Visa fullständig version : Skulle du tiga om steroidbruk?
Nå, är det var och ens ensak? Skulle du hålla klaffen om du fick höra att någon kurade? Eller skulle du skvallra för föräldrar, kompisar eller skolan/arbetsplatsen?
Och nej, jag håller inte tyst om sånt
Jag skulle inte vara tyst.
Jag skulle prata med personen om det, men inte sprida vidare.
Ja, så länge det inte blev ett missbruk och personen skadade sig själv eller andra.
Arne Persson
2007-11-14, 21:11
Hde jag tagit skiten så hade jag inte hycklat med det.
Überbiffen
2007-11-14, 21:12
Beror på om personen i fråga bryr sig. Jag känner dom som inte vill att det sprids och dom som inte bryr sig och själva mer eller mindre pratar öppet om det. Säger någon något som dom inte vill sprids vidare håller jag käften, oavsett vad det gäller.
Skulle absolut hålla tyst sålänge det är en person jag bryr mig om, eller åtminstone inte har något emot.
Om det däremot vore nåt pucko som man kunde sätta dit så är det en annan sak..
Ignatius72
2007-11-14, 21:12
Som liberal har jag lite svårt att lägga mig i sånt som inte skadar andra än personen själv. Skulle personen tävla i någonting så fuskar man och då ser det lite annorlunda ut.
Sen är ju begreppet "skada någon" inte så oproblematiskt som det i förstone kan verka. Man kan ju skada människor indirekt utan avsikt, tex förändrad personlighet.
Scratch89
2007-11-14, 21:14
Jag har ingen anledning att prata om andra, oavsett vad det handlar om.
Som liberal har jag lite svårt att lägga mig i sånt som inte skadar andra än personen själv. Skulle personen tävla i någonting så fuskar man och då ser det lite annorlunda ut.
Sen är ju begreppet "skada någon" inte så oproblematiskt som det i förstone kan verka. Man kan ju skada människor indirekt utan avsikt, tex förändrad personlighet.
Ja, sen bekostar ju skatten sjukvård också, så även om allt går bra och människan aldrig roid ragar sönder någon så kan en pajad kropp kosta oss skattebetalare en del. Kanske låter krasst men jag vill inte bekosta sån sjukvård.
edit: som svar på frågan så skulle jag i många fall bara skita i det hela - särskilt med ytligt bekanta. med nära vänner osv så skulle jag försöka göra något åt saken, vad är svårt att säga då det inte hänt irl än.
Pudzianovski
2007-11-14, 21:17
Beror naturligtvis på vem det är samt situation osv osv. Måste nog säga att jag måste se till hela kontexten.
Om det vore en vän skulle jag försöka förklara nackdelarna och undra seriöst varför han höll på men jag skulle inte säga till arbetsplats/polis/gym. Om det var någon annan okänd skulle jag nog knappast bry mig, är han korkad nog att börja så får väl han ta konsekvenserna. Hans kropp är hans val tills han blivit en missbrukare och börjar parasitera på andra.
Nej, jag skulle inte hålla tyst.
Om det inte var en vän som berättade i förtroende då är ju läget ett annat.
Men å andra sidan så umgås inte jag med personer som är så tröga att dom skulle ta sån skit. :banned
Arf Pingvin
2007-11-14, 21:25
Hade en barndomskamrat som preppade och missbrukade alkohol. Hade jag vetat hur det låg till hade jag kunnat säga nånting när hans lärare frågade mig men jag visste mindre än henne. Han behövde hjälp och fick det så småningom men efter att ha gjort sig känd hos polisen. Väldigt onödigt.
Edit: Vet inte om jag läste pollen rätt. Vad röstade jag på egentligen :)
Eftersom det med all sannolikhet skulle handla om en vuxen skulle jag troligen inte säga något så länge personen inte sålde eller tävlade.
Ignatius72
2007-11-14, 21:29
Eftersom det med all sannolikhet skulle handla om en vuxen skulle jag troligen inte säga något så länge personen inte sålde eller tävlade.
:thumbup: Sålde, det glömde jag. Det skulle också kunna få mig att vissla i pipan.
bulldozer
2007-11-14, 21:33
Om det en mindreårig person hade jag ju def. tjallat, efter att jag ställt
personen mot väggen.
Däremot så kan man ju inte springa o peka ut var & varannan om man "hör"
att de kurar, det är ju en hel del snack överallt o spekulationer särskillt
inom styrketräning överlag.
JustinCredible
2007-11-14, 21:34
Tyst som rymden. Den sista simpsonsfiguren jag vill vara är
http://www.rob-clarkson.com/duff-brewery/helenlovejoy/01.jpg
Shakemynuts
2007-11-14, 21:41
Jag röstade fel! >.<
Trodde jag tröck att jag skulle prata med föräldrar eller nåt om det hjälper personen komma ur sitt missbruk.
Jag skulle valt alternativ 2. Jag tycker det är viktigare med min väns hälsa än att han tycker om mig och inte ser mig som en skvallrare.
Sheogorath
2007-11-14, 21:45
Jag skulle skapa en ryktesspridning (inget man behöver anstränga sig för; bara att nämna det i rätt sammanhang) som fick vederbördande att skämmas. :thumbup: Om jag såg dem som konkurrenter. :)
Varför? För att preppona kan framstå som bättre än jag, trots att de bara fuskat. Och det gillas inte.
Känner folk som kurat, skulle inte berätta för någon annat än den innersta kompiskretsen som redan känner till det. De är medvetna om riskerna och allt som hör till.
Roligast är ändå att varje gång man får höra om deras resultat så svarar man med "Ja men du fuskar ju." :D
Varför? För att de kan framstå som bättre än jag, trots att de bara fuskat. Och det gillas inte.
Fuskat i vad?
Andy.da.wohoo
2007-11-14, 21:48
Skulle inte hålla tyst!
Sheogorath
2007-11-14, 21:48
Fuskat i vad?
Fuskat gentemot mig.
Ryska_raketen
2007-11-14, 21:51
Fuskat gentemot mig.
på vilket sätt ? Om personen inte ska tävla, och du inte ska tävla. Hur har den personen fuskat gentemot dig?
Ryska_raketen
2007-11-14, 21:52
Jag skulle hålla tyst, jag är ingen hater. Det är många ****** här. Jag säger såhär: Dont hate the player, hate the game OSV!
Handcuff
2007-11-14, 21:53
Ingen som bryr sig om att bruket i sig är olagligt?
bertbert
2007-11-14, 21:54
Skulle inte hålla tyst, men det kräver å andra sidan att jag verkligen vet att personen i fråga trycker - med säkerhet.
Det vore olyckligt om man spred rykten som handlar om missunnsamhet.
Viktor_Balck
Fuskat gentemot mig.
Är det någon tävling som du konstant håller på med eller?
Ryska_raketen
ungefär som att ladda ner. DIN SATANS HACKER!
melancoolio
Skulle hålla tyst.
sen skvallrar vi om alla som kör för fort med*slap*
King Grub
2007-11-14, 21:55
Det är folks ensak. Jag skvallrar inte.
Nonamenoshame
2007-11-14, 21:56
Skulle vara tyst, det är hans ensak. det kommer fram för eller senare ändå.
bulldozer
2007-11-14, 21:56
sen skvallrar vi om alla som kör för fort med*slap*
why not?
skulle du skvallra om nån körde rattfull? (var drar man gränsen med andra ord)
Handcuff
2007-11-14, 21:58
ungefär som att ladda ner. DIN SATANS HACKER!
Jag gör ingen värdering eller kommer med pekpinnar (denna gång).
Påpekar bara att det finns andra aspekter än fusk när det kommer till steroid(miss)bruk.
EDIT: Tiga eller berätta..beror på. Svaret i pollen var självklart...men vette tusan hur jag skulle göra egentligen.
Slartibartfast
2007-11-14, 21:59
Jag skulle inte skvallra.
Men det stör mig när preppona får småkillar att träna på ett visst sätt för att bli lika stora som dem. Grejen är att småkillarna inte kan träna som preppona. Men preppona kan ju inte säga "Jag tränar såhär, men du bör träna sådär", varpå småkillarna frågar "varför kan jag inte träna som dig, så blir jag stor som dig", och preppot säger "för att...eeh...för att...nu är det så! Fråga inte så jävla mycket!"
För mig får folk preppa hur mycket de vill, så länge det inte går ut över andra.
bertbert
2007-11-14, 22:00
Ni som tycker det är folks ensak - att bruka steroider kostar pengar. Genom att använda sig av preparaten sponsrar man de som säljer grejorna.
Hur roligt skulle ni tycka det var om ni upptäckte att en ung vän ni har, syrrans barn, eller ert eget barn köper steroider av denne person? Är det fortfarande hans/hennes ensak då?
Eller det är bara okej att köpa - men inte att sälja?
Slartibartfast
2007-11-14, 22:01
Inte ett skit. Jag gör en massa olagligt, och jag skulle inte vilja att nån satte dit mig.
Sheogorath
2007-11-14, 22:01
på vilket sätt ? Om personen inte ska tävla, och du inte ska tävla. Hur har den personen fuskat gentemot dig?
Om folk ser upp till den personen för hans kunnande/fysik/tränings-prestation, och jag bedömmer honom vara konkurrent till mig, på socialt eller annat vis, är det tillräckligt för mig för låta andra få höra. Jag ser gärna den personen förlora sin pondus.
En 45-årig acne-ärrig gammal kroppsbyggare som preppar skiter jag fullständigt i.
Är det någon tävling konstant du håller på med eller?
Ja.
Sheogorath
2007-11-14, 22:02
Inte ett skit. Jag gör en massa olagligt, och jag skulle inte vilja att nån satte dit mig.
+1
Lider du av ruskigt dåligt självförtroende eller Sheo?
Det finns inget steroidbruk som inte drabbar nån annan. Den som säger det ljuger
Skulle aldrig säga vilka av mina bekanta som kurar, är därimot orolig för dom för jag vet att dom gör fel (läst mycket på fass, flashback osv) men jag försöker få dom att sluta eller åtminstone läsa på lite.
Skulle jag själv göra det skulle jag aldrig nämna det för bekanta, men jag hade inte tvekat en sekund att erkänna på internet.
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:05
Om folk ser upp till den personen för hans kunnande/fysik/tränings-prestation, och jag bedömmer honom vara konkurrent till mig, på socialt eller annat vis, är det tillräckligt för mig för låta andra få höra. Jag ser gärna den personen förlora sin pondus.
En 45-årig acne-ärrig gammal kroppsbyggare som preppar skiter jag fullständigt i.
.
Så med andra ord, du är avis och har dåligt självförtroende?
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:06
Det finns inget steroidbruk som inte drabbar nån annan. Den som säger det ljuger
Hur menar du nu ?
bertbert
2007-11-14, 22:10
Och detta är mitt problem med att det används, och att man säger "det är någons ensak". Bullshit.
Sheogorath
2007-11-14, 22:11
Lider du av ruskigt dåligt självförtroende eller Sheo?
Så med andra ord, du är avis och har dåligt självförtroende?
Jag skulle både kunna och våga bli ett preppo. Det är inte precis så att jag har svårt att tillgodogöra mig kunskap om medel och botmedel. Så uppenbarligen handlar det inte om avundsjuka. Jag ser ner på dom i det hänseendet.
Det handlar om ett ställningstagande jag gjort. Det är mycket i livet vi ser som tävlingar. Du, jag och alla andra.
Alltså lurig disskussion om en ung kille/tjej börjar preppa o jag får nys om det så skulle jag nog fråga han rakt ut, jag skulle dock inte anmäla han till polisen, för enligt grundläggande krimonologi så är chansen för återfall större hos ungdomar som åker fast för sina brott än dom som kommer undan.
Det e viktigt att en ung person inte identifierar sig själv som kriminell om han gör det o hamnar i fängelse säg för narkotika brott, så finns det en stor chans att han kommer ut ur anstalten med nya kriminella kontakter och begår värre brott som i längden kommer kosta samhället mera pengar.
Då är det helt enkelt bättre att ta till sig personen ifråga o ställa lite frågor o försöka se hur han tänker och genom argumentation bryta ner hans "argument" svårt på en 17 åring som bara ylar "jag ska bli störst, skiter i om jag dör när jag e 25" då e det också uppenbart att han haft en hyffsat otrygg uppväxt.
"vuxna" personer som preppar säger jag inget om för ofta kan man inte vara 100% säker på det o det e rätt krasst o sprida rykten, annat e det ju om man har bevis, o då skulle jag nog inte våga polisanmäla han då han uppenbart har kriminella kontakter/ eller tillgång till sådana.
Ryska_raketen
Och detta är mitt problem med att det används, och att man säger "det är någons ensak". Bullshit.
Hur menar du Berra?
Nitrometan
Jag skulle först diskutera det med snubben ifråga. Om det var nån jag kände alltså.
Annars hade jag kontaktat nån lämplig person för att försöka stoppa det.
och att man säger "det är någons ensak". Bullshit.
Ja....men det är det ju? Så länge man sköter det snyggt så ser jag inga problem alls. Det är dock självklart svårt att i förväg säga hur det kommer gå, men dom det går åt helvete för var oftast en nötskalle innan också.
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:13
Jag skulle både kunna och våga bli ett preppo. Det är inte precis så att jag har svårt att tillgodogöra mig kunskap om "medel och botmedel". Så det handlar inte om avundsjuka. Jag ser ner på dom i det hänseendet.
Det handlar om ett ställningstagande jag gjort. Det är mycket i livet vi ser som tävlingar. Du, jag och alla andra.
Men om en person preppar för sin egna skull, han har inga planer på att tävla eller liknande. Ser du ner på den personen för att han blir "bättre" än dig då?
Nitrometan
2007-11-14, 22:15
Hur menar du Berra?
Att ett drogbruk alltid innefattar kriminalitet i flera led. Preppen måste framställas nånstans. Sen ska de smugglas och försäljas olagligt. Det bidrar till kriminaliteten i samhället.
Nåt sånt kanske?
Sheogorath
2007-11-14, 22:16
Men om en person preppar för sin egna skull, han har inga planer på att tävla eller liknande. Ser du ner på den personen för att han blir "bättre" än dig då?
Om han håller sig till Allmänt-delen kanske jag skulle överväga att låta honom vara...
Jag bryr mig inte om vad andra gör så länge de inte hycklar.
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:17
Att ett drogbruk alltid innefattar kriminalitet i flera led. Preppen måste framställas nånstans. Sen ska de smugglas och försäljas olagligt. Det bidrar till kriminaliteten i samhället.
Nåt sånt kanske? Men... Det är ju inte olagligt överallt. Om jag bor i ett land där det är lagligt då. Är det okey då kanske ?
Om han håller sig till Allmänt-delen på Kollo skulle jag kanske överväga att låta honom vara. :)
Om han öht inte håller till på kolozzeum då?
bertbert
2007-11-14, 22:18
Hur menar du Berra?
Jag menar att personen som säljer till brukaren även säljer till någon annan. Brukaren kanske sköter det snyggt, men säljaren sponsras av verksamheten. Det finns flera problem med detta - säljaren kanske säljer till minderåriga, till de som inte känner till riskerna, etc. I värsta fall är säljaren tungt kriminellt belastad och säljer narkotika etc. Eller ännu värre.
Inte något jag vill sponsra.
Nitrometan
2007-11-14, 22:18
Men... Det är ju inte olagligt överallt. Om jag bor i ett land där det är lagligt då. Är det okey då kanske ?
När flyttar du?
melancoolio
2007-11-14, 22:19
Nåt sånt kanske?
Många krogar ägs av kriminella och jag väljer att dricka sprit och öl där ändå. Mycket kriminalitet i världen är det allt ;)
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:19
När flyttar du?
När du blir av med oskulden. Så sedär, jag stannar nog ett tag till :)
Om han håller sig till Allmänt-delen kanske jag skulle överväga att låta honom vara...
Så du går på alla som preppar och skriver i träningstrådar? Jävlar vad du måste ha att göra...
Så du går på alla som preppar och skriver i träningstrådar? Jävlar vad du måste ha att göra...
svårt att veta vilka som preppar kanske?:smash:
bertbert
2007-11-14, 22:20
Men... Det är ju inte olagligt överallt. Om jag bor i ett land där det är lagligt då. Är det okey då kanske ?
Om vi tänker oss att man kan få AAS utskrivet på recept skulle jag inte ha något alls emot användningen, det är korrekt.
Jag har inget emot att sjukhusen använder morfin heller. Men om grannen, 17 år, gör det har jag lite problem med det.
mangemani
2007-11-14, 22:21
får jag reda på att nån på gymmet håller på,inte en chans,berättar det och h*n blir utkastad från gymmet för all framtid(ja,vi är hårda när det gäller sådant på gymmet).
är det däremot utanför gymmet så bryr jag mej inte ett skit,varför skulle jag bry mej om att dom riskerar hälsan..knock yourself out.
bertbert
:laugh:
Ryska_raketen
Om vi tänker oss att man kan få AAS utskrivet på recept skulle jag inte ha något alls emot användningen, det är korrekt.
Jag har inget emot att sjukhusen använder morfin heller. Men om grannen, 17 år, gör det har jag lite problem med det.
Sedär.
Jag skulle både kunna och våga bli ett preppo. Det är inte precis så att jag har svårt att tillgodogöra mig kunskap om medel och botmedel. Så uppenbarligen handlar det inte om avundsjuka. Jag ser ner på dom i det hänseendet.
Att se ner på förstår jag helt klart, men det var inte så du la fram det förut.
Det måste vara jobbigt att vara vän med dig om allt är en enda stor tävling.
Sheogorath
2007-11-14, 22:23
Om han öht inte håller till på kolozzeum då?
RR, jag skojade. Men tolkningen är precis den samma:
För mig gör det hela skillnaden om folk har personen som en förebild, om han kommer med tips och råd om kost och näring, träning, o.s.v. Gör han det är han rökt.
Om han inser att hans egna erfarenheter, i ett visst hänseende är fullständigt värdelösa, och därmed håller käften, så hamnar saken i ett annat ljus.
Men åter igen: erhåller han sociala fördelar på min bekostnad är vi åter i stridszonen. Som jag sa: det är mycket i livet vi tävlar om. Och musklerna kanske inte är i slutet av konkurrenskedjan.
Sheogorath
2007-11-14, 22:24
Vi får inte hänga ut någon på Kolozzeum och eftersom jag vill vara här håller jag mig till reglerna. Jag önskar att de kunde hålla käften, men det blir ju inte mer än så.
får jag reda på att nån på gymmet håller på,inte en chans,berättar det och h*n blir utkastad från gymmet för all framtid(ja,vi är hårda när det gäller sådant på gymmet).
är det däremot utanför gymmet så bryr jag mej inte ett skit,varför skulle jag bry mej om att dom riskerar hälsan..knock yourself out.
Sicken inställning...
Nitrometan
2007-11-14, 22:25
Det blev jag för 20 år sen. Varför är du kvar?
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:26
Det blev jag för 20 år sen. Varför är du kvar?
På internet är alla biffar.
Sheogorath
2007-11-14, 22:26
Det måste vara jobbigt att vara vän med dig om allt är en enda stor tävling.
Vem vet?
Nitrometan
2007-11-14, 22:27
På internet är alla biffar.
Inte jag.
Vem vet?
Dina vänner, om du nu har några dvs.
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:28
Inte jag.
Men du är säkerligen en ladiesman! NP!?
Sheogorath
2007-11-14, 22:30
Dina vänner, om du nu har några dvs.
Precis. Inte du.
OT. Tråden får återgå.
Vi får inte hänga ut någon på Kolozzeum och eftersom jag vill vara här håller jag mig till reglerna. Jag önskar att de kunde hålla käften, men det blir ju inte mer än så.
nej men det finns ju pm funktionen
Sheogorath
2007-11-14, 22:39
nej men det finns ju pm funktionen
Det har diskuterats folks vanor över PM. Vart är det du vill komma Frida?
Ryska_raketen
2007-11-14, 22:40
Antagligen att : Om jonte i i Luleeeeee, inte har några ambitioner att tävla eller liknande, preppar, för sin egna skull VARFÖR ska då She i rosengård då bry sig öht ?
personpåhopp är inte tillåtet tyvärr så jag kan inte säga det
Dissector
2007-11-14, 22:42
Jag skulle absolut hålla truten. Hade jag sett att det innebar problem för personen själv eller folk i hans/hennes omgivning skulle jag snacka med honom/henne om det (om det var en nära bekant), absolut ingen annan. Möjligt att det skulle komma på tal med andra kompisar, men inte till någon som jag tror skulle "lägga sig i" eller föra det vidare.
Skulle aldrig säga något i nåt slags anmälande syfte.
Sheogorath
2007-11-14, 22:43
Antagligen att : Om jonte i i Luleeeeee, inte har några ambitioner att tävla eller liknande, preppar, för sin egna skull VARFÖR ska då She i rosengård då bry sig öht ?
Har jag sagt att jag bryr mig om Jonte i Luleeeee? Jag har sagt att det beror på om jag anser att det finns ett konkurrensförhållande. Och det finns det inte här. Hur svårt att förstå är detta egentligen? Jag gör en subjektiv bedömning.
RR, jag skojade. Men tolkningen är precis den samma:
För mig gör det hela skillnaden om folk har personen som en förebild, om han kommer med tips och råd om kost och näring, träning, o.s.v. Gör han det är han rökt.
Om han inser att hans egna erfarenheter, i ett visst hänseende är fullständigt värdelösa, och därmed håller käften, så hamnar saken i ett annat ljus.
Men åter igen: erhåller han sociala fördelar på min bekostnad är vi åter i stridszonen. Som jag sa: det är mycket i livet vi tävlar om. Och musklerna kanske inte är i slutet av konkurrenskedjan.
Behandlar du andra droger på samma vis eller ska jag bli tvungen att låta dig smaka hyckelklubban tvärt?
Sheogorath
2007-11-14, 22:45
personpåhopp är inte tillåtet tyvärr så jag kan inte säga det
Tycker du också att det är gulligt när folk aggressivt försvarar doping, Frida? Jag tycker att det är rätt så sött faktiskt. Och genomskinligt!
Nej, jag skulle inte tiga.
Jag skulle skämmas om jag inte ens försökte få stopp på det.
Personpåhopp är inte tillåtet tyvärr så jag kan inte säga det
Många i den här tråden som har problem med interpersonell kommunikation. Samtliga kan fundera på om nästa inlägg är värt publicering innan de tvångstrycker på "submit". Tråden har ett ämne, och det är inte "jagtyckerduärdumminpappaärstörreändin".
jag trodde du syftade på om JAG skulle missbruka det. Isådanafall skulle jag varit tyst såklart eftersom jag inte hade velat bli gripen antagligen.
Hade en annan person kurat så hade jag talat med någon jag har förtroende för först, någon äldre än mig.
Sheogorath
2007-11-14, 22:48
Behandlar du andra droger på samma vis eller ska jag bli tvungen att låta dig smaka hyckelklubban tvärt?
Resonemanget utgår inte från bruket per se (bra eller dåligt), utan om huruvida jag ser ett konkurrensförhållande till min nackdel.
Resonemanget utgår inte från bruket per se (bra eller dåligt), utan om huruvida jag ser ett konkurrensförhållande till min nackdel.
*WHACK*
Sniffar du terpentin så att du är en drogad förebild till andra OCH förbehåller dig rätten att hänga ut tjalla på ANDRA som brukar droger, dock andra droger som DE tycker - precis som du - är just rätt drog för dem. Då, för fallet att du gör så - jävligt villkårat här, är du inte bara dum; då hycklar du fan till dig en 10 på richterskalan.
Du kan ju för höge farao inte bestämma att vissa olagliga droger är ok för dig, men andra olagliga droger är INTE ok för andra så pass hårt att du sätter snuten på dem.
Viktor_Balck
2007-11-14, 22:52
Bra resonemang.
tigerofsweden
2007-11-14, 22:58
Eftersom jag saknar förmågan att argumentera som Sheo så får jag plusetta honom istället.
Jag skulle tiga så länge de sköter sitt och inte påverkar folk i min omgivning som jag bryr mig om på ett negativt sätt.
Sheogorath
2007-11-14, 23:01
Du kan ju för höge farao inte bestämma att vissa olagliga droger är ok för dig, men andra olagliga droger är INTE ok för andra så pass hårt att du sätter snuten på dem.
Lägg inte ord i munnen på mig är du snäll.
Om folk ser upp till dem p.g.a. deras prestation försätts dom i ett konkurrensmässigt fördelaktigt förhållande till mig. Om jag, å andra sidan, sitter i ett konkurrensmässigt överläge (det behöver inte vara på gymmet); varför i sjuttsingen skulle jag vilja ändra på det? Jag har aldrig sagt att jag känner att samma regler gäller för alla.
Runda Grodan
2007-11-14, 23:01
Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad andra sysslar med. Det kan vara kul att diskutera om någon är ren eller inte - men längre än så sträcker sig inte mitt intresse.
Jag skulle hålla tyst väldigt länge tror jag. Om någon far illa ut och jag, mot förmodan, skulle kunna hjälpa denne någon genom att berätta om hans missbruk så skulle jag nog känna mig tvingad till det. Jag har dock mycket svårt att föreställa mig själv i en sådan situation.
Jag har märkt att jag på senare tid har blivit mindre och mindre negativt inställd till droger, doping och annat som jag tidigare inte alls gillade. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men det är ganska skönt att inte bry sig så mycket.
Om folk ser upp till dem p.g.a. deras prestation försätts dom i ett konkurrensmässigt fördelaktigt förhållande till mig. Om jag, å andra sidan, sitter i ett konkurrensmässigt överläge; varför i sjuttsingen skulle jag vilja ändra på det?
Av samma anledning som de inte klubbar ijhäl dig om de skulle tro att de kom undan med det?
Eftersom jag saknar förmågan att argumentera som Sheo så får jag plusetta honom istället.
Jag skulle tiga så länge de sköter sitt och inte påverkar folk i min omgivning som jag bryr mig om på ett negativt sätt.
Hur kan du plussa på shegorath på det? Sätter du snuten på de som brukar steroider om du känner att de har större chans att få tjejen du vill ha?
Sheogorath
2007-11-14, 23:04
Hur kan du plussa på shegorath på det? Sätter du snuten på de som brukar steroider om du känner att de har större chans att få tjejen du vill ha?
Du får jättegärna citera mig där jag skriver att jag polisanmäler eller för den delen tipsar polisen.
Rykten går, och om en ryktesspridning leder till polisen tror jag däremot inte att jag skulle kunna hålla mig ifrån att dra lite på smilbanden. Kan du fatta hur mycket jag ljublade när Xxxx Xxxxxxxx med tös åkte fast? :D
Om folk ser upp till dem p.g.a. deras prestation försätts dom i ett konkurrensmässigt fördelaktigt förhållande till mig. Om jag, å andra sidan, sitter i ett konkurrensmässigt överläge (det behöver inte vara på gymmet); varför i sjuttsingen skulle jag vilja ändra på det? Jag har aldrig sagt att jag känner att samma regler gäller för alla.
Det är inte fråga om hur du skulle ändra ditt överläge i fallet att du är full med LSD eller svampar utan hur _andra_ skulle hantera fallet att du rockar på dansgolvet för att du pundar när de lever narkotikafritt och lagligt.
Orden du finner i din mun är konsekvenserna av ditt resonemang. Att de inte når hela vägen in är ditt eget bekymmer i det här fallet.
Förstog inte frågan så jag röstade fel //=
Det beror på vem det hade varit. Jag känner flera som använder (:/) och jag känner inte att jag har rätten att lägga mig i. Låter idioterna förtära sig själv, Darwinism at work :E
Hade det däremot varit en person jag bryr mig om så hade jag inte släppt det, genom att personligen prata med individen och absolut inte genom att "skvallra".
Förutsatt att de inte skadar någon annan.
Sheogorath
2007-11-14, 23:09
Av samma anledning som de inte klubbar ijhäl dig om de skulle tro att de kom undan med det?
Jag läste det några gånger men fick inte riktigt fram hela essansen tror jag. Utveckla?
tigerofsweden
2007-11-14, 23:11
Som sagt, var har du sett att han skriver det? Jag till skillnad från dig känner Sheo utanför forumet och har hyffsad pejl på hans åsikter, vilket du uppenbarligen varken gör eller har!
Som sagt, var har du sett att han skriver det? Jag till skillnad från dig känner Sheo utanför forumet och har hyffsad pejl på hans åsikter, vilket du uppenbarligen varken gör eller har!
Nej, vi utgår efter det han skriver här och det räcker så bra så.
Du får jättegärna citera mig där jag skriver att jag polisanmäler eller för den delen tipsar polisen.
Rykten går, och om en ryktesspridning leder till polisen tror jag däremot inte att jag skulle kunna hålla mig ifrån att dra lite på smilbanden. Kan du fatta hur mycket jag ljublade när Xxxx Xxxxxxxx med tös åkte fast? :D
Du skrev att du inte skulla låta dem vara. Jag tolkade det som att du inte skulle tiga om det. Och med att inte tiga om något kan personen i fråga åka fast. Du skrev även att så länge personen höll sig ifrån träningsdelarna på detta forum så skulle du inte vara på dem. Kan du förklar hur du skulle vara på dem?
Jag läste det några gånger men fick inte riktigt fram hela essansen tror jag. Utveckla?
Var ingen avancerat direkt. Du kan inte direkt härleda ditt beteende ur någon evolutionär synvinkel (lät nästan så på ditt språkbruk) utan det är bara en moralisk fråga.
Men jag antar att det var en rätt dålig jämförelse eftersom det är rätt stor skillnad mellan de två. Jag tycker däremot nog allt att du skulle vara lite mer tolerant mot dina medtävlanden, peace maaan och hela den grejen.
mangemani
2007-11-14, 23:15
Sicken inställning...
ja,det är väl inte mitt problem så varför skulle jag bry mej om dessa tragiska individer.
Sheogorath
2007-11-14, 23:24
Det är inte fråga om hur du skulle ändra ditt överläge i fallet att du är full med LSD eller svampar utan hur _andra_ skulle hantera fallet att du rockar på dansgolvet för att du pundar när de lever narkotikafritt och lagligt.
Orden du finner i din mun är konsekvenserna av ditt resonemang. Att de inte når hela vägen in är ditt eget bekymmer i det här fallet.
Jag gillar ditt sätt att diskutera. De e najs.
Till diskussionen.
Nu handlar det hela helt plötsligt om att en person, enligt dig, måste likställa sitt beteende med andras beteende i någon slags "gör mot andra så som du själv vill bli behandlad."
Det börjar handla om att en rädsla för att själv åka fast i ett helt annat sammanhang (vi kan ta dina svampar som exempel), borde skrämma knarkaren att själv aldrig sprida onda uppgifter om någons annans doping. "Eftersom jag inte vill att Pelle ska tjalla på mig om jag bryter mot lagen så ska jag inte tjalla på Kalle." Men det är inte en moral som alla har i sitt hjärta och så enkelt är det. Det är en moral vi alla fått lära oss, men det är inte en moral som alla har tagit och gjort till sin.
Pudzianovski
2007-11-14, 23:24
ja,det är väl inte mitt problem så varför skulle jag bry mej om dessa tragiska individer.
Ganska stark uttalande. Att uttrycka sig på det sättet utan att ha kunskap om olika människors bakgrund är ganska kortsynt och oigenomtänkt.
tigerofsweden
2007-11-14, 23:27
Du brukar dra slutsatser bara sådär?
Sheogorath
2007-11-14, 23:27
Du skrev att du inte skulla låta dem vara. Jag tolkade det som att du inte skulle tiga om det. Och med att inte tiga om något kan personen i fråga åka fast. Du skrev även att så länge personen höll sig ifrån träningsdelarna på detta forum så skulle du inte vara på dem. Kan du förklar hur du skulle vara på dem?
Jag skulle kunna tänka mig att nämna det i något sammanhang, d.v.s. inte aktivt undvika ryktesspridning utan kanske snarare knuffa på den lite. Om det sen i förlängen innebär att en dopad konkurrent åker ut från gymmet så är det inget jag har dåligt samvete för.
Naturligtvis får jag räkna med att få ett spjut i ryggen. Men sånt är livet.
Du brukar dra slutsatser bara sådär?
Jag har ju inget annat att gå på. Vad, förutom det Sheo skriver, ska jag dra slutsatser av?
Sheo framstår precis som en person som går över lik - no matter what - med hans inställning i den här tråden.
Sheogorath
2007-11-14, 23:30
(hehe. alla dom här trådarna blir likadana. stackars Allan.)
Nu ska jag sova. Godnatt, Kollo och alla testosteronstinna skribenter!
Jag gillar ditt sätt att diskutera. De e najs.
Till diskussionen.
Nu handlar det hela helt plötsligt om att en person, enligt dig, måste likställa sitt beteende med andras beteende i någon slags "gör mot andra så som du själv vill bli behandlad."
Det börjar handla om att en rädsla för att själv åka fast i ett helt annat sammanhang (vi kan ta dina svampar som exempel), borde skrämma knarkaren att själv aldrig sprida onda uppgifter om någons annans doping. "Eftersom jag inte vill att Pelle ska tjalla på mig om jag bryter mot lagen så ska jag inte tjalla på Kalle." Men det är inte en moral som alla har i sitt hjärta och så enkelt är det. Det är en moral vi alla fått lära oss, men det är inte en moral som alla har tagit och gjort till sin.
Nej det handlar om att handla konsekvent. Gör du det ok för dig själv att bruka narkotika så gör du det samtidigt ok för andra. Gör du det ok för dig själv att resonera/testa dig fram, för fallet att du brukar narkotika då, till vilken/vilka droger som är det du vill förgylla/förbruna ditt liv med så gör du det ok för andra att göra det samma. Du väljer svamp(? - jag bryr mig inte öht); Sixhsten väljer testosteron. Båda är lika jävla olagliga, båda gör att omgivningen reagerar på olika sätt.
Personligen använder jag Fairings Lean som starkast med brunar i vad andra gör med sin kropp. Vadevigt flyter din båt liksom.
tigerofsweden
2007-11-14, 23:32
Jag har ju inget annat att gå på. Vad, förutom det Sheo skriver, ska jag dra slutsatser av?
Sheo framstår precis som en person som går över lik - no matter what - med hans inställning i den här tråden.
Du får gärna citera några stycken av det han skrivit som fick dig att dra slutsatsen att han skulle göra en polisanmälan!
Okej är inte av samma uppfattning som dig, men jag känner ju honom också som sagt "på riktigt"
Sheogorath
2007-11-14, 23:33
Äsch, jag är skitsnäll. Gillar att kramas väldigt mycket.
Du får gärna citera några stycken av det han skrivit som fick dig att dra slutsatsen att han skulle göra en polisanmälan!
Okej är inte av samma uppfattning som dig, men jag känner ju honom också som sagt "på riktigt"
Jag har inte sagt något om någon polisanmälan. Vad har du fått det ifrån?
Det handlar om hans ständiga tävlande mot/med sina medmänniskor, inte någon polisanmälan. Såna människor är ganska jobbiga.
tigerofsweden
2007-11-14, 23:40
Jag har inte sagt något om någon polisanmälan. Vad har du fått det ifrån?
Det handlar om hans ständiga tävlande mot/med sina medmänniskor, inte någon polisanmälan. Såna människor är ganska jobbiga.
Jag drog den slutsatsen eftersom du citerade mitt inlägg där vi disskuterade det. My bad om de blev fel :)
Beror på... är det någon liten snorunge som sitter och skjuter testo i hopp om att bli stor så skulle jag nog prata med honom men om en vuxen man/kvinna tar det så har jag inte direkt med saken att göra
Nej, jag skulle inte berätta.
Svarade vet inte.
Av rädsla för att eventuellt ha fel skulle jag inte börja sprida rykten om att någon är dopad. Jag skulle hellre säga till behörig personal på gymmet om misstankarna. Det är sedan deras jobb att konfrontera vederbördande.
Edit: även om jag vet stensäkert skulle jag kontakta gymägarna.
Nå, är det var och ens ensak? Skulle du hålla klaffen om du fick höra att någon kurade? Eller skulle du skvallra för föräldrar, kompisar eller skolan/arbetsplatsen?
mr. dubbelmoral igång igen *whistle*
känner inte du folk som tävlar i byggning?
:banned
Cerberus
2007-11-15, 00:51
jag skvallrar just nu!
http://www.classicalvalues.com/StopSnitchinTees.jpg
Nej, jag skulle inte berätta.
du röstade ju på att du inte skulle tiga om det... *screwy*
Fan också,,svarade pollen utan att läsa....
Skulle tjalla..
En Polare började snacka om att ta anabola..jag sa till honom att våran vänskap är över om han börjar...Vill inte ha något med sådana människor att göra..som tur var började han inte :)
Mescreant
2007-11-15, 05:27
Röstade också fel så får kommentera.
Nej jag hade absolut inte skvallrat. Har varit i den situationen och vi snackade lite lätt om det. Han visste vad han gjorde och är en vuxen människa så det är inte något jag vill lägga mig i.
Däremot om min mindreårige och naive bror hade börjat kura hade jag försökt tala honom till rätta. 'Skvallrat' hade jag dock inte gjort i första taget.
Är rätt så mjukis på den punkten men om det är en snorunge så känner jag mig tvungen att ta mig en rejäl pratstund med denne. Om någon skulle börja balla ur så säger jag till direkt, så börjar du roidrage'a och har mig som vän så har du en bister soc.tant på dig direkt.
Sheogorath
2007-11-15, 07:53
Nej det handlar om att handla konsekvent. Gör du det ok för dig själv att bruka narkotika så gör du det samtidigt ok för andra. Gör du det ok för dig själv att resonera/testa dig fram, för fallet att du brukar narkotika då, till vilken/vilka droger som är det du vill förgylla/förbruna ditt liv med så gör du det ok för andra att göra det samma. Du väljer svamp(? - jag bryr mig inte öht); Sixhsten väljer testosteron. Båda är lika jävla olagliga, båda gör att omgivningen reagerar på olika sätt.
Personligen använder jag Fairings Lean som starkast med brunar i vad andra gör med sin kropp. Vadevigt flyter din båt liksom.
Men det som blir fel i ditt resonemang gentemot mig är att du tycks utgå ifrån att det här är en moralisk frågeställning för mig. Det finns en svag moralisk komponent men det är inte huvuddelen. Så, ja, jag förstår mycket väl (och det här vet du) att om jag tycker det är OK för Kalle att röka holk och tugga spikklubba så ligger andra illegala droger, som steroider, inom samma spektrum. No newsflash for me. Det är självklart.
Men: låt mig ta ett hypotetiskt exempel. Vi tänker oss en steroid man injicerar. Den ger ett visst uppåtrus vid injektionstillfället, men det är bevisat att en enstaka rusdos knappast kan ge några långsikta effekter på kroppsammansättningen. Den måste köras konsekvent ett tag innan man får mätbara resultat.
Kalle är gammal rehabad amfetaminmissbrukare, nu mera satsandes på Classic Bodybuilding. Han har sprutor, och sagda steroid tillgänglig. Han skjuter upp innan han ska ut med grabbarna på krogen och dansa. Detta händer någon gång i månaden men kan inte ge några påvisbara effekter annat än att han är mer på G just den kvällen.
Hade jag haft problem med detta? Jag hade tyckt det varit lite skabbigt men that's it. Så det handlar inte ens om drogen för mig, vilket jag har skrivit redan.
Vi kan ta tankeexperimentet ännu längre. Genom att tillsätta komponent X till Kalles lösning han ska skjuta, slås alla anabola/androgena effekter ut och han kan verkligen inte på något sätt påverka kroppsammansättningen med sin spruta längre. Initialrushen är den samma. Nu hade jag inte haft några synpunkter alls på Kalles helgsbruk.
Inte drogen: konkurrenssituationen. För mig som tränande, levande och kanske i framtiden tävlande.
Men det som blir fel i ditt resonemang gentemot mig är att du tycks utgå ifrån att det här är en moralisk frågeställning för mig. Det finns en svag moralisk komponent men det är inte huvuddelen.
Nu tycker jag attdet ser ut som om du gör samma feslut som Bolio brukar göra, d.v.s. antar att det går att vara "amoralisk". Att din moral i frågan inte överensstämmer med valfri annan persons är inte detsamma som att du inte har en åsikt i en moralfråga eller skulle sakna moral. Även det att låta konkurrensaspekten väga tyngst är ett beslut som resulterar ur din personliga moral.
Sheogorath
2007-11-15, 08:04
Nu tycker jag attdet ser ut som om du gör samma feslut som Bolio brukar göra, d.v.s. antar att det går att vara "amoralisk". Att din moral i frågan inte överensstämmer med valfri annan persons är inte detsamma som att du inte har en åsikt i en moralfråga eller skulle sakna moral. Även det att låta konkurrensaspekten väga tyngst är ett beslut som resulterar ur din personliga moral.
Så kan vi absolut uttrycka det utan att det blir konstigt tycker jag. :thumbup:
Hur skulle du resonera om den som dopar sig är en motståndare i en SL-tävling?
Nitrometan
2007-11-15, 08:17
RR: Jag kanske tog i lite där och lämnade den sakliga debatten på ett onödigt sätt.
Men ditt argument om andra länder var helt osakligt då vi diskuterar situationen här i Sverige.
Om vi nu förutsätter att ditt argument ska hålla så kräver det att personen ifråga bor i ett land där det är tillåtet och bara använder sig av prepp som finns att köpa på apotek eller motsvarande. Om han börjar använda prepp som har tillverkats med illegitima källor så är vi tillbaka i samma kriminella värld igen.
Hoppas att du inte tog illa upp.
Jag tror inte jag skulle polisanmäla (om det inte gått väldigt överstyr), däremot skulle personen bli särbehandlad på klubben. En vänlig diskussion för att dels fastställa att personen missbrukar (kan ju blåneka också), dels för att tala om att klubben vill inte att personer som dopar sig tränar där och att tex lösa licens är en omöjlig sak. Jag måste så klart ta upp diskussionen i styrelsen så alla inblandade har kännedom om saken, beroende på utbredning, på vilka grunder missbruket kan fastställas så får åtgjärder tas fram.
Om bruden skulle välja steroidkillen är hon ju knappast något att ha.
Skulle en nära vän använda steroider (eller alla typer av missbruk) så är det ju självklart att jag skulle göra allt som är möjligt för att få stopp på det. Hur fan kan man kalla sig "vän" och se hur h*n riskerar sin hälsa utan att göra något.
Sheogorath
2007-11-15, 08:39
Om bruden skulle välja steroidkillen är hon ju knappast något att ha.
Ouch :D
Skulle en nära vän använda steroider (eller alla typer av missbruk) så är det ju självklart att jag skulle göra allt som är möjligt för att få stopp på det. Hur fan kan man kalla sig "vän" och se hur h*n riskerar sin hälsa utan att göra något.
bertbert
2007-11-15, 09:49
Om vi nu förutsätter att ditt argument ska hålla så kräver det att personen ifråga bor i ett land där det är tillåtet och bara använder sig av prepp som finns att köpa på apotek eller motsvarande. Om han börjar använda prepp som har tillverkats med illegitima källor så är vi tillbaka i samma kriminella värld igen.
Hoppas att du inte tog illa upp.
Ja det där gällde för övrigt mina synpunkter också, bra skrivet nitrobert.
Jag förutsatte att personen i fråga var någon man brydde sig om, så därför blev svaret att jag inte vet. Mina nära vänner har inte preppat. Vad bekanta gör skiter jag om det inte drabbar någon annan.
Hur skulle du resonera om den som dopar sig är en motståndare i en SL-tävling?
Det är en annan femma däremot. Då är det regelbrottet jag hänger upp mig på och inte hur han eller hon väljer att behandla sin kropp.
mystic[-_-]
2007-11-15, 10:23
Skulle det vara någon jag känner som tänkte börja dopa sig skulle jag bara försöka reda ut vad målet med det är. Har han någon plan så kör på det är inte mitt beslut, om han inte har någon plan/mål med det så skulle jag försöka få honom att inte göra det.
Folk jag inte känner är inte mitt problem.
Skulle inte anmäla det oavsett.
;2640589']Skulle det vara någon jag känner som tänkte börja dopa sig skulle jag bara försöka reda ut vad målet med det är. Har han någon plan så kör på det är inte mitt beslut, om han inte har någon plan/mål med det så skulle jag försöka få honom att inte göra det.
Folk jag inte känner är inte mitt problem.
Skulle inte anmäla det oavsett.
Kolozzeums egna Milos Sarcev?!
Men det som blir fel i ditt resonemang gentemot mig är att du tycks utgå ifrån att det här är en moralisk frågeställning för mig. Det finns en svag moralisk komponent men det är inte huvuddelen. Så, ja, jag förstår mycket väl (och det här vet du) att om jag tycker det är OK för Kalle att röka holk och tugga spikklubba så ligger andra illegala droger, som steroider, inom samma spektrum. No newsflash for me. Det är självklart.
Men: låt mig ta ett hypotetiskt exempel. Vi tänker oss en steroid man injicerar. Den ger ett visst uppåtrus vid injektionstillfället, men det är bevisat att en enstaka rusdos knappast kan ge några långsikta effekter på kroppsammansättningen. Den måste köras konsekvent ett tag innan man får mätbara resultat.
Kalle är gammal rehabad amfetaminmissbrukare, nu mera satsandes på Classic Bodybuilding. Han har sprutor, och sagda steroid tillgänglig. Han skjuter upp innan han ska ut med grabbarna på krogen och dansa. Detta händer någon gång i månaden men kan inte ge några påvisbara effekter annat än att han är mer på G just den kvällen.
Hade jag haft problem med detta? Jag hade tyckt det varit lite skabbigt men that's it. Så det handlar inte ens om drogen för mig, vilket jag har skrivit redan.
Vi kan ta tankeexperimentet ännu längre. Genom att tillsätta komponent X till Kalles lösning han ska skjuta, slås alla anabola/androgena effekter ut och han kan verkligen inte på något sätt påverka kroppsammansättningen med sin spruta längre. Initialrushen är den samma. Nu hade jag inte haft några synpunkter alls på Kalles helgsbruk.
Inte drogen: konkurrenssituationen. För mig som tränande, levande och kanske i framtiden tävlande.
Jag hajar vad det är du säger och erkänner dig en poäng. Det finns en liten skillnad där. Men...
Det är ändå så att detta handlar om en individ som kemiskt förändrar sina förutsättningar på ett sätt som på ett eller annat vis ändrar dennes ställning gentemot andra. Det är klart att en steroidkur har långsiktiga fysiska förändringar som påverkar andra på så vis att de kanske känner sig klena/fega (fega i relation till det överdrivet uppblåsa steroidegot) MEN hur påverkas andra av detta när steroidbyggaren sitter hemma? Inte alls. Påverkan finns och märks när de vistas på samma platser - på ett danshak t ex. Du känner dig trumfad av steroidbyggaren; en annan person av den svampade snubben i hatt som dansar och rockar på dansgolvet. Samma känsla. Samma orsaker. Olika kemiska orsaker. Samma regler!
Danny Devito
2007-11-15, 11:19
Om nån jag känner skulle börja preppa, skulle jag nog berätta för mina polare, men inte gå längre än så.
Ignatius72
2007-11-15, 11:28
Du känner dig trumfad av steroidbyggaren; en annan person av den svampade snubben i hatt som dansar och rockar på dansgolvet. Samma känsla. Samma orsaker. Olika kemiska orsaker. Samma regler!
Det kanske handlar om vad man tycker är viktigt eller vad man kan konkurrera om. Dans kanske är något som man är överdrivet grym på (känner sig inte hotat) alternativt är genuint ointresserad av (bryr sig inte och därmed ohotad). Muskeltillväxten kanske är viktigare, man bygger sig en identitet genom sitt kunnande och tränande men så går någon om en på bara några månader genom doping. Folk tvivlar på att man vet vad man snackar om när man inte har lika bra resultat som den dopade.
Danny Devito
2007-11-15, 11:32
Det kanske handlar om vad man tycker är viktigt eller vad man kan konkurrera om. Dans kanske är något som man är överdrivet grym på (känner sig inte hotat) alternativt är genuint ointresserad av (bryr sig inte och därmed ohotad). Muskeltillväxten kanske är viktigare, man bygger sig en identitet genom sitt kunnande och tränande men så går någon om en på bara några månader genom doping. Folk tvivlar på att man vet vad man snackar om när man inte har lika bra resultat som den dopade.
Håller med. :thumbup:
Ja det handlar om vad man tycker är viktigt. Olika personer tycker olika saker är viktiga och då känns det viktigt (många viktiga saker nu) att man inte begränsar andras rätt att själva bestämma vad som är viktigt för dem.
"Regelboken" i sammanhanget - lagen - dömer steroid- och svampmissbruk lika. (Vissa av de narkotiska preparaten döms väl tom ganska mycket hårdare?). Därför kommer värderingen altid att vara individens egen OM man bestämmer att det är rimligt att sätta sig över regelboken.
Ignatius72
2007-11-15, 11:39
Ja det handlar om vad man tycker är viktigt. Olika personer tycker olika saker är viktiga och då känns det viktigt (många viktiga saker nu) att man inte begränsar andras rätt att själva bestämma vad som är viktigt för dem.
"Regelboken" i sammanhanget - lagen - dömer steroid- och svampmissbruk lika. (Vissa av de narkotiska preparaten döms väl tom ganska mycket hårdare?). Därför kommer värderingen altid att vara individens egen OM man bestämmer att det är rimligt att sätta sig över regelboken.
Jepp, håller med. Såg det dock som två olika frågor. Regelboken och Sheos känsla av orättvis konkurrens trots at det itne rör sig om en tävling.
A.Pahkamaa
2007-11-15, 12:03
Jag skulle inte tiga, oavsett vem det gäller. Hur jag går till väga beror helt på situationen.
Det är ett sånt jävla skitsnack att säga att ett missbruk inte påverkar andra människor.
Det är ett sånt jävla skitsnack att säga att ett missbruk inte påverkar andra människor.
Källa på det?
A.Pahkamaa
2007-11-15, 12:28
Källa på det?
Allan.
Jag skulle inte tiga, oavsett vem det gäller. Hur jag går till väga beror helt på situationen.
Jag har kanske läst tråden dåligt men är det någon som påstår det?
Jag har kanske läst tråden dåligt men är det någon som påstår det?
Jag påstår nog det. Men det skiljer så klart från fall till fall.
Har du börjat kura Yucko?
Viktor_Balck
2007-11-15, 12:45
Allan.
:thumbup:
Skulle inte sagt till någon annan, hade nog snackat med grabben om vilka biverkningar som finns, sen om han tycker det e okej hade jag inte gjort nått mer. Inte min sak å bestämma hur folk ska leva.
dumstrut
2007-11-15, 14:13
Min spontana tanke är att varför ska man lägga sig i en sån sak?
Allan väljer ju själv att använda ordet "missbruk" & då tänker jag att vad gör jag om personer i min omgivning missbrukar andra saker? Ibland gör jag kanske något, ibland inte.
Jag tänker så här:
1. Är det en väldigt ung person så har man ju ett ansvar. Precis som om en ung människa i ens närhet börjar missbruka andra droger.
2. Är det en vuxen person så ja det vette fan. Jag känner många som missbrukar t ex alkohol eller cannabis. Tjallar jag på dem? Nej. Då blir det samma sak vad gäller anabola.
3. Vad gäller personer som tävlar vette fan. Jag känner inga som gör det. Jag har tyvärr den åsikten att de flesta på högre nivåer dopar sig. Det är ingenting jag kan belägga, jag bara tror att det är så. Kan givetvis vara en korkad åsikt utan bevis, men så tror jag iaf. Och om då de flesta gör det så försvinner ju fusket kan man säga. Som i tex Mr Olympia.
Vad andra gör angår inte mig. Kommer nån av mina kompisar å säger att dom ska ta en kur så fine.. deras val inte mitt. Skulle såklart ifrågasätta dom om varför, men thats it.
Hade jag själv tagit så hade jag hållt käft om det, min ensak som sagt.
Tricklev
2007-11-15, 14:55
Får väll slänga in en +1 på Nitrometan och deras argument, och ett litet +½ på Jwzrd, till stor del skiter jag i vad andra gör, men det faktum att dom stödjer kriminella källor får mig att titta snett på dom.
Får väll slänga in en +1 på Nitrometan och deras argument, och ett litet +½ på Jwzrd, till stor del skiter jag i vad andra gör, men det faktum att dom stödjer kriminella källor får mig att titta snett på dom.
Visst är det så (om kriminella källor). Men för att begränsa ämnet till just narkotika och steroider och inte alla beteenden som i sig skapar "mer-kriminalitet" så struntade jag i dem bitarna.
Ni som är så emot att de stödjer kriminella källor. Är ni jättenoga med att se till att veta varifrån och vem som gjort era kläder? Var maten är ifrån etc? Skulle ni kolla snett på en granne eller kompis som anlitade en målare svart? I could go on.
Pudzianovski
2007-11-15, 15:06
Ni som är så emot att de stödjer kriminella källor. Är ni jättenoga med att se till att veta varifrån och vem som gjort era kläder? Var maten är ifrån etc? Skulle ni kolla snett på en granne eller kompis som anlitade en målare svart? I could go on.
Bra jämförelse. :thumbup:
130kg finsk sisu
2007-11-15, 15:07
Om jag får reda på att nån kurar så säger jag det om någon frågar mej eller så berättar jag det åt polare och dylikt. Men inte åt polisen eller dylikt.
Däreemot har jag tipsat polisen om vem som säljer 1 gång.
Tycker dock att folk som kurar är rätt pinsamma om jag får säga det helt ärligt. Vågar man stå och säga att man kurar är en annan sak, men att hyckla med det är rent ut sagt löjligt...
Om jag får reda på att nån kurar så säger jag det om någon frågar mej eller så berättar jag det åt polare och dylikt. Men inte åt polisen eller dylikt.
Däreemot har jag tipsat polisen om vem som säljer 1 gång.
Tycker dock att folk som kurar är rätt pinsamma om jag får säga det helt ärligt. Vågar man stå och säga att man kurar är en annan sak, men att hyckla med det är rent ut sagt löjligt...
jag har hört rykten.............
130kg finsk sisu
2007-11-15, 15:14
jag har hört rykten.............
Och vad vill du få fram?:confused:
Jag är ju rätt korkad så jag förstår inte dylika meningar...:thumbup:
Pudzianovski
2007-11-15, 15:15
Och vad vill du få fram?:confused:
Jag är ju rätt korkad så jag förstår inte dylika meningar...:thumbup:
Tror inte det är du som är korkad Sisu. :thumbup:
"sköt dig själv och skit i andra" brukar fungera på det mesta. är det dock nån jag bryr mig om så pratar jag med den personen, efter personen då står väldigt nära mig ("själv").
Alla ni som skulle ta ett snack med den berörda: vad skulle ni säga? Fy fy, aj aj på sej?
130kg finsk sisu
2007-11-15, 15:28
Alla ni som skulle ta ett snack med den berörda: vad skulle ni säga? Fy fy, aj aj på sej?
Iaf på mitt gym där vi är en 20-30 tränanden vet alla vad som gäller. Kurar nån så ut direkt.
Man behöver väl inte säga så mycket, här kurar du inte, vill du kura någon annanstans är det ditt problem.
var och ens ensak tycker jag... skulle knappast basunera ut om jag fick reda på att en polare höll på, dock skulle jag bli jävligt besviken på vederbörande men det är en annan sak ;)
Herr Oberst
2007-11-15, 15:30
Jag skulle nog snarare säga som så att personen får välja sida.
Du behöver/bör nog inte säga mer, du har klart gjort klart vart du står i frågan, och de flesta fattar nog varför.
Du behöver/bör nog inte säga mer, du har klart gjort klart vart du står i frågan, och de flesta fattar nog varför.
Jag ville få veta hur de gör. Vad är fel med det? Jag kanske inte nöjer mig med att uttala mig om min åsikt, jag vill kanske få veta hur de med motsatt åsikt tänker också.
Iaf på mitt gym där vi är en 20-30 tränanden vet alla vad som gäller. Kurar nån så ut direkt.
Man behöver väl inte säga så mycket, här kurar du inte, vill du kura någon annanstans är det ditt problem.
Ja, när det är i tävlingssammanhang (ej BB-cirkusen) så köper jag det resonemanget. Men om det är Sten Hård 32 år som kör en kur av okänd anledning och inte har några tävlingsplaner - vad säger du/ni då?
Jag skulle nog snarare säga som så att personen får välja sida.
Välja sida? Vara din vän eller inte?
Pudzianovski
2007-11-15, 15:38
Jag ville få veta hur de gör. Vad är fel med det? Jag kanske inte nöjer mig med att uttala mig om min åsikt, jag vill kanske få veta hur de med motsatt åsikt tänker också.
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=124036
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=124051
Varsågod. Läs och återkom. :thumbup:
130kg finsk sisu
2007-11-15, 15:44
Ja, när det är i tävlingssammanhang (ej BB-cirkusen) så köper jag det resonemanget. Men om det är Sten Hård 32 år som kör en kur av okänd anledning och inte har några tävlingsplaner - vad säger du/ni då?
Välja sida? Vara din vän eller inte?
Saken är den att jag är den enda som tävlar av dessa 20-30. Men om det skulle bli känt att nån av dem som tränar på mitt gym preppar så skulle det vara ödesstigert för mej och min karriär. Sen har jag alltid haft en negativ inställning till doping. Sen är doping olagligt, och jag är så mycket moralist att man skall sträva att följa lagen. Och särskilt narkotikalagstiftningen.
Men jag är heller inte så dömmande av mej, så som jag sagt så kura på om man känner för det. Men för mej är det fegt och omoraliskt.
Men sen så vill jag heller inte att ni skall TOLKA detta som om jag hatar preppare. Jag känner några så där ytligt. De är goda människor de med.
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=124036
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=124051
Varsågod. Läs och återkom. :thumbup:
Say whuat? Läste du ens det som han citerade?
Håller självklart inte tyst om det.
Pudzianovski
2007-11-15, 16:02
Say whuat? Läste du ens det som han citerade?
Jag läste det du citerade. Du efterfrågade hur motsatta sidan tänkte. Det finns har funnits massor trådar om detta om du är intresserad vilket jag antog att du var av det inlägg jag citerade. :thumbup:
Fultjack
2007-11-15, 16:07
Upp till var och en tycker jag. Jag skvallrar inte.
Känner folk som trycker / har tryckt. Ingen av dom har ändrat beteende eller bivit knasig på annat sätt, sen är det intressant att följa deras framsteg och se hur mycket man egentligen får ut av det.
Jag läste det du citerade. Du efterfrågade hur motsatta sidan tänkte. Det finns har funnits massor trådar om detta om du är intresserad vilket jag antog att du var av det inlägg jag citerade. :thumbup:
du får ju se hela konversationen isf
Om jag hade använt AAS och någon kompis frågat, så hade jag väl vart ärlig tror jag, eftersom jag är en rak och ärlig person. Svårt att spekulera i detta iom att ja aldrig skulle använda mig av det av dessa anledningar;
Det är vad jag vet olagligt. Samt jag vill inte förstöra min kropp/psyke på det viset. Och den största anledningen jag vill inte få en stor ful kropp med stora muskler. Lite fitness/af-kropp är snyggast och går att uppnå utan fusk om man ligger i.
Pudzianovski
2007-11-15, 16:17
du får ju se hela konversationen isf
Jag har svårt att tolka hela konversationen på ett annat sätt. Mats_J sa något, du svarade och jag hänvisade. :thumbup:
Jag har svårt att tolka hela konversationen på ett annat sätt. Mats_J sa något, du svarade och jag hänvisade. :thumbup:
MatsJ citerade mig jag citerade honom... men men slutdiskuterat om det nu
Fetknoppen
2007-11-15, 16:37
Jag ser det såhär:
Jag tycker att man måste vara konsekvent. Det är inte logiskt att säga att ett drogmissbruk är okay i vissa sammanhang men inte i andra. Samhällets lagar har ett syfte (ex att skapa ett en dräglig levnadsmiljö för innevånarna) och därför finns det folk som kontrollerar att lagarna efterföljs. Samhällets regler är således inte till för att göra livet tråkigt för vissa individer.
Vad gäller missbruk av anabola steroider anser jag det därmed vara allt annat än logiskt att säga; ”Om det är en 17-åring så agerar jag men om det är en vuxen människa så får denne göra vad som faller honom/henne in”.
Som grund för min inställning finns många olika argument, men det kanske viktigaste är att vi alla betalar skatt för att medborgarna ska få tillgång till god sjukvård, mm, mm. Det går då inte att på något sätt försvara missbruket med logiska argument. Alla vi som inte missbrukar droger ska vara med och betala vården av missbrukarna när de en vacker dag insjuknar. Inställningen ”var och en får göra som denne vill” kan bara försvaras om vi likt USA finansierar vården genom att betala försäkringspremier. Då betalar jag min vård och ni andra betalar eran vård. Vissa chansar och tror inte att de blir sjuka, skiter i försäkringen och hoppas att detta visar sig lönsamt. Nästan samtliga har fel. Det enda vi med säkerhet vet är att vi alla blir sjuka, vissa är bara äldre än andra innan sjukdom drabbar dem.
Grundat på detta resonemang inser man att det inte går för sig att acceptera missbruk av narkotika/AAS hos myndiga personer och bara reagera om personerna är under 18 år. Vilka köper de myndiga steroider av? Jo samma personer som säljer till andra som kanske inte är myndiga. Vården av missbrukarna, oavsett om de är myndiga eller inte, finansieras med skattemedel, vilket innebär att dem som inte preppar betalar vården åt dem som blivit sjuka av egen förskyllan. Jag betalar gärna skatt för att vi alla ska ha en bra och fungerande sjukvård, men jag tycker inte synd om dem som själva orsakat sin sjukdom och ser helst att jag slipper hjälpa dem bli friska igen.
Pudzianovski
2007-11-15, 16:42
Jag ser det såhär:
Jag tycker att man måste vara konsekvent. Det är inte logiskt att säga att ett drogmissbruk är okay i vissa sammanhang men inte i andra. Samhällets lagar har ett syfte (ex att skapa ett en dräglig levnadsmiljö för innevånarna) och därför finns det folk som kontrollerar att lagarna efterföljs. Samhällets regler är således inte till för att göra livet tråkigt för vissa individer.
Vad gäller missbruk av anabola steroider anser jag det därmed vara allt annat än logiskt att säga; ”Om det är en 17-åring så agerar jag men om det är en vuxen människa så får denne göra vad som faller honom/henne in”.
Som grund för min inställning finns många olika argument, men det kanske viktigaste är att vi alla betalar skatt för att medborgarna ska få tillgång till god sjukvård, mm, mm. Det går då inte att på något sätt försvara missbruket med logiska argument. Alla vi som inte missbrukar droger ska vara med och betala vården av missbrukarna när de en vacker dag insjuknar. Inställningen ”var och en får göra som denne vill” kan bara försvaras om vi likt USA finansierar vården genom att betala försäkringspremier. Då betalar jag min vård och ni andra betalar eran vård. Vissa chansar och tror inte att de blir sjuka, skiter i försäkringen och hoppas att detta visar sig lönsamt. Nästan samtliga har fel. Det enda vi med säkerhet vet är att vi alla blir sjuka, vissa är bara äldre än andra innan sjukdom drabbar dem.
Grundat på detta resonemang inser man att det inte går för sig att acceptera missbruk av narkotika/AAS hos myndiga personer och bara reagera om personerna är under 18 år. Vilka köper de myndiga steroider av? Jo samma personer som säljer till andra som kanske inte är myndiga. Vården av missbrukarna, oavsett om de är myndiga eller inte, finansieras med skattemedel, vilket innebär att dem som inte preppar betalar vården åt dem som blivit sjuka av egen förskyllan. Jag betalar gärna skatt för att vi alla ska ha en bra och fungerande sjukvård, men jag tycker inte synd om dem som själva orsakat sin sjukdom och ser helst att jag slipper hjälpa dem bli friska igen.
Hur ser du på alkoholister?
jag tycker inte synd om dem som själva orsakat sin sjukdom och ser helst att jag slipper hjälpa dem bli friska igen.
Står du verkligen för det där, eller gäller det bara när drogen dom använt varit olaglig? Folk med alkohol- reps. tobaksrelaterade sjukdomar borde också lämnas utan vård? Kraftigt överviktiga? Fotbollsspelare?
Hur ställer du dig till att flera i din klubb, kanske tom du själv, och en fruktansvärd massa andra i detta landet dricker alkohol? Du vet nog själv hur mycket fler brott det leder till, och hur mycket mer det belastar sjukvården.
Fatalist
2007-11-15, 16:51
Nej, det är den personens ensak, så länge det inte skadar omgivningen.
Fetknoppen
2007-11-15, 16:57
Hur ser du på alkoholister?
Nu försöker du slå in kilar i mitt resonemang:)
Det här är ingen enkel fråga att besvara. Det tragiska är att de fastnar i ett missbruk av en drog som är accepterad av samhället. Som tur är betalar de i alla fall skatt på varje flaska alkohol de köper, vilket gör att de betalar delar av sina sjukvårdskostnader med skattade medel.
Då finns naturligtvis dem som lever på socialbidrag (och köper hembränd sprit) och där har samhället ett problem. Här gäller iså fall att samhället har hårda lagar mot hembränning så att dem som tillverkar egen sprit får ett kännbart straff.
Missbruket skiljer sig således från AAS eftersom alkoholen inbringar skatt till staten. Denna skatt kan sedan i någon utsträckning betala vård av alkoholisterna.
Det bör ju också tilläggas att om alkohol varit ett nytt påfund (precis som AAS) så hade drogen aldrig blivit accepterad av samhället.
Herr Oberst
2007-11-15, 17:04
Nej, det är den personens ensak, så länge det inte skadar omgivningen.
Det är väl redan konstaterat i denna tråd att det på ett eller annat sätt skadar omgivningen?
Fetknoppen
2007-11-15, 17:04
Står du verkligen för det där, eller gäller det bara när drogen dom använt varit olaglig? Folk med alkohol- reps. tobaksrelaterade sjukdomar borde också lämnas utan vård? Kraftigt överviktiga? Fotbollsspelare?
Hur ställer du dig till att flera i din klubb, kanske tom du själv, och en fruktansvärd massa andra i detta landet dricker alkohol? Du vet nog själv hur mycket fler brott det leder till, och hur mycket mer det belastar sjukvården.
Jag tror jag besvarar frågan här ovan. Om inte så kompliceras naturligtvis diskussionen av att vissa droger är lagliga och socialt accepterade. Som jag säger så betalar man i alla fall delar av sin sjukvård genom den skatt som tobak och alkohol är belagd med, och ingen av dessa droger skulle ha blivit accepterade av samhället om de kommit till Sverige idag.
Vad gäller övervikt så måste vi ha lite större förståelse för detta eftersom mat är något vi måste ha, det går ju inte att förbjuda:) Och att en andel av befolkningen därmed blir feta och drabbas av hjärt/kärlsjukdomar är svårt att göra något åt. Steroiderna kan vi göra något åt, och det har samhället också gjort.
Fotbollspelare och idrottskador kan du inte räkna in. Även om de drabbas av skador så ger ju idrott många hälsofördelar också. Om vi alla rör på oss regelbundet så arbetar vi effektivare, betalar mer skatt och håller oss friska längre.
Löjtnant Blank
2007-11-15, 17:07
Jag har aldrig tjallat på folk som har pundat eller käkat AAS. Skulle aldrig komma på tanken. Jag avskyr folk som oombedda lägger sig i andras liv.
Mescreant
2007-11-15, 17:08
Jag ser det såhär:
Jag tycker att man måste vara konsekvent. Det är inte logiskt att säga att ett drogmissbruk är okay i vissa sammanhang men inte i andra.
Varför? Effekterna av droger varierar väldigt mycket beroende på vilken drog det är och i vilket sammanhang och dos den tas. Ser ingen anledning att vara konsekvent.
Samhällets lagar har ett syfte (ex att skapa ett en dräglig levnadsmiljö för innevånarna) och därför finns det folk som kontrollerar att lagarna efterföljs. Samhällets regler är således inte till för att göra livet tråkigt för vissa individer.
Jag skulle snarare säga att samhällets lagar borde ha detta syfte men så är inte alltid fallet. Exempelvis regulationer av spel, vissa former av sex, harmlösa droger.
Du betalar redan skatt för andra missbrukare av lagliga droger som väljer att ta stora risker att insjunkna eller skada sig (överviktiga, cigarettrökare, extremsportare, alkoholister) - Hur ser du på detta?
Jag tycker den skattefinansierade sjukvårdens vara eller icke vara är en helt annan fråga som inte hör hit. Det du betalar är för övrigt en slags 100%ig kooperativ försäkring som alla inkomsttagare bidrar till, syftet är att den ska hjälpa ALLA - även en person som blir skjuten när han begår ett brott, en person som lever en desktruktiv livsstil etc etc.
Jag tror jag besvarar frågan här ovan. Om inte så kompliceras naturligtvis diskussionen av att vissa droger är lagliga och socialt accepterade. Som jag säger så betalar man i alla fall delar av sin sjukvård genom den skatt som tobak och alkohol är belagd med, och ingen av dessa droger skulle ha blivit accepterade av samhället om de kommit till Sverige idag.
Trevligt resonemang du har ändå får man säga. Sålänge man får lite skatteintäkter så är det ok att en drog är inblandad i 40% av alla dödsfall i trafiken, 75% av alla våldsbrott etc etc. Sen ser inte jag logiken i att en lagbok ska baseras på huruvida något är socialt accepterat eller ej, men det är jag kanske ensam om att tycka...
Daniiiel
2007-11-15, 17:24
Trevligt resonemang du har ändå får man säga. Sålänge man får lite skatteintäkter så är det ok att en drog är inblandad i 40% av alla dödsfall i trafiken, 75% av alla våldsbrott etc etc. Sen ser inte jag logiken i att en lagbok ska baseras på huruvida något är socialt accepterat eller ej, men det är jag kanske ensam om att tycka...
Nej du är verkligen inte ensam om de åsikterna..
Jag skulle inte ljuga för tjejen och närmaste polarna. I övrigt skulle jag knappast skyltat med det. På ett forum hade jag definitivt inte erkänt någonting.
Om jag hade använt AAS och någon kompis frågat, så hade jag väl vart ärlig tror jag, eftersom jag är en rak och ärlig person. Svårt att spekulera i detta iom att ja aldrig skulle använda mig av det av dessa anledningar;
Det är vad jag vet olagligt. Samt jag vill inte förstöra min kropp/psyke på det viset. Och den största anledningen jag vill inte få en stor ful kropp med stora muskler. Lite fitness/af-kropp är snyggast och går att uppnå utan fusk om man ligger i.
Skulle du erkänna att du brukar pilla dig med en penna i röven för att uppnå maximal stimulans om någon frågade? Detta förutsatt att du gör det, förstås.
Skulle du erkänna att du brukar pilla dig med en penna i röven för att uppnå maximal stimulans om någon frågade? Detta förutsatt att du gör det, förstås.
Hultman, om dina kompisar frågar dig om du gillar ha pennor i röven så bör du antigen fundera på vad för intryck du ger eller vad för folk du umgås med.
Om du hade förstått hans resonemang iallafall...
Sen ser inte jag logiken i att en lagbok ska baseras på huruvida något är socialt accepterat eller ej, men det är jag kanske ensam om att tycka...
Logiken i det ligger i att, det finns ingen mening i att förbjuda sådant som går emot folkviljan. Det är väl knappast särskillt kontroversiellt att tycka och visa på alkoholens enorma skadeverkningar i samhället. Många är överens om att alkohol borde förbjudas för dess skadlighet men p.g.a. just dess historiska och sociala acceptans skulle det bli extremt svårt att genomföra något sådant i Sverige i dag.
Hultman, om dina kompisar frågar dig om du gillar ha pennor i röven så bör du antigen fundera på vad för intryck du ger eller vad för folk du umgås med.
:notme: :em:
Om du hade förstått hans resonemang iallafall...
...och vad missade jag?
Logiken i det ligger i att, det finns ingen mening i att förbjuda sådant som går emot folkviljan. Det är väl knappast särskillt kontroversiellt att tycka och visa på alkoholens enorma skadeverkningar i samhället. Många är överens om att alkohol borde förbjudas för dess skadlighet men p.g.a. just dess historiska och sociala acceptans skulle det bli extremt svårt att genomföra något sådant i Sverige i dag.
Som vänstertrafiken t.ex, menar du?
Jag vill minnas att 49% röstade för ett alkoholförbud när det röstades i början av 1900-talet, så det vore ju inte direkt att köra över befolkningen heller, imho.
Fatalist
2007-11-15, 19:04
Det är väl redan konstaterat i denna tråd att det på ett eller annat sätt skadar omgivningen?
Så länge det inte drabbar något i min sfär av bryrsel är det inte något jag har med att göra, så jag bryr mig inte.
...och vad missade jag?
Som vänstertrafiken t.ex, menar du?
Jag vill minnas att 49% röstade för ett alkoholförbud när det röstades i början av 1900-talet, så det vore ju inte direkt att köra över befolkningen heller, imho.
Vänstertrafiken är ingen relevant jämförelse.
I början av 1900-talet såg Sverige och världen helt annorlunda ut. Så du menar att vi skulle få samma röstetal idag? Kom igen tp det är 100 år sedan. Skadeverkningarna av alkohol var än värre än i dag dessutom kunde man styra ett land på ett helt annat vis. I de allra flesta länder är alkohol lagligt, Sverige är med i EU som verkar för frihandel mellan medlemsstaterna. Det skulle inte funka med ett alkoholförbud idag.
Vänstertrafiken är ingen relevant jämförelse.
I början av 1900-talet såg Sverige och världen helt annorlunda ut. Så du menar att vi skulle få samma röstetal idag? Kom igen tp det är 100 år sedan. Skadeverkningarna av alkohol var än värre än i dag dessutom kunde man styra ett land på ett helt annat vis. I de allra flesta länder är alkohol lagligt, Sverige är med i EU som verkar för frihandel mellan medlemsstaterna. Det skulle inte funka med ett alkoholförbud idag.
Därför att? Där gick man i allra högsta grad mot folkets vilja, 15,5% röstade för.
Har jag sagt det? Jag tror nog däremot man kan få ungefär samma stöd som för högertrafiken, när samhället samtidigt påverkas som det gör borde det räcka för att förbjuda det, enligt mig.
Klart det skulle funka. Det finns flera droger som är tillåtna i vissa EU-länder, men olagliga i andra. Att det skulle bli svårare att införa ett alkoholförbud är väl självklart.
Fetknoppen
2007-11-15, 20:14
Har jag sagt att jag tycker att det är okay? Jag pratar om droger ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, och bygger mitt ställningstagande på detta, på en logisk grund. Vad jag egentligen tycker om AAS och vart jag står i den frågan vet nog de flesta redan. Men, jag anser det vara viktigt att bygga sina argument på saklig grund och ger därför en god förklaring till varför man inte kan vara för AAS i vissa sammanhang och emot i andra (tänker på andra inlägg i denna tråd där det framkom att inställningen var olika beroende på om man var myndig eller omyndig). Man måste kort och gott vara konsekvent! Antingen är man för missbruket eller så är man emot.
Jag tror nog också att du ser och förstår skillnaden vad gäller alkohol och AAS. Att acceptera en massa nya droger bara för att andra (alkohol) redan hunnit bli accepterade låter för mig fullständigt oacceptabelt. Som någon säger här ovan så är alkohol accepterat pga att drogen funnits så länge att det knappast går att förbjuda den. Och eftersom den inte är förbjuden måste jag också som samhällsmedborgare visa en viss förståelse för dem som fastnar i missbruk och därmed genererar stora kostnader för samhället. Sett ur samhällsperspektivet kan detta också accepteras (även om jag ogillar det), eftersom drogen alkohol inte får samhällsekonomin på knä pga saknade skatteintäkter.
Till skillnad från alkohol är AAS förbjudet, vilket alla redan vet. Om människor trots detta fastnar i ett missbruk (lagen borde ge dem en fingervisning om de ska använda AAS eller inte) och insjuknar en tid därefter tycker jag inte synd om dem. Det är deras eget fel att de drabbats av komplikationer, inte samhällets. Är det då så konstigt att jag inte vill betala deras vårdkostnader. Dåligt omdöme och kriminalitet har gjort dem sjuka, ska vi andra samhällsmedborgare bekosta deras vård?
Hur mycket kostar AAS samhället?
Har aldrig behövt fundera på det, men om personen inte bryter mot några tävlingsregler skulle jag inte reagera mer än över personer som super skallen av sig ett par gånger i månaden. Den senare gruppen är ju faktiskt både dyrare och farligare för sig själva och sin omgivning
Fetknoppen
2007-11-15, 20:27
Hur mycket kostar AAS samhället?
Jag har ingen aning. Men tittar man till befintlig forskning finns det anledning att tro att det kostar en del. Studier visar på skador både i centrala nervsystemet, hjärta, artärer, lever och njurar. Utöver detta drabbas omgivningen av missbruket (flickvänner/sambo) och förskrivningen av antidepressiv medicin ökar.
Pga nuvarande lagstiftning hålls kostnaderna nere. Om AAS skulle avkriminaliseras tror jag att sjukvårdskostnaderna över en tioårsperiod skulle öka högst avsevärt. Detta eftersom missbruket trots nuvarande lagstiftning har spridit sig från att vara en rent idrottsproblem fram till mitten/slutet av 80-talet, till att numera vara ett samhällsproblem pga knepiga skönhetsideal. Idag missbrukar medelsvenssons för att vara vackra på badstranden. Den typen av missbruk fanns nästan inte före 90-talet.
Jag har ingen aning. Men tittar man till befintlig forskning finns det anledning att tro att det kostar en del. Studier visar på skador både i centrala nervsystemet, hjärta, artärer, lever och njurar. Utöver detta drabbas omgivningen av missbruket (flickvänner/sambo) och förskrivningen av antidepressiv medicin ökar.
Studierna i sig är värdelösa, t.ex. förhöjd risk av förstoring av hjärtat spelar ju bara roll om det leder till något negativt i större utsträckning. Skall man se det ur ett samhällsekonomisk perspektiv så bör man ju faktiskt ha siffror att det belastar sjukvården.
Att kriminella pundare också använder AAS gör ju att det är svårt att faktiskt säga hur AAS ensamt påverkar individen.
Pga nuvarande lagstiftning hålls kostnaderna nere. Om AAS skulle avkriminaliseras tror jag att sjukvårdskostnaderna över en tioårsperiod skulle öka högst avsevärt. Detta eftersom missbruket trots nuvarande lagstiftning har spridit sig från att vara en rent idrottsproblem fram till mitten/slutet av 80-talet, till att numera vara ett samhällsproblem pga knepiga skönhetsideal. Idag missbrukar medelsvenssons för att vara vackra på badstranden. Den typen av missbruk fanns nästan inte före 90-talet.
Ok, men det är igen bara spekulationer. Det finns hur mycket som helst som kostar sjukvården enorma summor pengar som skulle kunna att lagstiftas bort. Typ...choklad och smågodis.
Jag tror nog också att du ser och förstår skillnaden vad gäller alkohol och AAS. Att acceptera en massa nya droger bara för att andra (alkohol) redan hunnit bli accepterade låter för mig fullständigt oacceptabelt.
Jag skulle hellre se att man förbjöd även alkohol och tobak än att tillåta även andra droger. Så det är inte dit jag vill komma.
Och eftersom den inte är förbjuden måste jag också som samhällsmedborgare visa en viss förståelse för dem som fastnar i missbruk och därmed genererar stora kostnader för samhället. Sett ur samhällsperspektivet kan detta också accepteras (även om jag ogillar det), eftersom drogen alkohol inte får samhällsekonomin på knä pga saknade skatteintäkter.
Jag kommer aldrig förstå ditt tänk här.
Förövrigt om man leker med tanken att man legaliserade vissa droger så är det ju inte så att kriminella Lasse skulle stå för den största delen av försäljningen heller kanske... Utan någon variant på "systemet" skulle väl upprättas, där varorna skattades.
Till skillnad från alkohol är AAS förbjudet, vilket alla redan vet. Om människor trots detta fastnar i ett missbruk (lagen borde ge dem en fingervisning om de ska använda AAS eller inte) och insjuknar en tid därefter tycker jag inte synd om dem. Det är deras eget fel att de drabbats av komplikationer, inte samhällets. Är det då så konstigt att jag inte vill betala deras vårdkostnader. Dåligt omdöme och kriminalitet har gjort dem sjuka, ska vi andra samhällsmedborgare bekosta deras vård?
Lika lite som folk borde behöva betala den mycket större kostnaden för vård m.m för folk som nyttjar alkohol/tobak.
TP, du fattar inte det här. Låt farbror förklara. I grunden handlar doping om FUSK. Det är precis lika mycket fusk som en gubbe mer på banan eller bly i boxhandskarna. Du kan legalisera hur jävla mycket du vill, men fuskarna kommer ändå att hitta andra preparat - det primära är ju att bli lite bättre än alla andra, inte att i en idealiserad värld låta alla ta vad alla vill.
Nå, vän av ordning säger: Ja, men JAG kommer aldrig att tävla (med Magnus Härenstam-röst).
Inte det? Nä, inte när man är nitton och kanske bara vill ta en liten semesterkur för att locka brudar. Men fem somrar senare känner man äntligen att helvete vad grov man blitt, man kanske skulle ta och tävla.
Det är nämligen ingen ovanlig utveckling bland de som hobbykurar - efter ett par år vill man tävla. Och man gör det i förvissningen om att ALLA andra kurar.
Det är det saken handlar om. Du kan legalisera femtioelva preparat, och alla fuskare kommer att rusa till den kriminelle langaren för att få tag i UNDERPREPARATET, som inte Svensson kan få tag i. För då blir ju Svensson lika bra, och då var det inte kul längre.
Så hur ska vi göra med alla dessa som faktiskt tävlar och är rena? För dom är det fan ingen som bryr sig om. De mixas ihop med fuskarna och får dåligt rykte. Och de har inget fel gjort.
Att stillatigande se på när folk kurar sig sjuka, för det gör de, är cyniskt, grymt och ruskigt ointelligent. Och visar på att man inte tänkt ett steg längre än näsan
Och ett av de allra mest infantila argument för att försvara dopingen är att "möööh, öh, öl och tobak......" Kan man inte rättfärdiga en dålig sak med mindre än att hänvisa till andra dåliga saker kan man hålla käft istället för att skingra alla tvivel om att man inte tänkte så fort den här gången heller
Scratch89
2007-11-15, 21:05
Allan: :thumbup:
Och ett av de allra mest infantila argument för att försvara dopingen är att "möööh, öh, öl och tobak......" Kan man inte rättfärdiga en dålig sak med mindre än att hänvisa till andra dåliga saker kan man hålla käft istället för att skingra alla tvivel om att man inte tänkte så fort den här gången heller
Medan argumentet att det är fusk för att några kan kanske tänka sig att tävla i några marginalsporter som redan är totalt nedlusade med AAS är bättre?
Jag tycker bara det är så galet när vissa uttalar sig så jäkla starkt mot doping och sedan berömmer en byggare för att personen har en grym kropp, när det är uppenbart att den personen tryckt mycket och länge.
Jag skulle vara tyst om det. Var o ens ensak.
Shit Allan, är du lika bitchig om piratkopiering och fortkörning också?
Nya trådar upcoming:
-Skulle du tiga om fortkörning?
-Skulle du tiga om att din barndomskompis körde med trimmad moppe?
-Skulle du tiga att din granne inte betalade tv-livensen?
Shit Allan, är du lika bitchig om piratkopiering och fortkörning också?
Nya trådar upcoming:
-Skulle du tiga om fortkörning?
-Skulle du tiga om att din barndomskompis körde med trimmad moppe?
-Skulle du tiga att din granne inte betalade tv-livensen?
Grattis till att lyckats ta ner argumentationen på en rent infantil nivå! :thumbup:
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:17
Jag håller med Trance, såklart. Allan, jag har för mig att du har berömt Arnolds och Mentzers fysik både en och tre gånger? Jag såg inte dig på AAS-barrikaderna då.
Grattis till att lyckats ta ner argumentationen på en rent infantil nivå! :thumbup:
Vad? Pratar vi inte om ngt som är olagligt och påverkar andra?
TP, du fattar inte det här. Låt farbror förklara. I grunden handlar doping om FUSK. Det är precis lika mycket fusk som en gubbe mer på banan eller bly i boxhandskarna. Du kan legalisera hur jävla mycket du vill, men fuskarna kommer ändå att hitta andra preparat - det primära är ju att bli lite bättre än alla andra, inte att i en idealiserad värld låta alla ta vad alla vill.
Nå, vän av ordning säger: Ja, men JAG kommer aldrig att tävla (med Magnus Härenstam-röst).
Inte det? Nä, inte när man är nitton och kanske bara vill ta en liten semesterkur för att locka brudar. Men fem somrar senare känner man äntligen att helvete vad grov man blitt, man kanske skulle ta och tävla.
Det är nämligen ingen ovanlig utveckling bland de som hobbykurar - efter ett par år vill man tävla. Och man gör det i förvissningen om att ALLA andra kurar.
Det är det saken handlar om. Du kan legalisera femtioelva preparat, och alla fuskare kommer att rusa till den kriminelle langaren för att få tag i UNDERPREPARATET, som inte Svensson kan få tag i. För då blir ju Svensson lika bra, och då var det inte kul längre.
Så hur ska vi göra med alla dessa som faktiskt tävlar och är rena? För dom är det fan ingen som bryr sig om. De mixas ihop med fuskarna och får dåligt rykte. Och de har inget fel gjort.
Att stillatigande se på när folk kurar sig sjuka, för det gör de, är cyniskt, grymt och ruskigt ointelligent. Och visar på att man inte tänkt ett steg längre än näsan
jag förstår ditt resonemang.
men... hur ska man göra om man vill tävla, är seriös etc.. och vill placera sig bra i byggartävlingar då det inte existerar några doping tester??! :confused:
och nej jag kurar inte och försöker inte rättfördiga kurande på något sätt...
Ehh min blev fel, skulle vara alternativ nummer1 så räkna bort min på 2an.
TP, du fattar inte det här... Du kan legalisera hur jävla mycket du vill, men fuskarna kommer ändå att hitta andra preparat...Så hur ska vi göra med alla dessa som faktiskt tävlar och är rena? För dom är det fan ingen som bryr sig om. De mixas ihop med fuskarna och får dåligt rykte. Och de har inget fel gjort. Att stillatigande se på när folk kurar sig sjuka, för det gör de, är cyniskt, grymt och ruskigt ointelligent. Och visar på att man inte tänkt ett steg längre än näsan
Har du läst NÅGOT av det jag skrivit i denna tråden, eller för den delen tidigare på Kolo? Jag skrev precis till Fetknoppen att jag hellre lagstiftar emot alkohol och tobak, än att tillåta andra droger.
Jag har flera gånger tidigare uttryckt att jag tycker det är förjävligt att dopa sig i testade sporter, men däremot bryr jag mig inte om Conrad preppar för att bygga 40cm armar, utan att någonsin tävla. Tills han ställer till med nåt.
Återigen, jag försvarar ingenting med det. FFS. Helst av allt skulle jag som sagt se ännu färre saker lagliga. Men när man diskuterar hur mycket steroider ställer till med i samhället så tycker du alltså inte det är intressant att jämföra?
Så om man tycker att stora muskler är snyggt har man automatiskt diskvalificerat sig från att tycka illa om doping? Tänk, det tycker inte jag. Och gudilov inte heller en massa andra personer heller. Därför att tråden handlade inte om det, utan om man skulle sätta dit folk som kurade. Och det tycker jag, alldeles oavsett om de har bra kroppar eller inte.
Det borde snarare vara tvärtom, staten tjänar på missbrukare iom att de rimligtvis har en kortare livslängd än medelsvensson.
Shit, jag börjar låta som Gosh...
Det borde snarare vara tvärtom, staten tjänar på missbrukare iom att de rimligtvis har en kortare livslängd än medelsvensson.
Ja, Sverige skulle givetvis vara rikast om det inte bodde några människor här.
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:32
Så om man tycker att stora muskler är snyggt har man automatiskt diskvalificerat sig från att tycka illa om doping? Tänk, det tycker inte jag. Och gudilov inte heller en massa andra personer heller. Därför att tråden handlade inte om det, utan om man skulle sätta dit folk som kurade. Och det tycker jag, alldeles oavsett om de har bra kroppar eller inte.
Kan du stava till dubbelmoral?
Pudzianovski
2007-11-15, 21:33
Hur fick du ihop det där?
Rimligtvis tjänar staten mer på om alla är friska och kan jobba.
En missbrukare i vård kostar oerhört mycket.
:confused:
Finns ju massvis med preppare här på forumet, varför sätter du inte dit dem då?
en tanke är att göra det lagligt, fast under läkarkontroll och utskrivning, skulle stoppa att grovt kriminella samt psykiskt ostabila personer använder det som det är nu, svarta marknaden skulle knappt existera (en gissning).
Dock om det är olagligt vid tävling etc skulle det blir en konstig situation då kanske amatör/hobby idrottsutövare kanske presterar bättre än de som idrottar på elitnivå.
aas bruk är lagligt i flera länder, men icke i sverige, här ska tydligen staten bestämma över individens val, dock är alkohol och tobak lagligt konstigt nog, fastän det kostar samhället enorma summor.
Ett gillande och uppmuntrande av ett ideal som enbart går att nå genom att dopa sig och vara emot doping är jämförbart med att hylla de smalaste av modellerna som ett snyggt ideal och samtidigt säga att man är emot ätstörningar och tjejer som äter för lite.
Ett gillande och uppmuntrande av ett ideal som enbart går att nå genom att dopa sig och vara emot doping är jämförbart med att hylla de smalaste av modellerna som ett snyggt ideal och samtidigt säga att man är emot ätstörningar och tjejer som äter för lite.
*cupid*
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:36
Jag har för mig att det stavas dubbelmoral.
Ryska_raketen
2007-11-15, 21:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2641649&postcount=1885
Tillåt mig småle :)
bertbert
2007-11-15, 21:38
Hur vet du vad allans ideal är? Man kan bli grov och få en tilltalande fysik ren.
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:42
Hur vet du vad allans ideal är?
Genom de fysiker han har berömt i sina inlägg genom åren.
bertbert
2007-11-15, 21:47
Så du menar att om jag gillar utseendet på Mike Mentzers fysik från början av 80-talet är det dubbelmoral, eftersom är ogillar AAS?
Innebär det att jag måste tycka att misshandel är ok och att den starkes rätt gäller bara för att jag tittar på en actionrulle också?
Sandlådenivå.
Hur fick du ihop det där?
Rimligtvis tjänar staten mer på om alla är friska och kan jobba.
En missbrukare i vård kostar oerhört mycket.
:confused:
Skrev jag det där? :em: Typiskt exempel på att inte tänka innan man skriver. *screwy* My bad. Självklart har du rätt.
Ignatius72
2007-11-15, 21:50
Så du menar att om jag gillar utseendet på Mike Mentzers fysik från början av 80-talet är det dubbelmoral, eftersom är ogillar AAS?
Innebär det att jag måste tycka att misshandel är ok och att den starkes rätt gäller bara för att jag tittar på en actionrulle också?
Sandlådenivå.
Nu har du nog bara kastat sand i ögat på dig själv. Om man beundrar Coleman, Cutler och gänget och samtidigt står på barrikaderna och säger att man skulle sätta dit alla kurare så har man ett pedagogiskt problem.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2641649&postcount=1885
Tillåt mig småle :)
Så lägligt att tråden blev borttagen :)
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:52
Om du skriver svavelosande inlägg om hur mycket du hatar fenomenet AAS, ja, vilket Allan gjorde.
Sandlådenivå.
Ha, ha. Den som sa't han va't.
Vilken jävla fjortistråd.
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:53
Det skulle förresten inte förvåna mig om den här tråden också blev låst.
bertbert
2007-11-15, 21:53
Nu har du nog bara kastat sand i ögat på dig själv. Om man beundrar Coleman, Cutler och gänget och samtidigt står på barrikaderna och säger att man skulle sätta dit alla kurare så har man ett pedagogiskt problem.
Det handlade inte om att beundra dessa herrar; det handlade om att tycka att stora muskler är häftigt, skrev väl allan. Stor skillnad.
Jag tycker att Arnolds fysik var fantastisk när det begav sig. Men jag är en mycket rabiat motståndare till doping. Det finns ingen dubbelmoral i det så länger jag inte själv dopar mig.
Fetknoppen
2007-11-15, 21:55
Studierna i sig är värdelösa, t.ex. förhöjd risk av förstoring av hjärtat spelar ju bara roll om det leder till något negativt i större utsträckning. Skall man se det ur ett samhällsekonomisk perspektiv så bör man ju faktiskt ha siffror att det belastar sjukvården.
Att kriminella pundare också använder AAS gör ju att det är svårt att faktiskt säga hur AAS ensamt påverkar individen.
Ok, men det är igen bara spekulationer. Det finns hur mycket som helst som kostar sjukvården enorma summor pengar som skulle kunna att lagstiftas bort. Typ...choklad och smågodis.
Jag vet flera personer som dött av oxhjärta efter AAS-missbruk. Jag vet också ett fåtal personer som lever med oxhjärta. De är under 40 år och kan inte arbeta, lever på sjukbidrag och kräver medicin för att överleva. I början av 90-talet var dessa personer som vem som helst, nu kostar de samhället pengar. Dessa individer är inte blandmissbrukare utan före detta idrottare som bortsett från missbruk av AAS levt ett tillsynes sunt liv.
Att jag inte har exakta siffror på vad det kostar samhället innebär inte att jag saknar insikt i att dopning kostar samhället pengar. Det är hur mycket det kostar som jag inte vet.
Chocklad och smågodis kostar pengar, det har du rätt i, men om lika många personer skulle missbruka AAS som det finns dem som äter choklad och godis så skulle belastningen bli enorm för samhället.
Naturligtvis är det svårt att uttala sig om exakta kostnader orsakade av AAS, likväl som det är svårt att exakt uttala som om populationseffekter av missbruket då majoriteten av studierna är singel case studier. Fallstudiernas brist är ofta att man just inte kan generalisera deras resultat. Men, då flertalet fallstudier pekar i samma riktning (att AAS är farligt) skapas ändå en bild av vilka verkningarna skulle bli om fler missbrukade preparaten.
Orsak till att det inte finns mycket forskning förutom fallstudier är att det anses vara oetiskt att ge friska människor höga doser AAS bara för att belägga det forskningen redan anser sig veta. Att utsätta friska människor för ett preparat som riskerar ge dem allvarliga biverkningar kan inte försvaras och därför saknas stora studier som skulle kunna bevisa exakt hur farligt det är.
Istället får vi nöja oss med att veta att medellivslängden bland dopade kraftidrottare är under 50 år och att majoriteten dör av hjärt/kärlsjukdomar, självmord eller våldbrott.
Det skulle förresten inte förvåna mig om den här tråden också blev låst.
Vore det så konsigt, temat är det mest kända gällande borttagna trådar och avstängda konton, så absolut om diskussionerna spårar här med försvinner den.
Vore det så konsigt, temat är det mest kända gällande borttagna trådar och avstängda konton, så absolut om diskussionerna spårar här med försvinner den.
Trådar som allan blir pressade och satt på pottkanten har en tendens att spårlöst försvinna.....det var nog det Löjnanten syftade på.
Löjtnant Blank
2007-11-15, 21:59
Trådar som allan blir pressade och satt på pottkanten har en tendens att spårlöst försvinna.....det var nog det Löjnanten syftade på.
Precis, det har inget med AAS att göra.
bertbert
2007-11-15, 21:59
Jag tycker nog att denna håller sig inom anständighetens gränser med bred marginal.
Än så länge, tillägger jag lite försiktigt. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.