Visa fullständig version : Skidsemester / Skidor
Halloj.
Nu i januari ska jag och ett antal åka på skidsemester till åre. Men grejen är ju den att jag inte har ett par skidor och att hyra ett par med utrustning kostar var jag förstått rätt mycket. dvs man kan lika gärna köpa ett par okey skidor här för 2-3000kr "med utrustning" För 2 turer till fjällen så har man tjänat in dem.
Nu återstår bara frågan vart ska man köpa om man är ute efter ett par snowblades så kallade win tip för en billig peng?
Blocket var inte att räkna med.
Sen om ni vet några bra märken som inte är svindyra är ett +1
Tack för era hjälpsamma svar!
Hur bra är du?
Hade du tänkt åka baklänges eller landa baklänges?
Snowblades är inte lika med Twintips. Köper du blades får du leva med att bli utskrattad av alla seriösa åkare. Vill inte vara en hater men så är det.
edit: Här har du en bra twintip skida: http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30747
Hur lång är du?
Hur bra är du?
Hade du tänkt åka baklänges eller landa baklänges?
Snowblades är inte lika med Twintips. Köper du blades får du leva med att bli utskrattad av alla seriösa åkare. Vill inte vara en hater men så är det.
Jag är inte direkt bra. Kan knappt hoppa eller dylikt men hade tänkt att lära mig lite. Jag söker snowblades för de är lätta att ta med "bil" samt de är smidigare och snyggare att åka med. Sen vad andra tycker skiter jag fullständigt i ska bara ha kul.
Jag hade tänkt mig försöka lära mig åka baklänges.
+1 på utskrattningen. Inte av mig då. Jag är ju snowboardåkare och vi är kända för att inte skratta åt något (förutom egge).
Skidor är ju inte speciellt svåra att ta med i bil heller. Dessutom blir det, enligt min uppfattning, jäkligt snabbt tråkigt med snowblades. Jag hade lätt satsat på ett par vanliga twintipskidor.
Edit: Dessutom är ju snowblades livsfarliga. Alla bryter ju benen på dem.
+1 på utskrattningen. Inte av mig då. Jag är ju snowboardåkare och vi är kända för att inte skratta åt något (förutom egge).
Skidor är ju inte speciellt svåra att ta med i bil heller. Dessutom blir det, enligt min uppfattning, jäkligt snabbt tråkigt med snowblades. Jag hade lätt satsat på ett par vanliga twintipskidor.
Fan vad svårt det blev nu :P
Varför blir det tråkigt med blades? Man kan väl göra allt som man kan göra med långa med blades + lite till?
Varför är de farligare än vanliga?
Ignatius72
2007-11-20, 14:27
Jag brukar alltid hyra. Skönt att slippa asa med skiten runt halva sverige, bra att itne behöva förvara dem nånstans, bra att man alltid har nya fräscha grejer. Och nej det är itne så dyrt att hyra, runt 1000 för en vecka skulle jag gissa.
Har aldrig sett någon åka baklänges på blades (inte medvetet iaf..lol). Lär vara mycket svårare att hålla balansen i landningar och överhuvudtaget när du åker.
Sedan krävs det ingen teknik heller, man kan åka rakt fram eller bromsa, lycka till att få fin skär på isisgt underlag.
Slutsats: Blades är för dom som inte kan/vill lära sig åka skidor. Kan nog tyvärr inte hjälpa dig om det är vad du är ute efter.
Jag brukar alltid hyra. Skönt att slippa asa med skiten runt halva sverige, bra att itne behöva förvara dem nånstans, bra att man alltid har nya fräscha grejer. Och nej det är itne så dyrt att hyra, runt 1000 för en vecka skulle jag gissa.
hehe har gott om plats. sen så ska jag ha hjälm,skidor,pjäxor,stavar det blir mer än 1000kr på 1 vecka! + skidglasögon
BTW EGGE jag är 186cm
Varför blir det tråkigt med blades? Man kan väl göra allt som man kan göra med långa med blades + lite till?
Inte säker på om du har fattat vad blades är. Kommer du ihåg miniskidorna folk gled runt på i låg/mellanstadiet? Det är sådana fast med stålkant och riktiga bindningar. Twintips (kolla min länk) är ordentliga skidor med uppböjd tail så att du kan åka switch.
Jag har åkt snowblades förut men jag har för mig att de inte var super korta utan lite längre än de man åkte på i yngre dar. typ 1/3 mindre än vanliga, kanske heter de ngt annat?
Ignatius72
2007-11-20, 14:34
hehe har gott om plats. sen så ska jag ha hjälm,skidor,pjäxor,stavar det blir mer än 1000kr på 1 vecka! + skidglasögon
BTW EGGE jag är 186cm
Komplett utrustning Åre, alpin vuxen medel 930 spänn för 7 dagar
Fan vad kul det vore att åka lite skidor.
Fast ärligt, jag hade aldrig schyssta skidkläder utan några jävla fula täckbyxor. Får ju inte ligga då liksom. Tror ärligt jag skulle materielböga lite och köpa helt ny outfit.
JAg har inte åkt så mycket, och egge kan nog svara bättre än jag på det. Men det verkar ju som om man helt saknar stabilitet på de små rackarna. Landningar och hopp brukar ju snarare se ut som jämfotahopp än några direkta skidhopp. Och hur bra folk än är så brukar det snarare se ut som om de springer ner för backen än att de åker.
Jag har bara åkt en eftermiddag på snowblades, men tröttnade typ direkt. Det kändes som att glida omkring i ett par stora skor. Ingen som helst känsla i svängarna eller någonting.
Farligheten ligger väl i att bidningarna inte läser ut om man ramlar eller fastnar i något. De gjorde inte det förr i alla fall, men det kanske är nya konstruktioner nu för tiden.
Ni har fått mig att ta en ordenltlig funderar på detta jag var 100% inställd på blades men kanske när ni säger det här med känslan och farligheten...det lär överväga..fast är osäker på om vi kan fixa en bil med möjlighet att ha skiten på taket.
Komplett utrustning Åre, alpin vuxen medel 930 spänn för 7 dagar
Vill nästan ha ett par egna. Kommer åka mycket framöver är jag ganska säker på. Ska upp till boden och kriga sen så har man mer fritid nu så lär spara in pengarna genom att köpa egna.
Fast nu kanske vi snackar om olika saker. Med snowblades menar jag sånnahär (självklart med tillhörande outfit):
http://www.youcanski.com/images/snowblades/snowblades1.jpg
http://www.youcanski.com/images/snowblades/snowblades2.jpg
Ni har fått mig att ta en ordenltlig funderar på detta jag var 100% inställd på blades men kanske när ni säger det här med känslan och farligheten...det lär överväga..fast är osäker på om vi kan fixa en bil med möjlighet att ha skiten på taket.
Hur många är ni i bilen då? Vi brukar alltid fälla 1/3 av sätet där bak för att ha skidorna där. Men det förutsätter ju att man är max 4 pers i en 5-sitsbil.
Sen vet jag inte. Snowblades kan säkert vara lite underhållande också. Mina skidåkarpolare brukar ibland ställa sina egna skidor och hyra snowblades för en dag. Men aldrig mer än för en dag typ. Och ska man köpa något så känns nog skidor som något man kan trivas med längre, och bli bättre med. Men som sagt, jag är inte skidåkare, så jag har väl egentligen inte speciellt bra koll.
om du är inne på blades så kan du lika gärna satsa på den senaste liknande "trenden" http://www.fischer-ski.com/en/jibskate0607/
ps. jag är lätt ironisk..
köp ett par riktiga skidor i dvärgstorlek istället, så är det bättre iaf.. (160cm eller så)
Jag skulle hyra om jag var du, det är rätt stor skillnad på skidor och det är ofta mycket roligare att åka på ett par dyrare. Sen vet du ju inte vad du vill ha så testa genom att hyra.
ps. jag är lätt ironisk..
köp ett par riktiga skidor i dvärgstorlek istället, så är det bättre iaf.. (160cm eller så)
hur långa är normala skidor om man är 186 cm och väger runt 80
JAg har inte åkt så mycket, och egge kan nog svara bättre än jag på det. Men det verkar ju som om man helt saknar stabilitet på de små rackarna. Landningar och hopp brukar ju snarare se ut som jämfotahopp än några direkta skidhopp. Och hur bra folk än är så brukar det snarare se ut som om de springer ner för backen än att de åker.
Det är ju faktiskt det som är en av anledningarna till att bladesåkare inte är omtykta, dom har ingen kontroll. Åker för nära en i backen, kan inte stanna i tid osv.
Fet nosepress förresten... :Virro
Jag skulle hyra om jag var du, det är rätt stor skillnad på skidor och det är ofta mycket roligare att åka på ett par dyrare. Sen vet du ju inte vad du vill ha så testa genom att hyra.
Tror knappast de man får hyra för 940kr i en vecka med all utrustning är dyrare "bättre" än ett par sprillans skidor i shoppen för kanske 1.500?
Du får gärna köpa dessa och sedan skänka dom till mig: plz (http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30605) ;)
Dom här tror jag skulle passa dig bra, så länge du inte vill ut i offpisten: http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30562
Mojo 80 menar jag då, 90 är bredare i midjan och troligtvis styvare.
Dom här tror jag skulle passa dig bra, så länge du inte vill ut i offpisten: http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30562
Mojo 80 menar jag då, 90 är bredare i midjan och troligtvis styvare.
De var snygga vad kostar sånna nya?
Tror knappast de man får hyra för 940kr i en vecka med all utrustning är dyrare "bättre" än ett par sprillans skidor i shoppen för kanske 1.500?
Det finns hyrskidor i olika "klasser", allt från skit (1500 får man inga bra skidor för, så enkelt är det) till nästa års modell som inte ens finns att köpa än. Köp hellre beggade och bra skidor än nya "billiga". Blades skulle jag inte satsa på, så korta skidor går långsamt och ostabilt.
De var snygga vad kostar sånna nya?
Just den modellen finns inte i årets kollektion(?) men denna (http://www.head.com/ski/products.php?region=eu&tag=park_powder&id=907) är väl ganska lik. Sen är det upp till dig om du passa in som "top skier" men köp hellre en svårare än en lättare skida, annars utvecklas du inte. Priset kan du nog googla fram, jag måste dra nu. ;)
edit: Håller med JJ, satsade på ett par begagnade. Kolla in freerides köp/sälj-tjänst som jag har länkat till en del, finns en hel del bra grejer.
Tack för hjälpen. En sista fråga bara. Hur slitna blir skidor? Om jag köper ett par beggade på kanske 1-2år eller nya är skillnaden så stor?
AngelLove
2007-11-20, 15:39
Skulle jag ge dig mitt råd så satsa hellre på att lägga pengarna på riktig bra pjäxor...
Som tidigare nämnts så blir man utskrattad med blades, och med all rätt.
Det är lite som att bara träna bicepscurl och alltid gunga upp för tunga vikter.
Ska du åka i Åre och itne siktar på offpist, sikta på ett par skidor du kan trycka ordentligt med i pisten, det kommer vara det du gör mest.
Hoppa kan du göra än då.
Tjejen ska ha snowboard och kanske köper ett par till mig sj hur lång bör en snowboard vara om jag är 186cm tjejen 172?
Tack för hjälpen. En sista fråga bara. Hur slitna blir skidor? Om jag köper ett par beggade på kanske 1-2år eller nya är skillnaden så stor?
Beror ju helt på tidigare ägaren såklart. Men antaglinge kommer de duga alldeles utmärkt. Lämna in dem på en renovering (slipa kanter, fylla i gropar mm) direkt så kommer de nog vara kanon.
Mina egna skidor köpte jag för 6-7 år sen och de är fortfarande i ganska bra skick trots bla en säsong i alperna och ganska intensivt åkande.
gnagaren
2007-11-20, 17:19
Tjejen ska ha snowboard och kanske köper ett par till mig sj hur lång bör en snowboard vara om jag är 186cm tjejen 172?
172 eller 168 låter bra i mina öron, och då jobbar jag ju ändå för skitstar :cool:
ååh vad jag blir sugen på skidåkning när jag läser den här tråden. Tyvärr så blir det ingen resa för mig i vinter :(
Ska du ut i offpisten och leka så behöver du ett par bredare skidor. Själv brukar jag alltid hyra mina skidor. Då behöver jag inte bry mig om att de slits lite när jag åker samtidigt som jag kan välja och vraka av nyheterna varje säsong :)
ååh vad jag blir sugen på skidåkning när jag läser den här tråden. Tyvärr så blir det ingen resa för mig i vinter :(
Ska du ut i offpisten och leka så behöver du ett par bredare skidor. Själv brukar jag alltid hyra mina skidor. Då behöver jag inte bry mig om att de slits lite när jag åker samtidigt som jag kan välja och vraka av nyheterna varje säsong :)
Får man sprillans skidor?
Arnesson
2007-11-20, 20:36
Får man sprillans skidor?
Oftast inte, men överlag så har uthyrarna väldigt bra grejer.
Oftast inte, men överlag så har uthyrarna väldigt bra grejer.
Okey 1000kr blire totalt för all utrustning typ att hyra :S lägger hellre 2 papp och får nya grejor eller bra beggade
Arnesson
2007-11-20, 20:50
Okey 1000kr blire totalt för all utrustning typ att hyra :S lägger hellre 2 papp och får nya grejor eller bra beggade
Men du får inte vettiga grejor för 2000kr, inte ens begagnat.
på blocket finns en hel del. Tänkte lägga ca 1000kr på snowboard + skor typ brukar finnas att köpa tillsammans på blocket. Men alla snowboards är så jävla korta. 140-160 cm jag ska ha typ 172 enligt ngn expert här på kolo...
Arnesson
2007-11-20, 20:58
på blocket finns en hel del. Tänkte lägga ca 1000kr på snowboard + skor typ brukar finnas att köpa tillsammans på blocket. Men alla snowboards är så jävla korta. 140-160 cm jag ska ha typ 172 enligt ngn expert här på kolo...
Nu läste jag inte ordentligt, trodde vi pratade skidor. Snowboard har jag dålig koll på.
Nu läste jag inte ordentligt, trodde vi pratade skidor. Snowboard har jag dålig koll på.
hehe okey men någon här måste ju veta? för hur kommer det sig att alla på blocket är under 160cm :S galet
+1. Bättre att hyra imo. Såvida du inte åker flera veckor varje säsong. Först då börjar det bli aktuellt att köpa utrustning.
+1. Bättre att hyra imo. Såvida du inte åker flera veckor varje säsong. Först då börjar det bli aktuellt att köpa utrustning.
7 dagar..men lär åka flera gånger på skidorna
172 eller 168 låter bra i mina öron, och då jobbar jag ju ändå för skitstar :cool:
NU hänger jag inte med riktigt. Men menar du att hans tjej ska ha en snowboard som är lika lång som hon själv? Skitstar, yes?
Edit: Och Spawn, du ska inte ha en bräda som är 172cm lång.
NU hänger jag inte med riktigt. Men menar du att hans tjej ska ha en snowboard som är lika lång som hon själv? Skitstar, yes?
Edit: Och Spawn, du ska inte ha en bräda som är 172cm lång.
Tror han menade för mig för en bräda vad jag har läst om bör vara 10-15 cm kortare än vad man sj är eller?
Tror han menade för mig för en bräda vad jag har läst om bör vara 10-15 cm kortare än vad man sj är eller?
Det beror helt på vad du har för någon åkstil. Sen har vi det faktum att du är ganska lång, och en bräda 10-15 cm kortare än du är faktiskt ett ganska stort åbäke :D
Men för en nybörjare som mest hade tänkt hålla sig i pisten och vill ha någon form av kontroll över sin bräda så skulle jag nog snarare säga 20-25 cm kortare än man själv är. Men det beror såklart på vad man prioriterar. En längre bräda är lite snabbare och lättare att hantera om man kör i djup opistad snö. En kortare är lite mer lätthanterlig. En bräda på 172 cm i en snowboardpark hade ju varit ungefär som en elefant i en porslinsbutik.
Själv är jag 183 lång och har en bräda som är 155 och en som är 158, och det passar mig perfekt. Och jag har inga som helst problem med att åka puder. Det är bara till att bakmontera bidningarna 1 dm, och sen flyter man som en livbåt :)
Men ja.. som nybörjare på 186 cm så hade jag nog satsat på en bräda på 162.
7 dagar..men lär åka flera gånger på skidorna
Det var det jag menade. För 7 dagar per år är det inte lönt att köpa ett par skidor. Dels så ska du frakta dem hela tiden, sen behöver du slipa dem efter varje skidvecka (det beror iofs. på hur du använder dina skidor). Sen är de kanske inte så hi-tech efter två säsonger heller och du kanske blir bättre/kräver mer avancerad utrustning. Ett par bra pjäxor kan däremot vara lönt att införskaffa, skoskav är inte kul.
Arnesson
2007-11-20, 22:13
Skulle eventuellt vara pjäxor då, men trådskaparen åker ju bara en vecka om året och då tycker jag inte det är värt pengarna heller.
Edit: Sen som vanligt ;)
Jag kommer nog köpa en billig bräda och hyra eller låna ett par skidor så kommer jag nog göra. ska satsa på en bräda mellan 155-166 cm då..
tack för hjälpen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.