Visa fullständig version : Träningsupplägg till Vértex Fjällmaraton 2008
Hejsan!
Som relativt nyfrälst löpare har jag börjat fundera kring mål och mening med min träning. Och som en skänk från ovan så fick jag nys om Vértex Fjällmaraton som går av stapeln den 9:e augusti 2008 i Vålådalen. Det finns en sträcka på 4,2 mil (om jag minns rätt) och en kortare distans på 1,8 mil.
Nu har jag funderat fram och tillbaka och har beslutat mig att satsa ordentligt på löpningen och ser det här som ett mål. 9 månader to go och jag undrar nu:
1. Har ni tips på hur man bäst lägger upp träningen till detta maratonlopp? (löpning, styrka, hur ofta, hur mycket öka distans per vecka och dyl, något speciellt att tänka på kring kost...alla tips välkomnas!)
2. Går det?
Appropå punkt 2, så har jag sprungit en del förut, men inte längre än en mil åt gången. Det är mer på senaste tiden som jag börjat träna löpning och spinning mer frekvent och tycker det är sjukt kul. Jag känner inombords att jag har psyket för att klara ett maraton (har fightat med mig själv på otaliga toppturer i fjällen!)och säkerligen de kroppsliga förutsättningarna för att träna till ett sådant. Så egentligen har jag besvarat fråga 2 här och nu: Japp!
Ni som har erfarenhet av träning till maraton, kom med tips! Och även ni som varit med i fjällmaraton tidigare!
Jag funderar på att lägga upp en träningsjournal i forumet hur vägen från en motionär till maratonlöpare kommer se ut under de närmaste 9 månaderna! Men vill ha lite mer "kött" på benen innan jag beslutar mig för att satsa!
:hbang:
//Eder Fischer
Ingen som har några förslag? :furious:
machine gun
2007-11-13, 18:34
Var sjutton håller Jax och skaparn hus när man behöver dem egentligen?
Mitt tips är distans distans distans under vintern för att vänja kroppen vid att springa allt längre sträckor och framåt våren kan man lägga till mer specifik träning som backträning och liknande. Så mkt träning som möjligt bör väl förläggas i terräng för att likna förutsättningarna under loppet så mkt som möjligt. Benträning lär knappast vara negativt heller, man behöver nog en del benstyrka i de där backarna.
Hoppas du bestämmer dig för att satsa, du verkar ha rätt attityd för att lyckas. Det ska bli kul att följa din journal om du väljer att starta en sådan.
Lycka till!
sälmannen
2007-11-13, 18:35
Svar på fråga 2: Självklart går det! Jag har personligen gjort resan från soffpotatis som inte orkade springa 2 km till att klara en mara på under 4:30 på nio månader. Okej att ett fjällmarathon nog är tyngre, men då du har lite löpvana så ska det inte vara några problem tror jag.
Angående träningsprogram rekommenderar jag boken "Running Formula" av Jack Daniels. Även om man inte tar hans program rakt av (de är rätt tunga) ger den en mycket bra teoretisk grund för löpträning.
marathon.se:s träningsprogram brukar också vara populära, kan vara värda att kika på.
Till sist, skynda långsamt, långdistanslöpning sliter otroligt på kroppen, speciellt när man är ovan. Jag hade ont mer eller mindre hela de sista månaderna när jag gjorde min resa.
Aaaa!
Tack för tipsen, köpte Runner´s World häromdagen och såg ett upplägg för hur man lägger upp träningen för en halvmara..men tänkte om det var några som hade egna erfarenheter av dem, och det var det ju tydligen :)
Upplägget är att gå på "köpa bra skor" uppdrag imorgon!
Sen ska jag inviga de små godingarna på löpbandet på gymet!
Fan, måste nog starta en träningsjournal iallafall! :hbang:
machine gun
2007-11-19, 21:51
Hur går det? Blir det någon journal? *popcorn*
Var sjutton håller Jax och skaparn hus när man behöver dem egentligen?
Jag var i Lule, sov i tält och förundrades över öststatskänslan när den här tråden skapades.
Försöker komma ihåg hur jag tränade inför Fjällräven Extreme Marathon men minnet är dunkelt. Det var trots allt ett tag sedan. Dessutom var det faktiskt innan jag hade blivit riktigt biten av löpning och jag vill minnas att jag mest körde på det gamla vanliga för den tiden, 5-10 km så snabbt jag kunde och sen ligga still på gräsmattan och må dåligt. Har dock för mig att ett litet mått visdom infann sig och jag sprang en del terräng och distans inför loppet. Bara planlös löpning i skogen av typen springa vilse och försöka hitta tillbaka (min favoritträning). Tränade även en del med ryggsäck eftersom vi hade de på oss under loppet. Ska Fischer inte ha något sådant under sitt lopp känns det ganska meningslöst.
Nog raljerat om hur jag gjorde, nu till hur jag tycker att Fischer borde göra.
1. Fröken kulspruta har redan gett goda råd. Jag instämmer med det mesta.
För loppets skull ser jag ingen egentligen anledning till att träna benen på annat sätt än genom löpning, men gillar du styrketräning så lär det knappast vara negativt heller. Kan vara ett bra sätt att variera träningen.
Värt att tänka på är att inte öka träningen för mycket på en gång bara för att du helt plötsligt har ett mål (machine gun brukar alltid nämna att man inte ska öka mer än 10% varje vecka (antingen tiden eller sträckan, inte båda)). Sen kommer du givetvis att behöva träna mycket för att få bra resultat, men du behöver inte bara nöta löpning. Spinning, skidåkning, skridskor, m.m. är inte dumt det heller.
Löpningen i sig får gärna vara varierad också, men du bör försöka hålla dig så mycket som möjligt i terräng. Att springa i lössnö eller på en mjuk mosse är inte tokigt som omväxling. Förutom att man känner sig som Rocky så är det bra träning för benen.
2. Du verkar redan ha rätt inställning. Med andra ord så kommer du både att klara det och njuta av det när du gör det (nåja, hela vägen blir nog inte njutbar).
Lycka till och se till att skapa den där journalen. Lägg en länk här också annars missar vi kanske den.
Skulle se om du redan skapat en journal och såg att du hade skrivit om din kost tidigare.
En vanlig dag för mig kan vara:
08:00 Frukost: 1dl havregryn, 1msk linfrön, 1 msk psylliumfrön= gröt, 1½ dl lättmjölk och nån tesked osötad hallonsylt
10:30 Mellanmål, 1 äpple
13:00Lunch: 120g stekt kyckling, morötter, mungbönsgroddar, ibland med 1 dl ris (råris) 1 tsk olivolja
16:00Träning
17:30 Efter träningen (middag): 1 cambridgepåse, måltidsersättning
20:30 Kvällsmål: 1 päron + 1 clementin
Det här var förvisso nästan ett år sedan. Snälla säg att du inte tänker äta så här om du satsar på att springa marathon eller långdistans överhuvudtaget. På en höft så tror jag att det är ungefär hälften av den energin du behöver vid moderat löpträningsmängd.
Ät mer kolhydrater, särskilt dagar du konditionstränar
Skippa all form av måltidsersättning. Ät riktigt mat istället. Om du av någon anledning vill få i dig mindre energi så laga något som motsvarar energimängden i måltidsersättningen.
Som gammal orienterare vill understryka betydelsen av att träna terränglöpning om du ska göra detta. Hur bra kondition och pigga ben du än har så kommer de inte till någon nytta om du stukar fötterna titt som tätt, och det lär du göra om du bara tränat på slätt underlag. Genom att träna utanför stigar och i riktigt stökig ojämn terräng mitt ute i skogen och på kalhyggen kan du dessutom bli otroligt mkt smidigare att ta dig fram.
Önskar dig lycka till och följer gärna din väg i en journal.
Tjo!
Här har jag gått och trott att ingen svarat i min tråd när jag ser denna flora av inlägg *cupid*
Nå för att börja med Machine Gun´s undran om stundande journal: Jag ligger fortfarande och funderar på om jag ska starta en när jag ligger och ska sova om kvällen. Möjligtvis, har inte bestämt mig ännu...varför tveka? Tja, vill väl inte flasha upp ett misslyckande om jag inte fullföljer mina planer kanske? Men å andra sidan vore det bra så har man koll på det man gör :)
Jax:
Värt att tänka på är att inte öka träningen för mycket på en gång bara för att du helt plötsligt har ett mål (machine gun brukar alltid nämna att man inte ska öka mer än 10% varje vecka (antingen tiden eller sträckan, inte båda)). Sen kommer du givetvis att behöva träna mycket för att få bra resultat, men du behöver inte bara nöta löpning. Spinning, skidåkning, skridskor, m.m. är inte dumt det heller.
Jag har ju själv märkt hur jag hela tiden vill pressa mig när jag springer och det är lätt att jag blir för ivrig. Men, ska vara duktig och inte öka på för mycket här nu. 10% känns som rimligt och ska se och räkna lite på hur mycket det blir i sträcka på en vecka här. Annars så ligger det som hand i handsken då jag gillar spinning och byter ut löpningen mot ett sådant någon gång i veckan, pulsspinning då som är läckrast! Var på en otroligt "degig" country spinning förra veckan och fan...Nog för att Johhny Mr. Cash är cool i övrigt men inte fan kan man cykla till gubbens musik. Går fet bort! Hårdrock ska de va annars låter jag bli hehehe!
Annars lär det bli lite utförsåkning i vinter och ska verkligen ta mig från löpbandet inne på gymet som jag uteslutande kör på nu till förmån för att springa ute i vinter. Men det är så satans kallt och halt så det får vänta tills efter jul känner jag. Jag har ju en del slalombackar att bita i till våren så det är ju bra! Sen finns det mycket härlig skog att lufsa omkring i också, men dock inte på vintern.
Angående maten så har jag slutat upp med den där svältkosten. :smash:
Idag så äter jag betydligt bättre och har ju självklart mycket mer ork att träna också. Har ju också en parallellt löpande plan med löpningen att loosa 10 kilo, så jag hoppas det också går att fixa till sommaren. Men just nu så är planen att träna löpning måndag, onsdag, fredag och söndag. Något pass bytes ut mot spinning. De övriga dagarna blir det lågintensiva aktiviteter som långa promenader blandat med styrka för rygg och mage. skippar tills vidare övrig styrketräning ett tag och ser hur det går framöver. Har ett svagt ryggslut och antar att musklerna i nedre delen av ryggen måste byggas upp, eftersom jag får ont i den lite nu och då...
Som deet sett ut på sistone så har jag vid varje löppass avverkat minst 45 minuters löpning varje gång. T.ex. sprang jag i söndags 7 kilometer, det var intervallträning. Igår sprang jag också 7 kilometer i lugnare tempo rakt igenom. Siktar på att gå idag, tisdag och springa imorgon 8 kilometer. Fredag: Spinning eller löpning, om löpning tänkte jag försöka mig på i ett lugnare tempo öka sträckan till 9 kilometer så jag rör mig uppåt milen någongång *flex* Sen ett lugnare pass på söndag.
en fråga: Tror ni det är försent att börja med terränglöpningen (ute bland skog och sten och förrädiska myrstackar) till våren? Låt säga vid april där nån gång? då har jag april till augusti ute i friska luften.
Nä fan, nu måste jag starta den där journalen! Kommer ju hur mycket text som helst här nu från fingrarna! Kan jag skriva ner min kost där också så kanske ni har några synpunkter på det!
Tills vidare : Fridens!
// Fischer
en fråga: Tror ni det är försent att börja med terränglöpningen (ute bland skog och sten och förrädiska myrstackar) till våren? Låt säga vid april där nån gång? då har jag april till augusti ute i friska luften.
Nä fan, nu måste jag starta den där journalen! Kommer ju hur mycket text som helst här nu från fingrarna! Kan jag skriva ner min kost där också så kanske ni har några synpunkter på det!
Tills vidare : Fridens!
// Fischer
Du kan naturligtis träna upp en bra kondition utan att vara i terrängen, men som Olsson sa så måste du träna upp fötterna. Om du verkligen inte vill springa i snöig terräng så kanske du åtminstonde kan tänka dig att springa på snöiga grusvägar? Annars tror jag i och för sig att det räcker att börja i april, men att springa i en snöig skog är, tro det eller ej, riktigt härligt. Om det är ospårat och inte för mycket snö.
Bra med kosten!
Japp, dra igång journalen. Med stor sannolik så kommer en viss Eddie att dras som en magnet till en konditions/kost-journal och då får du helt plötsligt en gratis kostrådgivare.
Ja det blir väl att slänga på Rocky då på Teven och sen ge sig ut och nöta lite i skogen, det finns ju snöiga stigar och kalhyggen att dansa runt på :hbang:
Haha! Ja, det är väl dags att börja kitta upp med några kilo havregryn misstänker jag!
Journal its is, men först lite C-uppsats skrivande!!*gah!*
Journal its is, men först lite C-uppsats skrivande!!*gah!*
Tsss...rookie, det där är helt fel ordning.
Hähähä!
Är utav nödden tvungen, vet inte vad det är för fel på skolväsendet nuförtiden *screwy*
Hoppas det blir rätt nu, fattar inte riktigt hur man infogar saker och ting på det här forumet, men någon snäll själ kanske vill förklara hur man postar en bild t.ex. ;)
Min alldeles nyfödda träningsjournal som skall ta mig löpandes uppå fjällen i augusti 2008!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104645
Säg till om det blev fel med den där länken!
// Fischer
Under textboxen du skriver ditt meddelande i finns det något som heter "Additional Options". I den rutan klickar du på "Manage Attachments" under "Attach files". Lägg till filer med "Bläddra" och klicka sedan på "Upload". Bilderna kommer att lägga sig efter texten du har skrivit i meddelandet.
Det här sätter fungerar ej i forumdelen Allmänt.
Ett annat sätt är att skriva [img.]http://www.sökväg.se[/img.] men utan punkterna efter "img". Det förutsätter att bilden finns någonstans på det allsmäktiga nätet.
machine gun
2007-11-22, 11:19
Ett annat sätt är att skriva [img.]http://www.sökväg.se[/img.] men utan punkterna efter "img". Det förutsätter att bilden finns någonstans på det allsmäktiga nätet.
Alternativt klicka på ikonen "insert image" (knappen med ett berg? på) i menyn ovanför textboxen och sen skriva in bildadressen. Man kan exempelvis lägga upp bilden på www.imageshack.us
machine gun och Jax har sagt mycket vettigt. Jag tror också på att sakta men säkert nöta distans. Backträning kommer du ha nytta av senare när din kropp har vant sig mer vid löpningen. Det är en stor skillnad mellan att springa 10 km och >21 km. Efter ett tag kommer du emellertid att vänja dig och kalla 10 km för korta pass.
Hallå....nån moderator som kan ta bort den här tråden??? SNälla?
don ramon
2010-10-06, 11:02
Ta bort?
Ondskapelsen
2010-10-06, 13:28
Varför då :S? Tycker det finns matnyttig information som andra kan dar nytta av.
Den gjorde ett rätt bra jobb som död tråd. Den behöver inte tas bort. Vill du inte att folk ska läsa den så ge fan i att bumpa upp en 3 år gammal tråd.
Ondskapelsen
2010-10-06, 19:05
Jag gillar just poängen med att själv bumpa :D.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.