handdator

Visa fullständig version : Är detta illa? Och när?

oligark
2007-11-03, 22:10
Hej!

Två frågor.

1. En fråga om träning på morgonen. Brukar träna (styrka) direkt på morgonen (ca en timme efter jag vaknat.) Tar esa-pro, och eftersom det ska tas på fastande mage så käkar jag inget innan, däremot sippar på malto under passet (och tar sedan efteråt). Slog mig att detta kanske är jätteilla! Ingen mat innan, ingen energi. Känner mig dock pigg.

2. Mer allmänt, vilket är egentligen, fysiologiskt, att föredra: morgon eller kväll? Lästa någonstans att Grub (vilken klippa han är! vilka kunniga människor detta forum har!) sa att hormonnivåer bäst på kväll, så det skulle vara bäst. Sen läste jag runt på ett amerikanskt forum, och alla var rörande eniga om att man har mest testosteron på morgonen, så det skulle vara bäst. Sen finns ju frågan om sömn, kanske någon fördel att sova direkt efteråt? (Antar att frågan ställts förut, sökte, men lyckades inte snäva in sökningen vettigt.)

King Grub
2007-11-03, 22:14
1. Nej, det går utmärkt. Kolhydraterna reducerar nedbrytningen, och aminosyrorna före stimulerar uppbyggnad efter passet. Se till att äta frukost inom rimlig tid bara. Energin skall redan finnas där; det är kolhydrat du åt efter förra passet och dagen innan det här passet som lagrats in.

2. Testosteron/kortisolration är mer fördelaktig på eftermiddag/kväll.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15129828&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

snartspensligvegan
2007-11-04, 02:10
Jag har väl också läst att runt 17 skall vara bäst, för folk med normal dygnsrytm då får jag anta.

tjabon
2007-11-04, 02:46
Jag tränar när jag känner att jag har mest energi/tryck!
Ibland blir det vid kl.12, ibland 17 och ibland kl 21.
Funkar för mej.