handdator

Visa fullständig version : Göra lumpen - något fysiskt utvecklande?

orre_
2007-11-10, 16:34
Ska mönstra i december. Är intresserad av lumpen av en anledning, vill utvecklas fysiskt. Efterlyser därför tips på lite olika tjänster man kan visa intresse för om man är ute efter detta. Kanske något annat än jägare, då jag har hört att den utbildningen ska vara EXTREMT tuff.

Har ni själva utfört tjänsten ni tipsar om är det ett stort plus, berätta gärna om positiva och negativa erfarenheter! Om någon gjort lumpen och tycker det sög hästballe, berätta gärna varför och vilken utbildning det gällde.

ugly_kid
2007-11-10, 16:41
Jag tycker du ska välja nån amfibietjänst, Och vill du ha det jobbigt där så väljer du granatkastare eller robot, som granatkastare väljer du att få bli ammunitionsman. *flex*

orre_
2007-11-10, 17:34
Hmm ok? Vad går det ut på exakt?

Pudzianovski
2007-11-10, 17:41
Utvecklas fysiskt?

Av jägartjänster får du bättre kondis/uthållgihet.

orre_
2007-11-10, 17:43
Är rädd att jag inte klarar jägare bara. Är för tillfället inte överdrivet "biffig".

Gurram
2007-11-10, 17:48
Är rädd att jag inte klarar jägare bara. Är för tillfället inte överdrivet "biffig".

De flesta som är uthålliga är inte "biffiga"

Daniiiel

Som jägare är det inte styrka eller "biffighet" dom är ute efter. Bra kondition och "senig" styrka hjälper mer där. Sen kan man ju inte vara en vekling heller med allt man ska bära.

Pudzianovski
En jägartjänst har inte speciellt mycket med biffighet att göra.

Vinter
2007-11-10, 19:36
Gratis gym på de flesta ställen, så har du diciplin kan det hända saker. Finns ändå inte så mycket att göra på dagarna ärligt talat.

Handcuff
2007-11-10, 19:38
Gratis gym på de flesta ställen, så har du diciplin kan det hända saker. Finns ändå inte så mycket att göra på dagarna ärligt talat.

Och det kan man inte uppnå utan att göra lumpen :confused:

Till TS: Är du endast intresserad av att göra lumpen för att bli vältränad = skit i lumpen. Träna istället :thumbup:

Vinter
2007-11-10, 19:48
Och det kan man inte uppnå utan att göra lumpen :confused:

Till TS: Är du endast intresserad av att göra lumpen för att bli vältränad = skit i lumpen. Träna istället :thumbup:

Nja det är något man kan uppnåt trots lumpen, dessutom är det gartis mat och ibland kvällskäk. Är man motiverad är lumpne rena guldgruvan tida att koncentrera sig på träningen, och sedan får man lön på det.

Vinter
2007-11-10, 19:49
Ps. skit i vad jag skriver när jag är berusad.

Kebab-Arne
2007-11-11, 00:26
Beror ju helt på vilken tjänst du får, hur du går in för det själv samt hur mycket befälen gillar att låta soldaterna fysa/marschera. Det enda jag utvecklade var väl min förmåga att gå med packning. Och då hade vi inte ens någon packning att prata om. :D Men nej tror inte de flesta blir får någon superfysik i lumpen.

skans
2007-11-11, 00:41
jag gjorde lumpen som Kompanibefäl i 15 månader, mina erfarenheter var att de som va överviktiga när de rykte in tappade några kilo och kom i bättre form. Tyvärr tappade även de som va hyfsat vältrände endel..

Vill du förbättra din fysik i genom att göra Lumpen tycker jag att du ska välja en tjänst som innebär mycket fritid ( mer tid att träna/äta/sova) och få nätter i skogen (Insatssoldat i Halmstad verkar vara en bra tjänt för det...)

Men om du vill lära dig så mycket som möjligt tycker jag att du ska välja en mer utmanande tjänst tex GB, PB eller KB.

Sir Anselm
2007-11-12, 13:23
Försök få en dyktjänst, det härdar :D

daja
2007-11-12, 13:30
Jag tycker du ska välja nån amfibietjänst, Och vill du ha det jobbigt där så väljer du granatkastare eller robot, som granatkastare väljer du att få bli ammunitionsman. *flex*

+1
låg själv på grk i amfbat i Vaxholm och det är fysiskt krävande men inte riktigt lika hårt som jägarförbanden som du helst ville slippa.
Granatkastarkompaniet är betydligt mer påfrestande än de andra befattningarna inom amfibiebataljonen (min, stab, robot m.fl), en stor del av din tjänstgöring på grk kommer vara att omgruppera och åter omgruppera, med tung utrustning. Mycket fält, mycket skjutande och som sagt mycket omgrupperande så det kommer ta på kroppen.