Visa fullständig version : Gymma flera dagar i rad.
johan1234
2007-11-13, 12:04
Spelar det någon roll för proteinsyntex/nedbrytningen om jag kör:
måndag: bröst tricep
tisdag: rygg bicep
onsdag: ben
eller om jag kör de olika passen på
måndag -onsdag - fredag?
påverkar närliggande pass även andra muskelgrupper?
Johan
Jag skulle föredra vila mellan passen.
Ja de påverkar din totala utmattning. Dagen efter ett hårt benpass så är jag trycklös. Sen beror det på din individuella träningsbakgrund, har man haft ett väldigt aktivt liv så klarar man nog av ett par dagar i sträck.
Om det går lika bra med båda träningsuppläggen så skulle jag föredra det andra alternativet med vila mellan träningsdagarna.
Commando1980
2007-11-13, 13:41
Spelar det någon roll för proteinsyntex/nedbrytningen om jag kör:
måndag: bröst tricep
tisdag: rygg bicep
onsdag: ben
eller om jag kör de olika passen på
måndag -onsdag - fredag?
påverkar närliggande pass även andra muskelgrupper?
Johan
kör du 3 pass i veckan är alternativ två att föredra.
johan1234
2007-11-13, 21:02
påverkar det inget mer?
Borde inte muskelnedbrytningen som sker, när man tränar en dag efter påverka även muskeluppbyggnaden för dag1?
eller blir summan samma?
Om vi bortser från saker som ork mm
Ganymedes
2007-11-13, 21:53
Någon gång ibland kan man köra ett par-tre dagar i rad (givetvis olika muskelgrupper då). Men inte för jämnan, det tror jag inte är så bra.
påverkar det inget mer?
Borde inte muskelnedbrytningen som sker, när man tränar en dag efter påverka även muskeluppbyggnaden för dag1?
eller blir summan samma?
Om vi bortser från saker som ork mm
Muskelnedbrytningen är en sak men se det ur ett annat perspektiv också. Kör du tre dagar i rad kommer du absolut inte prestera jättebra på den tredje dagen och då har du ett halvdant träningspass. Återhämtningen är med stor sannolikhet sämre än om du kör längre vila mellan passen.
Vad som gäller för återhämtningen ur ett längre perspektiv tror jag ingen direkt kan svara på. Du är ändå fit for fight när cirkeln börjar om igen. Sen om du vill vänta en halv vecka innan nästa träningspass är upp till dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.