Visa fullständig version : Kan man gå till sjukgymnast ock fråga hur man ska göra för att fixa till tex svank
jojjep91
2007-11-14, 15:21
Som title tyder.
Kan man gå till sjukgymnast och se om man kan få råd och kanske tom hjälp med att tex strecha bort svank osv osv.?
Eller måste man vara skadad för att få hjälp?
Spara lite pengar istället och sök på forumet. Finns massor av trådar som tar upp hur man kan behandla det.
Varför vill man träna bort svank? (vet inte, därför jag frågar)
Elisu Canas
2007-11-14, 15:51
Varför vill man träna bort svank? (vet inte, därför jag frågar)
Vet inte varför han vill det, men FÖRMYCKET svank är inte riktigt skönt i längden, det är ett tecken på klena ben och hur mycket man än tränar/deffar/svälter sig själv så ser det ut som om man har en riktig "rismage".
jojjep91
2007-11-14, 16:18
Som ni kanske såg så va det ett "EXEMPEL"
inte sagt att jag har svank.
Elisu canas. Alla under 18år får gå till sjukgymnast gratis?.
Elisu Canas
2007-11-14, 16:40
Som ni kanske såg så va det ett "EXEMPEL"
inte sagt att jag har svank.
Elisu canas. Alla under 18år får gå till sjukgymnast gratis?.
Jag vet ärligt talat inte exakt , en nära vän till familjen är privat praktiserande sjukgymnast och arbetar mycket med idrottsskador, grymt duktig btw, och har behandlat mig några gånger då jag haft problem med rygg och knä när jag växte men det var en tjänst och därmed helt gratis.
Huruvida det är gratis för dig att gå till sjukgymnast beror nog på vilket landsting du tillhör, i vissa kan man gå till sjukgymnast utan remmis upp till tio gånger, men det bör röra sig om en skada/problem som inte är av estetisk natur medans du i andra landsting får gå via primärvården (din husläkare/vårdcentral) och få en remmis till en sjukgymnast.
Undrande
2007-11-14, 16:59
Vet inte varför han vill det, men FÖRMYCKET svank är inte riktigt skönt i längden, det är ett tecken på klena ben och hur mycket man än tränar/deffar/svälter sig själv så ser det ut som om man har en riktig "rismage".
Det är inte så "snyggt" med svank heller, om man har ganska mycket (jag har det själv och har haft en del komplex för det). Jag kan tycka att det ser lite feminint ut också, med stjärten ut och bröstet fram. Jag har studerat och sett att tjejer har så lite grann, som av naturen mer svankad rygg än män. Jag tror inte att man kan träna _bort_ svanken, för det är ju så ryggen är formad. Däremot kan man träna magen och nedre ryggen för att få en bättre hållning, och beroende på _hur_ stor svank man har så kan hållningen göra skillnad som dag och natt. Så säger iallafall min erfarenhet....
major Pectoralis
2007-11-14, 17:13
Det är inte så "snyggt" med svank heller, om man har ganska mycket (jag har det själv och har haft en del komplex för det). Jag kan tycka att det ser lite feminint ut också, med stjärten ut och bröstet fram. Jag har studerat och sett att tjejer har så lite grann, som av naturen mer svankad rygg än män. Jag tror inte att man kan träna _bort_ svanken, för det är ju så ryggen är formad. Däremot kan man träna magen och nedre ryggen för att få en bättre hållning, och beroende på _hur_ stor svank man har så kan hållningen göra skillnad som dag och natt. Så säger iallafall min erfarenhet....
Det kan man dock. Man kan både träna sig till svank och träna bort den. Naturligtvis har även olika personer mer eller mindre genetisk hereditet och fallenhet för svank.
Sheogorath
2007-11-14, 17:20
Träna magen i flexionsrörelser av columna ("crunch"-rörelser av olika typer; den vanligaste typen av magträning alltså). Träna rumpan, gärna genom utfall där du ser till att töja höftböjarna på bakre benet i varje repetion. Stretcha inte mage eller rumpa, men stretcha höftböjarna ordentligt varje morgon.
Tänk på att hålla in svanken i din vardag. Så ofta du kan påminna dig. Det här sista är det viktigaste, eftersom det ger dig den träning du behöver i slutändan; både avseende uthållighetsstyrka och rörlighet i rätt riktning. Rörlighet och styrka i fel riktning har du redan förhållandevis för mycket av. :)
Mag- och rumpövningar och töjning av höftböjarna kommer inte i sig själva att ta bort svanken, men kan ses som en spark i rätt riktning. Den viktigaste träningen är som sagt i din vardag. Hur du står, går, cyklar och sitter.
hur ska man sitta då undrar jag eftersom jag sitter väldigt mycket i min vardag.. vill jag sitta med rak rygg putar jag ut lite med röven rent naturligt *spy*
Sheogorath
2007-11-14, 17:41
hur ska man sitta då undrar jag eftersom jag sitter väldigt mycket i min vardag.. vill jag sitta med rak rygg putar jag ut lite med röven rent naturligt *spy*
Hitta dina sittben. Rulla lite fram och tillbaka med rumpan över stolen tills du känner att du sitter på två benutskott och har lika mycket belastning på höger och vänster sida. Utan att tappa sittbenen skjuter du fram bröstet/trycker bak och ner axlarna lite. Så ska man sitta :D Sjukt jobbigt i början men det är sådan här vardagsträning som gäller. Jag, som har/har haft mycket svank, får rätta mig många, många gånger dagligen fortfarande. Långpromenader där man tänker på att trycka fram bröstet hela tiden stärker upp något fantastiskt också och motverkar svank. En långpromenad i veckan klarar de flesta att ta sig för, och det ger mycket.
Det har blivit så pass bra för mig att många nog inte skulle anse att jag har överdriven svank längre. Men det kan fortfarande bli bättre.
jojjep91
2007-11-14, 17:50
Träna rumpan också??
Räcker det inte med att strecha höftböjarna, skaffa sig en stark mage, och starka baksida lår??
Kan överdriven stretching/rörlighetsträning av nedre ryggpartiet ge mer problem med svanken?
jojjep91
2007-11-14, 17:57
Jag är riktigt vig i ländryggen. Kan det vara ett problem?
Fan vad jag blir förvirrad av allt det här snacket asså. *mini*
JDwadjkmlasödaadla *gah!*
Sheogorath
2007-11-14, 18:16
Träna rumpan också??
Det skrev jag ju?
Det är framförallt rumpan och magen som anspänns när du bakåtroterar ditt bäcken, vilket är motsatt riktning till svanken.
Räcker det inte med att strecha höftböjarna, skaffa sig en stark mage, och starka baksida lår??
Baksida lår är normalt sett inget du behöver ta in i bilden när det kommer till svank, vare sig styrkemässigt eller rörlighetsmässigt. Fokus på rumpa & mage styrkemässigt och höftböjarna rörlighetsmässigt, räcker.
Lämplig rumpövning är som sagt utfall med god töjning av höftböjarna (sker på bakre benet). Klarar dina knän det är benpress med fötterna högt upp eller hacksquat med fötterna långt fram bra för att få mest fokus på rumpan. Men det är inga övningsvarianter jag skulle rekommendera i första hand eftersom de belastar knäna på ett dåligt sätt.
Sheogorath
2007-11-14, 18:17
Kan överdriven stretching/rörlighetsträning av nedre ryggpartiet ge mer problem med svanken?
Ja.
Sheogorath
2007-11-14, 18:17
Jag är riktigt vig i ländryggen. Kan det vara ett problem?
Ja.
Cerberus
2007-11-15, 00:26
ska man inte ha lite svank? trodde det var bra jag, hur vet man om man har för mkt svank??
Elisu Canas
2007-11-15, 00:51
ska man inte ha lite svank? trodde det var bra jag, hur vet man om man har för mkt svank??
Jo lite svank är nog normalt (rätta mig om jag har fel) men tex jag ser ut som kajsa anka om ryggen.
En sak du kan kolla är om du har ett ben som är längre än det andra (typ 0,5cm eller mer). För det kan orsaka både svank och en mängd andra problem. Jag fick nämligen nyligen reda på att det troligen är anledningen till att jag har mitt svank, för jag har 1cm skillnad och har inte gjort något åt det. Fixas lätt med ett inlägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.