Visa fullständig version : En huvudfråga och bifrågor, viktigt
Halvgrönlänningen
2007-11-09, 20:40
Goder afton. Jag har en huvudfråga samt några bifrågor som jag gärna skulle vilja få besvarade av någon eller några kunniga. Svara gärna rätt enkelt och motivera gärna svaren kort :)
Huvudfrågan: Vad ställer mest krav på utövaren: Att träna kroppsbygge eller styrkelyft. (Man ska inte tävla i något av det, men träna efter principerna). Jag menar både träning och kosthållning osv.
Bifrågorna:
1. Vad är bäst av kort vila (45-90 sek) mellan seten eller lång vila (2-5 min)? Jag tänket som så att vilar man längre orkar man ge mer i varje set vilket borde vara effektivare.
2. Faila eller inte finns det mycket frågor och svar kring. Men jag har läst någonstans att tar man ut muskeln för mycket kan kroppen börja utsöndra något skadligt för lever och njurar. Är detta mycket farligt? När inträffar det?
Jag undviker att gå till fail, i alla fall i varje set, på smågrupper som vader kan jag faila ibland.
3. Vad är värst: Att faila på tunga vikter så att man orkar göra 4-6 reps eller på lättare vikter där man orkar göra 10-12 reps?
4. För att öka styrkan, är det dåligt att ligga nära maxvikter i 1rm då? Typ 90-95% av 1rm? Är det bättre att ligga långt från fail och på en lägre procentsats? Typ 85%?
/Halvgrönlänningen.
Huvudfrågan: Beror helt på vad du är ute efter? Fast du blir ju INTE antingen starkare eller ´´finare´´ kropp, de hör liksom ihop. Träna för styrka så får du synliga muskler också..
Bifrågor:
1. Ju kortare vila ju mer uthållig blir du, med längre vila så får du ett bättre utförande (oftast) och går mer sällan i faile, om man tränar explosivitet är de viktigt att ha lång vila.
2. ??????
3. De bror ju på vilket schema/program du kör, max-ot bygger precis på de första alternativet du nämner medans 10-12repparn har jag hört är mer för muskelbygge... fast jag föredrar max-ot 4-6rep men de är också individuellt
4. Förstår inte riktigt 1rm osv. är inte så smart ;) men om du vill öka i styrka så ska du köra tungt 4-8rep 3-4set
hoppas de hjälpte lite, blev lite tidsfördriv för mej iaf ;)
snartspensligvegan
2007-11-09, 23:12
Huvudfrågan är väl omöjlig att besvara, man kan ju träna båda delarna skitseriöst eller asdåligt.
Kroppsbygge bedöms ju dock lite underligt eftersom det inte är maximal styrka eller maximal kroppsmassa som bedöms utan "estetiskt intryck", kosten (och prepp) spelar antagligen större roll eftersom folk vill öka muskelmassa maximalt utan att bli mycket fetare och i tävlingssammanhang är ju deffen väldigt viktig även om du kanske hade varit GROV och hade tränat utomordentligt även om du inte höll en hög definition.
I styrkelyft är ju målet givet, lyft så mycket som möjligt i din viktklass. Om du sedan väljer att fläska på dig massor för att du vill ligga i 125+, håller hög defintion eller inte, vaderna ser ut som skit, du inte har haft turen att få gener som gav snygga bröst eller magmuskler osv spelar inte någon roll, huvudsaken är vad som hänger på stången och om du får upp den. Kravet på kosthållning blir eventuellt lägre, men egentligen borde man ju satsa på så bra återhämtning som möjligt även där. Det är ju dock helt givet VAD som definierar en bra styrkelyftare.
1) Ingen aning, förespråkarna för kort vila skulle väl antagligen mena att passet tar slut snabbare och att man inte hinner bli lika katabol (om det nu är tiden det hänger på och inte mängden arbete man har utfört?), säkert bättre för flåset och eventuellt fettförbränningen med, problemet är ju att du antagligen inte orkar lyfta lika tungt i slutändan, maxningar i knäböj med 45 sekunders vila emellan är ju kört..
2) Ingen aning om något är skadligt, träningen i sig är ju muskelnedbrytande. _JAG_ skulle tro att det är bättre att undvika failure, men har väl mest tränat till failure eftersom man gärna vill ge allt. Anledningen till att jag tror att det är bättre att undvika är att du återhämtar dig snabbare emellan varje set och därför kan hålla ett högre tempo, du tröttar inte ut dig lika mycket och kan därför lättare hålla en högre volym (fler set*reps), bättre utförande, mindre uttröttande för nervsystemet.
3) Ingen aning, vid 12 reps vettefan om folk tränar till absolut failure, vid högreppare tycker jag att det känns som att man lägger ner när det känns lite tungt ;), eller ja, kanske man gör. Jag vill inte säga vad som är "värst" eftersom många säkert tycker att man skall träna till failure. Jag skulle tro att det är mindre slitsamt för nervsystemet/kroppen att köra till failure vid högre antal repetitioner, så jag tror det gör mindre uthållighetsmässigt om du går till failure vid 15 rep än 6, men det är jag inte säker på, och 25 eller 50 rep oavsett om man är helslut eller inte är ju tungt hur som helst, men träna till failure som blir 50 rep lär ju vara galet tungt ..
4) Ligger du på 95% av din 1RM så är det ju inte till failure, en maxning till failure skulle ju ligga på över 100% av ditt 1RM ;), för att gå framåt måste man säkert gå i närheten av sitt 1RM, att lyfta vikter som ligger en bra bit under vad man tidigare har gjort borde ju inte få kroppen att utvecklas. Men just den där frågan kan säkert Stahlberg ge ett finfint svar på, jag är inte kvalificerad att svara på det.
pragmatist
2007-11-09, 23:34
Bodybuilding ställer större krav på hela din livsstil, men i gymmet är det ingen större skillnad. Bägge är krävande men på lite olika sätt.
1. Kort vila om huvudsyftet är muskeltillväxt, lång vila om huvudsyftet är att förbättra styrkan. Nej, det är inte samma sak men i långa loppet behöver man båda.
2. Fail är bra ibland och förmodligen oundvikligt om man vill utvecklas så bra som möjligt. Men det är inget man ska göra till någon vana, och nej det har inget med lever och njurar att göra.
3. Faila på tunga vikter är jobbigare för nervsystemet.
4. Nej.
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 00:32
Huvudfrågan: Beror helt på vad du är ute efter? Fast du blir ju INTE antingen starkare eller ´´finare´´ kropp, de hör liksom ihop. Träna för styrka så får du synliga muskler också..
Tackar tackar. Men visst är det enormt stor skillnad att träna efter byggprinciper och sl-princioer, det måste du hålla med om?
Bifrågor:
1. Ju kortare vila ju mer uthållig blir du, med längre vila så får du ett bättre utförande (oftast) och går mer sällan i faile, om man tränar explosivitet är de viktigt att ha lång vila.
Lång vila är att föredra då, jag mår bättre av det också :)
2. ??????
Har läst om det, men minnsi nte allt tyvärr.
3. De bror ju på vilket schema/program du kör, max-ot bygger precis på de första alternativet du nämner medans 10-12repparn har jag hört är mer för muskelbygge... fast jag föredrar max-ot 4-6rep men de är också individuellt
Max-ot är ingen höjdare, faila i varje set på så tunga reps som 4-6 kan bara inte vara bra i längdem. Nedslitet CNS kanske.
4. Förstår inte riktigt 1rm osv. är inte så smart ;) men om du vill öka i styrka så ska du köra tungt 4-8rep 3-4set
hoppas de hjälpte lite, blev lite tidsfördriv för mej iaf ;)
Jo du ska ha tack för dina svar :) 1rm innebär maximum repetition, alltså vad man orkar lyfta som mest i ett enda lyft, en maxning helt enkelt :) Men 4-8 rep är lite väl mycket för rena styrkeökningar. 1-3 brukar man säga. Submaximala singlar och treor. Varvat med lättare explosiva femmor tillexempel.
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 00:36
Bodybuilding ställer större krav på hela din livsstil, men i gymmet är det ingen större skillnad. Bägge är krävande men på lite olika sätt.
Sant är att båda är krävande. Undrar dock vad som är jobbigast? Själv hatar jag att "stressträna" det vill säga massa reps och kort vila.
1. Kort vila om huvudsyftet är muskeltillväxt, lång vila om huvudsyftet är att förbättra styrkan. Nej, det är inte samma sak men i långa loppet behöver man båda.
Hmm, ja även lyftare kör väl högreppare ibland för att "syresätta muskeln" eller vad de snackar om? Men det är väl inte så ofta va? Hur ser korrelationen mellan volymökningar och styrkeökningar ut egentligen?
2. Fail är bra ibland och förmodligen oundvikligt om man vill utvecklas så bra som möjligt. Men det är inget man ska göra till någon vana, och nej det har inget med lever och njurar att göra.
Ah, bra, tack för det :) Var lite orolig, måste leta fram vad det var jag läste! Själv stannar jag när kraftutvecklingen är som störst.
3. Faila på tunga vikter är jobbigare för nervsystemet.
Vilket innebär att det sliter mer på CNS att faila på 4-6 eller 3-5 än 10-12 då.
4. Nej.
Fin fint. Tack så mycket :)
The Master
2007-11-10, 00:37
Goder afton. Jag har en huvudfråga samt några bifrågor som jag gärna skulle vilja få besvarade av någon eller några kunniga. Svara gärna rätt enkelt och motivera gärna svaren kort :)
Huvudfrågan: Vad ställer mest krav på utövaren: Att träna kroppsbygge eller styrkelyft. (Man ska inte tävla i något av det, men träna efter principerna). Jag menar både träning och kosthållning osv.
Bifrågorna:
1. Vad är bäst av kort vila (45-90 sek) mellan seten eller lång vila (2-5 min)? Jag tänket som så att vilar man längre orkar man ge mer i varje set vilket borde vara effektivare.
2. Faila eller inte finns det mycket frågor och svar kring. Men jag har läst någonstans att tar man ut muskeln för mycket kan kroppen börja utsöndra något skadligt för lever och njurar. Är detta mycket farligt? När inträffar det?
Jag undviker att gå till fail, i alla fall i varje set, på smågrupper som vader kan jag faila ibland.
3. Vad är värst: Att faila på tunga vikter så att man orkar göra 4-6 reps eller på lättare vikter där man orkar göra 10-12 reps?
4. För att öka styrkan, är det dåligt att ligga nära maxvikter i 1rm då? Typ 90-95% av 1rm? Är det bättre att ligga långt från fail och på en lägre procentsats? Typ 85%?
/Halvgrönlänningen.
1. Beror på vad du vill uppnå
2.Alla klarar inte den stress som muskeln får vi träning till failure.Man kan överträna sig och i det långa loppet tappa muskler. Vad just din stress nivå för din muskler för du mäta genom att se om du ökar eller tappar i din träning
3. Vad som är värst? Spelar inge roll...
4 Beror på din muskelfibertyp
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 00:44
Huvudfrågan är väl omöjlig att besvara, man kan ju träna båda delarna skitseriöst eller asdåligt.
Helt riktigt. Jag tänkte mig en seriös hobbygrej av det hela, men ingen elitträning eller tävling.
Kroppsbygge bedöms ju dock lite underligt eftersom det inte är maximal styrka eller maximal kroppsmassa som bedöms utan "estetiskt intryck", kosten (och prepp) spelar antagligen större roll eftersom folk vill öka muskelmassa maximalt utan att bli mycket fetare och i tävlingssammanhang är ju deffen väldigt viktig även om du kanske hade varit GROV och hade tränat utomordentligt även om du inte höll en hög definition.
Bra svar faktiskt. Det är lite "definierbart" på det sättet att man inte vet om man ska kalla det sport eller inte. Mer subjektivt på något sätt :)
I styrkelyft är ju målet givet, lyft så mycket som möjligt i din viktklass. Om du sedan väljer att fläska på dig massor för att du vill ligga i 125+, håller hög defintion eller inte, vaderna ser ut som skit, du inte har haft turen att få gener som gav snygga bröst eller magmuskler osv spelar inte någon roll, huvudsaken är vad som hänger på stången och om du får upp den. Kravet på kosthållning blir eventuellt lägre, men egentligen borde man ju satsa på så bra återhämtning som möjligt även där. Det är ju dock helt givet VAD som definierar en bra styrkelyftare.
Precis! Och jag orkar inte träna enbart för utseendet, orkar inte heller, hehe! Fläska på mig vet jag inte om jag är så sugen på, men öka styrkan borde väl gå genom att optimera nervsystemet så mycket som möjligt för vissa lyft och därmed kunna bli starkare utan att gå upp massvis i vikt?
1) Ingen aning, förespråkarna för kort vila skulle väl antagligen mena att passet tar slut snabbare och att man inte hinner bli lika katabol (om det nu är tiden det hänger på och inte mängden arbete man har utfört?), säkert bättre för flåset och eventuellt fettförbränningen med, problemet är ju att du antagligen inte orkar lyfta lika tungt i slutändan, maxningar i knäböj med 45 sekunders vila emellan är ju kört..
Ja byggarna räknar väl hur många kilo per minut man lyfter eller vad det är? Jag tycker det känns bättre med rejäl vila mellan varje set och därmed kunna behålla samma vikt genom varje set, köra färre set och färre repetioner och fläska på lite med vikterna. Det är väl rätt okej? Då kan man ändå hålla nere tränignspassens längd.
2) Ingen aning om något är skadligt, träningen i sig är ju muskelnedbrytande. _JAG_ skulle tro att det är bättre att undvika failure, men har väl mest tränat till failure eftersom man gärna vill ge allt. Anledningen till att jag tror att det är bättre att undvika är att du återhämtar dig snabbare emellan varje set och därför kan hålla ett högre tempo, du tröttar inte ut dig lika mycket och kan därför lättare hålla en högre volym (fler set*reps), bättre utförande, mindre uttröttande för nervsystemet.
Håller med! Bra skrivet där. Jag undviker också fail eller går sista setet till fail, det ger mig mer att INTE gå utsliten och utpumpad från gymet tuan känna att jag har energi kvar. Går väl snabbare att återhämta sig med och återhämta glykogeninlagrningen? Du har ju en poäng om nervsystemet där med.
3) Ingen aning, vid 12 reps vettefan om folk tränar till absolut failure, vid högreppare tycker jag att det känns som att man lägger ner när det känns lite tungt ;), eller ja, kanske man gör. Jag vill inte säga vad som är "värst" eftersom många säkert tycker att man skall träna till failure. Jag skulle tro att det är mindre slitsamt för nervsystemet/kroppen att köra till failure vid högre antal repetitioner, så jag tror det gör mindre uthållighetsmässigt om du går till failure vid 15 rep än 6, men det är jag inte säker på, och 25 eller 50 rep oavsett om man är helslut eller inte är ju tungt hur som helst, men träna till failure som blir 50 rep lär ju vara galet tungt ..
Det är nog mest för att man mentalt inte orkar slita och kämpa sig igenom en massa reps, skulle jag tro :) Man suckar och tänker jaha ja, har gjort sex reps och har sex kvar. Istället för att ha full koncentration och korta ner seten. Jag tror det sliter mer på CNS att faila på tunga vikter och få reps än på lättare vikter och högre antal reps.
4) Ligger du på 95% av din 1RM så är det ju inte till failure, en maxning till failure skulle ju ligga på över 100% av ditt 1RM ;), för att gå framåt måste man säkert gå i närheten av sitt 1RM, att lyfta vikter som ligger en bra bit under vad man tidigare har gjort borde ju inte få kroppen att utvecklas. Men just den där frågan kan säkert Stahlberg ge ett finfint svar på, jag är inte kvalificerad att svara på det.
Haha, sant, där fick du mig :) Jag tänker mig mer att man ändå inte ska liggaoch trycka FÖR tungt för att inte felprogramera nervsystemet, men jag borde ta upp det i SL-avdelniningen kanske. Stort tack du!
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 00:47
1. Beror på vad du vill uppnå
2.Alla klarar inte den stress som muskeln får vi träning till failure.Man kan överträna sig och i det långa loppet tappa muskler. Vad just din stress nivå för din muskler för du mäta genom att se om du ökar eller tappar i din träning
3. Vad som är värst? Spelar inge roll...
4 Beror på din muskelfibertyp
1. Personligen vill jag öka styrkan och se lite musklig ut, det räcker för mig. Jag var teoretiskt intresserad vad som är jobbigast och mest slitsamt och tidskrävande osv.
2. Jag klarar INTE fail i längden, får bättre resultat utan det. Men ville jämföra lite med andra med.
3. Jaså? Jag trodde att det slet mer att faila på tyngre vikter än på lättare vikter, för CNS alltså.
4. Hmm! Det här är spännande, är muskelfibrer genetiskt betingade eller kan de omvandlas beroende på hur man tränar? Styrkelyftare har väl omvandlat sina muskelfibrer på något sätt väl? Vad finns det för olika egentligen?
1. Personligen vill jag öka styrkan och se lite musklig ut, det räcker för mig. Jag var teoretiskt intresserad vad som är jobbigast och mest slitsamt och tidskrävande osv.
2. Jag klarar INTE fail i längden, får bättre resultat utan det. Men ville jämföra lite med andra med.
3. Jaså? Jag trodde att det slet mer att faila på tyngre vikter än på lättare vikter, för CNS alltså.
4. Hmm! Det här är spännande, är muskelfibrer genetiskt betingade eller kan de omvandlas beroende på hur man tränar? Styrkelyftare har väl omvandlat sina muskelfibrer på något sätt väl? Vad finns det för olika egentligen?
2. Fail sliter på allting, muskler, leder, senor etc. I längden så är det inte bra.
3. Fail är fail, oavsett om det är på en fisvikt eller en rejält tung vikt. Muskeln är ändå utmattad och orkar inte pressa upp vikten.
4. (Teoretisk utsvävning!) Dominanta muskelfibertyper har jag för mig är genetiskt betingade. Den muskel som växer kommer att packa på sig den typ av muskelfibrer som får bäst förutsättningar att jobba. Explosivt arbete främjar snabba muskelfibrer och många reps främjar långsamma.
Arf Pingvin
2007-11-10, 02:54
Du verkar ju vara intresserad av SL. Leta dig till SL-delen på kolo och följ journalerna som de tävlande i SL har på brädan. Det finns ett antal.
Huvudfrågan: Det blir så krävande man gör det. Ska man inte tävla spelar det ingen roll, gör det du tycker är roligt. Seriös byggning påverkar nog resten av livet mer än styrkelyft.
1. För styrka, längre vila.
2. -
3. För styrka, när du failar på en tung vikt lyfter passaren av vikten, undvik forced reps det förstör bara nästa set/förlänger återhämtningen. Faila på många reps blir aldrig aktuellt, ger bara träningsvärk och inga styrkefördelar. Man är ute efter överbelastning inte utmattning.
4. Öjebymetoden för styrkelyftare bygger på principen att man konverterar mellan muskelfibertyper. David Holmberg har skrivit ett träningskompendium för styrkelyftare och det finns att ladda ner i nån tråd i SL-delen. För att öka styrka maximalt behöver du både medeltunga och tunga vikter samt explosiva lyft på lätta vikter beroende på var i din utveckling du är. Kompendiet innehåller färdiga programförslag från grundträning till tävlingsförberedande träning.
snartspensligvegan
2007-11-10, 04:18
Och jag antar att genetik kanske kan påverka lite, kan man verkligen konvertera muskelfibrer eller mest "få dem att efterlikna andras egenskaper"?
Man har olika sammansättning av muskelfibrer i olika muskler med, hamstrings exempelvis skall väl vara väldigt mycket snabba/explosiva?
Hjärtat lär ju vara lite speciellt också?
2. Du kanske tänker på rabdomyolys, musklerna pajar vilket leder till en hel bunt effekter som inte är bra för njurarna. Inget som händer för en frisk amatör.
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 09:33
Tack så mycket för svaren alla :) Då är jag inne på rätt väg i alla fall! Angående lever- och njurskador, bra, så slipper man tänka på sådant. Och angående Öjebymodellen så har jag läst om den, den verkar knepig där man ska göra mer än 100% 1rm med hjälp osv. Det finns ju fler sätt att köra som tur är :) Är inte intresserad av tävlingsinriktad sl utan mer träningsprinciperna som verkar lite mysiga.
pragmatist
2007-11-10, 09:45
Hmm, ja även lyftare kör väl högreppare ibland för att "syresätta muskeln" eller vad de snackar om? Men det är väl inte så ofta va? Hur ser korrelationen mellan volymökningar och styrkeökningar ut egentligen?
Maxstyrka är en funktion av nervsystemets "trimningsgrad" och vana att utföra en viss rörelse, muskelfibrernas storlek och sammansättning, kroppens naturliga hävarmar, samt i viss mån mental styrka och beslutsamhet. Så volymökningar och styrkeökningar hänger ihop, men sambandet är inte linjärt. Det är möjligt att bli större utan att bli starkare i maxlyft, och vice versa. Den typen av träning som resulterar i mest volymökning är inte heller den träning som ger mest i termer av maxstyrka. Detta förklarar också varför det kan finnas ganska stora styrkeskillnader mellan individer som har lika mycket muskler, eller varför personer med ganska små muskler kan vara starkare än personer med stora.
För en kroppsbyggare är ökad styrka ett medel. Ju starkare man blir desto tyngre vikter kan man använda i det repetitions- och intensitetsintervall som bäst bygger muskler. För en styrkelyftare är det tvärtom. Stora muskler innebär större muskelfibrer av rätt sort som kan användas för att lyfta tungt. I långa loppet kan man inte bli hur stor som helst utan att också bli väsentligt starkare, och vice versa, man kan inte bli hur stark som helst utan att bli väsentligt större.
The Master
2007-11-10, 10:11
1. Det finns olika teorier vad som är bäst. Vill du att det skall vara tidseffektivt så kör du Nautilus modellen. Jag förespråkar högintnesiv styrkträning.
2. Då skall du inte köra till absolut fail. En del får bra resultat en del för sämre. Jag kör till fail och det funkar hitills bra
3. Jo men vad menade du med VÄRRE?Det sliter lite mer på muskeln vi högre belsatning än lägre
4. Ja det är genetiskt betingat. Man kan dock ändra det en lite lite genom träning, men ytterst lite (en bla Dr Björn Alber forskare inom idrottsmedicin
4.
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 10:56
Bra bra, då vet jag mer. Men! Jag har kommit på en del funderingar tack vare den här tråden, så jag hoppas det är okej att jag är jobbig och spinner vidare lite. Vi säger att jag inte enabrt vill bli stark i tre övnignar som en styrkelyftare utan öka styrkan lite i alla övnignar och bli "allstark" utan någon specifik inriktnign på JUST mark böj eller bänk, även om man lägger mest krut där kanske. Vi bara teoriserar lite och gör ett enkelt fem-splittat program där varje pass är ganska kort:
Måndag: Bröst, Mage
Tisdag: Rygg
Onsdag: Ben
Torsdag: Axlar
Fredag: Armar
Lör-Sön: Vila
Bara sådär, utan detaljer. Nu undrar jag: Det populära MAX-OT förespråkar ju positiv fail i varje set. Det tycker inte jag om. Men om man nu gör ett femsplittat program men INTE kör till fail i varje set utan möjligtvis enbart det sista. Är inte en gång i veckan per muskelgrupp för LITE då? Annars blir det knivigt att lägga upp två gånger i veckan.
ANgående muskelbfibrer så är det en del genetiskt ja? Bra att ha nåt att skylla på om det skulle gå dåligt med nåt, hehe.
Halvgrönlänningen
2007-11-10, 11:09
Hmm, en till viktig sak precis som ovanstående är vikigt: Man ska köra strikt, javisst. Men inte in absurdum väl? Jag menar, man KAN lägga upp fötterna på bänken när man kör tricepsextensioner och därmed begränsa vikten, sitället för att ha föttern i golvet och kunna lägga på mer vikter. Man KAN träna bänkpress med fötterna i luften så att man inte ska kunna pressa i någonting med benen osv osv. Man KAN stå stel som en pinne när man bicepscurlar. Men att vara så överdriven kan väl inte heller ge så mycket? Bättre att överbelasta och köra lite mindre strikt?
Jacksatan
2007-11-10, 12:25
2. Fail sliter på allting, muskler, leder, senor etc. I längden så är det inte bra.
3. Fail är fail, oavsett om det är på en fisvikt eller en rejält tung vikt. Muskeln är ändå utmattad och orkar inte pressa upp vikten.
4. (Teoretisk utsvävning!) Dominanta muskelfibertyper har jag för mig är genetiskt betingade. Den muskel som växer kommer att packa på sig den typ av muskelfibrer som får bäst förutsättningar att jobba. Explosivt arbete främjar snabba muskelfibrer och många reps främjar långsamma.
Mja, det är ju inte riktigt så ändå. Det är rätt stor skillnad på när jag kör till fail i bänk på nåra av mina 4reppare än när jag gör ett avslutande set på lägre vikt och pangar av 12reps där jag failar på den 13e.
Och där blev Halvgrönlänningen aka Hårigrygg aka Guttorm aka en massa annan scheiss bannad igen. Vi vill inte ha dig här din dumme fan. Och vi kan banna dig tills du inte orkar längre - det finns metoder för att hitta dig både här och i verkliga livet. Finns du på internet är du aldrig mer anonym. Ajö!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.