Logga in

Visa fullständig version : Vill ha påminnelse i XP

PowPow
2007-11-09, 01:21
Finns det något enkelt sätt att få påminnelser i windows XP.

Jag vill, t.ex., att datorn ska påminna mig varje tisdag klockan 18.00 om något, och varje lördag klockan 12.00 om något annat. Är datorn inte igång så ska den påminna mig direkt jag startar datorn nästa gång.

Man skulle väl kunna lägga in en schemalagd aktivitet och få den att starta en anteckningsfil eller något program, men det borde ju gå att fixa enklare. FInns det inte någon kalenderfunktion? Hittar inte /=

LadyG
2007-11-09, 01:24
Outlook kan det, men om du inte vill lägga ut en massa på den kanske det finns någon Open Source-klon som fixar det.

Raggis
2007-11-09, 01:27
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&q=softwares+reminder&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning

PowPow
2007-11-09, 01:30
Tack raggis och LadyG, men jag var ute efter någon inbyggd funktion i XP för att slippa installera något. DEt känns ju ganska bissart att bygga ett operativsystem utan en kalender som kan påminna en. Till och med min mobil kan det /=

Men ja, det finns kanske inte då. FÅr köra på något program.

LadyG
2007-11-09, 01:32
Det var inte något sånt här du menade förresten:

http://support.microsoft.com/kb/308569

PowPow
2007-11-09, 01:34
Det var inte något sånt här du menade förresten:

http://support.microsoft.com/kb/308569

JO, som jag skrev i första posten så kan man ju lösa det med den funktionen. Man skulle ju kunna göra massa olika textfiler som man väljer att köra när man vill bli påmind. Men jag tänkte att det kunde finnas någon simplare lösning. TYp som en pop-up grej bara, som säger vad det är dags för.

Det går ju säkert att lösa genom att schemalägga nåt script, men sånt behärskar jag inte.

LadyG
2007-11-09, 01:38
Inte jag heller, det hade varit smidigt om man kunnat. Fast du kan inte be den öppna ett textdokument t ex som du skrivit påminnelsen i eller nått? Struligare än office men billigare.

Edit: Heh... jag ska sova nu. Nu såg jag vad du skrivit.

Natti :)

PowPow
2007-11-09, 01:40
Inte jag heller, det hade varit smidigt om man kunnat. Fast du kan inte be den öppna ett textdokument t ex som du skrivit påminnelsen i eller nått? Struligare än office men billigare.

Edit: Heh... jag ska sova nu. Nu såg jag vad du skrivit.

Natti :)

Jo, det kan man säkert. Men det handlar om typ 10 events i veckan, så jag tånkte jag skulle slippa sitta och fixa det på det viset. Hade jag skitit i denna tråden och istället fixat det på det viset så hade jag iofs redan varit klar, men det är en annan femma :D

snartspensligvegan
2007-11-09, 01:49
Spela roll om det är ett program som följer med datorn eller inte? Installera det bara.

PowPow
2007-11-09, 01:52
Spela roll om det är ett program som följer med datorn eller inte? Installera det bara.

Men då måste man ju ha det körandes hela tiden. Jag ba, orka lixom!1!

snartspensligvegan
2007-11-09, 02:24
Men då måste man ju ha det körandes hela tiden. Jag ba, orka lixom!1!Hade det följt med operativsystemet hade det ju behövt köras hela tiden ändå på något vis. Till OS X följer iCal med men för att göra vissa grejer måste väl det vara på med, och jag antar att det kör någon tjänst i bakgrunden för alarmen. Mycket möjligt att outlook gör det med.

Sålänge det ligger i systrayen och inte taskbaren o skräpar så är det väl lugnt?

mats-
2007-11-09, 11:40
Jag ba, orka lixom!1!

Fjortis ftw!

skaparn
2007-11-09, 11:41
Jag löste problemet genom att sluta ha så jävla mycket att göra, och resten sket jag i. Vips så är problemet med att behöva påminnelse löst.

PowPow
2007-11-09, 11:50
Jag löste problemet genom att sluta ha så jävla mycket att göra, och resten sket jag i. Vips så är problemet med att behöva påminnelse löst.

Ah, hade varit en trevlig lösning, men den är inte möjlig i nuläget (okej, allt är möjligt, men då måste man ju ändra på saker. det går ju inte).

I detta fallet handlar det inte om saker jag ska göra precis. Det handlar bara om att jag inte ska missa att ladda ner mina kompisars hemvideos så snart de kommer ut. Så man får bra ratio. Ratio är viktigt i min kompiskrets(lol). :D

drkrupp
2007-11-09, 19:33
Rainlendar är bra: http://www.rainlendar.net/