Visa fullständig version : Kondition!
Maaattias
2003-04-26, 15:56
tja
Fotboll igen då...
men nån som kan ge mig ett bra konditionspass´för fotbollspelare
.. position Yttermittfältare.
hur ska ett sånt pass se ut... tacksam för svar...
motivera gärna...
Mest en massa slappa byggare här så jag vet inte om du kommer få så många svar :D
Intervallträning tror jag är bäst för fotbolls spelare eftersom fotboll mest handlar om korta rusher. Kör 1 minuter intervaller med 30 sek vila eller 30 sek intervaller med 15 sek vila. Upprepa detta 15-20 ggr.
Maaattias: Hur springer du på en match ? Spring liknande löpmönster när du tränar.
Men nu har du väl både matcher och vanlig träning så det kan väl bli svårt att få in ett extra pass i schemat ?
Är du rädd om musklerna så kan jag tipsa dig om detta: http://www.*******.se/styrke_traning/artiklar/Max-OT_Cardio_Introduction.asp
För mig har det fungerat jävligt bra och jag har 3 min bättre kondition på 4 km på 1 månad!!
Käka whey-protein och dextropur före och efter...
"Käka whey-protein och dextropur före och efter..."
inte behöver man väl käka whey-protein före? räcker med att du har mat i magen.
Håller med dig alme. Käka lite kollissar och ge dig ut och kut!
Nitrometan
2003-04-28, 21:17
Tja, här är väl inte så många som kan nåt om kondis.
Spana in marathon (http://www.marathon.se/) istället.
Fråga din tränare vettja!
Konditionspass för fotboll? -Ut i skogen å spring!!
Lyckatill //peter
För ruscher under match:
Jag skulle föreslå de smått klassiska 70/20-intervallerna, dvs kör hårt i 70 sek och därefter jogg i 20. Börja med 10 intervaller och arbeta dig uppåt mot 20 st. Tempot ska vara strax över AT-fart, dvs ganska hårt. När du är klar ska du vara rejält trött men den sista intervallen ska helst gå lika fort som den första.
Värm upp ordentligt med tex 10-15 min jogg och lite stretchövningar innan, speciellt för baksida lår.
För allmänt bättre löpkondition:
2 st tempopass i veckan a' 5 km i milfart, dvs den fart du skulle kunna hålla i ett 10km-lopp.
Kör hårt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.