Visa fullständig version : Intervju
Kära Kolo!
Har sökt efter liknade trådar men ingen av dom passar riktigt in.
Jag ska på intervju för en ganska avancerad och eftertraktad utbildning som jag väldigt gärna vill gå.
Mitt problem är att jag är rätt färsk på det här med att bli intervjuad och blir nervös... Till mitt sommarjobb så gjorde jag en telefonintervju, helt oförberedd. Jag tyckte det var en jobbig upplevelse och började fundera över att jag aldrig kommer kunna komma förbi alla intervjuer som krävs i jaken på riktiga jobb. Fick sommarjobbet men vilken hemsk intervju.
Tanken att sitta och prata om mig själv i 1h skrämmer mig.
Så hur förbereder jag mig på bästa sättet? Vilka frågor kommer garanterat att komma? vilka kan komma? osv....
help!
Scratch89
2007-11-13, 00:01
Är det telefonintervju den här gången också? Då skulle jag göra iordning en lapp med stödord. Det är väldigt ofta man är smart både före och efter intervjun; "Det där skulle jag ju ha sagt!". Rada upp det som brukar komma upp, utbildning, intressen, personlighet osv. Skriv upp så mycket du kan, oavsett om det är jätteviktigt eller ej.
Om det inte är en telefonintervju utan face-to-face så skulle jag göra samma sak, fast memorera lappen.
Sen skadar det inte att du har kläder du känner dig bekväm i. Du behöver inte ha kostym; det kanske räcker med ett par jeans och någon snygg skjorta.
Kom ihåg att överdriva dina erfarenheter, det är svenskar inte beredda på allt som oftast. Jag menar allvar :)
Nu har jag inte överdriven erfarenhet och om man läser på Internet så finns det otaliga sätt som är "bäst", ofta säger de emot varandra också. Jag tror däremot om det är ett nördigt ämne så verkar entusiasm vara en höjdare. Att kunna svara på frågor som "Vad gillar du bäst med detta ämnet" eller "Är det någon speciell del som intresserar dig" på ett bra sätt verkar vara rätt bra. Man kan svara att X är väldigt roligt och sedan skapa en diskussion med intervjuarna om det, nämna att man läste om en ny sak i X förra veckan och det var intressant för Y etc. Detta kräver ju helst att du faktiskt har ett intresse även om allt går att fejka.
The_RobRoy
2007-11-13, 00:43
Jakke, var ser du dig själv om 10 år?
Den frågan har jag fått av alla :)
I övrigt brukar jag gå på att vara mig själv, utan att överdriva ärligheten i allt. Man ska ju ändå jobba där, dumt att starta med att vara oärlig på intervjun.
Sen brukar jag försöka komma på en par argument varför just jag passar för dehär jobbet och varför jag vill ha det, verkligen komma ihåg dessa och se till att få dom sagda minst en gång under intervjun.
Tack för alla bra tips. Det blir inte bättre av att jag har fått hosta och lite snuva. Det ska gå bra detta.
Var förberedd men framför allt, var dig själv. Spela inte upp något spel för det är oftast ganska lätt att genomskåda. Se det hela som en möjlighet och inte en belastning och var positiv och hoppfull så kommer det gå bra.
Dessutom. Tro på dig själv. Många har en dålig självkänsla och tror inte de är bra nog. Intala dig själv att du är duktig och bra.
Ignatius72
2007-11-13, 09:41
Inte helt ovanliga frågor är:
Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?
Vad kan du tillföra oss tror du?
Vad är du bra på?
Hur skulle dina nuvarande kollegor beskriva dig?
Vad är dina svaga sidor?
Sen frågor som är specifika för branchen, har du jobbat med x, känner du till arbetssättet x, vad tycker du om x, fördelar, nackdelar?
Ja det var några snabba.
Tro på dig själv jakke, lycka till!
The_RobRoy
2007-11-13, 11:28
Jag glömde, var glad! Le mycket!
Var intresserad av vad intervjuaren säger och frågar, och gärna av utbildningen/branchen. Läs på lite, förbered gärna någon fråga som visar att du är insatt.
Fundera ut vad dina goda egenskaper och erfarenheter som är relevanta för utbildningen är. Om du får en fråga om dina dåliga sidor, var ärlig (istället för att köra den gäsptråkiga "jag är envis" som alla andra som tror att den är bra) men presentera också en lösning som visar att du jobbar på det.
Lycka till, jag hoppas du får platsen!
Slartibartfast
2007-11-13, 11:44
När det gäller jobb ska man marknadsföra sig så hårt man bara kan. Stretcha dina arbetserfarenheter, utbildning och förmågor så långt ditt samvete tillåter. Ödmjukhet går fetbort när det kommer till jobbintervjuer!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.