handdator

Visa fullständig version : Kreatin+kolhydrat+protein ger större tillväxt än motsvarande dos utan kreatin.

King Grub
2007-11-09, 07:20
Även större nybildning av rent muskelprotein.

Studies attributing gains in strength and lean body mass (LBM) to creatine monohydrate (CrM) during resistance exercise (RE) training have not assessed these changes alongside cellular and subcellular adaptations. Additionally, CrM-treated groups have seldom been compared with a group receiving a placebo similar in nitrogen and energy.

The purpose of this study was to examine the effects of a CrM-containing protein-carbohydrate (PRO-CHO) supplement in comparison with a supplement containing a similar amount of nitrogen and energy on body composition, muscle strength, fiber-specific hypertrophy, and contractile protein accrual during RE training.

In a double-blind, randomized protocol, resistance-trained males were matched for strength and placed into one of three groups: protein (PRO), PRO-CHO, or the same PRO-CHO supplement (1.5 g.kg body weight.d) containing CrM (Cr-PRO-CHO) (0.1 g.kg body weight.d). Assessments were completed the week before and after a 10-wk structured, supervised RE program: strength (1RM, three exercises), body composition (DEXA), and vastus lateralis muscle biopsies for determination of muscle fiber type (I, IIa, IIx), cross-sectional area (CSA), contractile protein, and creatine content.

Cr-PRO-CHO provided greater improvements in 1RM strength. At least 40% of the strength improvements could be attributed to hypertrophy of muscle involved in this exercise. Cr-PRO-CHO also resulted in greater increases in LBM, fiber CSA, and contractile protein compared with PRO and PRO-CHO.

In RE-trained participants, supplementation with Cr-PRO-CHO provided greater muscle hypertrophy than an equivalent dose of PRO-CHO, and this response was apparent at three levels of physiology (LBM, fiber CSA, and contractile protein content).

Med Sci Sports Exerc. 2007 Nov;39(11):1960-8. A creatine-protein-carbohydrate supplement enhances responses to resistance training.

Body Guard
2007-11-09, 12:20
Så de menar att Esa+Carbs+ Kreatin (monhydrat)? är bättre än bara esa+carbs?

Skall de vara monohydrat, isåfall skall man köra en uppladningsfas eller kan man använda sig utav krealkyn och diverse NO-produkter istället?

edit: Om det rör sig om monohydrat, vilka doser pratar vi om då?

King Grub
2007-11-09, 12:45
Det studien säger, står i den.

Whistler
2007-11-09, 13:20
Nice! Då vet man att man är på rätt väg. :)

Ola Wallengren
2007-11-09, 13:53
Tänka sig att det tog nästan 20 år innan någon visat att kreatin ökar muskeltillväxten hos vältränade personer. Något som man hela tiden trott men inte varit säker på.
En ganska väl designad och välkontrollerad studie faktiskt. Tänk om lite fler kosttillskottstillverkare skulle göra liknande studier.

jwzrd
2007-11-09, 13:55
Tänka sig att det tog nästan 20 år innan någon visat att kreatin ökar muskeltillväxten hos vältränade personer. Något som man hela tiden trott men inte varit säker på.
En ganska väl designad och välkontrollerad studie faktiskt. Tänk om lite fler kosttillskottstillverkare skulle göra liknande studier.

Det skulle bara visa att 999 av 1000 tillskott är bajs bara =)

Nitrometan
2007-11-09, 19:22
Det skulle bara visa att 999 av 1000 tillskott är bajs bara =)
Men tänk vad bra att kunna visa det för fjortisarna när de har hittat MEGA BEEF BUILDER 4000. ;)

Cerberus
2007-11-09, 19:22
så om man inte upplever prestandaförbättring av kreatin så är det pengarna i floden, lr??

zeusden1
2007-11-09, 19:25
så om man inte upplever prestandaförbättring av kreatin så är det pengarna i floden, lr??

non-responder? :D

Cerberus
2007-11-09, 19:26
non-responder? :D

tror det :D har aldrig upplevt ngn jätteökning av kreatin iaf, kanske beror på mitt kaffe/koffein-missbruk

iNCREDiBLE
2007-11-09, 19:50
Fullängdsstudie please?

Dreas
2007-11-10, 13:44
Intressant undersökning. Kreatin över huvud taget borde väl ha denna effekt eller är det endast monhydrat?

King Grub
2007-11-10, 14:08
Fullängdsstudie please?

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/pdfhandler.00005768-200711000-00010.pdf;jsessionid=H1tTMq2Kv3q6jy8hJ6fCyLLPrC2tt qVm3CxpQK15pMy3JwSln8Q3!1821113646!181195629!8091!-1

Raggis
2007-11-10, 14:49

Är också intresserad av att höra en kommentar kring detta. Jag svarar inte heller på kreatin m.

rajjan_dammit
2007-11-10, 18:16
När vi ändå nuddar ämnet: Jag har tränat seriöst ungefär en månad nu efter ett ganska långt uppehåll. Tidigare tränade jag ett halvår ungefär men åt inte ordentligt och var ute o söp osv.

Är det någon mening att trycka i sig kreatin nu, eller ska jag vänta?
jag märker ju att jag blir starkare vid varje pass och får ju nybörjareffekten att man ökar ganska bra på kort tid.

Om jag börjar köra kreatin nu så vet jag inte om anledningen till att jag blivit starkare är kreatinets effekt, eller om det beror på att jag käkat massa mat?
Svårt att formulera mig riktigt, men om man jämför med en bil med lustgassystem så krämar man ut all effekt man får av motorn innan man trycker in lustgasen för att få ytterligare effekt (har jag för mig - ni fattar principen).

Är det likadant med kreatin, att jag tjänar mer på att träna och få de ökningar jag får enkelt nu i början och sen kräma ut mer effekt av träningen med kreatin?

szander
2007-11-10, 19:47
Jag kör KP3 innan träning.
Sen har jag Optimum Protein 100% 1 skopa, hur mycket malto ska jag blanda i? Sen slänger jag i en skopa Eiselt CreaPure i min shake med. Låter det helt okey?

Hur mycket malto6 ska jag blanda i om jag tar 1 DL protein?

iNCREDiBLE
2007-11-10, 21:32
http://www.ms-se.com/pt/re/msse/pdfhandler.00005768-200711000-00010.pdf;jsessionid=H1tTMq2Kv3q6jy8hJ6fCyLLPrC2tt qVm3CxpQK15pMy3JwSln8Q3!1821113646!181195629!8091!-1

Username och password, tack :D

pejo
2007-11-19, 14:12
Intressant!
Lite svårt att dra några slutsatser bara ifrån abstraktet.
Jag hoppas att de gjort den slutgiltiga mätningen en tid efter att kreatinet lämnat kroppen. Någon som vet om det var så? Annars så är det ju självklart att styrka och tvärsnitt är större hos de som använde kreatin.

Sen är ju frågan vilket sorts träningsprogram de använde. Eftersom kreatin låter träna lite hårdare, så är det ju rimligt att man får bättre resultat av kreatinet om man kör färre gånger i veckan. Om man normalt kör fler gånger så kanske det inte är bättre att kunna träna hårdare (skulle kunnna leda till en längre återhämtningstid).

boinnk
2007-11-20, 13:44
Intressant!
Lite svårt att dra några slutsatser bara ifrån abstraktet.
Jag hoppas att de gjort den slutgiltiga mätningen en tid efter att kreatinet lämnat kroppen. Någon som vet om det var så? Annars så är det ju självklart att styrka och tvärsnitt är större hos de som använde kreatin.

Sen är ju frågan vilket sorts träningsprogram de använde. Eftersom kreatin låter träna lite hårdare, så är det ju rimligt att man får bättre resultat av kreatinet om man kör färre gånger i veckan. Om man normalt kör fler gånger så kanske det inte är bättre att kunna träna hårdare (skulle kunnna leda till en längre återhämtningstid).

Tror de tog biopsier veckan före programmet startade och veckan efter det var avslutat.
Ikväll kan jag kolla lite noggrannare hur programmet var utformat om inte någon hinner före.