handdator

Visa fullständig version : Nytt kosttillskott inköpt.

swanstah
2007-11-04, 19:44
Hej allihop.

Jag inhandla en burt "Interactive Nutrition Whey" med chokladsmak i all fart när jag var ute och handlade nu i veckan. Men eftersom jag inte är nå vidare duktig på kosttillskott så tänkte jag fråga om råd hur jag ska använda detta, och om det är nån mening med det i mitt fall.

Jag tränar kickboxning tre dagar i veckan (mån, ons, fre) och innebandy två dagar i veckan (tis och tors). Styrketräning tränar jag även på tisdagar och torsdagar, 3-4 timmar innan innebandyn. Och då brukar jag köra mycket överkropp (armar, rygg, mage, bröst) och lite ben och vader (eftersom dem får sin beskärda del sen under innebandyn).

Målet med min träning (för tillfället) är att gå ner i vikt, bli smalare och få en mer spänstig kropp. Så min fråga är nu, bör jag använda denna produkten i samband med min träning, och om ja, hur ofta / många gånger per dag (och när på dagen)?

Tack så hjärtligt på förhand,
swanstah.

King Grub
2007-11-04, 20:29
Det är vassleprotein - ett protein från vanlig mjölk.

Tillfredsställer du energi- och proteinbehovet från kosten, behöver du inte tillskott, om du inte vill. Alls. Det är en fråga om bekvämlighet och pris. Det ger ingen skillnad i "effekt" av att äta 150 gram protein från mat + 50 gram från proteinpulver över dygnet jämfört med 200 gram från mat.

Får du av någon anledning dåligt med protein från maten är pulver ett enkelt och bra alternativ. Inget som ger bättre "effekt" - det är vanligt mjölkprotein, från vanliga kor, inget konstgjort.

Protein från pulver är onekligen ett enkelt och praktiskt sätt att få i sig protein efter träningspasset. Det är en klar fördel att tillföra protein inom rimlig tid efter styrketräning, och det inte alltid man kan äta en vanlig proteinrik måltid direkt efter. Ett bra val i samband med träning, alltså. Men återigen: inget måste. Man kan också använda pulvret som proteinkälla i vilket annat mål som helt, mellan- eller huvudmål, om man skulle vilja.

Du går varken ner eller upp i vikt av produkten i sig - den ger kalorier som allt annat, men påverkar inte annorlunda än en annan proteinkälla som ger lika mycket energi.

swanstah
2007-11-04, 20:35
Man tackar så hjärtligt för det snabba och lärorika svaret. Tack! :)