Visa fullständig version : Skinn o ben, tänkte ta sig i kragen.
shitdude
2007-11-03, 03:16
Hade ingen aning om att jag registrerat mig här för 2 år sen. Och vilket användarnamn man valde...
Jaja, till ämnet. Ligger till så att jag är en man på 19 år, 190 cm lång och väger inte ens 60 kilo(!!!). Jag är en sån som har problem att gå upp i vikt och att äta över huvudtaget. Men jag har varit en redig onyttig herre, käkat ton av godis i mina yngre år då jag märkte att jag i princip kan käka va jag vill utan att gå upp någon vikt. Men tänkte inte på att man mår som skit ändå. Nu flera år senare käkar jag till motsats från då väldigt lite. Idag levde jag på ett glas mjölk och en bit hönekaka med smör. Ser inte ut sådär varje dag men känns ändå förbannat extremt. Så nu tänkte jag ge mig fan på det här nu när jag äntligen bor själv och allt.
Vore det smartast att först komma igång med en stadig diet och sedan börja röra på mig? Eller tvärtom?
Tänkte inte köra mycket styrketräning nu i början, vill bara inte flåsa så fort man går upp för en backe. Tänkte mig motion som kuta runt stan bara. Gör jag fel nånstans nu? Så undrar jag om någon kunde peka mig i rätt riktning för hur jag ska lägga upp käk och diet.
Tack på förhand!
KaptenKnäsvag
2007-11-03, 03:25
"käka i princip vad som helst utan att gå upp i vikt"
Det har jag hört såååå många gånger förut, och du anar inte hur clueless du är. Att äta en påse godis här och där och en pizza lite då och då kommer inte göra att du går upp i vikt. Människor som lider av fettma gör det pågrund av att de har ätit MASSVIS med mat regelbundet, alltså äta godis/pizza varje dag, hela dan (viss överdrift här).
Samma sak gäller för träning, ska du upp i vikt (muskler+fett) gäller det att äta regelbundet, ofta och mycket.
Jag skulle säga att det är viktigt att komma igång med kosten före träningen, eftersom att kost förutsätter resultat av träning - äter du dåligt kommer du bara må sämre.
Jag är oxå lång, och har vägt under 60. När jag började träna var jag 196 cm lång och vägde 65 kg, tänkte ofta att jag kunde käka vad som helst utan att gå upp i vikt - åt nämligen en påse chips varje helg, godis vart och varranan dag, smör och ost på mackorna, pizza och kebab när suget föll på. Men direkt när jag verkligen förstod vad att gå upp i vikt innebar började jag se riktiga resultat.
Det var vid detta stadie där jag började käka 3 lagade mål om dagen, frukost och kvällsmat samt ständigt småätande som jag gick upp i muskler och fett på riktigt.
Eddie Vedder
2007-11-03, 09:21
Vore det smartast att först komma igång med en stadig diet och sedan börja röra på mig? Eller tvärtom?
Jag förstår inte varför det skulle vara det ena eller det andra.:confused:
Hursomhelst bör du såklart få fart på ätandet om du vill upp i vikt, ett tillräckligt högt energiintag är primärt för att åstadkomma energiöverskott. Det är inte bara du som kan äta vadsomhelst utan att gå upp i vikt, det gäller alla människor.
ALLA kan äta godis och skräpmat utan att gå upp i vikt, INGEN kan äta broccoli och torsk som överstiger kaloribehovet utan att gå upp i vikt. Det jag försöker säga är alltså att hurpass onyttiga och/eller energitäta livsmedel man än äter så kommer man inte bli fet om det totalet sett inte ger mer energi än man förbrukar. Samma sak o man äter enorma mängder torsk och broccoli och springer två timmar om dagen, man får äta sig fördärvad förstås men det går att öka i vikt om energiintaget överstiger förbrukningen som sagt.
Så mitt tips till dig är att komma igång med styrketräningen, du vill förbättra kondisen men det kan du göra även om du styrketränar. T.ex. tre pass styrketräning i veckan (vilket räcker gott och väl) och sen kanske två pass med konditionsträning.:)
Angående maten ska du äta mycket vid varje måltid och inte bara stoppa i dig något när du känner dig hungrig och låta maten vara lite hursomhelst. Tre rediga måltider där du verkligen äter dig MÄTT, inte bara en portion som du tycker ser stor ut och sen inget mer. Du måste ju komma över dagens energimängd. Mellanmål kan också vara på sin plats om du känner för det.
Att vara överdrivet nyttig finns ingen anledning till, vanlig husmanskost i ordentliga mängder är nyttigt och räcker gott och väl.:thumbup:
Jag tror att det är viktigt att du får en rutin i ditt ätande. Om du inte äter så fuckar du med hungerkänslorna. Besluta dig för att äta åtminstone tre måltider per dag och tänk ut tillfällen då du ska äta. Jobbar du eller går i skolan så anpassa dig efter det. Om du är hemma får du bestämma ett klockslag. Hitta ett mönster som passar dig.
Ät också näringstäta saker. Skippa allt vad light heter. Drick röd mjölk och/eller juice, ät ordentligt med smör på mackan, lägg till lite nötter efter maten, ha dressing på grönsakerna och sås till maten osv.
Om du vill börja röra på dig kommer du att behöva äta än mer för att inte motionera bort den extra energin. Lägg dig på en behaglig och genomförbar ambitionsnivå tycker jag.
Jag håller med Eddie Vedder fullt ut:thumbup:
Kom igång med träningen. spelar ingen roll vad du gör, bara det är roligt. Därefter kommer maten. Inte som hela ditt liv, utan som en naturlig del av ditt liv.
shitdude
2007-11-03, 12:29
Skönt med rediga svar! Kommer lite följdfrågor nu...
Angående styrketräning, duger hantelträning? Har ett par 10 kilosar i någon garderob tror jag. Eller är det gym som gäller?
Med 3 måltider menar ni hela kostcirkeln inkluderad i varje mål mat? Eller bara en massa mat tills man är mättad?
Att få ett regelbundet schema blir lite tricky med tanke på att vi har rullande schema på skolan. Men finns det något bra ta-med-käk, som skulle kunna funka annars?
Tack igen. :)
piraten99
2007-11-03, 12:45
gym är överlägset och ta en protein drink efter det så kommer musklerna som ett brev på posten!
ät vanlig husmanskost och frukost med kanske fil och müsli och mackor och som lunch middag pasta, ris, potatis. kött, fisk sen vet jag inte mer.
inte så viktigt bara ät och framförallt drick protein drinkar!
Eddie Vedder
2007-11-03, 13:38
Eller är det gym som gäller?
Ja
Med 3 måltider menar ni hela kostcirkeln inkluderad i varje mål mat? Eller bara en massa mat tills man är mättad?
Vanlig husmanskost som sagt. Hela kostcirkeln i en och samma måltid varenda gång är onödigt att sträva efter, vanlig nyttig mat som är hyfsat varierad räcker långt. Krångligare är det inte, viktigast är att det är tillräckligt mycket.
Att få ett regelbundet schema blir lite tricky med tanke på att vi har rullande schema på skolan. Men finns det något bra ta-med-käk, som skulle kunna funka annars?
Går du på gymnasiet får du ju skolmat. Gratis, bra och god mat. Helt perfekt med andra ord. Om du går på högskola finns ju antagligen kylskåp och microvågsugnar så då funkar ju vilken matlåda som helst.
gym är överlägset och ta en protein drink efter det så kommer musklerna som ett brev på posten!
[QUOTE=piraten99;2614535]framförallt drick protein drinkar!
Det här ska du definitivt inte lyssna på shitdude
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.