Visa fullständig version : Vill bli näringsfysiolog ...
Tja, dags att välja gymnasielinje nu och jag undrar över era åsikter om det är värt att satsa på att långsiktigt bli näringsfysiolog.
Jag älskar kemi, fysik, biologi och matte så den delen är nog rätt soft, jag tänkte gå natur ändå. Men det är ju så liten chans att man kommer in på nutritionslinjen, någon som vet vad de väljer ut på, betyg eller slumpen?
Att jag vill bli näringsfysiolog som 15 åring kanske låter helt sjukt. Men kost är ett av mina intressen och kan faktiskt inte tänka mig något annat, förutom polis, så vad ska jag göra? Ignorera det och söka El eller Ekonomi som jag har precis nada intresse för?
Så, nu till frågan, är det värt att satsa mot att bli näringsfysiolog? Med tanke på liten chans att komma in osv., eller bör jag satsa på något mer realistiskt?
Självklart natur:thumbup:
Om inte annat så får man studiediciplin och lär sig planera studierna.
King Grub
2007-11-09, 20:32
Det är klart du ska satsa på din dröm, särskilt som du ännu bara är tidigt i utbildningen. Även om du ångrar dig i val av eftergymnasial utbildning dom kommande åren eller inte uppfyller kraven när det är dags att söka vidare, är Natur ett bra val (tycker jag).
Slartibartfast
2007-11-09, 20:32
Så, nu till frågan, är det värt att satsa mot att bli näringsfysiolog? Med tanke på liten chans att komma in osv., eller bör jag satsa på något mer realistiskt?
Klart du ska satsa för fan! Om det är näringsfysiolog du absolut vill bli så nog fan ska du se till att bli det också! :thumbup:
Handcuff
2007-11-09, 20:33
Givetgvis ska du välja det DU tycker känns roligast. Du kommer att tillbringa hela din ungdom i skolan och sedan nästan hela livet på jobbet - kan ju vara bra om man gör något man tycker om då....
Du kommer in i nutritionslinjen om du lägger tid och energi på det under de tre närmaste åren. Det är långt ifrån omöjligt.
Tack så jättemycket Sverker, Grub, Slartibartfast, Handcuff och Sami :D.
Jo, jag ska nog satsa på det iaf :hbang: Det blir svårt, men försöka kan man alltid ^^
Tack så jättemycket Sverker, Grub, Slartibartfast, Handcuff och Sami :D.
Jo, jag ska nog satsa på det iaf :hbang: Det blir svårt, men försöka kan man alltid ^^
Försöka? du kommer att klara det :thumbup: Lycka till :)
Natur är en bra linje. Oavsett om du ändrar dig på vägen, så finns det alltid andra möjligheter.
Vad är det för intagningskrav? Det låter som det ska vara värre än till läkarprogrammet. Klart du ska satsa på det du vill.
Thorwaldsson
2007-11-09, 21:00
Självklart natur:thumbup:
Om inte annat så får man studiediciplin och lär sig planera studierna.
Håller med övriga talare att du bör välja natur. Däremot, om jag nu ska gå lite off-topic, så är studiedisciplin verkligen inte direkt kopplat till att gå natur. Jag, och flera klasskamrater med mig, hade långt ifrån vad man kunde kalla studiedisciplin och det gick väldigt bra för oss ändå ;)
Slartibartfast
2007-11-09, 21:03
Man ska alltid göra det man själv vill!
Min syrra är halvt geni och var i absoluta toppen i gymnasiet och skrev nästan full poäng i sitt examensarbete efter gymnasiet. Men hon var aldrig toppbegåvad i matte, även om hon var bland de bättre även där. Hon sökte till Handelshögskolan och tvingades hoppa av efter ett halvår för hon fixade inte matten. Jag hade också tänkt söka till Handels när det blev dags för mig, men alla i min omgivning undrade hur smart det var. Min syrra, geniet, fixade ju det inte ens.
Så jag tänkte att klart att jag inte fixar det om inte syrran gjorde det, så jag irrade på på olika universitet i två år utan att hitta min plats, tills jag bestämde mig att vafan har jag att förlora, så jag sökte till handels och seglade igenom hela skolan i rekordfart med bra betyg och utan minsta problem.
Moralen: Man ska skita i folk som säger "men det är så svårt" och "oddsen på att komma in är skitdåliga". Man förlorar sällan nåt på att försöka. :thumbup:
Man ska alltid göra det man själv vill!
Min syrra är halvt geni och var i absoluta toppen i gymnasiet och skrev nästan full poäng i sitt examensarbete efter gymnasiet. Men hon var aldrig toppbegåvad i matte, även om hon var bland de bättre även där. Hon sökte till Handelshögskolan och tvingades hoppa av efter ett halvår för hon fixade inte matten. Jag hade också tänkt söka till Handels när det blev dags för mig, men alla i min omgivning undrade hur smart det var. Min syrra, geniet, fixade ju det inte ens.
Så jag tänkte att klart att jag inte fixar det om inte syrran gjorde det, så jag irrade på på olika universitet i två år utan att hitta min plats, tills jag bestämde mig att vafan har jag att förlora, så jag sökte till handels och seglade igenom hela skolan i rekordfart med bra betyg och utan minsta problem.
Moralen: Man ska skita i folk som säger "men det är så svårt" och "oddsen på att komma in är skitdåliga". Man förlorar sällan nåt på att försöka. :thumbup:
Flera Handelsstudenter här, skoj! :thumbup: Jag började i år. Vet att många tycker det är lite jobbigt med matten, men jag har turligt nog ganska lätt för mig i de områdena så för närvarande rullar det på fint!
Håller helt med om sensmoralen, man ska inte lyssna så mycket på vad folk säger är svårt och inte. Jag tycker man ska köra på bara!
Om jag hade valt en svensk gymnasieutbildning idag hade jag valt natur.
Natur is teh shit. Bara du har motivationen så kommer du att få bra betyg. :thumbup: (och om du nu mot alla odds skulle ångra dig och vilja bli något annat så är det inget problem. Har man gått natur kan man söka typ vad som helst på universitet)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.