Visa fullständig version : Proteinsyntesen
Hejsan. Jag har läst en del om Proteinsyntesen här på kolo. Jag undrar hur det egentligen funkar. Om man deffar vill man gärna behålla den muskelmassan man har, och jag har hört att man ska äta mkt protein och lite mindre med kolhydrater och fett. Men för några dagar sen läste jag att man inte skulle äta flera protein rika måltider för att det inte var bra för Proteinsyntesen och att till sist bryts proteinet ner och används sm energi istället för att bygga upp muskler( om man äter för mycket protein och lite kolhydrater/fett).
Vilket är bäst att göra för att behålla muskelmassan?
King Grub
2007-11-10, 20:20
för några dagar sen läste jag att man inte skulle äta flera protein rika måltider för att det inte var bra för Proteinsyntesen
Du har fattat fel eller läst något skrivet av någon som fattat fel.
Det finns inget som säger att du skall äta mindre kolhydrat än protein.
En majoritet av proteinet du äter används alltid som energi. Det är ju inte så att om du äter 250 gram protein om dagen så bildas 250 gram muskelmassa.
Okey. Kanske förklarade det hela lite dumt, men menar inte att om man äter som du sa 250 gram protein så blir det inte 250g muskelmassa. Utan menade att vilket man ska göra, om man ska ligga på proteinrika måltider hela tiden eller inte hela tiden äta proteinrika måltider? för att Proteinsyntesen efter träning ska vara som bäst
King Grub
2007-11-10, 20:28
Det spelar ingen speciell roll om du fördelar ditt proteinintag på färre och större mål eller fler och mindre.
I samband med träning är det en fördel om du tillför någon form av protein i direkt anslutning till passet. En proteindrink/gainer efter träning och sedan hem och äta ett kolhydrat- och proteinrikt mål mat, t ex.
Äter du måltider med mycket protein tar det bara längre tid innan proteinet tagits upp. Det går inget till spillo.
Okey ^^ men då vet jag hur jag ska göra. Tack för hjälpen :)
Det är ju inte så att om du äter 250 gram protein om dagen så bildas 250 gram muskelmassa.
Men det vore jäkligt fint!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.