Visa fullständig version : Hur svårt är det att fejka en depression?
JustinCredible
2007-11-13, 18:40
Nej jag har inte tänkt prova men en jag har lärt känna har en rumskompis.. Och jag har aldrig ens tänkt tanken att han skulle vara deprimerad. Han verkar som vem som helst. På sommaren spelade vi fotboll och allt (deprimerade spelar inte fotboll:D ) nä men seriöst. Iaf så snackade jag med min kompis om lägenheter och sånt och vad deras hyra kostar och han sa att dom delar på hyran och att hans rumskompis får bidrag varje månad. Så visade det sig alltså att han inte jobbar för han är "deprimerad." Uhm jahapp.. Han verkar ju fan gladare än mig (och jag är en glad skit ska ni veta.) Och han.. "retas" typ med min kompis för att han måste dra till jobbet varje morgon, ungefär som ungar gör när dom låtsas vara sjuka från skolan.
Nu sitter han hemma framför datorn varenda dag och har blivit skitbra på nätpoker. Han vann runt 80 000 (!) för nån månad sen och köpte en ny dator, hemmabio och en resa till Frankrike. När han inte spelar dator så följer han med på bio och sånt. Han hade iaf en medicinburk, men hur svårt är det att få sånt utskrivet egentligen? På Insider var det ju en tjej som gick in med dold kamera och drog en vals och hon fick medicin utskrivet efter 10 minuter.
Edit: Jag rotade inte igenom hans rum eller nåt hehe,. Den stod brevid datorn.
Viktor_Balck
2007-11-13, 18:51
Något för slarti kanske? :D
Tja, han kan mycket väl vara bipolar på något sätt. Han kanske är glad om dagarna, men sen om nätterna får han stora sömnproblem och det kanske inte folk märker.
Det här är lite som när folk säger "den personen måste ha bra gener, för han äter jättelite men blir ändå grov". Problemet är att följer man inte en person 24 timmar om dygnet i en månad så är det svårt att egentligen bedömma hur personens liv ser ut.
Det KAN helt klart vara så att han fejkar, men det kan också vara så att du bara inte förstår exakt vad hans problem är.
Shakemynuts
2007-11-13, 19:14
Jag var exakt så som din kompis, förrutom att jag suger på poker. Ingen kunde ens tänka tanken att jag inte var glad. Men sen när jag väl kom hem, självklart dolde jag alla skärsår och depressionsattacker. Jag skar mig alltid i låret eller precis under kanten där skärpet går. Otroligt skön känsla vill jag lova. Fast sånt håller jag inte på med längre. :)
Men det jag ville ha sagt var att, man kan ha ett falskt yttre, eftersom man inte vill att folk ska veta att man är deprimerad. Många är så. Jag lyckades med den valsen i 10 år hemma och hos kompisar.
Ignatius72
2007-11-13, 19:17
Att spela deprimerad kräver väl inga våldsamma talanger. Det var ju en kvinna som spelade schitzo i flera flera år och där guben hennes var anställd på heltid för att ta hand om henne. Det uppdagades av en ren slump.
Men som några redan påpekat, allt syns inte utanpå.
Varför skulle man fejka? SSRI påverkar väl inte en frisk person?
The_RobRoy
2007-11-13, 19:25
Jag var exakt så som din kompis, förrutom att jag suger på poker. Ingen kunde ens tänka tanken att jag inte var glad. Men sen när jag väl kom hem, självklart dolde jag alla skärsår och depressionsattacker. Jag skar mig alltid i låret eller precis under kanten där skärpet går. Otroligt skön känsla vill jag lova. Fast sånt håller jag inte på med längre. :)
Men det jag ville ha sagt var att, man kan ha ett falskt yttre, eftersom man inte vill att folk ska veta att man är deprimerad. Många är så. Jag lyckades med den valsen i 10 år hemma och hos kompisar.
Lust att ge en inblick i varför just att skära sig själv ger någon tillfredställelse?
stargate
2007-11-13, 19:32
Lust att ge en inblick i varför just att skära sig själv ger någon tillfredställelse?
Inte för att jag har skurit mig men det är väl för att känna något annat istället för den "inre" smärtan.
Shakemynuts
2007-11-13, 19:36
Det är väldigt svårt att förstå när man inte varit i situationen. Men när man går ut för att handla, till skolan, ja, vart som helst. Föreställ dig att du befinner dig i en bubbla som du inte kommer ut ur, ingen ser dig, du ser ingen, allt du känner bultar i huvudet, instängt. Du tar fram en kniv och skär ett hål i bubblan och för en stund är allt som bortglömt, det försvinner, du kommer tillbaka till verkligheten, du känner en speciell känsla som känns levande.
Tror det är det bästa sätt jag kan förklara på. Så kände iallafall jag under denna tid och var anledning till att jag fortsatte ta till bladet istället, enkelt att dra några snitt på toaletten i skolan under en lektion, plåstra om så det inte rann något blod, sen gå tillbaka.
Shakemynuts
2007-11-13, 19:39
Anledningar till att fejka kan va många. Det ger som sagt inget att äta SSRI om du inte har problemen de motverkar. Men personen kanske behöver bekräftelse av sin omgivning, tar till att han mår psykiskt dåligt och då käkar han medicinen också.
Jag skulle aldrig få för mig att låta mina mediciner ligga framme, vill helt enkelt inte att folk ska veta om det när de kommer på besök, men vi är alla olika.
The_RobRoy
2007-11-13, 19:40
Det är väldigt svårt att förstå när man inte varit i situationen. Men när man går ut för att handla, till skolan, ja, vart som helst. Föreställ dig att du befinner dig i en bubbla som du inte kommer ut ur, ingen ser dig, du ser ingen, allt du känner bultar i huvudet, instängt. Du tar fram en kniv och skär ett hål i bubblan och för en stund är allt som bortglömt, det försvinner, du kommer tillbaka till verkligheten, du känner en speciell känsla som känns levande.
Tror det är det bästa sätt jag kan förklara på. Så kände iallafall jag under denna tid och var anledning till att jag fortsatte ta till bladet istället, enkelt att dra några snitt på toaletten i skolan under en lektion, plåstra om så det inte rann något blod, sen gå tillbaka.
Tack, schysst att du delar med dig.
JustinCredible
2007-11-13, 20:16
Han får bidrag och behöver således inte jobba. Vad är SSRI?
Shakemynuts
2007-11-13, 20:17
http://sv.wikipedia.org/wiki/SSRI
Lostsoul4ever
2007-11-13, 20:45
Så sant som du skriver.. Fysisk smärta är lättare att hantera än psykisk. Mycket lättare och jag menar inte att man är nere för att flickvännen gjort slut eller att man tycker att allt suger...
Omgivningen har ingen aning om vad dom skulle se om dom skrapar lite på ytan. Som anhörig är det så fruktansvärt frustrerande när den nära omgivningen dessutom gör allt för att inte se de signaler som faktiskt slinker igenom.
watertouch
2007-11-13, 21:12
Klart att antidepp funkar för även för friska, Börshajjarna i statarna är ju kända för att använda sånna cocktails.
Vad för bidrag får man för att man är deprimerad?
Klart att antidepp funkar för även för friska, Börshajjarna i statarna är ju kända för att använda sånna cocktails.
Funkar på vilket sätt?
Viktor_Balck
2007-11-13, 21:33
Vad för bidrag får man för att man är deprimerad?
Sjukskriven, försäkringskassa, $$
Sjukskriven, försäkringskassa, $$
Aha, så man måste ha ett jobb först alltså. :/
watertouch
2007-11-13, 21:40
Hindra återupptaget av Seratonin,Noradrenalin
Shakemynuts
2007-11-13, 22:09
Aha, så man måste ha ett jobb först alltså. :/
Hört talas om soc?
watertouch
2007-11-13, 22:17
Har man läkarintyg som godkänts av FK kan man få aktivitetsersättning från 18år-? Runt en 5000 ligger det på.
Hört talas om soc?
Nej. :/
Sry, drygar sig lite bara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.