Visa fullständig version : Längdskidor
Jag ska köpa längdskidor för klassisk åkning, och jag ska åka för att få härlig, allsidig träning i naturen.
Vad är då skillnaden på en "turskida" och en vanlig klassisk skida?
Vad kostar valla och vilka/hur många behöver jag.
Samt om någon har andra tips på vad jag ska tänka på är jag tacksam :)
Eftersom jag har noll koll på detta vill jag vara lite förberedd när jag kommer tillbutiken så de inte säljer på mig dyraste grejerna....
Skidsporten har delat upp tävlingskidor i sådana för klassisk- och skatestil medan turskidor funkar även om det inte finns uppkörda spår.
Valla kostar inte många kronor men vilka du behöver beror på vilka skidor då köper.
jogustaf
2007-11-20, 09:07
Du får bra skidor och pjäxor för runt 3000 kr.
Valla räcker att köpa ett paket med de vanligaste sorterna. Köp även vallaväck för att ta bort valla med.
Skidsporten har delat upp tävlingskidor i sådana för klassisk- och skatestil medan turskidor funkar även om det inte finns uppkörda spår.
Valla kostar inte många kronor men vilka du behöver beror på vilka skidor då köper.
Hm, okej, men funkar det att köra motionsträningspass på spår även med turskidor eller blir det tyngre på något sätt?
Vad är det som egentligen skiljer turskidor mot klassiska? Det ser ut som att de är bredare, är det bara det? isf kanske det är bra för mig som total newbe att köra på såna även om jag ska träna i spår...?
Du får bra skidor och pjäxor för runt 3000 kr.
Valla räcker att köpa ett paket med de vanligaste sorterna. Köp även vallaväck för att ta bort valla med.
Skidpaket har jag räknat med att lägga 2000 spänn på, jag har ringt runt lite och det verkar som att det ska räcka för den nivå jag ska träna på.
Vallaväck ska jag skriva upp!
En turskida ska vara bred och gärna ha stålkanter. En turskida förstör ett vanligt spår och är alltså inget som du ska använda i motionsspår. Vill du åka i ett eljusspår så är det en sk. löpskida som gäller.Eftersom du inte har någon erfarenhet av att valla skidor så skulle jag ta en vallningsfri eftersom det kan vara ett helvete att åka annars...
Handcuff
2007-11-20, 09:42
Skidpaket har jag räknat med att lägga 2000 spänn på, jag har ringt runt lite och det verkar som att det ska räcka för den nivå jag ska träna på.
Vallaväck ska jag skriva upp!
Vallningsfria då? Är man bara fritidsmotionär så kommer man ångt med sådana...tror jag :)
Tänkte skaffa ett par nu i vinter + någon form av sele så jag kan tolka bakom min racerhund :hbang:
http://i15.tinypic.com/6pk380y.jpg
machine gun
2007-11-20, 10:13
Kör på nån glidvalla och sätt fästtejp i fästzonerna, det är det absolut enklaste. Se till att du får spannet ordentligt uppmätt i butiken och be personalen göra tydliga markeringar på skidorna, så att du inte råkar lägga vallan fel. Ofta kan man få hjälp att lägga på tejpen också om man vill.
Man behöver ett litet kit för att valla, med vallajärn (vi använder ett gammal resestrykjärn), sickel och skrapa. Det är inte speciellt svårt, men det tar lite tid. Det finns vallor från några tior till tusentals kronor, kör på nån billig variant.
machine gun
2007-11-20, 10:17
Vallningsfria är ofta räfflade i fästzonen och då kan det fastna en massa pinnar, barr och annat otyg där. Men det duger säkert bra om man bara vill testa lite, det är ju betydligt billigare.
Satsa på vanliga klassiska skidor om du ska motionsåka. Turskidor ska du bara köpa om du ska köra i ospårat uppe i fjällen osv. Läs på och fråga om olika modeller på Skidforum.se (http://www.skidforum.se) så du får dig en uppfattning om vad du egentligen behöver.
Tur man kan roa sig själv, läste turkskida och tänkte mig http://www.hellefilt.dk/images/Fodtoej/snabel_groen.jpg
tihi......:confused:
Okej, tack för alla tips!! Jag ska gå någon kortkurs i vallning för att få lära mig lite mer om det, så jag skippar nog vallningsfria skidor, och som jag förstår nu blir det inte heller några turskidor för min del.
Jag ska ut och kolla en sväng nu :)
Okej, tack för alla tips!! Jag ska gå någon kortkurs i vallning för att få lära mig lite mer om det, så jag skippar nog vallningsfria skidor, och som jag förstår nu blir det inte heller några turskidor för min del.
Jag ska ut och kolla en sväng nu :)
Det låter bra det. Sen är det faktiskt inte så svårt med grunderna inom vallning, fråga efter ett gratis häfte i skidbutiken, de som tillverkar valla brukar ge ut ett (självklart i reklamsyfte).
Jag kollade på några skidor som jag tror hette Salomon Elite 5 Grip typ... När jag kollar på dem på hemsidan står det att det är en turskida, men när jag frågade i affären sade de att det var en skida för klassisk åkning:confused: kanske finns olika varianter av den...
Vad ska jag tänka på när det gäller stavar då?
Ironwoman
2007-11-21, 08:32
Jag kollade på några skidor som jag tror hette Salomon Elite 5 Grip typ... När jag kollar på dem på hemsidan står det att det är en turskida, men när jag frågade i affären sade de att det var en skida för klassisk åkning:confused: kanske finns olika varianter av den...
Vad ska jag tänka på när det gäller stavar då?
Det är en turskida, titta på 7,9 eller 10 istället.
Stavarna ska gå upp till hakan och vara lätta, styva (beroende på hur ordentligt du vill åka) och kännas sköna att hålla i samt om du vill åka på riktigt ska du kunna släppa staven då du håller armen bakåt och den ska hänga kvar i luften.
Något som inte kommenterats är att pjäxorna skall böjas på rätt ställe, även det om du vill åka på riktigt. Rätt ställe är om du drar foten bakåt ser du var en sko med mjuk sula böjs. Även det viktigare om du vill åka på riktigt.
Nu blev jag sugen på att åka skidor. Har spår 100m från min lgh fast skidor och Uppsala lirar inte så bra ihop
machine gun
2007-11-21, 11:25
Nu blev jag sugen på att åka skidor. Har spår 100m från min lgh fast skidor och Uppsala lirar inte så bra ihop
Förra vintern var ju ganska kass, men de två åren innan det var det ju snö typ januari-april i Uppsala. Man hinner med några vändor då.
Förra vintern var ju ganska kass, men de två åren innan det var det ju snö typ januari-april i Uppsala. Man hinner med några vändor då.
men då bodde jag inte 100m från spåret.
Nu har jag köpt skidpaket, 1900 för allt plus tejp och valla då. Får se om jag jar orkar/vågar åka ut ikväll eller om det blir på söndag istället. Har ju inte lärt mig valla ännu så om jag åker ut ikväll blir det bara någon provisoriskhittepåvariant.
Skidorna var klassiska skidor Salomon escape 5 tror jag att de hette och (förra årets gissar jag) vasaloppsstavar.
Pjäxorna tror jag i ärlighetens namn inte är de bästa då jag har fötter som var mitt mellan två storlekar. 40an var för liten och nästa storlek kändes för stor, så jag får väl använda typ 3 par sockar i den eller nåt...
kan man värma på parraffinet med hårtork om man inte köpt något extra strykjärn ännu?
kan man värma på parraffinet med hårtork om man inte köpt något extra strykjärn ännu?
Du kan ju testa, men det är ju inte direkt livsavgörande att få på paraffinet för en testrunda. Fan vad jag vill ha snööööööööö.
Okej, tack.
Flytta norrut - här är det gott om snö :D
Dumleman
2007-11-23, 18:42
Jag har lärt mig att första gången du glidvallar skidorna bör du lägga på 5-7 lager parafin (dvs för varje lager låt parafinet smälta på underlaget, stryk ut det jämnt, låt svalna, sickla bort) och första lagret ska vara riktigt hårt (kallt, brukar ha svart färg) parafin för att det ska hålla bra.
wintersnowdrift
2007-11-23, 22:11
Hmmm... var(s)någonstans ligger detta spår?
Du kan ju testa, men det är ju inte direkt livsavgörande att få på paraffinet för en testrunda. Fan vad jag vill ha snööööööööö.
+1000000.
Jag börjar bli så trött på all lera nu. GAAAH! Vit, ren, ljuvlig snö - embrace the world.
//Kristin
jag har hittat två klumpar glidvalla i garderoben, båda från Swix. En är gul och en är vit/naturellfärgad. Jag har ingen kartong kvar så jag vet inte vilka grader som gäller för dem.
Jag har kollat på hemsidan men jag måste vara dålig på att leta, är det någon som vet vilka grader som gäller för dem?
Arne Persson
2007-11-25, 09:45
Vad är skidor för något?
Vad är skidor för något?
Jag trodde att du var en bildad man Arne.
Dumleman
2007-11-25, 13:20
jag har hittat två klumpar glidvalla i garderoben, båda från Swix. En är gul och en är vit/naturellfärgad. Jag har ingen kartong kvar så jag vet inte vilka grader som gäller för dem.
Jag har kollat på hemsidan men jag måste vara dålig på att leta, är det någon som vet vilka grader som gäller för dem?
Gul är ivf. för töföre. Annars tror jag att den som smälter lättast är för varmast före.
Appropå glidvalla så läste jag en del livliga diskussioner på skidforum.se om en svensk forskare som forskar om det perfekta glidet och enligt honom är det endast på sprintdistanser med flourpulver man uppnår bättre glid med glidvalla än med rejäl stålsickling och borstning av belaget. Han har dessutom komersialiserat sin forskning och säljer sina sicklar för 600 kr/st och utmanar en hel glidvallaindustri :D!
Hmmm... var(s)någonstans ligger detta spår?
//Kristin
Stadskogen var den som jag tänkte på. Ligger väl ganska nära dina kvarter också
Nu har jag varit på en premiärtur.
11.6 km blev det och jag är FRÄLST! Så otroligt härligt!!!!!!
Jag ville aldrig sluta, kände mig lite som bambi i början men efter ett tag gick det bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.