Logga in

Visa fullständig version : Mod

stora_starka_jätten
2007-11-19, 16:25
Vad betraktar ni som modigt?

Vad anser ni är modigt!?

Lellan
2007-11-19, 16:40
Vad betraktar ni som modigt?
Vad anser ni är modigt!?

När man gör något som man egentligen inte vågar. Särskilt om man gör det utan andra syften än att det är rätt sak att göra alt. att man gör det just för att det skrämmer en.

mini
2007-11-19, 16:42
Just det här klurade jag på härom dagen.
Mod måste ju vara relativt både egna erfarenheter, vad man själv tycker är läskigt och skrämmande, och någon slags social kod. När dessa sammanfaller är det jackpot på mod-skalan.

Dav0d
2007-11-19, 16:45
Att gå emot instinkter för att göra något osjälviskt.

Fatalist
2007-11-19, 16:48
Är det inte bara modigt när allt går väl? Går det fel är det väl dumdristigt?

Prankie
2007-11-19, 16:48

+1

Gnusram
2007-11-19, 16:57

Absolut! Men mod kan också vara att följa instinkten fast man vet/känner/tror sig veta att det innebär besvär/motstånd.

olwe
2007-11-19, 17:04

-1. Jag tycker mod kan vara att göra något alldeles fel och ondskefullt också. Gör man något som skrämmer en så är det modigt även fast andra tycker att det är fel.

Sen kan man ju göra saker som gagnar en själv fast det för risker med sig. Det tycker jag kan vara modigt. (ex. gör du den här operationen så slipper du massor med besvär i framtiden men den innebär 10% dödsrisk i sig et.c.)

I kort, "mod" är enligt mig att stålsätta sig och ta ett beslut som skrämmer en själv. I vilket som helst syfte. Att trotsa rädlsa är kanske den mest riktiga beskrivningen.

edit: ditt förslag är ju också mod förståss, det är bara att jag tycker att det finns flera sorters mod.

Fatalist
2007-11-19, 17:09
-1. Jag tycker mod kan vara att göra något alldeles fel och ondskefullt också. Gör man något som skrämmer en så är det modigt även fast andra tycker att det är fel.

Sen kan man ju göra saker som gagnar en själv fast det för risker med sig. Det tycker jag kan vara modigt. (ex. gör du den här operationen så slipper du massor med besvär i framtiden men den innebär 10% dödsrisk i sig et.c.)

I kort, "mod" är enligt mig att stålsätta sig och ta ett beslut som skrämmer en själv. I vilket som helst syfte. Att trotsa rädlsa är kanske den mest riktiga beskrivningen.

edit: ditt förslag är ju också mod förståss, det är bara att jag tycker att det finns flera sorters mod.

Att trotsa en rädsla håller jag med om. Då är det mod! Att göra farliga saker, är däremot inte mod. Alla överrens?

olwe
2007-11-19, 17:11
Att trotsa en rädsla håller jag med om. Då är det mod! Att göra farliga saker, är däremot inte mod. Alla överrens?

Nej, jag tycker att det är modigt att göra något farligt (om man känner rädsla, annars är det bara dumhet).

dumstrut
2007-11-19, 17:26
Mod är att överträffa sig själv.

Mod är att göra det man inte tror man vågar.

Så är det.

Handcuff
2007-11-19, 17:28
Mod är att våga posta nudepix (helst på sig själv eller på mig) i allmänt :hbang:

kspr
2007-11-19, 17:30
Jag tycker nog mod är mer vad som kollektivt räknas som modigt. Det låter lite hårt kanske :) Men tex, hur kan man bli modigare? Jo ofta genom att trotsa sin rädsla upprepade gånger och överleva. Då är man ju snarare mindre modig i personligt mod mätt när man utför den läskiga handlingen igen (och inte känner samma rädsla), det går ju inte ihop sig riktigt.

Fatalist
2007-11-19, 17:31
Nej, jag tycker att det är modigt att göra något farligt (om man känner rädsla, annars är det bara dumhet).

Jag tycker det är oerhört korkat att riskera sitt liv bara för sakens skull. :)

Jag tycker nog mod är mer vad som kollektivt räknas som korkat. Det låter lite hårt kanske :) Men tex, hur kan man bli mer korkad? Jo ofta genom att trotsa sin rädsla upprepade gånger och överleva. Då har man haft tur utan att inse det. Man anser sig odödlig och fortsätter göra dumma saker till den dagen kommer man har mindre tur, och evolutionen tillåts ha sin gång.

Så ja!

Cocadona
2007-11-19, 17:41
Finns en fin historia om mod från min gymnasietid då det var centralprov (alltså ett väldigt viktigt och omfattande prov) i aulan och uppsatsdelen hade frågeställningen: "Vad är mod?" Killen som historien handlar om skriver kort: "Detta är mod!" på pappret och lämnar in det och går genom en fullpackad aula med folk som knappt hunnit sätta sig ned. Betyg: solklar 5:a (old school). Helt genialiskt!

olwe
2007-11-19, 17:41
Jag tycker det är oerhört korkat att riskera sitt liv bara för sakens skull. :)

Japp. Mod kan vara korkat.

Jag tycker att det är häftigt i alla fall.

L-Sami
2007-11-19, 17:44
Saker som jag själv inte vågar att göra, typ som att hoppa bungyjump osv.

Fatalist
2007-11-19, 18:20
Japp. Mod kan vara korkat.

Jag tycker att det är häftigt i alla fall.

Att vara korkad är häftigt?

Muskelbyggaren
2007-11-19, 18:28
Att klättra utan säkring tycker många(och jag) är häftigt, vilket också är omåttligt korkat. Jag tycker ändå inte att korkade saker är häftiga, kallas för mänsklig logik.

Deceiver85
2007-11-19, 18:33
Att stå upp för en bra sak när man har oddsen emot sig, det är mod i mina ögon.

RassK
2007-11-19, 18:59
Det är inte modigt om man inte är rädd

pretty much sums it up?

olwe
2007-11-19, 19:01

Kan inte något vara både häftig och korkat? Tja, "häftigt" är ju subjektivt så vi kan ju tycka annorlunda. Jag kan tycka att något kan vara både häftigt och korkat, eller kanske modigt och korkat, som att hoppa fallskärm eller klättra utan säkerhetsanordningar.

olwe
2007-11-19, 19:16
Att stå upp för en bra sak när man har oddsen emot sig, det är mod i mina ögon.

Jo, fast "en bra sak" kan ju vara olika i olika folks ögon, så vi får subjektivitet och frågan blir defus igen. Är man modig om man står upp för en sak som man själv tycker om men som råkar anses som moralvidrig i andras ögon? Nazism? övergrepp på barn?

Jag är mer innne på Rassks och L-samis spår.

von huff
2007-11-19, 20:08

bra sagt.Att våga vara sig själv

rolf
2007-11-19, 20:25
Finns en fin historia om mod från min gymnasietid då det var centralprov (alltså ett väldigt viktigt och omfattande prov) i aulan och uppsatsdelen hade frågeställningen: "Vad är mod?" Killen som historien handlar om skriver kort: "Detta är mod!" på pappret och lämnar in det och går genom en fullpackad aula med folk som knappt hunnit sätta sig ned. Betyg: solklar 5:a (old school). Helt genialiskt!

Haha dendär historien cirkulerar i mitt gymnasium här i Finland fortfarande! :D

Cocadona
2007-11-19, 20:27
Haha dendär historien cirkulerar i mitt gymnasium här i Finland fortfarande! :D

Den är faktiskt så jävla bra att man vill tro på den så att säga...;)

Hades
2007-11-19, 20:28
Att först tänka "nä, jag vågar inte" och sedan bara göra det ändå.

mangs
2007-11-20, 10:50
Att utmana Jwzrd på Internetdebatt på något ämne där man ej är så påläst. Eller det det räknas till dumdristigt? ;)

Jag tycker mod är när man gör något som inte förväntas av sig själv eller av omgivingen. Om man gör något som man normalt inte gör och känner en viss rädsla eller oro inför då handlar det ofta om mod. Om det sedan handlar om en heroisk insats så ökar ju förstås modet.

Dock ser jag inte det som mod om en person ständigt utsätter sig för en viss fara i allmänhetens ögon. Dvs om denna faran är en vardag i personens liv och inte känner oro eller rädsla inför det. Det är alltså inte prestationen som visar om det är mod utan man måste se till personens bakgrund och förutsättningar.

En liknelse specialgjord för Kolo-medlemmar:
Det kan krävas mod för tanige Robert 15 år att första gången gå in på gymmet i rummet med fria vikter och lägga sig på en bänk och köra fria bänkpressar. När sedan byggar-Leffe gör samma sak vid bänken bredvid handlar det ju inte om mod. Alltså, prestationen i sig saknar betydelse om man inte tar hänsyn till personens förutsättninngar.