Logga in

Visa fullständig version : Har du haft "oauktoriserad" Internetuppkoppling?

snartspensligvegan
2007-11-08, 05:43
...

snartspensligvegan
2007-11-08, 05:47
För definitionens skull och 90-talister så låter definierar vi inte användningen av öppna trådlösa nätverk som oauktoriserad användning. Om man däremot knäcker någon form av kryptering och sedan använder det så..

Men jag tänkte mest på modemtiden, och där man faktiskt fick betala / minut, när folk har en månadsavgift skadar det ju inte dem lika mycket.

rememberence
2007-11-08, 06:14
Mest WEP-krypterade W-lan.

snartspensligvegan
2007-11-08, 06:23
Ajdå, fan, tänkte inte på det att nu fick ju knäckt en helt annan betydelse, egentligen var det ju tänkt till system som hade med modempooler att göra, nåja, spela roll =p

rememberence
2007-11-08, 06:38
Ajdå, fan, tänkte inte på det att nu fick ju knäckt en helt annan betydelse, egentligen var det ju tänkt till system som hade med modempooler att göra, nåja, spela roll =p

Har hållt på med det också om du så gärna ville veta ;)

Men som sagt, mer aktuellt är W-lan.

snartspensligvegan
2007-11-08, 06:45
Se det utöver "mest" var iaf inte wpa? Jag är inte insatt och har inte brytt mig så jag vet inte hur svårt det är =P

Jag körde okryp.. eller nej, wep var det väl visserligen, här en 5 veckor eller så när jag hade fått datorn men inte hade orkat ändra sedan jag körde dset, hoppas ingen har busat något =P

rememberence
2007-11-08, 06:47
Se det utöver "mest" var iaf inte wpa? Jag är inte insatt och har inte brytt mig så jag vet inte hur svårt det är =P

WPA och WPA-PSK kräver ju "Brute-force", jag har aldrig tålamod till det.

snartspensligvegan
2007-11-08, 06:50
Om nyckeln är slumpvis vald lär det ju ta alldeles för lång tid att bruteforca isf. Om man väljer "Linksys" som nyckel så .. ;/

Tolkia
2007-11-08, 07:42
Nej. Däremot lät jag min korridorsgranne dela uppkoppling med mig, när jag bodde i studentkorridor (alla studentrum hade gratis uppkoppling där vi bodde, men han blev avstängd för att han tog upp för mycket bandbredd). Funkade bra tills han flyttade och ryckte ut sladden utan att tänka på att återställa (nej, jag hade verkligen ingen aning om hur man gjord). Såg rätt roligt ut utifrån, med kabeln som hängde på väggen. :D

Guybrush
2007-11-08, 08:03
Ja, på den gamla modemtiden då Telia hade 020-nummer till deras abonnemang. Då brukade det cirkulera nummer på IRC som fungerade några dagar, sen fick man leta igen.

duenorth
2007-11-08, 09:31
Japp, och blivit ertappad. Pappa var inte särskilt glad den månaden *grr27*

kelk
2007-11-08, 11:00
Ja, Övrigt.

Tyckte inte att utnyttjande av W-LAN kunde passa in någon annanstanns

Mago
2007-11-08, 11:04
Nej, men jag har ett antal kompisar som har åkt dit på det. Just genom cardning. 20 000 kr i böter är ju kul som 15-åring. Har för mig att någon fick 40 000 kr också, men det var bara genom ryktesvägen.

Osten80
2007-11-08, 11:09
Nej. Jag har inte en aning om hur man gör.

duenorth
2007-11-08, 12:06
Nej, men jag har ett antal kompisar som har åkt dit på det. Just genom cardning. 20 000 kr i böter är ju kul som 15-åring. Har för mig att någon fick 40 000 kr också, men det var bara genom ryktesvägen.

20.000kr fick då inte vi betala iaf. Vi fick betala deras teleräkning den månaden, tror det handlade om 1200kr. Ingen böter över huvud taget vilket är väldigt konstigt.

-Niklas-
2007-11-08, 12:27
Japp, skulle bo i en lägenhet centralt under enbart 2 månaders tid, ingen mening o skaffa eget då så hoppade in på grannens (utan att han/hon visste om att)

Baan
2007-11-08, 12:33
Det dumma med att använda någon annans utrustning för att komma på nätet är att den här personen, ifall han har det som mål, kan i princip avlyssna på all din trafik. Gratis Internet kan bli lite väl surt ifall man har otur :) Kanske ovanligt i praktiken men man borde börja för att komma åt alla snyltare.

MEDiAHORAN
2007-11-08, 12:57
Japp, WEP-krypterade WLAN m.h.a. auditor :)

rememberence
2007-11-08, 13:31
Det dumma med att använda någon annans utrustning för att komma på nätet är att den här personen, ifall han har det som mål, kan i princip avlyssna på all din trafik. Gratis Internet kan bli lite väl surt ifall man har otur :) Kanske ovanligt i praktiken men man borde börja för att komma åt alla snyltare.

Reverse SSH?
SSH överhuvudtaget för all egen trafik? *whistle*

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:47
20.000kr fick då inte vi betala iaf. Vi fick betala deras teleräkning den månaden, tror det handlade om 1200kr. Ingen böter över huvud taget vilket är väldigt konstigt.När det gällde telia tyckte jag mest att man hörde om folk som eventuellt blev av med telefonabbonemanget, vilket ju var lite värre på den tiden när bara telia levererade ... (gör de väl nu med rent fysiskt men de kan nog inte förhindra att du tecknar via någon annan.)

Hur det var med compuserv vet jag inte.

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:50
Det dumma med att använda någon annans utrustning för att komma på nätet är att den här personen, ifall han har det som mål, kan i princip avlyssna på all din trafik. Gratis Internet kan bli lite väl surt ifall man har otur :) Kanske ovanligt i praktiken men man borde börja för att komma åt alla snyltare.Av den anledningen skulle jag inte vilja koppla upp mig på random öppet wlan, möjligtvis om man kunde surfa via en dator hemma o vpn eller så =p

Men nu tänkte jag mest på modemtiden som sagt, tyckte typ alla bekanta körde telia-020-konton, men det var ju först när de existerade, innan dess var det ju compuserv som gällde, och jag tror någon bekant hade möjlighet att skapa konton med, slog mig nu dock att jag egentligen inte har någon aning om han hade det tack vare någon form av datorintrång eller om det var någon sida eller så man reggade sig på och fyllde i bl.a. kreditkortsnummer.