Visa fullständig version : Kaddkaka med kolatopping (12 pers)
Kakan:
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 krm salt
Topping:
75 g smör
3/4 dl strösocker
3/4 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
2 msk kakao
2 1/2 dl smuliga frukostflingor, exempelvis Start
Gör så här:
Smörj en rund bakform med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Smält smöret till kakan i en bunke i mikron. Bryt ned chokladen i mindre bitar och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet.
Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ned chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, rör ned i smeten och blanda till en jämn massa. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 14 minuter. Låt svalna helt.
Lossa kakan ur formen. Smält smöret till toppingen i en tjockbottnad kastrull. Rör ner socker, sirap, vispgrädde och kakao och låt koka upp.
Koka under omrörning på medelvarm platta tills kolan tjocknat och det blir en ”gata” när man drar sleven längs med kastrullens botten. Använd gärna en termometer. Kolan är klar vid 114 grader.
Dra kastrullen från plattan och rör ned flingorna i kolan. Har du inte Start går det bra med finhackade nötter av det slag du tycker är godast. Bred smeten i ett jämnt lager ovanpå kakan och låt stelna.
*drool*
ja.. den låter helt klart värd att prova nån gång :D
Godast blir den om man hittar riktigt mörk blockchoklad med hög kakaohalt (alltså inte nån mörk mjölkchoklad) och kakao utan tillsatt socker. Då blir den riktigt "chokladig" :)
Godast blir den om man hittar riktigt mörk blockchoklad med hög kakaohalt (alltså inte nån mörk mjölkchoklad) och kakao utan tillsatt socker. Då blir den riktigt "chokladig" :)
tror den blir godast om man hittar god mörk choklad som inte är blockchoklad.
har för mig att själva grunden till att det kallas blockchoklad är att det inte är så hög andel kakao i den. du kan få en riktigt mörk choklad som inte kostar skjortan
låter väldigt gott.
blir sugen på att prova
Huvudsaken är att det är hög kakaohalt i chokladen, fast det står ju inte alltid på så man får välja en där de skrivit ut kakaohalten. Är det inte mer socker i blockchoklad förresten?
Det blir inte gott med sån där smaksatt choklad, det blir nån märklig bismak (kemikalier?) i kakan av det som inte är så kul :/
Tog mig lite tid att googla på blockchoklad då jag inte kom ihåg hur det var.
Blockchoklad
Det som förr gick under benämningen blockchoklad anses enligt ett EU-direktiv inte längre berättigat till namnet choklad p g a att den ej uppnår den chokladhalt som direktivet föreskriver. I stället för att öka chokladhalten till föreskriven nivå (som skulle göra varan dyrare, men inte särskilt mycket bättre för det avsedda användningsområdet), har man i Sverige behållit "receptet" vid det gamla, men döpt om varan till block.
EU-bestämmelser Enligt EU kan man kalla en vara som framställs av kakaovaror och sockerarter för choklad när den består av minst 35 % kakaotorrsubstans, inklusive minst 18 % kakaosmör och minst 14 % fettfri kakaotorrsubstans. EU tillåter tillsats av upp till 5 % vegetabiliska fetter som inte härstammar från kakaobönan. När det gäller animaliska fetter godkänns enbart de som kommer från mjölk. Se även Lista över EU:s försäljningsnamn på kakao och choklad.
Jag brukar aldrig köpa block så jag vet inte om dom har ngt som även heter blockchoklad. då borde den kunna ha högre kakaohalt. Kollade lite på Fazers hemsida men där hade dom block och sen kallade dom det andra för bara choklad.
Squirrel
2007-11-10, 17:50
Supergott!
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2542725&postcount=51
Cilia, det verkar som att smaken inte har med sockarhalten att göra (jag kan inte se något om det iaf) utan att det skulle bero på halten kakao helt enkelt. Mycket kakao - beskare ergo mindre sött. Lite kakao - mindre beskt och då känne rman sötman mer.
Intressant, jag brukar vilja använda den där 72%-iga, den är lagom. Problemet är att den är väldigt god... Det är svårt att hålla tassarna borta medan man gör kakan, och alla dessa förföriska dofter... *drool*
Squirrel, aptitretande bild :thumbup:
MyungChul
2007-11-11, 20:54
Huvudsaken är att det är hög kakaohalt i chokladen, fast det står ju inte alltid på så man får välja en där de skrivit ut kakaohalten. Är det inte mer socker i blockchoklad förresten?
Det blir inte gott med sån där smaksatt choklad, det blir nån märklig bismak (kemikalier?) i kakan av det som inte är så kul :/
Det beror väl helt på vad du använder dig av för smaksatt choklad. Använder du dig av en som är smaksatt på kemiskt vis så skiljer det sig avsevärt från en som är smaksatt på riktigt.
Eddie Vedder
2007-11-11, 21:06
Använder du dig av en som är smaksatt på kemiskt vis så skiljer det sig avsevärt från en som är smaksatt på riktigt.
Vad menar du med det fetstilta? På kemiskt vis? Allt som har med mat, smak, näringsämnen, metabolism o.s.v. är ju i grunden kemi.
Menar du några särskilda industriellt framställda aromämnen eller så?
MyungChul
2007-11-11, 21:09
Man klassar ju dock vissa saker som kemiskt smaksatta. Det jag menar är att om man smaksätter något med ett påhittat smakämne istället för t. ex. apelsinjuice så är det ju inte samma sak.
Eddie Vedder
2007-11-11, 21:21
Det jag menar är att om man smaksätter något med ett påhittat smakämne istället för t. ex. apelsinjuice så är det ju inte samma sak.
Ja det kan jag köpa, men å andra sidan är det ju andra, i grunden "naturliga", ämnen man tillsätter. Dock besitter dom substanserna egenskaper som innebär att det ger en smak vi förknippar med något helt annat.
Men jag förstår hur du menar nu, det är en väldigt luddig och abstrakt gräns för vad som egentligen kan klassas som "naturligt" eller ej.:Virro Vissa skulle klassa raffinerat vetemjöl som onaturligt och vissa skulle klassa aspartam som naturligt (iom att det från början kommer från fenylalanin) så det är alltid vanskeligt det där.;)
machine gun
2007-11-11, 21:23
Man klassar ju dock vissa saker som kemiskt smaksatta. Det jag menar är att om man smaksätter något med ett påhittat smakämne istället för t. ex. apelsinjuice så är det ju inte samma sak.
Precis. Estrar och liknande ger som regel en kemisk "konstgjord" bismak. Tänk till exempel skillnaden i smak mellan äkta jordgubbar och "jordgubbsmak" på t.ex. glass eller godis.
machine gun
2007-11-11, 21:24
Jag tror ärligt talat inte att någon anser aspartam vara en naturlig produkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.