Logga in

Visa fullständig version : helkropp-2split-3split

pluffer
2007-11-15, 21:19
jag har kommit fram till bra scheman både för helkropp, 2-split och 3-split.
helkropp tänkte jag köra måndag och torsdag, samma med 2-split.
3-spliten tänkte jag köra måndag, onsdag och fredag.

vilket av dessa ska jag välja alltså helkropp, 2-split eller 3-split?
det kan tillägas att jag varje fredag dricker alkohol därför är jag lite orolig över 3-spliten som har ett pass några timmar innan fredakvällen.

är det bättre att köra helkropps om man bara tränar två gånger i veckan?

pragmatist
2007-11-15, 22:40
är det bättre att köra helkropps om man bara tränar två gånger i veckan?

Ja.

Men du bortser från andra alternativ, t.ex. att köra halvkroppspass två gånger i veckan och helkropp en gång. Kanske ett sätt att få det bästa av två världar?

pluffer
2007-11-18, 16:14
så absolut inte 3-split om man dricker på fredagen?

kspr
2007-11-18, 16:39
Du _måste_ ju inte köra en vilodag mellan varje pass om du kör 3split.. måndag tisdag torsdag kanske kan passa herrn?

gnagaren
2007-11-18, 16:45
Själv kör jag 3-split och tränar mån,tis,tors och brukar oftast också festa på fredagar, har märkt att det funkar bättre om kroppen får vila ca 24h innan festandet och råder dig därför att köra mån-tis-tors.

pluffer
2007-11-18, 17:59
det har ni ju rätt i alla mina tankar ligger i helkroppsbanor tänkte därför att man måste ha minst en vilodag men så är det ju inte när man kör 3-split.
så det får nog bli en 3-split på må,ti och torsdag.
ska bli kul å se om man får mer resultat med en 3-split än två helkroppspass i veckan. det dåliga med mina helkroppspass har varit att jag kört samma övningar varje pass. alltså har jag bara kört samma 9 övningar sedan jag började träna på gym för ungefär 6 månader sen. också skönt att få flera olika övningar per muskelgrupp måste ju ge bättre resultat än att enbart ha en övning per muskelgrupp.

muffe85
2007-11-18, 23:19
Om du ska köra 3-splitt känns det inte så effektivt med 3 träningspass per vecka. Du ska alltså vila 168 timmar innan du tränar samma muskler igen? Torde det inte räcka med säg 96-120 timmar vila ifall du inte går till extrem failure?
Då tror jag du får ut mer av träningen. alltså, t.ex. träna

pluffer
2007-11-18, 23:54
men jag orkar bara träna max 3 gånger per vecka.
ska jag då kanske köra en 2-split plus ett helkroppspass per vecka?
då blir ju inte vilan lika långa och jag får fler övningar per muskelgrupp än med bara helkropp.

Jacksatan
2007-11-19, 09:26
Ja.

Men du bortser från andra alternativ, t.ex. att köra halvkroppspass två gånger i veckan och helkropp en gång. Kanske ett sätt att få det bästa av två världar?

Det tycker nog jag är bland det bästa att köra. Man kör kanske lite fler reps, andra övningar och lugnare på helkroppspasset och sen kör man rejält hårt på halvkroppspassen.

pluffer
2007-11-20, 18:38
det ska jag nog köra låter väldigt bra
kommer upp med schema snarast.