handdator

Visa fullständig version : Tips på godare tacos!

Psychological
2007-11-08, 20:05
Jag e ganska tråkig när det gäller tacos . Kör det vanliga dvs tomat, gurka, sallad, lök , ost och sås.. Vill gärna få lite tips på hur jag kan "hotta" upp mina tacos.

Eddie Vedder
2007-11-08, 20:10
Mitt tips är att krydda efter eget behag och fantasi. Jag hatar dom där vidriga färdigblandningarna som finns till tacos.

Finns så enormt mycket variationsmöjligheter vad gäller kryddning så för mig är det ofattbart hur man kan föredra dom där påsarna.

Sofy
2007-11-09, 08:18
Jag har en kompis som alltid har krossad ananas/ananasbitar till sina tacos, alla tyckte hon var tokig innan vi provade. Men det ÄR väldigt gott. Det blir en fin krock mellan sött och salt som är toppen. Majs är också gott att ha till.... och för gud skull, gör guacemole!!! (avokadoröra) Lycka till!

Alfred Nobel
2007-11-09, 08:45
Jalapeño är givet i min taco. Där får du både smak och en styrka när du sätter tänderna i käket. Sen mängden diffar från person till person, det är väldigt hot.

Sen som Sofy fin nämnde, annanas är väldigt gott när du tillagar mexikanskt hemma. En liten god enchilada:

1st tortillabröd
philadelfia ost
annanas

Fördela philadelfiaosten fint på ena halvan av tortillabrödet, finhacka sedan annansen och sprid ut ovanpå osten. Vik över andra tortillabröds-sidan så den bildar en halvmåne med fyllning. Dela tortillan i mitten, så du får 2st tårtbitar, och stek vardera sida i matfett på stekpannan tills den får fin gyllenbrun färg.

(obs! väldigt mättande) Ät som efterätt, det är helt underbart gott :) Kan även serveras i samband med en god vaniljglass!

brustablett
2007-11-09, 10:39
Mitt tips... och jag som absolut inte kan vara utan... är gräddfil med pressad vitlök i!!!

Håller med, Jalapeño ett annat måste!

vsson
2007-11-09, 12:05
Brukar smörja in brödet med jordnötssmör, är för jävla gott. Värt att testa!

Animalistic
2007-11-09, 12:24
jalapeños som tidigare nämnts, sen tzatsiki, antingen gör din egna eller köp färdig och pressa i lite extra vitlök. testa köp olika skal också, t ex tubs/minitubs. jag tycker det blir godare då >,< sen köp såser med olika smaker osv. bara fantasin sätter gränser

machine gun
2007-11-09, 13:11
Chipotle ger en fin rökig chilihetta till köttfärsen (eller sojafärsen i mitt fall). Brukar antingen använda chipotlepasta från Santa maria, konserverad eller hel chipotle alternativt pulver. Komplettera med vitlök, salt, peppar och lite annan chili efter smak.

EDIT: Hemgjort guacamole är förstås ett måste. Finns olika varianter, men jag brukar bara köra på avocado, vitlök och lite citronsaft. Hur gott som helst! *drool*

Alexton
2007-11-09, 13:43
Spiskummin är ett måste vid tacos. Sen upptäckte jag nyligen att rödcurry ger en underbar hetta tillsammans med sambal.

elan
2007-11-09, 14:07
Känner en som brukar ha skivad banan i sina, har aldrig provat det själv men det kan säkert vara gott.

Ett annat tips som inte redan tagits upp här är: jordnötter!

Shakemynuts
2007-11-09, 14:12
Tror det mesta tagits upp, men jag brukar köra på rätt mycket av allt det där ni nämnde, favoriten är detta:

Mjukt bröd, tacofärs och ost, jag tycker däremot att färdiga tacokryddpåsarna är väldigt goda, man känner knappt någon skillnad på dem och spiskummin tycker jag.
Sen när det där är värmt så att osten smälts, har jag i jordnötter, banan, ananas, och rullar ihop det. Sen gör jag sallad till, brukar föredra väldigt basic, sallat, tomat, gurka och rödlök.
Till detta måste man ha guacamole, mosad avokado, citron, vitlök, chili och creme fraische.
Och salsa, staaaaark salsasås. *drool*

Fan vad sugen jag blev på tacos nu! :D

elan
2007-11-09, 14:14
Fast ska sanningen fram så är jag inte så förtjust i tacos med köttfärs längre, tycker det är mycket godare med kyckling i men då heter det väl inte tacos längre.

Knorr! :D

objet trouvé
2007-11-09, 16:42
jag testade ajvar relish en gång när jag hade slut salsa, blev jättegott. smörj in brödet med det eller blanda lite med creme fraiche/gräddfil och gör din egen sås.

fyrkantig_rondell
2007-11-09, 16:45
Jag e ganska tråkig när det gäller tacos . Kör det vanliga dvs tomat, gurka, sallad, lök , ost och sås.. Vill gärna få lite tips på hur jag kan "hotta" upp mina tacos.

Som fyllning kan jag stark tipsa om att frukt funkar lika bra som grönsaker.
mina favoriter är mango, kiwi och papaya. Så gå lös på fruktdisken nästa gång! :)

Nötter är också en höjdare att ha i, har testat saltade jordnötter och cashew och det var riktigt gott!

Psychological
2007-11-10, 21:44
Som fyllning kan jag stark tipsa om att frukt funkar lika bra som grönsaker.
mina favoriter är mango, kiwi och papaya. Så gå lös på fruktdisken nästa gång! :)

Nötter är också en höjdare att ha i, har testat saltade jordnötter och cashew och det var riktigt gott!

Låter gott.. Får väl ta och testa! En polare sa även att mango chutney kan vara gott i tacos.

-xR-
2007-11-10, 21:57
Feta-ost kan vara gott i också :thumbup:

Shakemynuts
2007-11-10, 23:29
Fast ska sanningen fram så är jag inte så förtjust i tacos med köttfärs längre, tycker det är mycket godare med kyckling i men då heter det väl inte tacos längre.

Knorr! :D

Fajitas blir det väl då? Dom där mjuka tortillabröden och så kyckling. När jag åt kyckling så provade jag det där en gång, jag tyckte också att det var godare. Åh, ska lätt ha quornfiléer i nästa gång jag gör tacos. Fan vad sugen jag blev på tacos nu igen, min rumspolare käkade det idag. =/

Arnold Armstrong
2007-11-11, 11:43
Jag kör den svenska pitavarianten:

Gurka
Tomater
Sallad
Bananer
Äpplen
Ananas
Krossade kryddiga tacochips
Kryddig köttfärs

Allt detta blandat och nerstoppat i ett tunnbröd!

Fett gott och nyttigt! Allez les bluez! Pepinot!

LadyG
2007-11-11, 11:57
En sak som är mycket gott att ha i: kokt ägg

Sen brukar jag vilja ha en flaska tabasco på bordet eftersom det är gott som bordskrydda, jalapeño är givet och zucciniskivor (gurka brukar bli för slafsigt imho och zuccini är godare).

Gräddfil är gott till, i en liten skål så man antingen kan dippa ett hörn och äta eller ta en sked och droppa lite över tacon.

MyungChul
2007-11-11, 20:59
Zucchini är så mycket godare än gurka.

Jag skulle använt flerpepparstekt färs, dijonsenap, rödlök, zucchini, avocado och citronsaft - och självklart salt och peppar. Avsluta med lite tabasco och gräddfil.

Ganymedes
2007-11-12, 00:01
oliver med chilifyllning!

AFanatic
2007-11-12, 07:07
Guaca är oslagbart. :hbang:

actiwe
2008-11-22, 15:20
Tänkte testa med chili nästa gång de blir tacos, det kommer bli super tror jag *drool*

isterbuk
2008-11-22, 15:51
Gräddfil
Guacamole
Jalapenos
Go Green Bönsalsa
Hummus

Samtliga är fin fina o ha till tacos :)

Black Star Abyss
2008-11-22, 17:14
Jag kör alltid:

Köttfärs (tacokryddad)
Sås
Ost
Guaccamole
Tomat
Sås

SUPERGOTT! Trocadero är bästa drycken till tacos enligt mig. Öl är också gott.

cosmic_dancer
2008-11-22, 17:59
rivna morötter
champinjoner
paprika
fetaost
avokado
bönor (jag har hittils testat kidney, svarta och black eyed)

Factory
2008-11-25, 00:01
Brukar ha ganska vanlig tacos, med taco orginal krydda-Majs-jalapeño-rödlök-taco sås etc..
Tacos är nått jag aldrig tröttnar på!

hoikka poika
2008-11-25, 00:08
Syltlök! En högoddsare men gott som fan!

shut teh face
2008-11-25, 08:22
Jag tycker de där färdiga påsarna är riktigt goda faktiskt. :em:

Brukar köra en sån och en cremefraiche i köttfärsen, och satsar på en hot salsa.

Tacos är best of the best, så många olika kombinationer.

rooy
2008-11-27, 16:42
Jag håller med om att kryddpåsarna är goda; men hur ska man egentligen krydda om man vill få den riktiga tacosmaken utan kryddpåse?

Icefire
2008-11-27, 21:12
Jag håller med om att kryddpåsarna är goda; men hur ska man egentligen krydda om man vill få den riktiga tacosmaken utan kryddpåse?

Läs på påsen och ta samma kryddblandning!
Spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar, oregano, timjan och vitlök är en jättegod kombination annars, men det är lite mer åt fajita-krydda-hållet.

Nielsen
2008-11-27, 21:22
Jag tycker det är riktigt gott med jordnötter till (mjuka bröd)

Wain
2008-11-28, 07:53
EDIT: Hemgjort guacamole är förstås ett måste. Finns olika varianter, men jag brukar bara köra på avocado, vitlök och lite citronsaft. Hur gott som helst! *drool*

Ja fy f**n för den färdiga man kan köpa, brukar vara kring 1 % avocado.

Mitt recept:

1 Gul lök
1-2 Chilis (valfri sort)
1 Tomat (inte för stor, kan bli "vattningt")
1 Lime
1-2 Avocados
salt, peppar

Fräs lök och chili försiktigt, det ska mjukna men inte få färg (kan skippas vid tidsbrist/lathet).
Pressa limen.
Kör allt i mixern till önskad koncistens.
Smaka av med salt och ev. peppar.
Smaken blir bättre om den färdiga mixen får stå ett par timmar i kylskåp innan förtäring.
*drool*

kobbe
2008-11-28, 09:36
Orientdressing är det solklart viktigaste på mina tacos. Schwajnagott.

J.V
2008-11-28, 10:33
Orientdressing är det solklart viktigaste på mina tacos. Schwajnagott.Oväntat.

Pejij
2008-11-28, 10:35
Jag tycker guacamole är sjukt gott i Tacos!

emmzan
2008-11-28, 10:39
Köttfärs, kryddpåse (typ willys 10:- variant), häller i förstärkningskryddor - ffa chili och spiskummin, hackad vitlök, gärna någon bönvariant och selleri dessutom i färsen.

Nachos eller pitabröd (eller pasta/ris), antingen köpt eller hemgjord salsa, hackad lök, hackad tomat/gurka.

Blöjan
2008-11-28, 13:38
http://www.aftonbladet.se/matvin/article3876667.ab

Men det kanske inte var nån nyhet

ackilf
2008-11-28, 14:48
Rostade valnötter är sjuuukt gott i tacos. Och annanas, banan och creme fraiche.. och avokado!
I love tacos.

kobbe
2008-11-28, 14:53
Oväntat.

Du är bara sur för att var kvickare. Sen kanske jag ska rätta mig lite, köttfärsen är väl snäppet viktigare än orredrellan.

Kryss
2008-11-29, 20:52
Någon som har provat att göra egna tortillabröd? Är riktigt sugen, undrar hur bökigt det är bara.