handdator

Visa fullständig version : Åka och lära sig surfa

coxie
2007-11-09, 18:17
Min vardag är allt för tråkig, bara jobb och datorspel så jag känner att jag vill resa bort ett tag. Hade tänkt vara borta ungefär fram till jul så det blir en längre resa och kom då på tanken att åka till Hawaii och surfa ett par månader. Går det att åka dit och surfa vid den här årstiden eller måste jag tänka om?

Fyll gärna på med info om surfning i allmänhet och hawaiiansk (?) surfning i synnerhet.

egge
2007-11-09, 18:20
Har också funderat på en surfresa med en polare och Bali verkar vara standrardresmålet. Läste om ett ställe i Sydafrika som var väldigt nybörjarvänligt för vågorna bröt inte på ett rev.

Det är bara att invänta Rahf. :D

lectris
2007-11-09, 18:25
Jag åker ju till australien i vinter och meningen är att jag iaf ska vara lite bättre på att surfa när jag kommer hem :D så denna tråden ska följas *popcorn*

coxie
2007-11-09, 18:28
Värt att notera är att jag är totalt grön vad det gäller vågsurfing, vindsurfing och kitesurfing har jag utövat en del så Hawaii kanske inte är ett optimalt mål?

Jag vill även kunna bada och sola en del så torrdräktssurfing i Alaska är inte aktuellt.

Mpet
2007-11-09, 18:53
Jag har varit på många ställen o surfat. aus, nyz, och bali. det bästa var på bali. det är både nybörjar vänligt och bra surfspots om man vill ha revbryt. aus var oxå jäkligt bra men lite sämre med revbryt. hawaii har jag hört mycket o det är mitt nästa mål. dock så är det väldigt dyrt att leva där så spara ihop mycket. och vad jag har hört så är d inte så nybörjar vänligt som dom andra ställena.

men surfa är grymt kul ha bara tålamod o våga så!

Jorgen
2007-11-09, 18:53
Sydafrika är ett väldigt populärt vinterresemål bland svenska vindsurfare vet jag. Dom åker wave där såklart. Hur det är med ren vågsurfing i Sydafrika låter jag däremot vara osagt. Men kolla http://www.surfzone.se/forum/index.php, där finns en vågsurfingavdelning.

otherside
2007-11-09, 19:24
Polarn var på semester i hawaii för 2 år sedan, 3 allvarliga hajattacker. 2 miste benet och en avled. Han badade no more. Det som är de tråkiga med de finaste surfställena världen. Hawaii, Kalifornien, Sydafrika, Florida är alla bebodda av riktigt dödliga hajar! Har surfat ganska mycket och har väldigt svårt att slappna av i vattnet. Delfiner dyker upp och hjärtat stannar=)

LÅter mesigt I know men det finns alltid en risk. Därför blev det wakeboard till slut istället=)

Helt fantastisk sport dock, one with nature:hbang:

otherside
2007-11-09, 19:26
Min vardag är allt för tråkig, bara jobb och datorspel så jag känner att jag vill resa bort ett tag. Hade tänkt vara borta ungefär fram till jul så det blir en längre resa och kom då på tanken att åka till Hawaii och surfa ett par månader. Går det att åka dit och surfa vid den här årstiden eller måste jag tänka om?

Fyll gärna på med info om surfning i allmänhet och hawaiiansk (?) surfning i synnerhet.

26 grader där idag så plaska kan man=)

Cilia
2007-11-09, 20:35
Jag åker ju till australien i vinter och meningen är att jag iaf ska vara lite bättre på att surfa när jag kommer hem :D så denna tråden ska följas *popcorn*

men Adelaide är inte det bästa stället att surfa på i Aussie

lectris
2007-11-09, 20:37
men Adelaide är inte det bästa stället att surfa på i Aussie

jag ska inte bara vara i adelaide? :smash: kommer åka längs i stort sett hela östkusten. cairns, noosa, melbourne osv.

min färdrutt: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2535346&postcount=98
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2535366&postcount=99

Cilia
2007-11-09, 20:47
jag ska inte bara vara i adelaide? :smash: kommer åka längs i stort sett hela östkusten. cairns, noosa, melbourne osv.

min färdrutt: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2535346&postcount=98
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2535366&postcount=99

underbar route, kul
Melbourne kan vara riktigt kallt, tänk på det.

lectris
2007-11-09, 20:49
underbar route, kul
Melbourne kan vara riktigt kallt, tänk på det.

will do :thumbup:

Kurash
2007-11-09, 20:50
Cabarete is the place to be för Kitesurfare. Eller Lomma med 400mm neopren.

coxie
2007-11-09, 23:13
Jo hajar är jag rätt rädd för med, men risken är rätt liten.

Har kollat runt lite och Bali verkar nästan bättre än Hawaii då det är vågsurfing jag vill köra.

flenders
2007-11-10, 09:28
Är du rädd för hajar så ska du undvika Sydafrika. Bland det högsta antalet hajattackar i världen. Främst beroende på turism. Turister vill se hajar så när de är ute på båtarna så lockar de dit hajar. Problemet med det blir att hajar förlorar sin skräck för människor och söker sig numera mer till stränderna.

Jag skulle rekommendera Sydamerika. Dyr biljett men du kan leva billigt eller väldigt bra där nere. En penthouse kostar mindre än hyra för en lägenhet i Sverige gör. I alla fall om du väljer att bo tillsammans med 7-8 andra vilket det ofta erbjuds. Finns också bra surfcamps i bland annat Brasilien.

Annars så är Asien ganska vanligt - Bali till exempel. Dock lite fetare att vara på karnival i Rio eller än gå på någon tredjevärlds marknad i Phuket (om man nu väljer Brasilien).

Rahf
2007-11-10, 10:06
Sydafrika har vithajar (som bits). Många historier som kommer därifrån angående hajattacker och dylikt.

Problemet är att man inte kommer undan den lilla risk som finns när man beger sig ut på vattnet. Antingen skjuter man tankarna åt sidan eller så skiter man i det för sitter man och är nojig så har man inte kul. Jag har varit med om delfiner ett par ggr och som otherside säger så sätter man hjärtat i halsgropen men inte mer. Det finns surfare i Oz som inte sett en enda haj och ändå varit ute på vattnet i 10 år eller mer. Jag själv har varit på väg att trampa på havets alla läckerheter (stingrockor, diverse kräftdjur osv).

Sydamerika kan ha en tjurig lokalbefolkning som surfar, tro heller inte att du kommer undan riskerna i form av hajar. Var någon strand i norra delen av Brasilien som var så farlig att man inte fick beträda vattnet. Industriutsläpp i området hade lockat dit allsköns varelser och gick man ner i vattnet till knäna så var det tack och adjö.

Hawaii är till för större vågsurfare, är man inte bra så blir man inte respekterad och då blir det inga vågor för ens del. Lokalbefolkningen är rasister också. Däremot förnekar jag inte att Hawaii har några av de bästa vågorna i världen. Problemet är bara att det är revsurf och det kan vara riskabelt när man är absolut färsking.

Australien är jätteskönt tycker jag, nackdelen är väl att det är dyrare än Bali, Indien osv. Vill du lära dig surfa så rekommenderar jag starkt http://www.surfaris.com/ i Byron Bay/Sydney. RIKTIGT kul är det, tror inte de har haft någon besviken gäst än så länge. Andra hyfsade spots är Noosa och Byron Bay om man vill ha lite mindre. The Pass i Byron är förjädra skönt.

Det var väl lite snabbt vad som gällde :D

otherside
2007-11-10, 14:40
bra inlägg Rahf!
Lika du börjar ordentligt med tow surfing Coxie=)

http://youtube.com/watch?v=s0Pw7vKtqpo

Skön låt! nån som vet titeln?

Mazr
2007-11-10, 15:12
Song is 'Isolate' by 'Bender' ;)

egge
2007-11-10, 15:12
bra inlägg Rahf!
Lika du börjar ordentligt med tow surfing Coxie=)

http://youtube.com/watch?v=s0Pw7vKtqpo

Skön låt! nån som vet titeln?

Var tvungen att googla för jag ville också veta men sen så såg jag att det stod på tuben ju. :smash:

Bender - Isolate

Skönt klipp btw.

edit: too late

egge
2007-11-10, 15:16
Galet stora vågor kan bli.

AlPqL7IUT6M

Har fotfästena med att göra att det är för farligt att trilla av eller?

Cilia
2007-11-10, 16:05
Hajar är läskiga
Sist jag var i Aussie så hade dom infört hajplan som spanade över kusten dagligen. Det var inte sällan man hörde på radion att dom spottat ngn haj vid olika stränder.

Träffade en i NY som bott i Florida med utsikt över stranden från sin lägenhet. Han kunde ofta se hajar som cirkulerade längs stränderna, på ganska grunt vatten dessutom.

Så man ska inte underskatta faran.

otherside
2007-11-10, 16:05
Var tvungen att googla för jag ville också veta men sen så såg jag att det stod på tuben ju. :smash:

Bender - Isolate

Skönt klipp btw.

edit: too late

googlade refrängen å hittade jag me, vilken välrd vi lever i=)
sjukt imponerande som att kasta sig in i en lavin frivilligt:hbang:

Trance
2007-11-10, 16:16
Hajar är läskiga
Sist jag var i Aussie så hade dom infört hajplan som spanade över kusten dagligen. Det var inte sällan man hörde på radion att dom spottat ngn haj vid olika stränder.

Träffade en i NY som bott i Florida med utsikt över stranden från sin lägenhet. Han kunde ofta se hajar som cirkulerade längs stränderna, på ganska grunt vatten dessutom.

Ja, år 2006 så dog ju trots allt 4 personer i hela världen av hajattacker. Känns som det är dags för panik.

Cilia
2007-11-10, 16:17
Ja, år 2006 så dog ju trots allt 4 personer i hela världen av hajattacker. Känns som det är dags för panik.

vem har pratat om panik?
Jag pratar om medvetenhet

Trance
2007-11-10, 16:18
vem har pratat om panik?
Jag pratar om medvetenhet

Jag pratar om panik. Har du inte sett Jaws?

Cilia
2007-11-10, 16:21
Jag pratar om panik. Har du inte sett Jaws?
nope, jag ser aldrig sånna filmer eftersom jag lätt får mardrömmar

Vinter
2007-11-10, 16:26

Antal attacker i i-länder som rapporterar in är runt 100 årligen, och det är då trots hård bevakning av stränder.

otherside
2007-11-10, 16:42

vissa år har de vart 70 attacker enbart i florida

Trance
2007-11-10, 16:46
Notera ordet "dog". Här har ni statistik:
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/statistics/statsw.htm

Sedan kan ni jämföra med typ: Bin, hundar, blixtar, ormar, spindlar, cykla, köra bil etc.

Rahf
2007-11-10, 17:06
Att dö av bin och att bli attackerad av bin är två väldigt skilda saker. Blir man attackerad av ett bi så får man oftast inte alltför allvarliga men. Blir man attackerad av en haj så är det döden eller tappad lem som gäller.

Man har straps på big-wave brädor för att man inte ska falla av, det är omöjligt att behålla kontrollen om man ska stå på en fri bräda, ej att förglömma själva momentet "tow-in" som också kräver att man sitter fast på brädan. Tow-in är förvisso häftigt men kolla Hawaii Pipeline och tänk på att om man drattar i så är det rakbladsvassa rev som kommer att skära en.

Bra surffilm för fantaster av stora vågor: Riding Giants

Trance
2007-11-10, 17:49
Att dö av bin och att bli attackerad av bin är två väldigt skilda saker. Blir man attackerad av ett bi så får man oftast inte alltför allvarliga men. Blir man attackerad av en haj så är det döden eller tappad lem som gäller.

Väldigt sällan de attackerar på riktigt och dödar, oftast smakar de bara och försvinner. Sedan snackar jag mest om afrikaniserade bin från sydamerika och USA som är lite jobbigare än våra. Jag menar:

"Africanized Honey Bees are dangerous because they attack intruders in numbers much greater than European Honey Bees. Since their introduction into Brazil, they have killed some 1,000 humans, with victims receiving ten times as many stings than from the European strain. They react to disturbances ten times faster than European Honey Bees, and will chase a person a quarter of a mile. "
http://www.columbia.edu/itc/cerc/danoff-burg/invasion_bio/inv_spp_summ/Apis_mellifera_scutellata.htm

Detta är på 30-40 år medan typ 500 dödsfall är allt som rapporterats på ett par hundra år i världen. Dessa bin finns i florida också.

Tycker bara det finns en skev syn på hajar och den synen gör att ingen bryr sig när de utrotas medan alla gråter så fort någon gullig koala eller liknande blir hotad.

Vinter
2007-11-10, 19:28
Väldigt sällan de attackerar på riktigt och dödar, oftast smakar de bara och försvinner.

Om ett ben eller fot är en provsmakning från en haj kanske man ändå gör bäst i att hålla sig borta. *whistle*

otherside
2007-11-11, 13:30
Hajar är läskiga

bodde hos en jättetrevlig famlj en vecka i melbourne beach FL. Mannen i huset kiteade, surfade mm varje dag. Frun hade dock sett en tjurhaj cirkla runt alldeles vid stranden som du säger så hon hade inte badat på 6 månader. Tillsaken hör att hon hade barn som hon var rädd om men ingen lek att sitta å se skuggorna och sen ut i djupet=)

otherside
2007-11-11, 13:32
Om ett ben eller fot är en provsmakning från en haj kanske man ändå gör bäst i att hålla sig borta. *whistle*

exakt=) Ett bisting är inte riktigt samma sak. En hajattack lämnar rejäla men och ofta tappar man en arm eller ett ben om man överlever. För att inte tala om traumat