Visa fullständig version : Världens farligaste hav
tigerofsweden
2007-11-11, 16:10
På tal om surfing och hajar. Var finner man världens farligaste hav?! Givetvis måste det vara så farligt att inte ens Steve Irwin hade stuckit ner sin stortå!
Edit. Ju fler läskigheter desto bättre
Slartibartfast
2007-11-11, 16:13
Utanför sydafrika?
Florida har väl fler haj attacker per år än något annat ställe i världen? eller minns jag fel?
dock får du nog fara till galapagos öarna eller vart det nu var där sälarna brukar ligga och lata sig där det är så otroligt mycket vithajar
Löjtnant Blank
2007-11-11, 16:26
Utanför sydafrika?
Lätt. Discovery körde en dokumentär om hoppande vithajar, den var otäck.
http://news.nationalgeographic.com/news/2003/11/photogalleries/sharks1/images/primary/BR6951_22_normal.jpg
tigerofsweden
2007-11-11, 16:26
Utanför sydafrika?
Nä nä Sydafrika också, men kan det verkligen vara världens farligaste?!
Florida har väl fler haj attacker per år än något annat ställe i världen? eller minns jag fel?
dock får du nog fara till galapagos öarna eller vart det nu var där sälarna brukar ligga och lata sig där det är så otroligt mycket vithajar
Jo där är nog riktigt stor chans att få sig ett nafs av en vithaj
Men det måste väll finnas ännu farligare hav där man inte ens tänker tanken på att bada :)
Utanför Australien kanske.
Löjtnant Blank
2007-11-11, 16:30
Sydafrika har den tätaste populationen av just vithaj, närmare bestämt Dyer Island utanför Gansbaai.
Usch hajar och hav är läskiga.
tigerofsweden
2007-11-11, 16:38
Visst är det, dokumentärfilmer om vithajar är ju en given hit, särskilt dem som väljer att vinkla hajen som en blodtörstig best och satans hantlangare!
Men är vi inte lite för insnöade på hajar, storleken har ju inte någon betydelse, borde finnas någon mindre elak sak som man bör frukta!
Badar du kring Antarktis lär du inte överleva många minuter så det är väl farligare än att eventuellt bli uppäten av en stor fisk. Tycker jag.
Hur bedömmer du farligaste? Hajolyckor händer ju mest där människor vistas.
Sydafrika har den tätaste populationen av just vithaj, närmare bestämt Dyer Island utanför Gansbaai.
Men är vithaj den farligaste hajen? Finns väl mindre hajar som är betydligt mer aggressiva vad jag har hört.
Hav är läskiga.
Hajar är fascinerande.
tigerofsweden
2007-11-11, 16:53
Hur bedömmer du farligaste? Hajolyckor händer ju mest där människor vistas.
Fritt för tolkning säger jag :) Givetvis händer flest olyckor där människor vistas, men då ställer jag mig frågan, finns det något hav så farligt att människor väljer att inte vistas där?!
Slartibartfast
2007-11-11, 16:53
Hajolyckor händer ju mest där människor vistas.
Jag surfar 1000000000 ggr hellre i Florida (fast vågorna är pissiga) än i Sydafrika.
NotoriousEreko
2007-11-11, 16:54
Men är vithaj den farligaste hajen? Finns väl mindre hajar som är betydligt mer aggressiva vad jag har hört.
Tjurhajen är den farligaste och orsakar mest dödsfall per år.
Är en liten aggresiv haj som äter det mesta, jag kom i kontakt med några stycken när jag var och badade vid miami beach, inte kul :(
Hav är läskiga.
Hajar är fascinerande.
Same goes the other way eller nåt, hav är fascinerande de med.
Men båda är ändå jäkligt läskiga på film :D
Same goes the other way eller nåt, hav är fascinerande de med.
Men båda är ändå jäkligt läskiga på film :D
Jag ser hellre hajar på film. :D
Australien med alla sina giftiga maneter och liknande tycker jag verkar värre än lite hajar.
Farligast är väl förmodligen de hav med dåligt väder, kalla och med starka strömmar.
En av dom farligaste i alla fall. Tigerhaj, Tjurhaj och Vithaj brukar anses som de tre farligaste hajarna.
Vithajens storlek och att den jagar stora byten gör den till den farligaste hajen i min mening.
Jag skulle tro att de hav som har starka undervattensströmmar är farligast, i och med att många fler människor dör av just dessa strömmar gentemot hur många som varje år dödas av hajar.
Australien med alla sina giftiga maneter och liknande tycker jag verkar värre än lite hajar.
+1 i norra Australien badar men inte utan "stinger-suit"
Löjtnant Blank
2007-11-11, 17:08
Mer aggressiva? Hur menar du? Alla hajar är aggressiva när det gäller föda, men inga biter på måfå. Vithajen är fulländad när det gäller att jaga och döda sina byten, likaså tiger- och tjurhajen, men det gör dem inte "aggressivare" än andra hajarter. Själva benämningen aggressiv på ett djur är en så kallad antropomorfism; den går helt enkelt inte applicera.
Tjurhajen är den farligaste och orsakar mest dödsfall per år.
Är en liten aggresiv haj som äter det mesta, jag kom i kontakt med några stycken när jag var och badade vid miami beach, inte kul :(
Att de orsakar många olyckor har förmodligen mer att göra att de finns på samma ställen som människor än att de är "aggressiva" och "äter allt".
Mer aggressiva? Hur menar du? Alla hajar är aggressiva när det gäller föda, men inga biter på måfå. Vithajen är fulländad när det gäller att jaga och döda sina byten, likaså tiger- och tjurhajen, men det gör dem inte "aggressivare" än andra hajarter. Själva benämningen aggressiv på ett djur är en så kallad antropomorfism; den går helt enkelt inte applicera.
Hann inte se detta innan min post.
+1 iaf
Vithajens storlek och att den jagar stora byten gör den till den farligaste hajen i min mening.
Ytterst få dyker med vithajar utan burar som skydd, när det gäller tiger- och tjuhajar är det betydligt mer vanligt.
mystic[-_-]
2007-11-11, 17:24
Hajar *cupid*
Okok, är inte särskilt insatt men det var vad jag hade hört. Men kan det inte vara så att vissa arter är mer benägna än andra att attackera människor då?
tänk megalodon då som förhoppningsvis är utdöd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Megalodon
lite skillnad på tänderna jämfört med en vithaj
http://www.geocities.com/demaddalena_a/AlessandroDeMadalenaJaws.jpg
med megalodon
http://www.tellmewhereonearth.com/Web%20Pages/Latest%20Travels/Latest%20Travels%20Photos/gigantic_megalodon.jpg
http://www.adriaticdiving.com/divingadriatic/slike/morzan0001/Megalodon%203.jpg
http://blog.doctissimo.fr/php/blog/les_requins/images/megalodon-01.jpg
kap horn, godahoppsudden, berings sund, bermudatriangeln m fl
Okok, är inte särskilt insatt men det var vad jag hade hört. Men kan det inte vara så att vissa arter är mer benägna än andra att attackera människor då?
Självklart är vissa hajar mer benägna att attackera människor. Det finns ca. 370 hajarter och de allra flesta arter kan inte attackera människor öht.
Löjtnant Blank
2007-11-11, 17:37
Självklart är vissa hajar mer benägna att attackera människor. Det finns ca. 370 hajarter och de allra flesta arter kan inte attackera människor öht.
Precis! På grund av deras storlek huvudsakligen. Inte ens statistiken över hajattacker som förts genom åren är relevant i frågan, eftersom den inte tar hänsyn till hur många människor som rör sig i vattnen.
Tjurhajar attackerar dock människor medvetet till skillnad från andra hajar t ex vithajen . förmågan att simma i sötvatten gör den extra farlig då den simmar upp i floder och letar föda .
Löjtnant Blank
2007-11-11, 17:57
Tjurhajar attackerar dock människor medvetet till skillnad från andra hajar t ex vithajen
Det där måste du utveckla. Menar du att tjurhajar har smak för människokött medan vithajar biter oss utan anledning?
Det där måste du utveckla. Menar du att tjurhajar har smak för människokött medan vithajar biter oss utan anledning?
jag vet endast det jag har sett och hört själv , men hajattacker på människan är oftast missuppfattningar , då hajen tror vi är sälar t ex , men enligt det programmet jag såg så var tjurhajen en av de hajar , som medvetet attackerade allt i sin omgivning . människa som fisk , fågel whatever .
jag vet endast det jag har sett och hört själv , men hajattacker på människan är oftast missuppfattningar , då hajen tror vi är sälar t ex , men enligt det programmet jag såg så var tjurhajen en av de hajar , som medvetet attackerade allt i sin omgivning . människa som fisk , fågel whatever .
Skulle jag ge mig på en chansning så skulle jag tro att det mest har att göra med att människor befinner sig mer på de ställen där tjurhajar brukar/kan jaga.
Löjtnant Blank
2007-11-11, 18:05
attackerade allt i sin omgivning
Alltså attackerar inte tjurhajen männniskor medvetet.
formula4shape
2007-11-11, 18:18
Surfar hellre bland ett hajrev än paddlar över bermudatriangeln ;)
om du är där du inte ska va, klipper den dig for sure . alltså relativt medvetet.
om du är där du inte ska va, klipper den dig for sure . alltså relativt medvetet.
Lite bilder av tjurhajar tillsammans med dykare utan burar:
http://www.fiji-sharks.com/agents/gallery/low_res/Bull_Shark_Doug_Perrine_Seapics_com.jpg
http://www.aasharks.com/types-of-sharks/shark-pictures/bull-shark-picture-06.jpg
http://www.elasmodiver.com/images/Bull-shark-rafa-02.jpg
panzerpig
2007-11-11, 19:11
men om den attackerar ALLT i sin omgivning medvetet, då attackerar den ju också människor medvetet :)
Hajar är inte människoätare.
Såg ett program på Discovery där tre dykare som förstod vithajars beteende simmade med vithajar utan bur. En av dykarna matade en vithaj med kött från en sköldpadda, utan att bli av med handen.
klart som fan dom är , även om det ofta är av misstag .
Såg ett program på Discovery där tre dykare som förstod vithajars beteende simmade med vithajar utan bur. En av dykarna matade en vithaj med kött från en sköldpadda, utan att bli av med handen.
ja då hade han väl flyt , för på nån mythbusterspecial , så badade dom med tjurhajar och skulle bevisa dom itne var farliga , hajen bet av vadmuskeln på en i teamet .
otherside
2007-11-11, 21:30
Tjurhajar attackerar dock människor medvetet till skillnad från andra hajar t ex vithajen . förmågan att simma i sötvatten gör den extra farlig då den simmar upp i floder och letar föda .
så är det! Att tjurhajen har högst testo halt av alla djur säger väl allt! Brutalt djur. Den attackerar som sagt allting och biter inte bara en gång heller. Finns flera mysteriska dödsfall i kanaler mm som man för många år sedan inte hade en aning om vad som orsakat dem. När man fick veta att tjurhajen kan simma i sötvatten var mysteriet löst!
Att den simmar på knädjupt vatten i florida gör inte saken bättre=)
Vithajen har inte alls amma tendenser men är ju så stor att ett litet bett av den blir rätt förödande*spy*
Vithajen har inte alls amma tendenser men är ju så stor att ett litet bett av den blir rätt förödande*spy*
Under 1990-talet dog inte ens 20 % av de som attackerats av vithajar.
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/White/Decade.htm
Finns ju historier om hur tjurhajar välter båtar och käkar upp de som satt i båten.
Finns ju historier om hur tjurhajar välter båtar och käkar upp de som satt i båten.
Låter ganska otroligt, ska vara att de har slängt i en massa fiskrens och skit plus att det ska vara en riktigt sketen liten fjuttjolle för att en tjurhaj ska ge sig på den.
För övrigt är allt vatten runtom Fraser Island belagt med totalt badförbud eftersom tigerhajar har sina barnkolonier där. Kliv i vattnet i en längre stund och du är en död man, garanterat. Stod man på en högre höjd så såg man minst 3-4st mindre sötnosar på en yta av cirka 100m2, de större var på djupare vatten.
Läst i "En Ding Ding Värld"?
Edit. Om någon minns den.
om man minns den , underbar tidskrift , speciellt när man va yngre och trodde blint på allt som stod där .
otherside
2007-11-11, 23:24
Under 1990-talet dog inte ens 20 % av de som attackerats av vithajar.
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/White/Decade.htm
återigen så är väl en tappad lem eller 100 stygn rätt otrevligt?
Hajattacker är ju faktiskt väldigt ovanligt, 2006 inträffade 62 attacker runt om i världen, 40 av dessa skedde för övrigt i USA och av dom var 23 i Florida. 4 av 62 hade dödlig utgång för människan, hur många av hajarna som dog vet jag inte. Så oavsett var man badar är risken rätt liten att bli hajbiten, finns många andra saker jag skulle oroa mig bra mycker mer för när jag ska hoppa i vattnet.
Nej. Läst i en bok för en herrans massa år sedan. Kommer inte ihåg titeln på boken dessvärre.
http://www.ifilm.com/video/2876799
http://www.canoe.org.au/?page=3326&format=
"Kayaker lives to tell of harbour shark attack
Les Kennedy , Friday, 8 February 2002
A MAN has escaped with minor injuries after a shark attacked his kayak in the Parramatta River, in Sydney's west.
A 35-year-old man clung to a navigation beacon for almost an hour after surviving an attack by a shark which took a large chunk out of his kayak in Sydney's inner-west last night.
Paul McNamara, of Ermington, told ABC Radio today how the shark knocked him off his kayak on the Parramatta River, near the inner harbour, at 8.30pm.
'' ... it was like someone had hit the kayak, like a whipping effect, and I found myself going into the water,'' he told ABC radio. ``I was pretty scared then,'' he said.
Mr McNamara said after he hit the water he did not see the shark but then ``I got headbutted.''
tror inte jag heller, inte specifikt åtminstone,skulle tippa på att vi är rätt värdelösa som näringskällor, däremot är det nog mera en fråga om hur hungrig hajen i fråga är, är man hungrig och nått ätbart dyker upp så äter man,naturens lag
Nej. Läst i en bok för en herrans massa år sedan. Kommer inte ihåg titeln på boken dessvärre.
http://www.ifilm.com/video/2876799
http://www.canoe.org.au/?page=3326&format=
"Kayaker lives to tell of harbour shark attack
Les Kennedy , Friday, 8 February 2002
A MAN has escaped with minor injuries after a shark attacked his kayak in the Parramatta River, in Sydney's west.
A 35-year-old man clung to a navigation beacon for almost an hour after surviving an attack by a shark which took a large chunk out of his kayak in Sydney's inner-west last night.
Paul McNamara, of Ermington, told ABC Radio today how the shark knocked him off his kayak on the Parramatta River, near the inner harbour, at 8.30pm.
'' ... it was like someone had hit the kayak, like a whipping effect, and I found myself going into the water,'' he told ABC radio. ``I was pretty scared then,'' he said.
Mr McNamara said after he hit the water he did not see the shark but then ``I got headbutted.''
Jag vet att hajar attackerat kajaker/kanoter vid ett flertal tillfällen, sist i Byron Bay Australien om jag inte minns fel.
Hört att det finns Pirater utanför somalias kust osv, på såna vatten är det nog farligt att surfa... :-o
tror inte jag heller, inte specifikt åtminstone,skulle tippa på att vi är rätt värdelösa som näringskällor, däremot är det nog mera en fråga om hur hungrig hajen i fråga är, är man hungrig och nått ätbart dyker upp så äter man,naturens lag
Hajar är alltid hungriga. De äter och äter tills de spyr och sen fortsätter de äta.
Hajar är alltid hungriga. De äter och äter tills de spyr och sen fortsätter de äta.
Källa? :)
http://www.paddlenround.com/img/shark-kayak.jpg
Tycker denna är lite häftig.
Nedan, är detta månne en tjurhaj på väg ner i vattnet igen:smash: :D
http://www.worth1000.com/entries/170500/170931dIkh_w.jpg
nedan, en otäck bild.
http://www.miketodd.ca/web/archives/shark%20and%20surfer.JPG
hulken:
Tror att den med kajaken är fake och den med surfaren är en delfin. Den tredje länken funkade inte.
Jo, den med surfaren så ser man att stjärtfenan är platt.
Jo, den med surfaren så ser man att stjärtfenan är platt.
Jäkligt coola bilder ändå, speciellt kajakbilden!
Det värsta med vithajar är nog att de attackerar underifrån utan förvarning. PANG så har man blivit anfallen och en smakbit har tagits. Hej då till en stor bit av kroppen, sen är det bara att ta sig iland.
Turligt nog brukar inte vithajar vara alltför vanliga närmare stranden. Däremot följer de valarna längs Australiens kuster under stora delar av året.
Det värsta med vithajar är nog att de attackerar underifrån utan förvarning. PANG så har man blivit anfallen och en smakbit har tagits. Hej då till en stor bit av kroppen, sen är det bara att ta sig iland.
Turligt nog brukar inte vithajar vara alltför vanliga närmare stranden. Däremtot följer de valarna längs Australiens kuster under stora delar av året.
De flesta hajar som utför regelrätta angrepp i predationssyfte anfaller därifrån de inte syns, då ofta underifrån.
Vithajar lever ofta nära kusten i anslutning till sälkolonier och de kan jaga på grunt vatten, det är också där de flesta vithajsangrepp sker men det har nog mer med att människor ofta badar på grunt vatten än någonting annat. Alltså förekomsten av människor är störst på grunt vatten och därmed sker flest angrepp där.
Efter att man märkt vithajar i Sydafrika märkte man att de ofta befann sig läskigt nära badstränder. Men ändå är hajangrepp relativt ovanliga i Sydafrika.
Sorry att jag är en haj-besserwisser. Jag har varit intresserad av hajar hela mitt liv och därav kunskapen.
Faktum kvarstår att vithajar inte håller sig uteslutande till grunda vatten. Jag tycker att Grisen ska ta och göra en ny tråd där han dementerar och bekräftar alla hajmyter som existerar.
TILL VERKET!
Faktum kvarstår att vithajar inte håller sig uteslutande till grunda vatten.
Det kan jag absolut hålla med om. Men det var inte det jag sa heller. Faktum är också att Rahf vet mindre om hajar än han vill erkänna.
Turligt nog brukar inte vithajar vara alltför vanliga närmare stranden.
Men det här påståendet stämmer inte. Det beror ju i och för sig hur nära stranden du menar, det är stora fiskar vi pratar om.
Klart som fan jag vet mindre än jag vågar erkänna! Allt jag vet om hajar härstammar i princip från de personer jag umgåtts med i surfkretsar. Däremot är det kul att hålla en diskussion om det. Du måste trots allt få en stund i rampljuset också.
Att Fraser Island har ett av världens farligaste vatten kvarstår dock.
Klart som fan jag vet mindre än jag vågar erkänna! Allt jag vet om hajar härstammar i princip från de personer jag umgåtts med i surfkretsar. Däremot är det kul att hålla en diskussion om det. Du måste trots allt få en stund i rampljuset också.
Att Fraser Island har ett av världens farligaste vatten kvarstår dock.
Det är väl det vi gör? Börja inte grina bara för att du kommer med felaktig kunskap och jag "fyller i dina kunskapshål".
Det sistnämnda vetefan om det stämmer heller. Jag har badat där, inga problem *flex*
Jag och morsan har badat i Gambia-floden... Efteråt fick vi veta att vi var bland de första turisterna som har gjort det. Fanns krokodiler, flodhästar, pirayor, äckliga maskar och allehanda små saker som kan döda en i den floden.
Men kul var det i alla fall! :D
Sorry att jag är en haj-besserwisser. Jag har varit intresserad av hajar hela mitt liv och därav kunskapen.
Det är bara kul tycker jag. :thumbup:
Det är väl det vi gör? Börja inte grina bara för att du kommer med felaktig kunskap och jag "fyller i dina kunskapshål".
Det sistnämnda vetefan om det stämmer heller. Jag har badat där, inga problem *flex*
Havet utanför Fraser Island alltså? Ja då hade du en sjujäkla tur då. Rips, allmänna strömmar samt födeplats för tigerhajar gör havet till mindre attraktivt. Du hade en väldans tur förmodligen.
Havet utanför Fraser Island alltså? Ja då hade du en sjujäkla tur då. Rips, allmänna strömmar samt födeplats för tigerhajar gör havet till mindre attraktivt. Du hade en väldans tur förmodligen.
Ja i havet, jag kan skillnaden på hav och sjö.
Strömmarna är det man ska vara mest orolig för. Men det är alltid mer effektfullt att varna för hajar istället för strömmar, varnar du för hajar kommer ingen att bada, varnar du för strömmar kommer folk att bada, speciellt de som kommer från länder där hajar inte finns kommer att lyda haj-varningarna. Sedan är riskerna självklart överdrivna för att ungdomar inte ska bada fulla och sen drunkna och p.g.a. detta minskar turisterna och det blir mindre pengar i fickorna för de som anordnar resor dit.
Shit hajar, mår dåligt i hela kroppen bara jag ser en bild. Se någon sådan där stor bjässe komma hoppande ur vattnet skulle iaf få mig att sjunka. *mini*
Ja i havet, jag kan skillnaden på hav och sjö.
Strömmarna är det man ska vara mest orolig för. Men det är alltid mer effektfullt att varna för hajar istället för strömmar, varnar du för hajar kommer ingen att bada, varnar du för strömmar kommer folk att bada, speciellt de som kommer från länder där hajar inte finns kommer att lyda haj-varningarna. Sedan är riskerna självklart överdrivna för att ungdomar inte ska bada fulla och sen drunkna och p.g.a. detta minskar turisterna och det blir mindre pengar i fickorna för de som anordnar resor dit.
Såg fortfarande ett antal hajar längs grundare vatten bara jag stod på Indian Head och blickade ut. Stingrockor fanns det också runt krokarna.
Såg fortfarande ett antal hajar längs grundare vatten bara jag stod på Indian Head och blickade ut. Stingrockor fanns det också runt krokarna.
Såg också haj (ganska små hajar, såg det ut som), en sköldpadda och rockor men kan inte avgöra vilka arter. Du såg alltså att det var just stingrockor, fan det är grymt! Det är väldigt långt ner till vattnet, dessutom befinner sig djuren under vattnet vilket gör det ännu svårare att se dem. Ha ha, sorry jag kan inte sluta.
Häftig plats är det iaf!
Såg också haj (ganska små hajar, såg det ut som), en sköldpadda och rockor men kan inte avgöra vilka arter. Du såg alltså att det var just stingrockor, fan det är grymt! Det är väldigt långt ner till vattnet, dessutom befinner sig djuren under vattnet vilket gör det ännu svårare att se dem. Ha ha, sorry jag kan inte sluta.
Häftig plats är det iaf!
Nej självklart gissar jag bara. Hur gick det med den tråden jag förslog om?
Nej självklart gissar jag bara. Hur gick det med den tråden jag förslog om?
Jag tar inte order från dig. Hädanefter lyder jag under hajpojken från dig Rahf.
tigerofsweden
2007-11-13, 17:36
Sluta nu bråka i min tråd :smash: Håll nu diskussionen på en mogen nivå och dela med er av er kunskap på ett trevligt sätt så blir alla glada *cupid*
Jag vet inte vilket världens farligaste hav är och det kan väl egentligen ingen svara på.
Men om jag ska dela med mej lite så var jag i Sydamerika förra vintern och bodde då bla. en vecka på en båt och åkte runt till de olika Galápagosöarna. (Någon i början av tråden som påstod att det skulle vara farligast att bada där) Och vi badade och snorklade i det vattnet varenda dag utan att någon kom till skada. Jag vet ej hur många tusister som besöker öarna/år men det är hiskelikt många och jag tvivlar på att ens en person blivit uppkäkad/dödad av en haj.
Men jag såg en mellanstor haj när jag simmade och jag blev lite orolig måste jag erkänna.http://i13.tinypic.com/855gbbp.gif
Men jag såg en mellanstor haj när jag simmade och jag blev lite orolig måste jag erkänna.http://i13.tinypic.com/855gbbp.gif
Vet du vad det var för sorts haj?
Vet du vad det var för sorts haj?
Nej, har faktiskt ingen som helst aning! Antingen en vithaj som var väldigt ung eller någon annan sorts filur.
W8GaDuCvYbE
En späckhuggare som mumsar i sig en Great White.
Nedan en till video med späckhuggare.
Z-I40PpmOY4
W8GaDuCvYbE
En späckhuggare som mumsar i sig en Great White.
Nedan en till video med späckhuggare.
Z-I40PpmOY4
"There are few confirmed attacks on humans by wild Orcas. Two such recorded instances include a boy charged while swimming in Alaska, and Orcas trying to tip ice floes on which the photographer of the Terra Nova Expedition was standing.
Much more common than wild Orcas attacking people are captive Orcas attacking people, either their handlers or intruders. ABC News has reported that Orcas have attacked nearly two dozen people since the 1970s."
http://en.wikipedia.org/wiki/Orca
Spägghuggaren vs. vithajen filmen är så jäkla värdelös. Jag tror ärligt att det inte är en vithaj som blir dödad i just den filmen. Däremot tvivlar jag inte på att vithajar skulle kunna bli dödade av späckhuggare.
Box Jellyfish som finns i haven utanför norra Australien är inte att leka med.
http://ap.google.com/article/ALeqM5gdjkuFpELHd_eGWuHtguaLiugoEgD8SSLFD82
Kallt vatten är fett farligt, jag kapsejsar hellre utanför Fraser Island än i Bottenviken när vattnet är 5 grader varmt, efter en ca. halvtimme mister man medvetandet.
På tal om surfing och hajar. Var finner man världens farligaste hav?! Givetvis måste det vara så farligt att inte ens Steve Irwin hade stuckit ner sin stortå!
Edit. Ju fler läskigheter desto bättre
Om vi tar med stora vatten, så måste jag varna för
södra Vätterstranden med alla feta kärringar...................:laugh:
Eeeeeeeeeeeh....
det kanske var lite styggt.
Ilskna tanter låter bättre.
(jag varnar mej själv)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.