Visa fullständig version : Datorproblem
eppenjet
2007-11-13, 21:42
Problem:
Jag har några gamla, helt vanliga "bränn-cdskivor" med filmer på. Dessa filmer är skrivskyddade så de går ej att få bort från cd:n.
Ja - jag har försökt att högerklicka -> egenskaper -> avmarkera skrivskydd -> verkställ -> okej.
Detta fungerar inte. Har även försökt med att ladda hem avi.fixit men det funkade inte heller..
Någon som kan assistera? Tack på förhand
zeusden1
2007-11-13, 21:43
Det finns en "datorhjälpstråden" :)
maaherra
2007-11-13, 21:43
Problem:
Jag har några gamla, helt vanliga "bränn-cdskivor" med filmer på. Dessa filmer är skrivskyddade så de går ej att få bort från cd:n.
Ja - jag har försökt att högerklicka -> egenskaper -> avmarkera skrivskydd -> verkställ -> okej.
Detta fungerar inte. Har även försökt med att ladda hem avi.fixit men det funkade inte heller..
Kopiera in filmerna på hårddisken
Det är antagligen en CD-R skiva du har, då får du försöka bäst du vill - det kommer inte gå ändå.
eppenjet
2007-11-13, 21:48
Jag har också försökt "klippa ut" filmen o lägga den på skrivbordet, men det gick inte helelr. Grejen är att jag vill ha cd-romen fri:)
Jag har även sökt runt lite på internet. Någon skrev nåt om att "ta bort via ftp-program". Kanske ringer någon klocka någonstans?
maaherra
2007-11-13, 21:49
Jag har också försökt "klippa ut" filmen o lägga den på skrivbordet, men det gick inte helelr. Grejen är att jag vill ha cd-romen fri:)
Jag har även sökt runt lite på internet. Någon skrev nåt om att "ta bort via ftp-program". Kanske ringer någon klocka någonstans?
Du kan inte klippa ut något från en cd-r skiva. Den är informationen är fysiskt bränd fast där och går ej att flytta.
Vill du ha bort skrivskyddet får du kopiera över på hårddisken, ta bort skrivskyddet och sedan bränna en ny skiva.
Problem:
Vad har avi.fixit använder man när man ska ta bort en film från hårddisken men xp skapa en preview av filmen så det inte går ta bort filmen för att filmen "används". CD-r är permanent, men kostar de inte mer än 2-5kr styck så...
eppenjet
2007-11-13, 21:53
Men kopierar jag över på hårddisken ligger ju fortfarande originalet kvar på cd:n.
Och jag vet att det är billigt, men det är så att jag ska åka iväg på en tripp imorgonbitti och ingen affär som säljer produkten i fråga är öppen:)
Men, släng CD-skivan med djurporren då? Jag förstår inte problemet.
Du kan inte ta bort det som är på skivan såvida det inte är en CD-RW-skiva - vilket inte är fallet.
Ja, då ligger du bajsig till. Information är permanent. Om det inte är inte RW skiva.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.