Logga in

Visa fullständig version : Förhör hos polis och rättigheter

Mehdi
2007-11-08, 19:48
Jag vet att det finns ett par jurister, några maffioso och ett par guldkedjor här, så håll inte igen!

Nu till undran, vad jag undrar är ifall man har rätt till att sitt utlåtande skrivet på papper och få någon att skriva under det så att ingen ändring görs av det. Dvs, ett förberett utlåtande man har på papper som man har vid förhör, detta avser förstås att man inte vill tillägga något eller uttala sig om annat än det som står på pappret.

Möjligt? Ja/Nej?

wixoram
2007-11-08, 19:49
Jag vet att det finns ett par jurister, några maffioso och ett par guldkedjor här, så håll inte igen!

Nu till undran, vad jag undrar är ifall man har rätt till att sitt utlåtande skrivet på papper och få någon att skriva under det så att ingen ändring görs av det. Dvs, ett förberett utlåtande man har på papper som man har vid förhör, detta avser förstås att man inte vill tillägga något eller uttala sig om annat än det som står på pappret.

Möjligt? Ja/Nej?

Vad undrar du? Om du kan få ut ditt förhör? Om du kan få ut det med garantier att det inte kan ändras, eller vad, mer exakt?

snartspensligvegan
2007-11-08, 19:54
Han vill väl skriva ner sin åsikt om det hela på papper och slippa få några vidare frågor eller saker som kan leda till att han "svarar fel" eller säger något annat än det som var tänkt.

Mehdi
2007-11-08, 19:57
Han vill väl skriva ner sin åsikt om det hela på papper och slippa få några vidare frågor eller saker som kan leda till att han "svarar fel" eller säger något annat än det som var tänkt.

Ungefär, ja. Jag och många bekanta har varit på förhör tidigare och har viss erfarenhet att orden som skrivs ner vid förhör kan vridas rätt duktigt beroende på förhörare. Var bara en tanke från min sida för att kunna undvika problematiken med tolkningar och målande uppfattning från förhörarens sida.

maaherra
2007-11-08, 19:58

Möjligt? Ja/Nej?

Varför ska du ha det? Du får ju ändå ta del av vad du sagt i polisförhöret sedan, dessutom läser dom upp allt vad dom skrivit ned om vad du uttalat dig om och du får godkänna det och ändra ifall du anser något inte stämmer eller att du sagt fel.

Baan
2007-11-08, 20:01
Jag vet inte vad generella proceduren är men visst är det tolkningar som skrivs ner, det jag såg var rena anteckningar. När jag skulle godkänna det jag sagt stämde inte allt överens och det var inte det ordvalet jag använde egentligen. Bästa hade varit spela in allt egentligen och skippa tvetydligheterna kan man tycka.

wixoram
2007-11-08, 20:08
Ungefär, ja. Jag och många bekanta har varit på förhör tidigare och har viss erfarenhet att orden som skrivs ner vid förhör kan vridas rätt duktigt beroende på förhörare. Var bara en tanke från min sida för att kunna undvika problematiken med tolkningar och målande uppfattning från förhörarens sida.

Är det undertecknat och daterat så kan inget ändras. Men klart att olika pertsoner kan tolka det olika ändå.

Backe
2007-11-08, 21:14

Möjligt? Ja/Nej?

NEJ, du har inte rätt att kräva en underskrift på ett papper du har med dig till förhöret.

Däremot är du inte skyldig att tala sanning eller över huvud taget säga ett ord under förhöret. Precis som det är sagt tidigare så har du rätt att läsa eller få protokollet uppläst för att sedan påpeka vad som inte stämmer eller har tolkats fel, det du påpekar ska ändras eller i vart fall ska din åsikt antecknas. Därefter får inte protokollet ändras.

Du kan alltså välja att endast yttra dig över precis det som du annars ville skriva ner på papper. Tolkas detta på ett enligt dig felaktigt sätt så kräver du att detta ska ändras/noteras i protokollet.

Ignatius72
2007-11-08, 21:16

Kanske läge att fundera mer på eget beteende än på regler kring förhörsprotokoll?

Magnus
2007-11-08, 21:23
Kanske läge att fundera mer på eget beteende än på regler kring förhörsprotokoll?

Kanske läge att veta vad det handlar om först. att veta sina rättigheter och vad som gäller vid förhör är aldrig fel.

wixoram
2007-11-08, 21:25
Kanske läge att veta vad det handlar om först. att veta sina rättigheter och vad som gäller vid förhör är aldrig fel.

Precis. Många vet bara sina skyldigheter men inte alla sina rättigheter, eller tvärtom. Det är aldrig fel att ha full koll.

Mourten
2007-11-08, 21:28
Efter ett förhör (jag har erfarenhet) så kommer du att få läsa igenom förhöret, stämmer det godkänner du annars gör du de inte och ber dem ändra. Vad är det svåra ?