om 37an inte kommer kännas så speciellt mycket större än den 32an jag har nu.
Sen tar jag gladerligen emot tips på vad jag ska kolla efter gärna tips på märke och modell, hört mycket bra om samsung men har sony nu och har verkligen varit riktigt nöjd med den men är det något annat märke som är vassare i förhållande till pris är jag öppen för förslag.
Hade tänkt mig från 9000 upp till max 13000, absolut inte mer då jag tycker det börjar bli dyrt när det går över 10000.
Alla tips mottages gladerligen =)
Sir Anselm
2007-11-21, 12:29
Tycker inte du ska välja bort någon för att det "blir för stort", varför vill man isåfall ha projektor? Nu är det kanske lite skillnad på att stirra in i en bildskärm och att stirra på en duk, men ändå...
Annars är det lite beroende på vad du ska ha tv:n till? Tv-spel, filmtittande, vanligt tv-tittande?
ChrisDEFC
2007-11-21, 12:37
Annars är det lite beroende på vad du ska ha tv:n till? Tv-spel, filmtittande, vanligt tv-tittande?
precis dom 3 =) tv-spel kanske 1gång per mån visserligen, film 1-2/vecka, tv varje dag, inte tänkt att koppla datorn till teven men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden. Sen ang storlek så är ju oftast större dyrare så det är ju åxå ett argument till att hålla nere storleken så kanske man kan få en lite bättre tv för samma peng. så vad tycker du jag ska välja?
champion
2007-11-21, 12:45
Som jag har hört så har plasma fortfarande problem med inbränning av loggan.
Ska du ha större bild än 42" så är plasma bättre.
Full hd/hd ready? Jag skulle ha valt full hd på en gång. En hd ready tv kan inte se på full hd kanalerna.
Det är vad jag har hört stämmer?
Granatgiraffen
2007-11-21, 13:06
Full hd/hd ready? Jag skulle ha valt full hd på en gång. En hd ready tv kan inte se på full hd kanalerna.
Det är vad jag har hört stämmer?
Vilka full hdkanaler pratar du om då?
50tum och mindre så kommer du knappast att se skillnad på 1080p och 720p. Välj plasma alla dagar i veckan, om du inte ska koppla dator och surfa på den 90% av tiden.
Det är vad jag har hört stämmer?''
Tror inte standarden på tv-sändningar kommer bli 1080p, utan snarare 720p och 1080i.
En HD-ready tv klarar att skala ner bilden så att den inte kan visa full-hd-signaler är fel.
Har man planer att införskaffa en HD-DVD, Bluray eller köra HD via dator så är ju såklart en tv som klarar 1080p kul att ha, men för tv-sändningar kommer det räcka med 720p/1080i
ChrisDEFC
2007-11-21, 13:10
50tum och mindre så kommer du knappast att se skillnad på 1080p och 720p. Välj plasma alla dagar i veckan, om du inte ska koppla dator och surfa på den 90% av tiden.
okej, är det stor skillnad då och vad är skillnaden som gör plasman bättre, för alla säger så olika, har åxå hört att det kan va lite lurigt om man har mycket ljus i rummet typ mitt på dagen att se på plasma för det speglar sig lättare samt att dom inte har lika lång livslängd, har även hört att plasma ska va snäppet bättre om man bara ska se på tv.
...för alla säger så olika...
allas ögon är också olika
jag kan bara tala för mig själv, har själv funderat över om mitt öga verkligen kan se skillnad på 1080p och 720p, och om det isåfall är värt en 2500-3000 kr extra som det kostar
angående avståndet säger man att det optimala avståndet är 2-2,5x höjden på TV'n, så mindre än 42" ska du nog inte ha
watertouch
2007-11-21, 14:02
Fast samtidigt vill man ju bara ha större och större när man väll köpte nån.
J.Saarela
2007-11-21, 14:11
Allt under 40" är för lestadianer.
Granatgiraffen
2007-11-21, 14:31
okej, är det stor skillnad då och vad är skillnaden som gör plasman bättre, för alla säger så olika, har åxå hört att det kan va lite lurigt om man har mycket ljus i rummet typ mitt på dagen att se på plasma för det speglar sig lättare samt att dom inte har lika lång livslängd, har även hört att plasma ska va snäppet bättre om man bara ska se på tv.
Plasma är i princip bättre på alla punkter förutom upplösning. Gå till en bra tvbutik(dvs inte elgiganten) och titta och jämför. Ta med dig någon egen film, be om att få se tvsändning osv.
Det är inget magiskt med 50" och nog ser man skillnad på lägre och högre upplösning även på mindre skärmar - problemet ligger snarare i att dom flesta inte har TV:n en meter från ögonen som ev. kan behövas för att se skillnad på mindre apparater.
pragmatist
2007-11-21, 15:20
Man vänjer sig vid storleken, i början tyckte jag min 42:a kändes absurd när jag satt tre meter ifrån den, nu känns den lagom och jag skulle nästan vilja ha en 46/47:a... Så köp inte för litet, det är mitt tips.
PLASMA -vs- LCD
Tre stycken deltester gjorda av IDG
Test1; http://m3.idg.se/2.1022/1.131778 - test av SDTV
Test2; http://m3.idg.se/2.1022/1.131930 - test av HDTV
Test3; - kommer imorgon
Sir Anselm
2007-11-21, 15:43
precis dom 3 =) tv-spel kanske 1gång per mån visserligen, film 1-2/vecka, tv varje dag, inte tänkt att koppla datorn till teven men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden. Sen ang storlek så är ju oftast större dyrare så det är ju åxå ett argument till att hålla nere storleken så kanske man kan få en lite bättre tv för samma peng. så vad tycker du jag ska välja?
Med den uppdelningen låter det nog som en plasma är bäst för dig... Angående att titta på tv-apparater i butik så kan det gå bra om det är en seriös butik som vet vad de gör. Vissa butiker har en förmåga att skruva upp inställningarna på apparaterna på alla möjliga konstiga sätt...
Granatgiraffen
2007-11-21, 16:30
Det är inget magiskt med 50" och nog ser man skillnad på lägre och högre upplösning även på mindre skärmar - problemet ligger snarare i att dom flesta inte har TV:n en meter från ögonen som ev. kan behövas för att se skillnad på mindre apparater.
Jo 50" är ganska magisk när man pratar om det här, och givetvis pratar jag om tittavstånd som nämns i tråden.
LCD full-hd är verkligen att rekomendera om du har tänkt att använda din tv som datorskärm, plasma är att rekomendera om du bara tittar på lågupplöst tv som digital-tv och DVD, då plasma hanterar lågupplöst material bättre. På LCD märks responstiden av på lågupplöst tv (bilden kan se utsmetad och det kan bli eftersläpningar, även vid så låg responstid som 4ms), vilket inte är ett problem på plasma. HD material är dock klockrent på LCD, och är som sagt ett måste i princip om du tänkt att använda datorn på teven i större utsträckning.
Jag hade en Panasonic 42" HD-ready plasma tidigare, bara drygt ett år gammal 9:e generationens teknik, MEN du får inbränningar om du har stillbilder på en plasma under längre tider, spelar ingen roll hur ny plasma du köper, alla i dagtid lider av mer - eller mindre inbränning, det är plasmans stora nackdel.
Nu har jag köpt en Sharp LC-46XD1 full-hd, mest av anledningen att jag använder datorn väldigt mycket på skärmen, har i princip min tv som primär datorskärm nu, och det är helt jävla suveränt. Med DVI-->HDMI från datorn till tv´n får du en helt oslagbar bild, och en monitor behövs inte längre igentligen. Inbränning existerar inte så skrivbordet kan ligga som bakgrund dag ut och dag in, till skillnad från en plasma. Det fick jag lära mej den hårda vägen hehe :smash:
Som jag ser det är det en ren prioriteringsfråga, tittar du bara på lågupplöst digitaltv/DVD, köp plasma. Vill du kunna använda din tv som datormonitor under längre perioder och tittar på mycket HD, köp LCD. (Plasma är fortfarande strået vassare när det kommer till kontrast och färger, så en full-hd plasma skojar man inte bort, har du en bluray eller hddvd spelare och inte är så intresserad av datoranvändning hade iaf jag köpt en full-hd plasma istället)
ChrisDEFC
2007-11-22, 13:15
PLASMA -vs- LCD
Tre stycken deltester gjorda av IDG
Test1; http://m3.idg.se/2.1022/1.131778 - test av SDTV
Test2; http://m3.idg.se/2.1022/1.131930 - test av HDTV
Test3; - kommer imorgon
nice, tack som faan. Känns som det nu lutar lite åt en 42" plasma a la samsung.. Samsung PS-42Q96HD någon som har något mer att tillägga så är det bara att mata på. kommer nog inte ta det slutgiltiga beslutet än på några dagar...
ChrisDEFC
2007-11-22, 13:19
snej, jo jag undrar på det där med inbränning: hur länge räcker det med att man har samma logga el bild för att det ska lämna spår? jag vill ju inte se tv4 loggan när jag sitter och kolla på dvd eller är det inte så det kan bli? Hur illa är det? har redan en skärm till datorn och den står i ett annat rum så kommer inte använda tv:n som skärm i dagsläget iaf.
snej, jo jag undrar på det där med inbränning: hur länge räcker det med att man har samma logga el bild för att det ska lämna spår? jag vill ju inte se tv4 loggan när jag sitter och kolla på dvd eller är det inte så det kan bli? Hur illa är det? har redan en skärm till datorn och den står i ett annat rum så kommer inte använda tv:n som skärm i dagsläget iaf.
Jag fick inte inbränning av logotyper, utan av skrivbordet från datorn till slut. Stod i manualen att man skulle begränsa datornanvändandet till 5% per vecka, jag låg kanske på 50%. Väldigt skarpa bilder med från dator till skillnad mot logotyper så det bränner in betydligt fortare.
Sen så får man alltid tillfällig inbränning av logotyper och liknande men det fadear bort sakta, men det är det som i slutändan ger permanent skada. Jag somnade en kväll framför teven när jag kollade på DVD, när jag vaknade på morgonen hade dvd menyn stått på i ca 8 timmar. Då fick jag en inbränning som jag kunde se ganska tydligt i skärmen i över 24h, innan den försvann till slut.
Min kompis fick däremot Discoveryloggan och textningen från textade program som rullar i nederkant inbränd på sin Pioneer efter ca 2 år. Syns ju inte hela tiden utan framför allt då det är mörkt, så ser man skuggorna av inbränningen.
nice, tack som faan. Känns som det nu lutar lite åt en 42" plasma a la samsung.. Samsung PS-42Q96HD någon som har något mer att tillägga så är det bara att mata på. kommer nog inte ta det slutgiltiga beslutet än på några dagar...
Jag köpte en 50Q97 för 15k idag. Hade det inte varit för det bra priset så hade jag köpt en PX70. I 42" så kostar dom nästan lika mycket va?
Jag köpte en 50Q97 för 15k idag. Hade det inte varit för det bra priset så hade jag köpt en PX70. I 42" så kostar dom nästan lika mycket va?
50" Q97 är den jag också funderar på just nu. 15 k var ett bra pris, var hittade du det? Jag har inte hittat billigare än 17k.
Plasma=mogen teknik, bra till: film, tv tittande samt sportsändningar,problemet med inbränningar nästan borta, de som ev blir "tvättas bort" när du fortsätter se på film/tv/dator, damen hemma har somnat många gånger med plasman på och när jag vaknat på morgonen så är det stillbild med kanal logga men ingen inbränning som består, försvinner så fort man byter kanal till något som har sändning.
LCD= teknik som fortfarande utvecklas starkt, bra till:dator samt tv-spel.
Plasma bättre på att återge svärta, rörelser
lcd bättre vid användning i ljusa rum, dagtid etc.
Köpte en 42" Panasonic PX70, sitter på 3 meters avstånd och var beredd att lämna den mot en 37" då jag tyckte den fyllde hela väggen...kan tänka mig en 50" idag.
Full hd behövs/märks bara vid 46-50" eller större och om man sitter närmare än 2 meter till tv:n.
Då det gäller att få bättre bild så kan du bli besviken, en gammal bra tjock tv återger analoga signaler bättre än en lcd/plasma samt att större bild ger ju även större fel i en dålig sändning, jämför med att förstora kort, kan bli grynigt vid förstoringar när det var klar bild före i original. Jag fick skaffa digital tv till min 42", det blev kass bild med det analoga som jag hade via det gamla kabel-tv nätet
Jämför dock teknik i lika prisklass ej billig lcd mot dyr plasma eller tvärtom.
50" Q97 är den jag också funderar på just nu. 15 k var ett bra pris, var hittade du det? Jag har inte hittat billigare än 17k.
Var ett nyöppnings hos Expert i sundsvall, dom hade en kvar igår vid 18 :(
http://www.aftonbladet.se/pryl/tv/article1319790.ab
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.