Visa fullständig version : Tvätta bilen på vintern...
Carolinew
2007-11-17, 23:44
Ja hur fasen bär man sig åt då. Min bil ser efter dagens bravader ut som en rullande lerhög, men vågar man tvätta bilen när det är så här kallt? Fryser inte dörrar osv fast under natten då? :Virro
Edit: menade inte att jag skulle tvätta den precis NU då men typ imorgon...
maaherra
2007-11-17, 23:45
Har du inget varmgarage att ställa den i? Annars blir det rätt knepigt
Carolinew
2007-11-17, 23:53
Har du inget varmgarage att ställa den i? Annars blir det rätt knepigt
Näpp inget garage....
Det blir inte alls knepigt. Tvärtom är det bara bra att tvätta bilen oftare under vinter, speciellt när vägsaltet kommer.
Smörj låsen med låsolja innan, sen tvättar du bilen grundligt(en process jag kan försöka förklara om du känner att du inte har så god koll på det). Torka till sist bilen med sämskinn. Du kan också skaffa lämpligt medel som stryks på listerna, se efter vad du hittar för något hos macken(minns inte vad det är jag brukar använda själv). Sen är det kanske inte en dum idé att varmköra bilen efteråt.
tossefar
2007-11-17, 23:59
Biltvätten har ju torkmedel och stora varma fläktar. Jag har aldrig haft problem.
Carolinew
2007-11-18, 00:10
Det blir inte alls knepigt. Tvärtom är det bara bra att tvätta bilen oftare under vinter, speciellt när vägsaltet kommer.
Smörj låsen med låsolja innan, sen tvättar du bilen grundligt(en process jag kan försöka förklara om du känner att du inte har så god koll på det). Torka till sist bilen med sämskinn. Du kan också skaffa lämpligt medel som stryks på listerna, se efter vad du hittar för något hos macken(minns inte vad det är jag brukar använda själv). Sen är det kanske inte en dum idé att varmköra bilen efteråt.
Du får gärna förklara vad du menar med grundligt :)
Förresten... vadå smörja låsen... heh det är ju sånt där lås man trycker på en knapp på nyckeln... Shit vad dum jag känner mig hahah...
Biltvätten har ju torkmedel och stora varma fläktar. Jag har aldrig haft problem.
Vill inte maskintvätta.
Förresten... vadå smörja låsen... heh det är ju sånt där lås man trycker på en knapp på nyckeln... Shit vad dum jag känner mig hahah...
Där är väl ändå ett hål där du skulle kunna använda nyckeln? Där är bra att ha smort, och för den delen sticka i nyckeln ibland och vrida runt lite. Inte bara på vintern utan året runt.
Det är faktiskt inte dumt alls om det går att låsa upp bilen med nyckel den dan du står där och batteriet tagit slut i nyckeln... :D
Biltvätt finns ju, vill du göra det mer grundligt själv så finns det gör-det-själv-haller. Viktiga under vintern är få upp bilen och tvätta ordentligt underifrån från vägsalt som nämndes tidigare.
muzzelman
2007-11-18, 02:31
Många bud i denna tråd, är det en metallic lack? Om du har det skulle jag satsa på att tvätta den i en automattvätt. Finns ju även dom utan borstar. Skall du göra det själv så finns det en lång väg att vandra. Alla har sina olika teorier, jag skulle försöka leta mig en gör-det-själv hall. Vet inte riktigt hur din bil ser ut, är den vaxad eller dylikt senaste tiden? Om inte kanske du borde funderar på att ge den nått form av skydd inte bara för syns skulle utan för att det ger ett bra skydd mot vägsalt osv, och det kommer att gå oerhört mycket lättare att tvätta bilen efteråt. Ja det är som sagt en lång väg att vandra, det jag kan säga är vell att du bör inte dränka bilen i avfettning som många verkar tycka är den gyllne medicinen.
Andvänd siliconstift/dukar på gummilister efter att du tvättat om det är minus ute.
Ett litet tips: Vapenolja i låsen så fryser de inte. Finns att köpa i vapenaffärer.
lås får inte smörjas med nått som innehåller olja för det binder damm och smuts och blir som slipmedel.
använd detta.http://www.assa.se/inside/get.php?file_id=1851
Du får gärna förklara vad du menar med grundligt :)
Det brukar finnas en del olika bud om hur man bäst tvättar bilar; t.ex. om man ska använda högtryck eller inte. Viktigaste vad gäller den saken är dock att inte stå för nära, spola uppifrån och ned samt att faktiskt spola bort smutsen istället för att flytta runt den.
Till att börja med ska du dock använda ett bra avfettningsmedel:
http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1297/a1297.php&var=
Sen ska du givetvis spola rent i hjulhusen och undertill. Jag brukar också gå på med en tvättsvamp för att få bort all skit(glöm inte heller bort att öppna dörrarna och göra rent i alla skrymslen och vrår).
När du sen svampar ska du byta vatten ofta och se till att svampen verkligen är ren. Använd gärna flera svampar. Sen bör man inte heller gno runt i cirklar - blir ju inte så bra om man råkar dra runt smuts på det viset.
Nå, där har du iaf en liten snabbguide. :)
lås får inte smörjas med nått som innehåller olja för det binder damm och smuts och blir som slipmedel.
använd detta.http://www.assa.se/inside/get.php?file_id=1851
Inte tänkt på det. Jag är bara nöjd med att låset aldrig fryser på hela vintern, något som jag aldrig uppnått med låsolja o.dyl.
asså även när du inte har tvättat bilen och det är -10/20 grader kommer du få svårt att komma in i bilen, tvätta som du alltid brukar göra och hoppas på mildare väder =)
Done! Ca 7 plus ute, lär inte bli några problem.
Jag lämnar in min bil på handtvätt.
Det kostar inte så mycket så slipper man besväret
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.