handdator

Visa fullständig version : Positiv energibalans utan fettuppgång?

Koloftw
2007-11-06, 15:18
Möjligt?

X har en energibalans på 2500 kcal och lägger om energifördelningen till 30% prot., 0% kolh., 70% fett.

Då borde ju hans glykogenlager tömma sakta men säkert, right?

Och sen en vacker dag (när glykogenet är borta) kan han äta sitt dagsbehov på 2500 kcal, utan kolhydrat. Sen lägga till 1kg kolhydrat (förutsatt att han väger 100kg, då (4000 kcal kolhydrat)) utan att lagra in något extra kroppfett! Eftersom kolhydraterna åker direkt in i musklerna.

Men detta betyder ju också att han är i positiv energibalans (+4000) utan att lagra in fett.

Funkar detta? *gah!*

King Grub
2007-11-06, 15:21
Mjo, nära nog, men det massiva kolhydratintaget skulle hämma fettförbränningen i stället. Fettbalansen och om man går upp eller ner i fettvikt är ett resultat av både fettinlagring och fettförbränning.

Plus att han, om han tränar, skulle få sämre resultat med nollat kolhydratintag dom andra dagarna och antagligen få totalt sett sämre utveckling än om han hållit kolhydrat- och energiintaget lite mer i jämnvikt.

Så stora glykogendepåer som du nämner har man bara som elitkonditionsidrottare, och det kan man inte bli, om man inte tränar och äter som en sådan - att nolla kolhydratintaget stora delar av tiden fungerar inte.

Koloftw
2007-11-06, 15:28
Mjo, nära nog, men det massiva kolhydratintaget skulle hämma fettförbränningen i stället. Fettbalansen och om man går upp eller ner i fettvikt är ett resultat av både fettinlagring och fettförbränning.

Ah, OK. På vilket sett hämmar kolhydratintaget fettförbränningen?

"Nära nog", då är det ju nära nog att kcal in - kcal ut inte stämmer helt.

Men annars, så måste ju fettbalansen automatiskt bli positiv när man utesluter kolhydrat, om man utför kolhydratkrävande träning såklart.

King Grub
2007-11-06, 15:31

Insulin.

Jag pratade om mekanismerna. Fettförbränning är också en del av energiomsättningen (kcal in - kcal ut). Likaså kolhydratomsättningen.

Men annars, så måste ju fettbalansen automatiskt bli positiv när man utesluter kolhydrat,

Va?

Koloftw
2007-11-06, 15:38
Aha, insulin. Så man skulle nästan kunna bryta energilagarna genom att utesluta kolhydrat under en period för att sen vrålladda under en dag?

Alltså, för att man ska tömma glykogendepåerna så måste ju någon annan förbränning minska (fett), och då blir man väl i positiv fettbalans tills glykogenet är borta :S?

Nää nu kanske jag snackar om saker jag inte fattar.

King Grub
2007-11-06, 15:39
Nää nu kanske jag snackar om saker jag inte fattar.

Ja.

Så man skulle nästan kunna bryta energilagarna genom att utesluta kolhydrat under en period för att sen vrålladda under en dag?

Nej.

Fett lagras in som kroppsfett, utan insulin. Stora fettintag frisätter acylationstimulerande protein, som är ännu mer fettinlagrande än insulin.

Protein i kosten oxiderar. Till kolhydrat.

Scratch89
2007-11-06, 15:40
Det värsta med fysikens lagar är att oavsett hur mycket du manipulerar och trixar kommer de alltid att komma tillbaka och bita dig i röven. :D

Honken
2007-11-06, 15:54
Nu är det väl dock biologi vi snackar tihi *cupid*.

Scratch89
2007-11-06, 15:55
Nu är det väl dock biologi vi snackar tihi *cupid*.

Både biologins och kemins lagar är uppbyggda på fysikens lagar.

Knabb
2007-11-06, 15:59
Protein i kosten oxiderar. Till kolhydrat.
Kan kroppen fylla på glykogen depåerna från protein i kosten?

King Grub
2007-11-06, 16:04
Poängen är att det blir energi som antingen används som just energi eller lagras som kroppsfett, även om energigivaren är protein. Allt protein används inte i proteinomsättningen, så man kan inte bryta några lagar bara genom att fördela om makronutrienterna (även om just protein har hög termogen effekt och gynnsam hormonpåverkan i sammanhanget - men även detta ingår i energiomsättningen).

Knabb
2007-11-06, 16:24
Poängen är att det blir energi som antingen används som just energi eller lagras som kroppsfett, även om energigivaren är protein. Allt protein används inte i proteinomsättningen, så man kan inte bryta några lagar bara genom att fördela om makronutrienterna (även om just protein har hög termogen effekt och gynnsam hormonpåverkan i sammanhanget - men även detta ingår i energiomsättningen).
Håller helt med dig. Var bara lite nyfiken på om protein från kosten kan fylla på glykogen depåerna, om än då väldigt marginellt? Kolhydrater kommer naturligtvis vara det bästa alternativet när du vill fylla på glykogendepåerna.

King Grub
2007-11-06, 16:29
Återsyntesen av muskelglykogen efter träning sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen mycket långsam.

Gäller vid en i övrigt normalkomponerad kost.

Fat tony
2007-11-06, 21:00

Insulin.

Jag pratade om mekanismerna. Fettförbränning är också en del av energiomsättningen (kcal in - kcal ut). Likaså kolhydratomsättningen.

Men annars, så måste ju fettbalansen automatiskt bli positiv när man utesluter kolhydrat,

Va?

yo kan du linka en trovärdig sida om insulin och GI bösset, känner att jag måste bli lite mer på läst. Tack i förhand

King Grub
2007-11-06, 21:07
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147050993

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147053550

Koloftw
2007-11-07, 15:37
Fett lagras in som kroppsfett, utan insulin. Stora fettintag frisätter acylationstimulerande protein, som är ännu mer fettinlagrande än insulin.
.

Okej. För att dra till med ett extremexempel då? 5000 kcal rena kolhydrat (vitargodrinkar), borde ju inte något lagras in som fett om man är riktigt stor?

Positiv energibalans utan fettuppgång? *gah!* :smash:

Eddie Vedder
2007-11-07, 15:38

Inte om det innebär kcalöverskott givetvis, då kommer ju de novo lipogenes inträda.

Koloftw
2007-11-07, 15:49
Ah.

Så de novo lipogenes inträder även om man har tomma glykogendepåer?

King Grub
2007-11-07, 15:50
Okej. För att dra till med ett extremexempel då? 5000 kcal rena kolhydrat (vitargodrinkar), borde ju inte något lagras in som fett om man är riktigt stor?

Ah.

Så de novo lipogenes inträder även om man har tomma glykogendepåer?

Nej.

Även om ingen fettinlagring skulle ske, skulle fettförbränningen hämmas! Fettbalansen är ett resultat av både fettinlagring och fettförbränning. Läser du inte vad som skrivs?

Koloftw
2007-11-07, 15:58
Joho jasså, jo jag läste det med "hämmas" är ju inte samma sak som "stängs av".

Så fettförbränningen stängs av till den milda grad att den upphör tillräckligt för att lägga mig i fettbalans? Men då är det ju alltså möjligt att vräka på med kolhydrat utan att vara i positiv fettbalans iaf?

King Grub
2007-11-07, 16:04
Fettförbränningen stängs i princip av vid en viss insulinkoncentration.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=452046&postcount=132

Men då är det ju alltså möjligt att vräka på med kolhydrat utan att vara i positiv fettbalans iaf?

Inte om du hamnar på energiöverskott totalt.

Koloftw
2007-11-07, 16:11
Inte om du hamnar på energiöverskott totaltOkej. Kan du berätta för mig hur man går upp i fettvikt då?

Om man nu har helt tomma glykogendepåer, väger 100kg och intar vitargodrinkar eller potatis (eller något annat med i princip 0 protein och 0 fett).

King Grub
2007-11-07, 16:12
Glykogeninlagring ingår i "kcal in / kcal ut" som du pratar om. Du försöker få det till att det skulle vara något som inte ingår i energiomsättningen.

Koloftw
2007-11-07, 16:13
Jaa. Men hur går man upp i fettvikt om man nu har helt tomma glykogendepåer, väger 100kg och intar vitargodrinkar eller potatis (eller något annat med i princip 0 protein och 0 fett).

Tolkia
2007-11-07, 16:30
Jaa. Men hur går man upp i fettvikt om man ...
Man intar mer energi från Vitargodrinkar än man behöver.

Rahf
2007-11-07, 17:13
Efter en viss mängd har du ju fyllt glykogendepåerna och då står du och stampar med en hel del överflödigt kolhydrat.

Koloftw
2007-11-08, 16:06
Man intar mer energi från Vitargodrinkar än man behöver. Ja, men var tar energin vägen, om inte in i glykogendepåerna? Varför och vad blir fett?

Efter en viss mängd har du ju fyllt glykogendepåerna och då står du och stampar med en hel del överflödigt kolhydrat.

Ja, men naturligtvis innan man fyllt upp någonting stoppar man.

Eddie Vedder
2007-11-08, 16:14
Ja, men var tar energin vägen, om inte in i glykogendepåerna? Varför och vad blir fett?

För tiotusende gången kommer först och främst fettförbränningen bli undertryckt så det skriker om det. Det verkar inte koppla för dig att fettomsättningen i kroppen pågår hela tiden, oavsett om man äter fett eller ej. Givetvis påverkar dietärt fett men det är knappast som det är ett krav för att kunna bli fetare elelr smalare.
Vid mer extrema fall (som det här) kommer ju dessutom de novo lipogenes inträda i sinom tid, vilket redan sagts.

Du upprepar ju bara samma frågor som du redan fått svar på.

Ja, men naturligtvis innan man fyllt upp någonting stoppar man.

Men om du slutar innan det blir för mycket kommer du ju inte hamna på energiöverskott.:confused:

King Grub
2007-11-08, 16:15
Det blir inte fettbildning förrän glykogendepåerna är fyllda, åtminstone inte i betydande utsträckning.

Men återigen - glykogenomsättningen ingår i "kcal in / kcal ut".

Vad är svårt att förstå?

"Kcal ut" har ju redan skett i det här fallet. Energin förbrukades medan glykogendepåerna tömdes. "Kcal in / kcal ut" måste inte ske inom samma timme eller ens dag.

Koloftw
2007-11-08, 16:18
Du upprepar ju bara samma frågor som du redan fått svar på.

Har jag? Jag försöker få reda på vad en 100kg kille, som har helt tomma glykogendepåer, som intar 1kg kolhydrat (10g per kilo kroppsvikt) helt fritt från kolhydrat och fett.

Och JA, jag har förstått att fettförbränningen blir kraftigt undertryckt; kanske så mycket att man inte bränner något fett hela nästa dag. Men ändå om man inte äter något fett så finns det ju bara kolhydrater att lagra in! Och då inträder ju som sagt de novo lipogenes innan man har fulla glykogendepåer! Annars går det ju inte att vara i positiv fettbalans, eller hur?

Eller är det så att insulinet är kvar längre än 24h efter ett 4000 kcal mål med vitargodrinkar? ... :confused:

Koloftw
2007-11-08, 16:20
[QUOTE=King Grub;2625064]Energin förbrukades medan glykogendepåerna tömdes. "Kcal in / kcal ut" [QUOTE]

Nu kommer jag tillbaka till första frågan? *screwy*

Alltså, han varken ökar eller minskar på det totala kcalintaget när han tömmer, inte heller ökar han på träning: han bara slutar äta kolhydrat!

Alltså han har inget energiunderskott när han tömmer, bara ett överskott när han fyller.

Koloftw
2007-11-08, 16:30
EDIT: Jag gör nog vad som helst nu, för att få ett svar som svarar på dessa frågor.

Och nej, jag provocerar inte, eller försöker inte iaf :(.

Sniggel
2007-11-08, 18:41
Jag tror du måste missat någon del i informationen.

Säg att en kille har ett energibehov på 3000 kcal. Han har för tillfället 0g kolhydrater/glykogen i musklerna.

1: Han lever på 4000 kcal vitargo drinkar idag
Han kommer att fylla depåerna väldigt snabbt, fettförbrännignen är i princip avstängd många gånger under dagen och han har förmodligen hög de novo lipogenes, alltså kommer han att lagra mer fett under dagen än vad han gör av med (från nybildning av kolhydraterna)
2: Han lever på 2000 kcal vitargo drinkar idag
Han kommer att fylla upp depåerna rätt bra, dock kommer han att förbruka mer energi än han får i sig idag så han kommer att använda rätt mycket (det mesta skulle jag gissa) av depåerna han fyller på under dagen och resten kommer tas från fett (och även kroppseget protein förstås i viss utsträckning)

Klein
2007-11-08, 20:18
Alltså, han varken ökar eller minskar på det totala kcalintaget när han tömmer, inte heller ökar han på träning: han bara slutar äta kolhydrat!

Alltså han har inget energiunderskott när han tömmer, bara ett överskott när han fyller.

Kolhydrat är inte nödvändigt för glykogensyntesen. Har du 1 dygn som mätperiod så är makronutrientfördelningen av minimal betydelse.

King Grub
2007-11-08, 20:24
Efter bara 3 dagar på en lågkolhydratdiet ser glykogendepårna ut som mittenstaplarna...

http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e02.jpg

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days

"Minimal betydelse" är alltså rent struntprat.

Och så här ser prestationsförmågan ut vid cykling till utmattning efter 3 dagars diet med olika makronutrientfördelning:

http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e03.jpg

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days

Minimal betydelse? Nej, snarare avgörande betydelse.

A high carbohydrate diet and adequate fluid intake to avoid dehydration are the two most important elements in the formula for successful participation in sport.

Ref: Carbohydrates in human nutrition. (FAO Food and Nutrition Paper - 66), Bergstrom, J, Hermansen, L, Hultman, E, Saltin, B (188).

Klein
2007-11-08, 21:02
Hur ser det ut i dessa två diagram efter 4 veckor respektive 1 år?

King Grub
2007-11-08, 21:08
Katastrof för en tränande. :(

The low- carbohydrate intake over a prolonged period of time, combined with heavy exercise training, could have led to chronic glycogen depletion.

Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

Alfred Nobel
2007-11-08, 21:18
Jag hade en tråkig period i mitt liv då jag skärde ner på kolhydraterna ganska rejält. Det märktes inte bara på träningen, även mitt temperament försämdrades, jag var grinig och inte alls rolig att handskas med (Källa: föräldrar) Sen att jag under den tiden var en fett fanatiker gjorde inte saken direkt bättre. Kombinationen inget fett/inga kolhydrater gjorde mig inte energirik direkt!

Nu undivker jag inte kolhydraterna för en sekund, när min favoritkost består till störst del av Gröt och Pasta som är långsamma och gudomliga kolisar!

Klein
2007-11-08, 21:42
Katastrof för en tränande. :(

Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

Jag finner det märkligt att jag inte märkt någon prestationsförsämring (vid varken aerob eller anaerob träning) av att ligga lågt på kolhydrater (men jag är ju inte heller någon elitidrottare som tränar 5 timmar om dagen). Om glykogen inte längre lagras in i samma utsträckning så följer det ju att det inte heller kommer att användas i samma utsträckning. Kompensationen bör vara att muskelcellerna tar den energi de behöver direkt från blodet istället medan levern förser blodet med denna energi.

jwzrd
2007-11-08, 21:43
Jag finner det märkligt att jag inte märkt någon prestationsförsämring (vid varken aerob eller anaerob träning) av att ligga lågt på kolhydrater (men jag är ju inte heller någon elitidrottare som tränar 5 timmar om dagen). Om glykogen inte längre lagras in i samma utsträckning så följer det ju att det inte heller kommer att användas i samma utsträckning. Kompensationen bör vara att muskelcellerna tar den energi de behöver direkt från blodet istället medan levern förser blodet med denna energi.

Hur ser din träning och din kost ut ungefär? Alltså, hur stort energiintag och hur är det fördelat, hur många timmar tränar du ungefär i veckan och hur fördelas den tiden?

King Grub
2007-11-08, 21:52
Det råder inga tvivel om att träning med maximal intensitet inte fungerar på en kost med lite eller inga kolhydrater. Submaximal går bra. Däremot tror många, som följer en lågkolhydratdiet och tränar, att dom tränar med maximal intensitet, därför att dom anser sig gå till max. Problemet är att det max inte hade varit max kolhydratladdad.

Klein
2007-11-08, 22:11
Hur ser din träning och din kost ut ungefär? Alltså, hur stort energiintag och hur är det fördelat, hur många timmar tränar du ungefär i veckan och hur fördelas den tiden?

Jag tränar styrketräning ca 3-4 gånger i veckan. Tidigare har det varit frågan om mastodont pass på 1-1.5 timmar med 20-30 arbetset (6-15 reps) men på sistone har jag övergått till korta pass (20-30 minuter) där jag kör stora övningar (knäböj, marklyft eller OL) så tungt jag bara orkar med 5-10 arbetset. Detta eftersom jag insett att det inte kan vara evolutionärt riktigt att fjanta på med mängder av set och övningar. Det ska var kort och intensivt och hela kroppen ska få jobba.

Konditionsträning är mer sporadisk men i somras körde jag ett 30 minuters joggingpass (7km) samt ett HIIT pass med 10 x 15 sekunders ruscher i uppförsbacke utöver styrketräningen.

Jag äter 1 mål om dagen. Detta intas på kvällen efter träning och det tar ca en timma. Består oftast av köttben eller sidfläsk. 80-85 energiprocent fett, 10-20 % protein, 0-5% kolhydrater. Energiintaget varierar uppskattningsvis från 3500-5000 kcal om dagen. Jag räknar dock inte utan äter bara tills jag är mätt.

Vikten ligger på 85 och fettprocenten på uppskattningsvis 12%.

jwzrd
2007-11-08, 22:14
Jag tränar styrketräning ca 3-4 gånger i veckan. Tidigare har det varit frågan om mastodont pass på 1-1.5 timmar med 20-30 arbetset (6-15 reps) men på sistone har jag övergått till korta pass (20-30 minuter) där jag kör stora övningar (knäböj, marklyft eller OL) så tungt jag bara orkar med 5-10 arbetset. Detta eftersom jag insett att det inte kan vara evolutionärt riktigt att fjanta på med mängder av set och övningar. Det ska var kort och intensivt och hela kroppen ska få jobba.

Konditionsträning är mer sporadisk men i somras körde jag ett 30 minuters joggingpass (7km) samt ett HIIT pass med 10 x 15 sekunders ruscher i uppförsbacke utöver styrketräningen.

Jag äter 1 mål om dagen. Detta intas på kvällen efter träning och det tar ca en timma. Består oftast av köttben eller sidfläsk. 80-85 energiprocent fett, 10-20 % protein, 0-5% kolhydrater. Energiintaget varierar uppskattningsvis från 3500-5000 kcal om dagen. Jag räknar dock inte utan äter bara tills jag är mätt.

Vikten ligger på 85 och fettprocenten på uppskattningsvis 12%.

Hur mycket väger din portion då?

Klein
2007-11-08, 22:24
Hur mycket väger din portion då?

Lite svårt att veta om du driver med mig men jag försöker mig på ett svar ändå. En måltid kan tex bestå av ett kilo sidfläsk.

jwzrd
2007-11-08, 22:25
Lite svårt att veta om du driver med mig men jag försöker mig på ett svar ändå. En måltid kan tex bestå av ett kilo sidfläsk.

Nej jag frågar för att få en bild av vad du sätter i dig.

Ett kilo är en mycket stor mängd kätt. Jag kan äta kopiösa mängder mat men jag får erkänna att ett kilo hade varit gränsfall även för mig.

Klein
2007-11-08, 22:34
Nej jag frågar för att få en bild av vad du sätter i dig.

Ett kilo är en mycket stor mängd kätt. Jag kan äta kopiösa mängder mat men jag får erkänna att ett kilo hade varit gränsfall även för mig.

I sverige hade jag nog inte kunnat trycka i mig ett kilo sidfläsk men där jag bor nu så är det inga problem. Här säljer man nämligen gott och färskt kött till skillnad från i Sverige.

Sniggel
2007-11-08, 23:55
I sverige hade jag nog inte kunnat trycka i mig ett kilo sidfläsk men där jag bor nu så är det inga problem. Här säljer man nämligen gott och färskt kött till skillnad från i Sverige.

Var bor du nu?

Rahf
2007-11-09, 07:45
Klein: Hur länge har du legat på lågkolhydratkost och hur länge har du tränat?

Koloftw
2007-11-09, 11:59
Jag tror du måste missat någon del i informationen.

Säg att en kille har ett energibehov på 3000 kcal. Han har för tillfället 0g kolhydrater/glykogen i musklerna.

1: Han lever på 4000 kcal vitargo drinkar idag
Han kommer att fylla depåerna väldigt snabbt, fettförbrännignen är i princip avstängd många gånger under dagen och han har förmodligen hög de novo lipogenes, alltså kommer han att lagra mer fett under dagen än vad han gör av med (från nybildning av kolhydraterna)
2: Han lever på 2000 kcal vitargo drinkar idag
Han kommer att fylla upp depåerna rätt bra, dock kommer han att förbruka mer energi än han får i sig idag så han kommer att använda rätt mycket (det mesta skulle jag gissa) av depåerna han fyller på under dagen och resten kommer tas från fett (och även kroppseget protein förstås i viss utsträckning)

1. Men de novo lipogenes sker ju inte om man inte har fulla glykogendepåer! Det finns ju ingenting att lagra som fett, förutom kolhydrat och det lagras ju inte, såvida man inte har fullt, och det får han inte! *screwy*

Rahf
2007-11-09, 13:05
1. Men de novo lipogenes sker ju inte om man inte har fulla glykogendepåer! Det finns ju ingenting att lagra som fett, förutom kolhydrat och det lagras ju inte, såvida man inte har fullt, och det får han inte! *screwy*

Vad syftar du på nu egentligen? Det är två skilda exempel varav den ena beskriver de novo lipogenes och den andra beskriver ett kaloriunderskott.

Klein
2007-11-09, 14:39
Klein: Hur länge har du legat på lågkolhydratkost och hur länge har du tränat?

Jag har baserat kosten på kött i ca 3.5 år; dock har jag ju inte haft möjlighet att äta nog mycket fett tidigare på grund av det usla utbudet i Sverige så en proper lågkolhydratskost har jag bara ätit kontinuerligt i 1 månad (dvs sen jag flyttade). Har tränat hyffsat ordentligt sen Februari. Dessförinnan alltför sällan. Du kan läsa min bildtråd om du vill ha mer info.

Koloftw
2007-11-09, 17:08
Vad syftar du på nu egentligen? Det är två skilda exempel varav den ena beskriver de novo lipogenes och den andra beskriver ett kaloriunderskott.

Jag har förstått att man går upp fettvikt, på något märkligt sett, men hur?

Protein - äter inget.
Fett - äter inget.
Kolhydrat - gör inte glykogdepåerna överladdade

Kan du svaret :S? Finns ju inget att fetta sig med? *screwy* *gah!*

Rahf
2007-11-11, 19:29
Jag har förstått att man går upp fettvikt, på något märkligt sett, men hur?

Protein - äter inget.
Fett - äter inget.
Kolhydrat - gör inte glykogdepåerna överladdade

Kan du svaret :S? Finns ju inget att fetta sig med? *screwy* *gah!*

Vad snackar du om egentligen? Vadå äter inget?

Koloftw
2007-11-11, 20:32
Om man bara äter rena kolhydrater i form av vitargo. Med tomma glykogendepåer, 4000 kcal, låt säga.

På en 100kgs kille. Vad har du tänkt att han ska lagra?

Scratch89
2007-11-11, 22:34
Jag förstår inte vad du får ut av den här tråden, efter att ha läst igenom hela. Oavsett om du gör årets kolhydratsladdning så kommer den ju bara att fungera en gång, sen kommer du ju att börja lagra fett igen. Sen måste du väl ha förstått nu att inlagringen inte är som en bägare som fylls och töms efter att dagen bytt namn. Du kan ju inte säga om det är energin från vitargon eller energin från mat dagen innan (eller efter för den delen heller) som gör att du kommer lagra fett. Du kan dessutom inte kontrollera när din magsäck är tom och dina glykogendepåer fulla, om du inte springer iväg till laboratorium.

Trycker du i dig 4000 kcal från vitargo kommer dessutom inte din mage må särskilt bra. ;)

Rahf
2007-11-11, 23:04
Om man bara äter rena kolhydrater i form av vitargo. Med tomma glykogendepåer, 4000 kcal, låt säga.

På en 100kgs kille. Vad har du tänkt att han ska lagra?

1kg Vitargo alltså? Ja då kommer väl åtskilliga gram gå till de novo lipogenes. Det är fortfarande ett extremexempel och inget som händer i vardagen. Jag fattar fortfarande inte vad du ville med ditt förra inlägg.

Koloftw
2007-11-12, 14:30
Jag bara försöker få reda på vad som används som att lagra som fett, och då gjorde jag en lista på vad som kan lagras som fett:

Protein
Kolhydrat
Fett

Och sen skrev jag varför de inte lagras:

Protein (finns inget)
Kolhydrat (har tomma glykogendepåer)
Fett (finns inget)

Rolv
2012-02-22, 06:30
Tror trådskaparen funderar på följande, om din energibslans ligger på 2500 kcal, och du äter 3000 kcal ifrån enbart fett, då blir det ett kcalöverskott på 500 kcal, vilket inlagras som fett.
Men om man däremot har helt tomma glykogendepåer och äter 3000 kcal enbart ifrån kolhydrater, har man då fortfarande ett kcal överskott på 500 kcal som lagras till fett, eller är man tvungen att fylla glykogendepårna innan fett lagras? Därav så kanske inte kcal in- kcal ut stämmer??
Eller är glykogeninlagringen en del av ämnesomsättningen?