Visa fullständig version : Sätta i ny propp
shut teh face
2007-11-10, 23:55
Hej.
Proppen gick här i lägenheten och vi har sprungit runt på stan och letat som galningar. Det är tydligen små proppar och de få som säljer har stora saker.
Iaf vi fick tag på en alkis granne som var vaken och fick två st.
Första smällde direkt när vi satte in den.
Den andra blixtrade tre-fyra ggr men den dog iaf inte och nu är strömmen på.
Vi ringde runt lite och tydligen skall man bara skruva in proppen, men det kan fan inte vara normalt att det blixtrar?
Scratch89
2007-11-11, 00:05
Du slog inte av strömmen innan?
Du slog inte av strömmen innan?
nej, tydligen inte!
någon apparat ligger och belastar just den säkringen.
kolla över vilka uttag säkringen går till och vad som är
anslutet till dessa uttag. det kan vara tex. en trasig lampa.
Slår av huvudströmmen innan du sätter in rätt propp? Sen ska du kolla om proppen du satt i har rätt styrka. Finns färgkoder. Är det för låg går proppen direkt, är det för högt kan det bli brand utan att proppen gå.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kring
Är proppem för hög går den inte ens att sätta i, och det kvittar om du har strömmen på när du sätter i den nya ... Troligtvis har du överbelastning eller något på säkringen i fråga, som sagts innan så kolla vad som ligger på säkringen..
Hej.
Proppen gick här i lägenheten och vi har sprungit runt på stan och letat som galningar. Det är tydligen små proppar och de få som säljer har stora saker.
Iaf vi fick tag på en alkis granne som var vaken och fick två st.
Första smällde direkt när vi satte in den.
Den andra blixtrade tre-fyra ggr men den dog iaf inte och nu är strömmen på.
Vi ringde runt lite och tydligen skall man bara skruva in proppen, men det kan fan inte vara normalt att det blixtrar?
Gaaaaaaaaaaaaaaaaa ha ha ha.
Jag råka på exakt samma sak för 2 veckor sen.
Propparna är ungefär hälften så stora som normala och passar i proppskåp modell 18-kallt.
I alla fall ha apparater etc som sitter på fasen avslagna när du stoppa i proppen så slipper du blixten i skåpet, slå sen på dem en efter en, det är gamla grejjer vi snackar om här.
Propparna är inte lätta att få tag på kan jag säga, letade själv i 3 dagar tills jag fick tag i dem på Järnia karlapan.
:D haha... Ja jobbar som elektriker. Och det blixtrar nästan alltid! Inget att vara rädd för. Det blir så när det sker ett överslag ( när det glappar lite innan du väl skruvat i den ). Men alla propphuvar har ett glas/plastskydd. Så du inte ska kunna få överslaget genom dig ner till jord. Men för säkerhetskull ska man Bryta strömmen innan man gör det.
Fler frågor? :D
champion
2007-11-11, 11:05
:D haha... Ja jobbar som elektriker. Och det blixtrar nästan alltid! Inget att vara rädd för. Det blir så när det sker ett överslag ( när det glappar lite innan du väl skruvat i den ). Men alla propphuvar har ett glas/plastskydd. Så du inte ska kunna få överslaget genom dig ner till jord. Men för säkerhetskull ska man Bryta strömmen innan man gör det.
Varför ska han bryta strömmen för att byta en propp?
Varför ska han bryta strömmen för att byta en propp?
Hehe kanske för att dem tycker det är obehagligt om d blixxtrar. Det är ju lättare att bryta strömmen än att gå runt o dra ut alla föremål som är inkopplade på den säkringen. :thumbup:
Magmavargen
2007-11-11, 11:20
klenspänningsfjant, jag jobbar @ finnslättens ställverk åt vattenfall
klenspänningsfjant, jag jobbar @ finnslättens ställverk åt vattenfall
Och jag jobbar som elkonstruktör.
Vi kan bara konstatera att Kolo har en gedigen expertis inom
elområdet.
Börja med en liten avgift kanske.........:D
elområdet.
:D hahaha
+1 :D
Magmavargen
2007-11-11, 12:12
elområdet.
:D hahaha
+1 :D
nåväl, vi tillhör en ädel skara, det går inte att förneka
shut teh face
2007-11-11, 12:34
Tack för svaren.
Våran propp går när vi kör vattenkokare och ugn samtidigt, aldrig annars!
Fyhelsike vikket satyg att få tag på de här propparna!
shut teh face
2007-11-11, 12:38
Vi har ingen grej heller för att bryta strömmen, det sitter ett proppskåp från gusta vasas tid, ovanför sitter ett modern elskåp men den tar inte smällarna när vi helt enkelt överbelastar (läs ovan). Det finns liksom ingen "av/på" :(
Vi har ingen grej heller för att bryta strömmen, det sitter ett proppskåp från gusta vasas tid, ovanför sitter ett modern elskåp men den tar inte smällarna när vi helt enkelt överbelastar (läs ovan). Det finns liksom ingen "av/på" :(
Synd :laugh:
haha nee men låter konstigt. De flesta har ju huvudbrytare :S Men men man vet ju att det finns hemmaelektriker överallt. Svårt att fatta vad du menar här över internet. Men om ni är oroliga så kanske ni ska fixxa en elektriker som kan fixxa d! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.