Visa fullständig version : Få muskler genom att protein fasta??
Mega_man1000
2007-11-06, 22:05
:MrT: tjaa allihopa
läste nyss en ganska intressant artikel om hur man kan få mera muskelmassa igenom att svälta sig på protein nån dag och sedan få större muskler, för att kroppen varit i "protein-svält" i artikeln så står det nämligen att kroppen då kommer att lagra så mycket protein i musklerna som möjligt*flex* kolla in artikeln själv! komentera! tror ni att det funkar
http://www.fitstep.com/articles/muscle-building/direct/gain-muscle-no-protein.htm
King Grub
2007-11-06, 22:06
Struntprat skrivet av någon som inte vet hur proteinsyntesen fungerar.
Mega_man1000
2007-11-06, 22:14
tänkte väl det lät lite "väl" konstigt, Förutom en sak jag kom och tänka på! När kroppen är i ett så kallat "svältläge" så föröker ju kroppen behålla så mycket fett som möjligt och sen när man återgår till ett normalt fettintag så blir ju oftast den största delen av viktökningen fett?!? Eftersom som kroppen vill lagra så mycket fett som möjligt. Men om man tänker sig samma sak fast det gäller protein!?! så låter det ganska möjligt att kroppen börjar föröka lagra så mycket protein i musklerna som möjligt?? eller nu kanske jag är helt ute och svävar;)
tntballe
2007-11-06, 22:27
om du läst den här länken som redan du fått förut, så hade du inte behövt fråga.
svältläge (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263&highlight=sv%E4ltl%E4ge)
tänkte väl det lät lite "väl" konstigt, Förutom en sak jag kom och tänka på! När kroppen är i ett så kallat "svältläge" så föröker ju kroppen behålla så mycket fett som möjligt och sen när man återgår till ett normalt fettintag så blir ju oftast den största delen av viktökningen fett?!? Eftersom som kroppen vill lagra så mycket fett som möjligt. Men om man tänker sig samma sak fast det gäller protein!?! så låter det ganska möjligt att kroppen börjar föröka lagra så mycket protein i musklerna som möjligt?? eller nu kanske jag är helt ute och svävar;)
Ja, du är helt ute och svävar. Att helt utesluta ett visst näringsämne är i de allra flesta fall en ganska dum idé (undantag finns antagligen för några extrema medicinska fall).
Anders The Peak
2007-11-07, 10:15
The Next Step...
Urspunget.... till teorin.
--------------------------------------------------------------------------------
All right, let's move on to new business. A couple times, in previous articles, Torbjorn Akerfeldt has mentioned that the "micro-cycling" of macronutrients, specifically protein, may offer another way to "trick the body" into gaining new muscle size. To be honest, before Torbjorn introduced this theory, I had never heard, nor even thought, of cycling protein, but after he explained this theory to me and showed me the scientific rationale behind it, I'm beginning to believe there might be something to this new concept as well. In a recent interview with Torbjorn, I asked him about this theory. Here's how it went...
Bill Phillips: Let's talk about something you mentioned in our last interview—cycling protein intake. How does this work, and why would someone want to do this? I was under the impression that you had to consume a high-protein diet every day to gain muscle. It sounds like a wild theory to be honest.
Torbjorn Akerfeldt: I realize that by introducing the concept of protein cycling, I might cause some of your readers to say, "That Swedish guy with the unpronounceable name has finally gone nuts..." I say this because I've found that bodybuilders hold three things sacred: heavy squats, steroids—or creatine for drug-free bodybuilders—and a high protein intake. As long as you don't touch these dogmas, many bodybuilders will listen and be prepared to do some of the most outrageous, unscientific, and often dangerous things, in an effort to become bigger and stronger. However, I have to challenge one of these fundamentals: namely, the high protein intake. I know some of your readers, after reviewing even this much of the text, will flip to the next article. I warn them that this is a big mistake. By "hearing me out," I promise they'll learn something new about protein metabolism and muscle growth that may change the way they view protein intake forever, allowing them to reach a new standard of muscle growth and fat loss...
Läs vidare:http://www.musclemedia.com/training/abcde/v61_abc4.asp
Sluta leta genvägar och acceptera att man för att bygga muskler måste offra rutorna.
Fat tony
2007-11-07, 11:56
man blir ju fan sur när folk skriver sådant dem inte har en aning om
Anders The Peak
2007-11-07, 12:59
Sluta leta genvägar och acceptera att man för att bygga muskler måste offra rutorna.
Varför måste man offra rutorna?
Fläskig kan nästan alla bli men muskulös blir man bara genom ett tunt lagom lager av livsnödvändigt fett som inte döljer det man har klarat av att bygga upp genom hårt och mödosamt arbete.
skitsnack att man måste bli fet för att få muskler ja, gäller bara att inte ligga på allt för högt kalori + och kombinera med cardio
Eddie Vedder
2007-11-07, 15:42
man blir ju fan sur när folk skriver sådant dem inte har en aning om
Ja eller när folk skriver såna här totalt meningslösa inlägg som du jämt gör.
Fat tony
2007-11-07, 17:34
Ja eller när folk skriver såna här totalt meningslösa inlägg som du jämt gör.
asså, menar du på att jag har skrivit något felaktigt någon gång, så får du gärna rätta till mig. försöker ge så bra svar i nästa alla inlägg. Men tills dess, vad klagar du på?
Eddie Vedder
2007-11-07, 17:44
asså, menar du på att jag har skrivit något felaktigt någon gång, så får du gärna rätta till mig. försöker ge så bra svar i nästa alla inlägg. Men tills dess, vad klagar du på?
Jag har plockat bort många inlägg som du skrivit redan, om du inte ser något konstigt i ditt sätt att uttrycka dig i vissa trådar och vilka irrelevanta saker du ofta skriver så är det ditt problem.
Men det är inget som är värt att tjafsa om i ditt fall.
Ett praktexempel på ett jättegivamnde inlägg i den här tråden exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2619610#post2619610
skitsnack att man måste bli fet för att få muskler ja
Men det underlättar.
skitsnack att man måste bli fet för att få muskler ja, gäller bara att inte ligga på allt för högt kalori + och kombinera med cardio
Man är inte fet bara för att rutorna inte syns, även om en viss åldergrupp tenderar att tycka det.
Mega_man1000
2007-11-07, 19:50
Hur ska man ha kvar rutorna perfekt ifall man måste ligga på kcal+? asså går inte typ 90-95% av överskottet till fettdepåerna? Eller det kanske är olika från person till person?
JohnRick
2007-11-07, 20:54
Rent tekniskt så var det ngn sate som yrade ngnstans i ngn tidning om att man inte behöver ligga på ett kaloriöverskott, och där kan jag hålla med rent tekniskt. Vid träning behöver man äta mer - men detta behöver nödvändigtvis inte korrespondera med ett regelrätt kaloriöverskott som i sin tur lagras som fett. Tricket skulle då vara att bara inta precis det man behöver vid en given punkt, dvs äta exakt så mkt som behövs för muskeltillväxt utan att ligga på överskott. I praktiken blir det ju omöjligt för då skulle man ligga på kaloribalans, eller än värre ett underskott, vilket i sin tur omöjliggör byggande. Poängen med ett kaloriöverskott som jag ser det är att undvika ett underskott.
Utöver detta vill jag minnas att kardiovaskulär träning är bra även under kaloriöverskottperioder om man vill minimera bukfettsinlagring (utöver konditionsaspekten, vilken alltid är nyttig) Därmed inte sagt att man inte lägger på sig fett - det blir ju den naturliga följden av ett överskott. Det bara distribueras jämnare.
För övrigt - häng inte upp dig på rutorna.
Jag har hört att om man ökar i muskelmassa, kommer fettlagret ovanpå ha en större yta att fördela sig på. Att det är anledningen till att personer som biffar kan få en hyfsad slimmad look trots att de egentligen inte har minskat sin fett%
Vad kan man säga då? Jo biffa som fan så ser du fast och kompakt ut ändå :P
Mega_man1000
2007-11-07, 21:17
låter FETT bra:) men om man kör på 500 kcal överskotts och sen sedan gått upp kanske 2kg efter en månads träning. Hur mycket av det är igentligen fett och hur mycket är muskler och fettfri massa? Jag vet att det är olika ifrån person till person! men säg att den hära personen äter allmänt "nyttigt" och tränar ca 5 dagar i veckan (4-splits styrketräning + ett cardio pass). Eller det hära kanske är en omöjlig fråga att besvara?
King Grub
2007-11-07, 21:21
Eller det hära kanske är en omöjlig fråga att besvara?
Ja. Individuellt baserat på gener och status. Upp till 60% av en viktuppgång vid överätning kan bestå av fettfri massa hos en person med rätt förutsättningar.
Mega_man1000
2007-11-07, 21:53
oh shit det är bra:) vad menar du med "Rätt förutsättningar" förutom gener och status?
King Grub
2007-11-07, 21:59
Vad får dig att tro att något är "förutom"?
Kroppsfettnivåer, både nu och tidigare (har man varit överviktig och gått ner i fettvikt, kommer viktökningen att bestå mest av fett), muskelfibersammansättning, oxidativ kapacitet, hormonnivåer, osv, osv.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74794&highlight=oxidativ
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85944&highlight=overfeeding
Alfred Nobel
2007-11-07, 23:21
Vad får dig att tro att något är "förutom"?
Kroppsfettnivåer, både nu och tidigare (har man varit överviktig och gått ner i fettvikt, kommer viktökningen att bestå mest av fett), muskelfibersammansättning, oxidativ kapacitet, hormonnivåer, osv, osv.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74794&highlight=oxidativ
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85944&highlight=overfeeding
Även om en person i fråga (X) har legat på ett BF35% under 2år av sitt liv och sedan minskar X till ett stadigt 10-12BF%. Där håller sig X på stabil och jämn BF nivår i låt oss säga 5 år och vill väljer sedan att börja arbeta sig upp i vikt i form av styreträning och överätning.
Kan inlagring av fettet blivit annorlunda sedan 5 år tillbaka? Kan/har hormonerna/cellerna i kroppen börja tänka annorlunda eller förändrats så att den vant sig och fokuserar inte på större del av överätning som fettinlagring. Trots det höga BF% X hade för 5år sedan?
Fat tony
2007-11-08, 07:51
Jag har plockat bort många inlägg som du skrivit redan, om du inte ser något konstigt i ditt sätt att uttrycka dig i vissa trådar och vilka irrelevanta saker du ofta skriver så är det ditt problem.
Men det är inget som är värt att tjafsa om i ditt fall.
Ett praktexempel på ett jättegivamnde inlägg i den här tråden exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2619610#post2619610
ok, men jag var rastlös*whistle*. Har inte märkt att du har tagit bort något inlägg från mig faktist men ska försöka särpa mig. men om du finner att jag skriver inkorekta svar, säge gärna till mig. utom liknade exempel
JohnRick
2007-11-08, 09:30
Även om en person i fråga (X) har legat på ett BF35% under 2år av sitt liv och sedan minskar X till ett stadigt 10-12BF%. Där håller sig X på stabil och jämn BF nivår i låt oss säga 5 år och vill väljer sedan att börja arbeta sig upp i vikt i form av styreträning och överätning.
Kan inlagring av fettet blivit annorlunda sedan 5 år tillbaka? Kan/har hormonerna/cellerna i kroppen börja tänka annorlunda eller förändrats så att den vant sig och fokuserar inte på större del av överätning som fettinlagring. Trots det höga BF% X hade för 5år sedan?
Inte så att "X" har något gemensamt med din egen person?:)
När kroppen är i ett så kallat "svältläge" så föröker ju kroppen behålla så mycket fett som möjligt och sen när man återgår till ett normalt fettintag så blir ju oftast den största delen av viktökningen fett?!?
Kroppen kommer primärt att bränna ditt fett när du fastar. Du måste svälta under lång tid för att det ska märkas på dina muskler. Kroppen är väldigt proteinkonservativ och i synnerhet under svält. Det är bara försäljare av proteintillskott och de som lurats av dem som hävdar annat.
Alfred Nobel
2007-11-08, 20:32
Inte så att "X" har något gemensamt med din egen person?:)
Mja det kan man säga, fast det är mer generellt :)
TP_88 javisst vill man ligga på absoluta säkra sidan så kanske det stämmer ja. Men har man väldigt stenhårdkoll på vad man stoppar i sig så går det självklart att lägga på sig en del muskler utan att få allt för mycket späck på kroppen.
Doctor Snuggles
2007-11-09, 11:33
Men det underlättar.
Inte för mig.
Undrar också det *gah!*
Undrar också det *gah!*
bump!
fast egentligen kanske man inte vill veta...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.