Visa fullständig version : Få betalt för ider?
Röda_Lacket
2007-11-15, 08:14
Är det någon som vet om det finns något företag som ger betalt för folks ider?. Jag har under många år haft massor med bra ider om vissa saker som jag sett andra förverkliga =/. Mitt problem är att jag inte klarar av att fullfölja projekten men jag kan komma på iden. Har heller inga driftiga kompisar som orkar engagera sig heller. Skulle helst vilja jobba med att på heltid bara komma på ider till företag eller privat personer. Vad ska jag göra?
sleep is the enemy
2007-11-15, 08:26
lära dig stava till idéer?
flenders
2007-11-15, 09:27
Bli entreprenör. Pitcha ideer (kan inte göra ´ ovanför första e:et) kan du göra till investerare.
Det roligaste med att komma på egna ideer är att se dem förverkligas. Om du nu får dessa ideer, varför inte själv förfölja dem om de är bra? Finns bra sätt att få startkapital, antingen från staten eller en bank. Känner du några miljonärer så kan de säkert låna ut pengar för en god avkastning.
PS skulle aldrig få för mig att komma på ideer och ge dem vidare för att låta någon annan driva vidare med ens ide när han får all creds och även det roligaste (men mest slitsamma) delen.
Stå upp för din ide och engagera dig!
DS
lära dig stava till idéer?
20% varning för att du är korkad och gnäller på ett stavfel. För en vecka sen hade jag givit dig 60% så var tacksam.
Vet att det finns en del entreprenör kurser man kan ta. Där man lär sig fullfölja projekten och sålla bort de lite omöjligare idéerna. Kanske vore något ?
champion
2007-11-15, 09:45
Vet att det finns en del entreprenör kurser man kan ta. Där man lär sig fullfölja projekten och sålla bort de lite omöjligare idéerna. Kanske vore något ?
Vad är det för kurser? finns i sthlm eller uppsala?
hahavaffan
2007-11-15, 09:47
PMa dom till mig. Om idéerna blir nåt, cashar du in 10% av vinsten.
Röda_Lacket
2007-11-15, 09:59
tack för alla tips :-)
Hade bla ett förslag 1998 om att starta en datingsida på internet som skulle vara global. Försökte med hjälp av några skolkamrater genomföra detta då men det gick inte alls bra för dom trodde inte på den saken. Så det är väl mer sådana ideer man har.
WHITEFOLKS
2007-11-15, 10:07
Värdet i en produkt som t.ex. datingsida ligger ju inte i originalidéen utan i det tekniska innehållet och genomförandet.
Är ju som att säga att ett lagringsmedia med mer plats vore en bra idé, du kom ju inte på blu-ray för det.
sleep is the enemy
2007-11-15, 10:10
20% varning för att du är korkad och gnäller på ett stavfel. För en vecka sen hade jag givit dig 60% så var tacksam.
Så det är mer okej att kalla någon för korkad än att gnälla på ett stavfel?
A.Pahkamaa
2007-11-15, 11:38
Årets deadline var 6e november, men det kan ju vara nått att kolla på inför nästa år.
http://frontpage.venturecup.org/
Daniiiel
2007-11-15, 11:55
Tycker besultet är rätt men varför få denna killen varning medans det finns många etablerade medlemmar som gnäller om stavfel i var och varannan tråd och det är lika irriterande och har lika lite med tråden att göra i dem som här. De får aldrig någon varning.
Intressant, jag är också en sån som kommer på väldigt stora mängder med idéer. Dels är jag ganska dålig på att genomföra dem, men problemet är också att jag hela tiden får nya ideer vilket gör att de gamla blir ointressanta. Det händer nästan för ofta att jag kommer på en idé, bara för att forska om det och upptäcka att någon nyligen startade ett företag med "min" idé, eller att jag lägger idén på is för att ingen annan tror på den och några år senare så slår idén igenom. Har suttit många gånger och funderat på att försöka få ihop lite riskkapital, men jag fattar ju att väldigt få skulle investera i mig.
Egentligen tror jag sånna som vi helt enkelt gör bäst i att starta ett eget litet företag med en ganska "alldaglig" inrikting. Då får det momentum som krävs för att testa sina idéer utan att fråga om lov från andra.
champion
2007-11-15, 12:32
Ska man gå till ett företag och se om dom vill satsa på den ideen?
Är risken inte ganska stor att dom tar kopia på ideen man hade?
Har en idé just nu men kommer kosta pengar och dom pengarna har jag inte :(
Tycker besultet är rätt men varför få denna killen varning medans det finns många etablerade medlemmar som gnäller om stavfel i var och varannan tråd och det är lika irriterande och har lika lite med tråden att göra i dem som här. De får aldrig någon varning.
Så bara för att någon annan gjort fel men inte åkt dit på det så får alla göra fel i fortsättningen? Skärp dig.
Sleep_is_the_enemy öppnade med offtopic/spam och kunde på så sätt fått hela tråden ur kurs. Det ser vi inte vidare snällt på.
Nu har du lyckats med detsamma. Grattis. 20%.
Håll er till ämnet nu. You have been warned.
Vad är det för kurser? finns i sthlm eller uppsala?
Jag vet faktiskt inte eftersom jag själv inte haft något intresse, men min kusin läser ett ganska stort program nu i Leksand. Det måste finnas i Stockholm och andra större städer. Googla runt lite och du skall finna.
TcAnders
2007-11-15, 18:59
EXAKT samma sak som jag har funderat på.. Alltså om man kan få betalt för en idé, jag har haft en produkt i huvudet helatiden som jag tror jag är ensam om, och jag har känslan av att den kan ge mig pengar om jag uppfinner den, men tyvärr är jag inte såpass smart..
// Anders
Jag har svårt att tänka mig att du kan få betalt för en idé.
Det du däremot kan göra är att ta patent på idén och sälja sedan sälja detta patent. Helst ett global patent, annars snor nån i Norge din idé nästa vecka och tjänar alla pengar på den utan att du kan göra någonting.
Dessutom finns det MASSOR med sk. business angels, förutom staten, och diverse organisationer och företag som mer än gärna hjälper till med kapital om du har en bra idé och kan bygga ett företag runt det.
Jag tycker i alla fall att du ska försöka göra något av dina idéer. Friskt vågat, hälften vunnet. Det svåra är bara att ta första steget.
Någon som vet vad det krävs för att ta patent på något, eller vart man kan läsa om det?
Om vi säger att cykeldatorn inte fanns, skulle man då kunna ta patent på den idén? eller måste man ha en prototyp?
Någon som vet vad det krävs för att ta patent på något, eller vart man kan läsa om det?
Om vi säger att cykeldatorn inte fanns, skulle man då kunna ta patent på den idén? eller måste man ha en prototyp?
Du måste säkert utförligt beskriva din uppfinning och säkert helst ha ritningar/skisser om det är en fysisk produkt.
Googla patentverket eller liknande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.