Visa fullständig version : Självdiciplin, studievana etc.
Har ni bra självdiciplin? Hur har ni fått de?
Bestämma sig för en sak sen fullfölja det brukar ju vara en sak man nämner, men jag bestämmer mig, sen driver tankarna iväg vid tex pluggning och jag slutar med att ha jätte kul med något annat :(
Speciellt studierna har jag svårt att motivera mig för, går naturvetenskap på gymnasiet och jag har noll motivation.
Kommer jag lära mig med tiden eller är det bäst att byta linje kvickt?
Finns de något enkelt man kan göra för att få lite bättre självkontroll?
Tja, varför går du den linjen? Det bästa brukar vara att fokusera på skälet till att man gör det man gör.
Scratch89
2007-11-19, 19:29
Jag ska plugga egentligen, men jag sitter här. Har jag bra disciplin? :D
jag brukar bara tänka ''det löser sig'' åsen går jag å gör någe kul:thumbup:
Jag hade två sätt att plugga mig igenom universitetet. På gymnasiet läste jag samhälle så det var ju inte överdrivet mkt plugg på den tiden.
På uni:
Lösning nummer 1:
Helt enkelt bara göra det. Sluta gör det du gör, stäng av hjärnan och låt "men-jag-vill-hellre-göra-nåt-annat-skriket bli dovare och dovare när det faller ner i ignorera-gropen. Tänk inte, gör bara. Det är omöjligt att göra, eller i stort sett iaf, när man har en dator i närheten. Således är steg 1 att förflytta sig så långt man orkar från datorn. T e x ett bibliotek. Helst utan datorer.
Lösning nummer 2:
Bygg upp så mkt ångest du kan, liksom "fan jag borde verkligen plugga". Sen väger du det mot ett uppställt mål, t ex "jag måste klara av gymnasiet" eller "jag måste få bra betyg i matte, spanska och tyska annars kommer jag fan inte in på uni". Om du inte har några mål är den här lösningen inget att rekommendera, då blir det nog mest ångest.
Eller så skiter du i allt, får sunkiga betyg och kanske till och med hoppar av gymnasiet. Efter 1 år på komvux har du då lärt dig läxan och kommer göra bra ifrån dig resten av livet.
Sen hjälper det alltid att titta med förakt på fattiga människor, det brukar sporra mig.
Muskelbyggaren
2007-11-19, 19:32
Att ha dålig självdisciplin blir för somliga en självuppfyllande profetia. Det är faktiskt inte svårare än att bara göra det.
Sen finns det förstås en miljon och ytterligare en tekniker för att underlätta det hela, som du säkert kan köpa en bok i.
Du kan fråga dig själv, vad vill jag bli? varför pluggar jag? varför pluggar jag just det här? vad kommer jag ha för nytta av att gå den här utbildningen som jag går nu?
Det kan vara svårt att motivera sig själv om man inte vet varför man gör olika saker.
Eddie Vedder
2007-11-19, 19:40
Förutom det faktum att jag är nördigt intresserad av det jag läser och givetvis därför har en studiemotivation som kanske inte är särskilt representativ för många studenter så är en stark drivkraft till att plugga tanken att slippa plugga.
Alltså, jag vet att ju mer man skjuter upp det desto mer kommer jag tvingas ta igen. Läser jag litegrann varje dag går det ingen nöd på mig alls, sedan slipper jag hetsplugga i slutet av delkursen och få tentaångest.
Dessutom klarar jag ju av tentan och slipper lägga saker på hög. Ju mer på hög desto mer jobb helt enkelt, så att slippa det mot slutet är motivation nog för att lämna datorn under någon timme och läsa lite.:)
Jag ska plugga egentligen, men jag sitter här. Har jag bra disciplin? :D
Exakt så jag tänker nu, o de går inge vidare :D
Snafu, att sitta vid en dator är nästan jämt nödvändigt.
Tex, nu ska jag skriva en recsension o maila innan 00.00 inatt till engelskan, har inte läst boken än så jag måste sitta vid datorn och försöka få en uppfattning om vad den ens handlar om. Och inte ens nu håller jag på med det, har kolo o itunes igång osv.
Annars har jag märkt att typ sätta sig på biblioteket och plugga fungerar rätt fint :)
Sami, jag har inget sånt planerat, tog denna linje i brist på annat, och efter detta blir det några år ifrån studierna.
Eddie, det är som du säger faktiskt, måste ju göras någon gång. Men att bara sätta sig ner utan att bli distraherad är svårt
Har jag svagt psyke som inte kan bestämma mig för något bara, eller är det brist på motivation/mål?
I vilket fall som helst måste jag ju göra något åt saken
The_RobRoy
2007-11-19, 19:52
Det bygger karaktär att få kämpa med ångesten att man behöver plugga.. ..efter snart 16 och ½ års studier har jag insett att jag är ett förlorat fall ;)
Tänk om jag kunde vakna upp imorgon och ex-jobbet va färdigskrivet!
Är i exakt samma situation, det gick bra att läsa i grundskolan. Men nu i gymnasiet känns det mycket trögare och jag försöker klura ut en bra studieteknik utan lycka än :(
Edit: Så gott som allt du säger stämmer in på mig, bra förslag mottages gärna :thumbup:
Eddie Vedder
2007-11-19, 19:57
Har jag svagt psyke som inte kan bestämma mig för något bara, eller är det brist på motivation/mål?
Jag gissar på det fetstilta. Mitt exempel var som sagt utifrån min situation, d.v.s. studier om det mest intressanta jag vet inom en utbildning mot ett mål jag vill nå.
Det är en jäkla skillnad på att gå ett halvtrist gymnasieprogram utan att riktigt veta varför och försöka motivera sig till att skriva en bokrecension som man inte ser något syfte i.
Den situationen befann jag mig i för två år sen då jag fortfarande gick i gymnasiet och inte fan var det lätt att motivera sig.:(
Men mitt tips är iaf att försöka undvika skräckscenariot då ALLT måste göras samtidigt och hetsen som det innebär. Att slippa det som är pest och pina kan under en kort period vara ett tillräckligt mål och ge motivation nog för att göra det man borde.:)
machine gun
2007-11-19, 20:03
När jag gick i gymnasiet för ett gäng år sedan, hade jag ingen som helst motivation eftersom jag inte visste vad jag skulle använda mina kunskaper/betyg till. Jag hade ingen som helst lust att plugga vidare och då är det ganska svårt att se någon mening i det man gör. När jag sedan kom på vad jag ville göra med mitt liv (några år efter gymnasiet) och började plugga på komvux var det inga som helst problem med motivationen, då visste jag ju varför jag pluggade.
Gymnasiet passar inte alla, jag önskar fortfarande att jag hade hoppat av istället för att bara slösa bort tiden (sista året gav knappt några betyg, så jag fick ändå läsa in det senare).
Att skaffa sig ett riktigt tråkigt dussinjobb är annars ett bra sätt att bli motiverad att plugga.
The_RobRoy
2007-11-19, 20:14
Okej, jag ska vara lite seriös, vi människor gillar när alla andra sitter i samma situation som oss själva. Om jag bara får 18 000 i månaden, gör det inte så mycket så länge alla andra tjänar 18 000 (eller mindre).
Men om jag tjänar 35 000 i månaden och alla andra runt mig tjänar 50 000 är jag missnöjd som fasen.
Det jag vill komma till är att omge sig med personen som sitter i samma situation när du behöver plugga - Lösningen är alltså att samlas och plugga tillsammans. Då går det som en dans!
Så samla ihop alla kompisar som egentligen också känner att dom behöver plugga och sitt hemma hos någon med ett stort köksbord, så ska du se att betygen kommer!
Jag vet vad jag vill jobba med i framtiden och det är inom ekonomi, så jag går sam -ekonomi men det är i stort sätt bara det som intresserar mig i hela kursen och det kommer vi inte ha speciellt mycket. Finns linjer som jag skulle tycka vara mycket roligare men då kan jag inte plugga vidare med det jag vill :confused:
Kom på vad Du Själv har för nytta&glädje med dina studier. Bli intresserad. Skapa en inre motivation, ett eget driv till varför du läser och räknar.
Är du träningsintresserad, kanske t.o.m vill veta mer om hur din kropp fungerar, hur den påverkas av träning? Se dina Kemi A/BiologiA-kurser som en start på den kunskapsinhämtningen.
"Engelska är skitråkigt" Du kommer ha jättestor glädje av att behärska engelskan inom snar framtid. Vill man fördjupa sig i något senare så är det engelska man läser.
Lite exempel på hur du kan tänka. Framtidsyrke är en morot för vissa också, om man redan har pejl på sånt.
Mitt tips är alltså att göra studierna personliga. Hade inte heller motivation under större delen av min gymnasieperiod, något som jag ångrar såhär i efterhand. Min motivation kom först sista läsåret, då jag fick läsa intressanta kurser (märktes på slutbetyget).
Bit ihop om inte annat - gör dina läxor. Det tjänar du på.
machine gun
2007-11-19, 20:22
Jag vet vad jag vill jobba med i framtiden och det är inom ekonomi, så jag går sam -ekonomi men det är i stort sätt bara det som intresserar mig i hela kursen och det kommer vi inte ha speciellt mycket. Finns linjer som jag skulle tycka vara mycket roligare men då kan jag inte plugga vidare med det jag vill :confused:
Det kan du väl visst. Alla gymnasielinjer ger grundläggande behörighet för högskolestudier och de flesta program inriktade på ekonomi kräver väl som mest grundläggande behörighet + Matte B eller Matte C. Du behöver inte ha läst ekonomi på gymnasienivå för att kunna läsa det på högskolenivå. Däremot kan det säkert vara en fördel att ha lite förkunskaper, då sånt alltid underlättar för ens egen del.
Hmm kom på det nu. För mig jag kollade igenom det innan jag sökte men kan kika igen, tack :thumbup:
überstarken
2007-11-19, 20:33
Haha +1, precis samma här :D
Tack för bra råd eddie, machine gun, The_RobRoy, Shajjn !
Jag är likadan som dig. Har jättesvårt att motivera mig, trots att jag vet hur kul det kommer bli att ta studenten nu sommaren 2008!
En OT fråga: Kan man ta studenten med mer än 250p IG?
Okej, jag ska vara lite seriös, vi människor gillar när alla andra sitter i samma situation som oss själva. Om jag bara får 18 000 i månaden, gör det inte så mycket så länge alla andra tjänar 18 000 (eller mindre).
Men om jag tjänar 35 000 i månaden och alla andra runt mig tjänar 50 000 är jag missnöjd som fasen.
Det jag vill komma till är att omge sig med personen som sitter i samma situation när du behöver plugga - Lösningen är alltså att samlas och plugga tillsammans. Då går det som en dans!
Så samla ihop alla kompisar som egentligen också känner att dom behöver plugga och sitt hemma hos någon med ett stort köksbord, så ska du se att betygen kommer!
Det är bra tips. Jag fixade bra betyg på merparten av mina ~40p mattekurser på mitt civil.ing. program varav några luriga signalbehandlingskurser genom att vi var några som räknade tal tillsammans på en svarttavla i skolan.
Min motiviation är också bortblåst just nu och det retar mig. Jag klarar mig på att min lägstanivå är högre än vad som krävs för att klara skolan.
Longshot
2007-11-19, 21:03
Jag trycker på min "off"-knapp, sen pluggar jag. Ibland är det lite kärvt att att hitta knappen, då ställer jag mig frågan -Varför jag flyttat till en ny stad? -Jo, för att studera, då gör jag det.
machine gun
2007-11-19, 21:05
En OT fråga: Kan man ta studenten med mer än 250p IG?
Studenten får man ta med 100 % IG i princip, men du får inget slutbetyg om du har mer än 10 % IG, då får du bara ett samlat betygsdokument.
machine gun
2007-11-19, 21:07
Min motiviation är också bortblåst just nu och det retar mig. Jag klarar mig på att min lägstanivå är högre än vad som krävs för att klara skolan.
+1
Efter tre års universitetsstudier längtar jag mest efter att få komma ut och jobba. Tyvärr har jag ett år kvar, men det blir nog roligare nästa termin med praktik och grejer, det är ju som att jobba (förutom att man jobbar gratis).
Har ni bra självdiciplin? Hur har ni fått de?
Bestämma sig för en sak sen fullfölja det brukar ju vara en sak man nämner, men jag bestämmer mig, sen driver tankarna iväg vid tex pluggning och jag slutar med att ha jätte kul med något annat :(
Speciellt studierna har jag svårt att motivera mig för, går naturvetenskap på gymnasiet och jag har noll motivation.
Kommer jag lära mig med tiden eller är det bäst att byta linje kvickt?
Finns de något enkelt man kan göra för att få lite bättre självkontroll?
Har jag bestämt mig för något så gör jag det och det kommer från båda mina päron.
Blev riktigt skoltrött efter 6:a, var ett riktigt skolljus tills dess. Dom läxor jag har gjort efter det går att räkna på 2 händer men jag klarade skolan ganska bra ändå, har ett riktigt läshuvud.
Har haft planer att läsa till psykolog men jag har inte känt 100 % motivation att läsa och så länga jag inte gör det så blir det inget. Vet att jag har "verktygen" för det *gah!*
Tack för bra råd eddie, machine gun, The_RobRoy, Shajjn !
Plugga regelbundet. Lägg åtminstone ner 10-15 min på att reflektera över dagens lektioner, läsa igenom dina anteckningar, renskriv eller liknande - varje dag. Planera. Finns det en kursplanering? Ägna lite tid åt att titta på den. Googla termer, rubriker, personer, formler eller vad det kan vara som står på kursplaneringen. Släng en blick på en wikiepediaartikel om t. ex syrabas-konstanten om du vet att det är det som kommer behandlas på nästa kemilektion. Det ger dig ett hum och det blir mycket lättare att hänga med och ta till sig fakta under lektionen sedan. Att skumma igenom nästa kapitel i förväg är ett annat tips.
Arbeta så: lite innan och lite efter. Alltid. Du kan jämföra det med en person som inte ägnar någon tid alls åt sin hygien, men som en dag bestämmer sig för att han ska lägga ner minst 10min på sin hygien, dagligen.
Det gör och är skillnad.
Jag är skitdålig när det gäller studiemotivation ibland, jag väntar länge... men det går bra ändå... :O
Jag skulle säga att jag är motiverad när det är motiverat, om du förstår vad jag menar.
Om jag märkt att jag kan skjuta upp alla svenskainlämnningar till kvällen innan, skriva ihop 3-4 sidor på en till två timmar och få massor med beröm för min "genomtänkta text", inte tänker jag göra annorlunda.
Däremot när det faktiskt gäller, som det gjorde i ma C för min del, då kan jag. Gjorde för första gången någonsin alla läxor, var på alla lektioner och pluggade en vecka innan proven. 4 veckor innan nationella började jag plugga. Jag har aldrig i hela mitt liv läst så mycket matte, räknat så många tal eller lagt så mycket tid på skolan. Sen fick jag MVG, och bara några enstaka fel på provet också.
Men allt som oftast hamnar jag i din situation, kvällen eller kvällarna innan så skriver man ihop något snyggt. Det värsta är ju att det faktiskt fungerade för mig, jag gick ut med 19.6, vansinnigt orättvist om man ser till hur mycket tid jag la jämfört med många klasskamrater.
Men det gäller att bygga en vana. Vanor är svåra att ta sig ur, även bra sådana :) Alltså (såhär gjorde jag när jag skulle börja göra läxorna), ägna bara 20 minuter om dagen åt plugg. Det är så lite tid att man faktiskt kan motivera sig till att göra det, ta en liten paus mellan surfandet och spelandet och skriva några rader. Ibland räcker det med de 20 minuterna och sista kvällen innan så behöver du egentligen bara putsa lite på det som ska lämnas in. Ibland behövs mer tid, och då kan du succesivt öka.
Ingen människa sätter sig frivilligt ner en vacker dag och börjar plugga matte 4 timmar om dagen. Det är som träning, du måste träna dig själv och psyket, öka belastningen progressivt. Till slut är det inte ens jobbigt att plugga, de flesta negativa associationerna är borta och du kan istället vara NÖJD med att du pluggat, utan att ha haft svår ångest innan. Fast det kanske är en utopi, ångesten lär alltid vara kvar i viss mån.
Lycka till :)
Säger som MilkmaN, jag är också bra på att använda minsta möjliga tid för att uppnå (i förhållande) högsta möjliga resultat. Det har hänt att jag har varit ute i god tid, men i mer sällan än ofta finner jag mig själv i en situation då jag är färdig med en uppgift med marginal till deadline.
Som ikväll till exempel, kunde jag inte ha gjort det här tidigare? Jo. Kommer jag vara helt slut imorgon? Ja. Kommer göra precis likadant nästa gång? Absolut.
Jag går för övrigt första året på högskola, och gymnasiet gick jag ut med väldigt höga betyg. I min mening handlar det bara om att hitta en metod som fungerar bäst för en själv. Min metod är ju inte direkt harmonisk och sund, antar jag, men it gets the job done.
The_RobRoy
2007-11-19, 23:17
Ingen människa sätter sig frivilligt ner en vacker dag och börjar plugga matte 4 timmar om dagen.
Heh heh hehehe heheheheeheeh..
Hmm.. Var så hela 9:an och nu på början av gymnasiet, visst det funkar men jag känner mig så himla sliten på något sätt. Men har läst alla råd och ska successivt börja läsa mer och jag tror det kommer funka bättre nu :)
Jag har självdisciplin om det betyder att man kan bestämma sig för något man vill och sedan fullfölja det. Jag har dock svårt för att bestämma mig, eller för att vilja. Jag kan säga att jag ska göra något, som jag egentligen inte vill eller bryr mig om och då blir det inte gjort. Men är det något jag verkligen vill så gör jag det. Det märktes tydligt under gymnasiet och när jag verkligen ville gå ner i vikt.
Eddie Vedder
2007-11-20, 07:26
Vanor är svåra att ta sig ur, även bra sådana :)
Huvudet på spiken!:thumbup:
Att under en period kanske tvinga sig till regelbundenhet, "jag SKA plugga si och så mycke om dagen" så ser man till att verkligen göra det.
Det kan vara trist och andra saker finns som man hellre vill göra men har man sedan väl kommit in i det och fått börja "skörda frukterna" av att vara klar med saker och ting i tid, slippa lägga saker på hög och slippa hetsplugga alternativt skita i det precis innan provet/tentan är väldigt skönt.:thumbup:
Helt enkelt få bra betyg fastän den uppålvda ansträngningen av kontinuerligt småpluggande inte blir den samma som efter en veckas ångestpluggande.
Daniiiel
2007-11-20, 07:35
Ta rådet från oss som det gick åt helvete för i gymnasiet. Det krävs fan inte mycket för bra betyg i gymnasiet och du kommer näst intill HATA dig själv för att du inte la ner den lilla tiden som behövdes för bra betyg. Går knappt en dag utan att jag ångrar att jag i princip hoppade av tredje året.
Ta rådet från oss som det gick åt helvete för i gymnasiet. Det krävs fan inte mycket för bra betyg i gymnasiet och du kommer näst intill HATA dig själv för att du inte la ner den lilla tiden som behövdes för bra betyg. Går knappt en dag utan att jag ångrar att jag i princip hoppade av tredje året.
Då kommer jag och leker djävulens advokat då, men jag söp och bedrev otukt genom hela gymnasiet, gick ut med 19 IG:n. Efter det gjorde jag militärtjänstgöring och började sedan arbeta. När jag väl kom på att jag ville plugga, var jag 25.
Jag hade målet klart och tydligt framför mig, jag vill bli dietist. Så jag satte mig ned och kollade på vad som behövde göras och hur jag skulle se till att bli behörig och antagen. Jag studerade antagningsprocessen och antagningsreglerna, behörighetskraven och undantagen.
Jag såg att det var tre saker jag måste ordna, allmän behörighet för att söka till skolan överhuvudtaget, särskild behörighet för dietistprogrammet. Naturkunskap B, Matte B och Samhälle A.
Men det större problemet då? Den grundläggande behörigheten, ett alternativ var att plugga upp till G i 90% av kurserna, men det skulle innebära ca 2år på komvux, så det fick bli reservplanen. När jag undersökte antagningsreglerna så hittade jag undantag 25:4
"Grundläggande behörighet har du som uppfyller kraven som "25:4", vilket innebär att du fyller 25 år senast det kalenderår då utbildningen startar och har minst 4 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid eller motsvarande
och
har kunskaper i engelska som motsvarar Engelska A, minst två-årig linje eller Komvux etapp 2
och
har dokumenterade kunskaper i svenska motsvarande Svenska B, Svenska som andraspråk B, minst två-årig linje eller Komvux etapp 2.
Som "25:4" utan avgångsbetyg från gymnasiet ingår du inte i betygsurvalet och bör därför göra högskoleprovet."
Engelska A hade jag redan, 25 år var jag och arbetat mer än 4 år hade jag.
Så då lägger vi svenska B till listan av saker att läsa. Så efter en termin på komvux hade jag både allmän och särskild behörighet till dietistprogrammet.
Nu till det tredje problemet, att bli antagen, betygskraven var allt för höga det viste jag 18.5+, då återstår högskoleprovet. Skrev 1.7 första försöket och då var allt klart.
Sökte dietistprogrammet, blev antagen, pluggar nu T2 och tentorna går bra :)
Gymnasiet är inte hela världen, allt går att lösa längre fram bara man har mål motivation och planering.
Jag måste åka iväg nångonstans för att klara av det, iaf om man ska vara effektiv. Sen tycker jag det hjälper att tänka på hur skönt det är att inte behöva tänka på att man borde pluggat mer när man på eftermiddan/kvällen sitter framför datorn eller liknande utan bara kan njuta av ledigheten :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.