Visa fullständig version : Skynda på + avgöra när ätmogen?
Jag tycker följande är svåra att avgöra när de är ätmogna, har tröttnat på kartiga eller övermogna så nu får ni gärna tipsa om hur man avgör när - och om man kan påverka mognadsgraden på följande:
Avocado (skynda på?)
Granatäpple
Ananas
Vattenmelon
Passionsfrukt
Tack på förhand! :)
Att förvaras tillsammans med äpplen brukar få de flesta frukter/grönsaker att åldras snabbare.
objet trouvé
2007-11-09, 23:03
avocado- känn på toppen (redan i affärn om du vill äta direkt) går det trycka in, dvs är det mjukt så är den mogen. för att skynda på: testa äpplen, jag märkte att de skyndade på lite när jag la in det i skafferiet...vet inte varför men kanske för att det är mörkt och lite varmt/instängt?
passionsfrukten ska vara skrynklig
annanasen - jag brukar testa dra ut ett blad från mitten av den, (bladen ska börja bli lite "vissna" också har jag märkt, men inte alltför mycket. kolla även på färgen, den ska vara gul, och känn på doften.
MyungChul
2007-11-11, 20:47
Vissa frukter och grönsaker avger vissa gaser som i sin tur skyndar på mognadsprocessen.
duenorth
2007-11-11, 21:38
Etylen är ett växthormon som alla frukter och grönsaker skapar. Etylenet styr mognadsprocessen i den egna "produkten", men kan även påskynda processen hos andra.
Lägg saker som du vill ska mogna snabbare med t.ex. tomater, röd paprika, äpplen eller päron. Dessa producerar mycket etylen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.