Visa fullständig version : vad är Kronlyft och barhold
i mitt mm2k program för marklyft ska ja köra antingen barhold lr kronlyft, men vad är det?
barhold är när du håller en lastad stång under en viss tid, för att träna upp greppet.
kronlyft är ett "upphöjt" marklyft. du kan köra det från bockar, i ett powerrack eller på två bänkar eller boxar.
När jag kör så brukar stången i startläget vara just under knäna. sen drar du stången upp till stående och upprepar önskat antal gånger. Vet inte hur högt stången ska ligga för att vara ett regelrätt kronlyft, men just under knäna har jag fått för mig ska kunna va ett bra riktmärke
¨Kronlyft ska stången vara 42-44 cm över marken,har hört olika,men somsagt,under knäna..
Damien Thorne
2007-11-04, 20:33
¨Kronlyft ska stången vara 42-44 cm över marken,har hört olika,men somsagt,under knäna..
Centrum på stången ska vara på samma höjd som en internationell vikts diameter (Det är väl typ 42-44cm?)
Damien Thorne
2007-11-04, 20:36
i mitt mm2k program för marklyft ska ja köra antingen barhold lr kronlyft, men vad är det?
Roligt att du ska köra MM2K på marklyften :D
Det har jag också gjort, det gick riktigt bra.
Jag körde kronlyft.
En internationella skiva är 45 cm men gäller det ett träningsprogram skulle jag satsa på att lyfta från rätt höjd för individen istället för att binda mig vid höjden som används vid tävling. Vilken höjd som kan var lämpligt får man prova sig fram till eftersom det varierar från person till person men känns det bra runt 45 cm och man inte kan få någon hjälp med höjden på plats så är det ju bara att köra från det.
Kan väl lägga till att barhold och kronlyft/lyft från upphöjning för mig har två olika funktioner när det gäller att förbättra marklyftet så man kanske ska fundera på vilken man väljer.
Barhold är nästan bara för greppstyrkan men det ger även en viss viktvana.
Lyft från upphöjning tränar övre delen av lyftet så brukar man ha problem med att sista delen av marklyftet kan det vara läge att träna den övningen. Generellt så ger övningen också ryggstyrka, viktvana och greppträning men nackdelen är att det sliter ganska mycket på kroppen och kör man redan mycket vanliga marklyft så kanske det blir för mycket.
då blir det nog kronlyft, har inte haft ngt problem att hålla greppet under få reps och det framförallt att öka maxstyrkan jag tränar marklyft, och vet att det finns ngn pall just för kronlyft så får köra me den då :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.